Pagina 2 van 5
Geplaatst: 05.07.2006 - 12:37
door menjo
Een T4 is in gebruik niet veel duurder dan de andere benzine modellen.
Geplaatst: 05.07.2006 - 12:43
door locus
En qua onderhoud (van al wat oudere T4´s)
& lokt zo´n auto ook niet een hoger benzine verbruik uit?
Straks ga ik het ook nog overwegen

Geplaatst: 05.07.2006 - 12:46
door menjo
Meer onderhoud: hooguit de turbo, maar dat kan op een diesel ook.
Hoger benzine verbruik: nog niets van gemerkt, ik rij woon/werk verkeer zelfs zuiniger dan met m'n oude 1.8, op de snelweg verbruikt hij ietsje meer.
EDIT: Je moet natuurlijk geen afgetrapte kopen dan krijg je wel duur onderhoud denk ik, misschien dat er wat meer afgetrapte T4's rondrijden dan afgetrapte 1.8's.
Ik zou zeker eens een proefritje maken als ik jou was

Geplaatst: 05.07.2006 - 12:53
door locus
menjo schreef:Ik zou zeker eens een proefritje maken als ik jou was

...nah laten we dat maar niet doen
Ik ben al bang dat ik volledig ´om ´ga als ik een common rail, D5 of T4 ga proefrijden....
Ik wil hoe dan ook eerst mijn huidige v40 afmaken en misschien ook wel afrijden. Zou eerlijk gezegd het nog niet weten wat de volgende auto zou moeten worden en qua brandstoftype al helemaal niet.
Geplaatst: 05.07.2006 - 16:56
door bert67
Als ik 360 was zou ik eerst eens met een common rail gaan proefrijden, of evt met de 95 pk.
Ik ben niet echt een trage rijder en ben bij het stoplicht toch best vlot weg. En dat met de 95pk versie.
De 90 pk is nog een indirect gestookte diesel inderdaad, zit een wereldje van verschil tussen. En wat dat trekker brandstof betreft: wie won er le mans in 2006 en met wat voor een auto? Juist Audi met een diesel. Dat zegt veel over de moderne dieselmotoren denk ik.
Geplaatst: 05.07.2006 - 20:18
door marissen
Kijk eens in bijgevoegde bijlage
Geplaatst: 06.07.2006 - 00:41
door Jur
1 op 13 met een T4! Dat is vast wel te realiseren als je naast de snelweg woont, je werk daar ook aan ligt en je verder vooral geen stoplichten tegenkomt. Ja, zoals de topic starter al aangaf, 50 km woon-werkverkeer met een hoop snelwegkilometers, dan zul je dat best halen als je heel goed je best doet en niet boven de 2000 toeren overschakelt en niet harder dan 80 km/h gaat, maar dat is natuurlijk niet de reden waar de doorsnee turbo-rijder zo'n voertuig voor koopt. 1 op 13 is notabene wat Volvo zelf aangeeft aan verbruik van de T4 buiten de bebouwde kom, en zoals iedereen weet zijn dat cijfers die door ons doorsnee automobilisten nooit gehaald worden, net zoals de acceleratiecijfers die Volvo ons voorschotelt. Kortom, als je naast je woon-werkverkeer ook nog eens lekker wil blazen, dan is een verbruik van 1 op 8 een stuk realistischer.
Geplaatst: 06.07.2006 - 08:04
door menjo
Absoluut niet waar, tuurlijk kun je 1 op 8 rijden met een T4 als je dat wilt (hoewel me dat nog nooit gelukt is), maar als je gewoon met het verkeer mee rijdt dan is 1 op 12 makkelijk mogelijk.
Geplaatst: 06.07.2006 - 08:16
door Alex
1:12 red ik niet, 1:11 met redelijk veel korte stukjes wel

Geplaatst: 06.07.2006 - 12:14
door EricT4
1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
Geplaatst: 06.07.2006 - 12:38
door zillion
ik rijd veel korte stukjes en haal net 1:10/11, maar dan doe ik het rustig aan.
En tja als je hem eens een keer op zijn staart trapt kijk dan maar wat hij dan eens verbruikt.
maar een T4 rijden is iedere dag weer een feest!
Geplaatst: 06.07.2006 - 13:46
door Marcel
EricT4 schreef:1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
Daar koop je ook echt een T4 voor........
Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.
Geplaatst: 06.07.2006 - 13:57
door menjo
Marcel schreef:EricT4 schreef:1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
Daar koop je ook echt een T4 voor........
Je kunt met een T4 blazen wat je maar wilt, maar als het op woon/werk verkeer aankomt en je doet rustig aan dan haal je gewoon een normaal verbruik. Woon/werk verkeer zijn de verplichte kilometers, als je daarbuiten eens wil blazen verbruikt hij uiteraard veel meer, maar je kunt zelf bepalen of en hoe vaak je dat doet en dus gewoon incalculeren hoeveel het je kost. Ik denk niet dat veel mensen een T4 kopen m zo hard en asociaal mogelijk naar hun werk te rijden.
Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.
Past ook echt in z'n budget :roll:
Geplaatst: 06.07.2006 - 14:09
door Marcel
menjo schreef:
Je kunt met een T4 blazen wat je maar wilt, maar als het op woon/werk verkeer aankomt en je doet rustig aan dan haal je gewoon een normaal verbruik. Woon/werk verkeer zijn de verplichte kilometers, als je daarbuiten eens wil blazen verbruikt hij uiteraard veel meer, maar je kunt zelf bepalen of en hoe vaak je dat doet en dus gewoon incalculeren hoeveel het je kost. Ik denk niet dat veel mensen een T4 kopen m zo hard en asociaal mogelijk naar hun werk te rijden.
Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.
Past ook echt in z'n budget :roll:
Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijden

En je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid.
Enne.... het budget/vraagstelling schreef niet voor dat er direct een auto gekocht moet worden, doorsparen en de commonrail kopen is ook een optie

Geplaatst: 06.07.2006 - 14:16
door menjo
Marcel schreef:
Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijden
Klopt, maar dat betekent ook niet dat je er altijd mee moet scheuren.
En je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid.
Dat probeer ik je dus wel wijs te maken

Ik heb een 1.8 gehad en nu een T4 en de T4 is gewoon zuiniger in mijn woon/werk verkeer (meest 80km weg met flink wat stoplichten).
Enne.... het budget/vraagstelling schreef niet voor dat er direct een auto gekocht moet worden, doorsparen en de commonrail kopen is ook een optie

Hij wil direct na de vakantie van deze af

Ik geef toe, hij zegt niet welke vakantie

Geplaatst: 06.07.2006 - 18:44
door EricT4
Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijden
En je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid
Hier stoor ik me toch wel even aan. Je koopt een T4 JUIST WEL om rustig en zuinig mee te rijden. Met woon werk verkeer is het immers niet mogelijk om 0-100 sprints en meer leuke dingen te doen. En juist met woon werk verkeer is de T4 erg zuinig. Je kan dus 1op5 rijden maar ook 1op13. Voorbeeld: ik heb een weekje een vectra 1.8 te leen gehad en daar haalde ik mooi geen 1op13 mee.
Geplaatst: 06.07.2006 - 19:43
door Volmar
200PK om rustig mee te rijden......yeh, right.
Dan kun je ook een 1.6 kopen, die rijden ook zuinig. Die 200 PK
heb je echt niet nodig om rustig te rijden, tenzij je wel eens
mensen wil aftroeven bij het stoplicht......Dat zal het wel zijn.
Om even terug te komen op de 90PK diesel.
Als de motor goed staat afgesteld en alles op de motor werkt zoals het
moet en je plaatst een K&N filter kun je met die 1300 kg behoorlijk
goed mee komen, hoor.
En ik rijd er meestal niet rustig mee, maar haal wel 1:16!!
Als de kleppen niet goed staan, een vervuild luchtfilter hebt en ook nog
eens goedkope brandstof rijdt, dan gaat die motor echt vreselijk
traag lopen bij warm weer. Ik kan de reactie van de plaatser van dit
bericht ook goed begrijpen, want zo dacht ik ook voor ik alles goed had aan de auto.
Ik rijd 12000km woon/werkverkeer. 20000km totaal per jaar.
Let op de privekms!! Het zijn er meer dan je denkt.
Geplaatst: 06.07.2006 - 20:55
door marissen
1:12 red ik niet, 1:11 met redelijk veel korte stukjes wel
Gemideld 1:10 en dat met mijn Bi-Fuel :BIG:
Reken dan maar eens uit wat de (lage) kosten zijn.
Hoewel het fun gehalte beduidend minder is dan een T4 of potente diesel :bad-words:
Geplaatst: 07.07.2006 - 09:00
door Marcel
Volmar schreef:200PK om rustig mee te rijden......yeh, right.
Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor. De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.
Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Geplaatst: 07.07.2006 - 09:14
door menjo
Marcel schreef:
Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor.
Welke motor bedoel je?
De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.
En een benzine turbo motor voldoet daar niet aan?
Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Klets nou niet zo dom, er zijn hier al verschillende mensen die uit de praktijk anders beweren. Een T4 zal vast meer verbruiken bij constante snelheid, het zijn de acceleraties waarbij je winst gaat maken qua benzineverbruik, maar dat staat vast niet vermeld in de autoweek gegevens, of wel?
Heb je eigenlijk ooit wel eens met een T4 (of vergelijkbare auto) gereden?