Pagina 2 van 3

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 27.11.2014 - 18:11
door arjan_de_jong
Ik heb vorige week net een V70 N met een D5 gekocht.

430.000 KM op de teller. Echt in super goede staat. Heb er ondertussen zon 1300 KM mee gereden en hij bevalt echt super.

Maar ik denk niet dat je een goede D5 koopt voor max 2000 euro. Misschien een 2,5 TDI

En je wilt een automaat? Dan moet je erg goed proef rijden! Als hij slecht schakeld dan zou ik hem laten staan. soms helpt een goede powerflush maar een revisie kost je gouw 2000 euro.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 27.11.2014 - 18:35
door arjan_de_jong
Ik ben zelfs overgestapt van LPG naar Diesel vanwege de kleine tank inhoud. kon ongeveer 300-350 op een tank rijden. Dat vond ik erg lastig zeker bij ritten naar het buitenland. Dan moest je weer zoeken naar een LPG pomp....

Ik had een 6 cilinder en dat was zeker stiller en soepeler dan een D5 maar de enorme koppel onder in maakt een hoop goed.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 27.11.2014 - 21:48
door Mikal
Helaas ik zie net dat hij verkocht is! Staat niet meer op de website, mijn budget is immers ook verhoogd. Want ik denk dat mijn S70 niet meer zoveel waard is, wat ik van sommige garage houders hoor.

Ach kan ik weer opnieuw zoeken/sparen totdat ik iets moois tegen kom. Gas weet ik nog niet, kost ook 2000-3000 euro om in te bouwen bij mijn S70. En de actie radius lijkt me wel onhandig, maar daarvoor kan je ook een tank in de kofferbak zetten.

S70 op diesel ben ik ook naar aan het kijken, maar die zijn niet zo zuinig op spiritmonitor, 1:12, etc.
S60 lijkt me ook wel wat, maar heb nog geen goede gevonden. Meeste zijn 400.000 km + of geen automaat.
V70 lijkt me nu nog het prettigst. Moet toch af en toe wat grote spullen meeslepen, rij 232 km op een werkdag waarvan 95% snelweg en dan lijkt mij een D5 prettig. Liefst een rond de 300.000/350.000 km, want dan hebben ze rond de 35.000 tot 40.000 per jaar gereden wat mij normaal lijkt, dan rij ik ook ongeveer. Verbruik wat ik heb gevonden is 1:12 voor een AWD/XC tot 1:18 voor de zuinigste. Ik zelf ga liever uit van 1:15 :P

Waar ik wel achter ben gekomen is of de distributie riem, waterpomp, etc recentelijk zijn vervangen, verstuivers schijnen ook wel eens kapot te gaan bij 300.000 en de turbo? Is dat ook een zwak punt of heeft een D5 die niet?

Wel een in Urk gevonden, maar dat is meteen 1:44 rijden, dat is dus net niet even om de hoek (Brabant), hebben jullie nog tips voor goede garages?

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 28.11.2014 - 06:12
door V70/2.4D/2003
Volvo Bouwsema.....in Delfzijl of Veendam, mocht Delfzijl dan toch net te ver weg zijn 8-) :D

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 28.11.2014 - 10:18
door JeroenSpock
Mikal schreef:Waar ik wel achter ben gekomen is of de distributie riem, waterpomp, etc recentelijk zijn vervangen, verstuivers schijnen ook wel eens kapot te gaan bij 300.000 en de turbo? Is dat ook een zwak punt of heeft een D5 die niet?
Die verstuivers daar ben ik ook bang voor gemaakt in het begin, maar na bijna 4 ton hebben de mijne nog nergens last van.
Distributieriem lees je wel eens, maar echt af en toe. Turbo zit er ook op ja, maar ook heel af en toe over gelezen dat ze stuk gaan.
Waar je meer op moet letten bij deze km standen vind ik is de voorwielophanging, en de stabilisatoren achter.
En grote kans dat de condensor (airco) een paar klappen gehad heeft, misschien de intercooler.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 28.11.2014 - 10:25
door JeroenSpock
Modeljaar 2004 (en een paar 03) vanwege de zuinige euro 3 motor,

Volvo S60

Volvo V70

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 28.11.2014 - 23:41
door RoyvW
Ik ben van een S60 LPi overgestapt naar een V70 classic 2.5D automaat oerdiesel, blok had 330k op de klok maar loopt heerlijk.
De S60 was een heerlijke auto maar ik rij ook 150km per dag woon-werk en was het beu om na 400km bij de pomp te staan, daarnaast altijd het kleppenprobleem in het achterhoofd gehad, maar gelukkig nooit problemen mee gehad. De v70 bevalt goed en heeft veel opties. De automaten in deze Volvo's zijn ook degelijk en zijn probleemlozer dan van de v70n modellen. Volgende week wordt de auto getuned naar 170pk en dan is het helemaal een feest om te rijden met deze auto. Verbruik komt nu meer op 1:14 met en dat is 800-850 kilometer met 66 liter diesel. Na het chippen en afsluiten van EGR zou de auto zuiniger moeten zijn. 1:20 haal je niet met een 2.5d en ook niet met een D5. 1:20 doet een v50 1.6D, maar die motor kun je niet vergelijken. De overstap van LPG naar diesel is gewoon duurder, zal in mijn geval 50 euro per maand zijn, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 28.11.2014 - 23:53
door Mikal
Automaat van een classic ken ik, ik heb die in mijn S70. 1:14 vindt ik ook nog wel acceptabel, hoe minder hij verbruikt hoe beter het natuurlijk is voor mij :P

Maar vandaag toch even ergens in een D5 wezen rijden, automaat ook (zonder geartronic, dus de standaard) net 297.000 gelopen maar wat een bak. Rijdt echt super fijn, er zat alleen een ding voor de navi op de voorruit geplakt, een oude Nokia 6210 houder, niet de originele radio en een klein krasje aan de achterlicht.

Helaas geen parkeersensor of stoelverwarming en staat bij een auto handelaar daar ik heb ik soms mijn twijfels over.

Rijdt fijn, automaat schakelt goed, rest van de knopjes werken, sloten werken, onder de motorkap kon ik weinig vinden i.v.m plastic afdek ding. Geen gekke geluiden in ieder geval, van binnen ook nog netjes, leer was niet eens gescheurd. Daarbij gaven ze me nog €1000,- voor mijn S70! Over de telefoon hoor ik vaak €500-750.

Wat ik tot nu toe ben tegen gekomen heeft deze de minste KM gelopen voor mijn budget, maar wel erg kaal. Distributie kan nog 50.000 km mee en APK verloopt in mei. Als ik dan distributie, waterpomp, APK en grote beurt doe ben ik ook weer €1500 verder denk ik zo. Maar aan de andere kant, onderhoud heb je altijd en hoe langer ik in de S70 blijf rijden, hoe meer het mij kost aan benzine...

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 29.11.2014 - 19:13
door arjan_de_jong
Die kap over de motor trek je er zo af. Dan kan je wat meer zien.

Check het onderhoudsboekje even. Bel de dealer of garage waar hij het laatst in onderhoud is geweest zodat je een idee hebt wat er de laatste tijd gedaan is.
Rij echt even een flink stuk met de auto om te kijken of de automaat ook nog soepel schakelt als hij warm is.

Distributie kan je altijd laten doen door een specialist of iemand van het forum bijvoorbeeld. Scheeld je weer een hoop geld.

Die van mij ook bij een handelaar gekocht. Nadeel is dat die handelaar vaak niks weet van de auto.
Mijne viel ruim binnen mijn budget zodat er nog ruimte over was voor een onverwachte reparatie. Die reparatie is tot nu toe nog niet nodig. Daarnaast sleutel ik zelf, dat scheelt ook een hoop.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 01.12.2014 - 20:13
door Mikal
Ja dat is wel een goede tip! De dealer bellen inderdaad.

Niemand die in de buurt van Urk woont en even wilt kijken bij deze voor mij? Een fles wijn of bier natuurlijk als vergoeding!

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as

Mudde de Kok heeft wel veel Volvo's staan, ik had ook gebeld en ze vertelde me dat de distributie bij 275.000 was vervangen, bij 300.000 laatste grote beurt maar dat hij nu wel toe was aan een kleine beurt.
Dan zou ik die gelijk combineren met aflever pakket.

Die in Tilburg was gewoon dicht bij en makkelijk te bekijken, die in Urk niet maar ziet er wel beter uit lijkt me zo... Moeilijk in te schatten via internet! Ze zijn wel allebei uit 2003, die D5 was toch beter/zuiniger?

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 02.12.2014 - 22:58
door arjan_de_jong
Als hij bij 3 ton zijn laatste beurt heeft gehad dan is hij al 40.000 km te laat met de volgende beurt... Hij hoort een beurt bij elke 20.000 km te krijgen. bij elke 40.000 km moeten er nog wat extra dingen gebeuren en bij elke 60.000 nog meer... Staat wel in het onderhoudsboekje wat wanneer moet gebeuren.

Hij is dus al wel weer aan een grote beurt toe denk ik zo.

Dit gewoon zelf doen en hem goedkoper mee nemen...

Ik kan er best een keer op een avond kijken als ze dan open zijn? Voor mij nagenoeg op de route naar huis.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 03.12.2014 - 17:44
door Mikal
Bij elke 20.000 km ja? Ik dacht dat een diesel juist de beurten om de 25.000 moest hebben?

Dit is een: http://www.muddekok.nl/occasions.php?ur ... 6-a613b89f daarvoor had ik gebeld en de monteur vertelde me die punten (275.000 distributie en tot 300.000 afgestempeld) kan dus zijn dat onderhoud daarna ergens anders is geweest.

Ik zie er ook een andere staan:
http://www.muddekok.nl/occasions.php?ur ... 2-a613b89f

Iets beter in de opties, leer, stoelverwarming, minder KM, maar geen boekje op de foto. Zal wel eens bellen hoe en wat.

Sowieso laat ik de auto als ik hem heb en er moet onderhoud aan gebeuren hier in Breda naar de specialist brengen, ging eerst naar de dealer maar vindt de specialist ook prima en scheelt toch een paar centjes.

Ze zijn open van ma t/m vrijdag tot 17:30 en op zaterdag tot 17:00. Als het niet te veel moeite is zou dat wel fijn zijn voor mij :)

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 04.12.2014 - 17:50
door arjan_de_jong
Nu begon ik toch te tweifelen maar zojuist even in het boekje gekeken en het is toch echt 20.000 km.

Die ander ziet er ook netjes uit. Bedenk wel dat zulke grote wielen wat minder comfort geven en de banden een stuk duurder zijn.

Geef maar een gil als ik er langs moet gaan. 17.30 is wel wat aan de krappen kant maar zou wel moeten lukken om hem dan iig even snel te kijken.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 06.12.2014 - 10:45
door elmarconi
Mikal schreef: Gas weet ik nog niet, kost ook 2000-3000 euro om in te bouwen bij mijn S70. En de actie radius lijkt me wel onhandig, maar daarvoor kan je ook een tank in de kofferbak zetten.
Ondanks dat het lijkt of je de keuze al gemaakt hebt wil ik zeggen dat LPG inbouw ook een stuk voordeliger kan:

Een 2.5 10V loopt prima op een dampgas installatie, die heb je vanaf 1600 euro. Bij 20.000 km/jaar heb je de installatie in 1 jaar er weer uit.
De installatie heeft een jaar of 3 garantie. De overige delen aan je 2.5 10V is de garantie wel vanaf :D

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 06.12.2014 - 13:06
door Mikal
Ja ik denk dat ik toch voor een diesel ga. De extra ruimte is ook wel erg fijn af en toe, daarnaast ben ik misschien een beetje fan geworden van de D5 :P

Ik heb nu een ander exemplaar gevonden dichter in de buurt, dus ga van de week zelf even kijken.

@Arjan bedankt, mocht ik toch die van Urk willen kiezen, laat ik je dat nog wel weten.

Krijg alleen van veel garagehouders/handelaren te horen dat mijn S70 niet veel meer waard is, tussen de 500-750 euro :(

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 08.12.2014 - 23:26
door arjan_de_jong
Je moet je auto eerst los verkopen. Met inruil krijg je er idd niks voor terug.

Afgelopen weekend naar Luxemburg geweest maar wat is een D5 een heerlijk blok met al die heuvels. Geen moment moeilijk doen en gewoon gaan (met een heerlijke roffel geluid.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 11.12.2014 - 20:23
door Mikal
Iemand nog ervaringen met het zweten van de intercooler bij een D5? Hoort dit? Ben gisteren wezen kijken bij een, de monteur vertelde dat de intercooler zweette en dat dit een bekend ding is bij een D5. Hij lekt in ieder geval geen olie, geen plasje onder de auto of iets dergelijks.

Auto reed prima, top service van de garage maar wel want puntjes aan de auto:


Afbeelding
Velgen een beetje afgebladderd, niet mooi meer.


Afbeelding
Deuk bij tankklepkje

Afbeelding
Zwarte op de middenconsole krassen

Automaat schakelde ook prima, geen stoten of wachten, ook de geartronic reageerde prima. Moest wel een grote beurt hebben, maar die zit bij de prijs.

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 11.12.2014 - 20:38
door V70/2.4D/2003
Dat zwart op de middenconsole is normale slijtage maar is te spuiten.

Zwetende intercooler is een beginnende defect c.q. lek radende intercooler.

Velgen behoeven restauratie (100 euro per velg, ga daar maar vanuit)

Die deuk daar kan een deukendokter zeker wat mee.

Ergo: zit voor ruim 1000 euro werk aan als je hem netjes wilt hebben

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 11.12.2014 - 21:46
door Mikal
Oke, het is inderdaad niet moeders mooiste.

Ik zal morgen eens bellen hoe het zit met garantie of het vervangen van die intercooler.

Want kan er wel een grote beurt bij krijgen, maar als die intercooler stuk gaat na 5000km heb ik er ook weinig aan :P

Re: V70N D5 hoge km!

Geplaatst: 15.12.2014 - 20:45
door Mikal
Vandaag kreeg ik een nieuwe offerte. Had gebeld en de punten aangegeven wat hierboven werd genoemd.

Ze doen de intercooler vervangen, kosten zijn voor mij (alleen materiaal, werkplaats uur/tarief is voor hun) en de deuk wordt eruit gehaald door de garage (oude eigenaar betaald). Dus zit ik alleen nog met de velgen die een puntje zijn. Ik vroeg hoe het zat met garantie, hij zei 'ow, daar hebben we het helemaal niet over gehad' en wilde me sowieso 3 maanden garantie geven,

Mijn gevoel zegt wel dat deze auto eerlijk is, onderhoud bekend, garage waar hij staat speelde ook open kaart.
Vind zelf de kleur zilver niet zo mooi, maar ach, dat is een bijzaak.

Afbeelding
Afbeelding

Heb ook nog een blauwe bekeken uit Liempde, maar daar krijg ik nog altijd een belletje over de onderhoud status en bekendheid ervan. Toen ik ging proefrijden starte hij slecht, achterklep ging niet open, tankklepje ook niet (maar de garage houder zei dat hij het sowieso ging maken, controle beurt erbij en verse APK al wil dat niet veel zeggen) Ook een stuk minder rijk uitgerust dan de zilveren variant, wel maar 300.000 gelopen en op het kaartje stond bij 10.000 weer een beurt, dus heeft 10.000km geleden wel onderhoud gehad, maar dit kan natuurlijk ook gewoon een kleine beurt zijn of controle beurt.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding