Ik doe minder kilometers (tot heden deed ik er 150/dag vandaar dat ik een 2.0D heb) en vind een 2000 overbodig worden.
ik ga nog wel genoeg rondrijden maar andere ritjes dan naar't werk.... want daarvoor heb ik de fiets!!!
Als ik familie wil bezoeken dan doe ik al minimum 40km enkel....
Over de roetfilter:
Ik heb gemerkt bij de garage zelf (had een cabrio geleend voor mijn trouw) dat als de roetfilter vol komt te zitten er zelfs een programma in de boordcomputer zit, dat ze kunnen activeren.
Dit zou (heb ik me laten wijsmaken) de kleppen anders laten openen/sluiten, waardoor de vlam doorschiet in de uitlaatlijn.... dit zorgt voor een temperatuur van ongeveer 600° in de roetfilter waardoor er een groot deel van de roet verbrand wordt....
Dit programma duurt ongeveer een kwartiertje en als je dan achter de uitlaat gaat staan, dan voel je echt wel de hitte eruit komen!
daarna vertelde ze me, dat als ik de autostrade opreed, dat ik goed door moest duwen, dat het overige er uitgestuwd zou worden....
Ik weet niet of het echt allemaal waar is, maar het leek me wel logisch.
de kosten in België voor de motoren, van de moment je hoger gaat dan 1900cc dan zit je jaarlijks aan wegentaks al aan een dikke €450... ik meen zelfs dat ik dit jaar een 480 betaald heb aan mijn wegentaks (20D).
De golf van mijn vrouw kost me ongeveer een 360/jaar (1.9tdi)
kennissen van mij die met een 1600 rijden betalen nog niet de helft.... vandaar geen D4 dus, en qua benzine,... als je weet hoe je je motor moet behandelen, (gelijkmatig op temperatuur laten komen, en als 'm warm staat eens doorduwen, 10% onder het rood is maximum) dan doe je in principe niet veel kwaad,... wat wel waar is, starten daarna 10km rijden terug stilleggen, dan terug starten voor nog eens 10km.... akkoord, dat is moordend voor een diesel....
vandaar dus mijn keuze....(tot nu nog steeds geen antwoord op de kleur

en de keuze waarom volvo.... tjah, ik denk niet dat er hier iemand die vraag durft stellen....
@Chrisito... heb je hetzelfde zitten?
@rsnhakan.... thanks