Chiptuning + snelheidsbegrenzing
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Ik denk dat chiptuning daar niet zoveel aan gaat veranderen. De 'eco meuk' zit 'm m.i. vooral in lange versnellingsbakverhoudingen en een zwaar vliegwiel. Trage gasrespons is daarnaast ook een beetje inherent aan een turbodiesel met bijbehorende turbogat. Hou je toch.zonoskar schreef: Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- R-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30
D2 schreef:Ik denk dat chiptuning daar niet zoveel aan gaat veranderen. De 'eco meuk' zit 'm m.i. vooral in lange versnellingsbakverhoudingen en een zwaar vliegwiel. Trage gasrespons is daarnaast ook een beetje inherent aan een turbodiesel met bijbehorende turbogat. Hou je toch.zonoskar schreef: Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Bepaalde dingen kunnen niet veranderd worden idd.
alleen geloof ik als Rica tuning met 240pk en 480Nm erin zit er toch wel dingen merkbaar zijn:)
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Geen proefrit gemaakt voor je 'm bestelde ?zonoskar schreef: Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29553
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik vrees het niet, komt vaker voor heb ik begrepen.Ben schreef:Geen proefrit gemaakt voor je 'm bestelde ?zonoskar schreef: Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Tuurlijk heb Ik wel een proefrit gemaakt. Daarbij viel me al op dat de D4 niet echt aan het gas hangt, maar dat doet mijn 1.4TFSI A1 ook niet. De D4 leek daarbij wel minder Pks te hebben dan de Golf IV 130Pk diesel die ik ooit had. Maar dat kan ook de herinneringen zijn die beter worden naar mate je ouder wordt (vroegah was alles beter).
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Oh nu zie ik pas dat je de auto nog helemaal niet hebt !zonoskar schreef: Tuurlijk heb Ik wel een proefrit gemaakt. Daarbij viel me al op dat de D4 niet echt aan het gas hangt, maar dat doet mijn 1.4TFSI A1 ook niet. De D4 leek daarbij wel minder Pks te hebben dan de Golf IV 130Pk diesel die ik ooit had. Maar dat kan ook de herinneringen zijn die beter worden naar mate je ouder wordt (vroegah was alles beter).
Laat maar weer van je horen nadat je er een poosje in gereden hebt

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27375
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je Golf had zo'n mooie 1.9 TDi met explosief karakter.
Turbogat en dan ineens flink vermogen, de D4 is veel vloeiender met zijn vermogensafgifte en lijkt daardoor minder vermogen te hebben/trager te zijn
Turbogat en dan ineens flink vermogen, de D4 is veel vloeiender met zijn vermogensafgifte en lijkt daardoor minder vermogen te hebben/trager te zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 05.01.2010 - 14:45
- Locatie: Apeldoorn
Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.zonoskar schreef: Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Dat heb ik niet geprobeerd tijdens de proefrit. En op mijn eigen V40 moet ik nog 67 dagen wachten. Ik ga dat zeker proberen!Herko_ter_Horst schreef: Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- KoningRoel
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 11.08.2014 - 16:19
- Locatie: Brabant
Ga ik ook eens proberen, wordt ie daar veel directer van? Het leek mij dat de auto dan alleen later ingreep bij tractieverlies?Herko_ter_Horst schreef: Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
V40 D4 MY2015 R-Design; 18'' Ixion II, Business Connect, R-Design Plus, Panorama Dak, Camera & Getinte Ramen
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ben benieuwd naar je ervaring.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Nee, het DSTC systeem gaat alleen wat soepeler om met tractieverlies.KoningRoel schreef:Ga ik ook eens proberen, wordt ie daar veel directer van?Herko_ter_Horst schreef: Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
- KoningRoel
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 11.08.2014 - 16:19
- Locatie: Brabant
My car -> My v40
V40 D4 MY2015 R-Design; 18'' Ixion II, Business Connect, R-Design Plus, Panorama Dak, Camera & Getinte Ramen
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Bij de nieuwere modellen heet het idd ESC. (electornic stability control)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27375
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Komt het er niet op neer dat je gewoon je tractiecontrole uit zet?
Meer dan dit uitschakelen laat Volvo nooit toe. Bij diverse auto's (ook bij andere merken) geeft dit net een wat directere respons van het gaspedaal omdat de elektronica zich minder tot niet bemoeit met de hoeveelheid gas die je heeft
Meer dan dit uitschakelen laat Volvo nooit toe. Bij diverse auto's (ook bij andere merken) geeft dit net een wat directere respons van het gaspedaal omdat de elektronica zich minder tot niet bemoeit met de hoeveelheid gas die je heeft
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24.08.2014 - 22:40
T2 120 PK (240 Nm) > 200 PK (304 Nm). Het is het zeker waard! En een stuk goedkoper dan 3.500 euro extra voor een T4! (en dan 'slechts' 180 pk).
Huidig: Volvo V40 T2 R-design plus line + business pack connect + keyless drive, DAB+, HK Audio, lederen stoelen
Vorige: Volvo C30 2.0 R-Design
Vorige: Volvo C30 2.0 R-Design
- MCN
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 20.07.2014 - 23:31
Ik lees er in de handleiding dit over:
Elektronische stabiliteitsregeling
(ESC) - algemeen
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic
Stability Control)) helpt u voorkomen dat de
wielen doorslippen en verbetert de tractie van
de auto.
Tijdens het afremmen kunnen de
ingrepen van het ESC-systeem
waarneembaar zijn in de vorm van
pulserende geluiden. Tijdens het
gas geven kan de auto langzamer optrekken
dan u verwacht.
WAARSCHUWING
De stabiliteitsregeling ESC is slechts een
aanvullend hulpmiddel en kan niet alle
situaties en alle wegomstandigheden aan.
Als bestuurder bent u er altijd verantwoordelijk
voor dat u de auto op een veilige
manier bestuurt en dat u zich aan de geldende
verkeersregels en voorschriften
houdt.
Het ESC-systeem bestaat uit de volgende
functies:
• Antislipregeling
• Antispinregeling
• Tractieregeling
• Motorremregeling, EDC
• Corner Traction Control - CTC
• Stuuradvies - DSR
• Trailer Stability Assist*, TSA
Antislipregeling
Deze regeling controleert de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Antispinregeling
Deze regeling beperkt de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Tractieregeling
Deze regeling is actief op lage snelheden en
brengt de aandrijfkracht van een slippend
aandrijfwiel over op een aandrijfwiel dat niet
slipt.
Motorremregeling, EDC
EDC (Engine Drag Control) voorkomt ongewenste
blokkering van de wielen, zoals na
terugschakeling of bij gladheid tijdens het
afremmen op de motor in een lage versnelling.
Een van de gevolgen van ongewenste blokkering
van de wielen is dat u de auto moeilijk
onder controle kunt houden.
Corner Traction Control - CTC
CTC (Corner Traction Control) zorgt voor
compensatie van eventueel onderstuur in een
bocht en maakt het mogelijk om sneller op te
trekken dan normaal zonder dat het binnenste
wiel doorslipt zoals bij een gebogen oprit
om zo sneller in te kunnen voegen in de verkeersstroom.
Stuuradvies - DSR
DSR (Driver Steering Recommendation) helpt
u om de auto in de juiste richting te sturen bij
beperkte grip op het wegdek of bij een
ingreep van het ABS.
DSR is voornamelijk bedoeld om u te helpen
de auto in de juiste richting te sturen, wanneer
de auto eenmaal slipt.
DSR grijpt in door het stuurwiel met enige
kracht in de richting te draaien, waarin u moet
sturen om optimale grip te verkrijgen/handhaven
en de auto te stabiliseren.
Trailer Stability Assist* , TSA1
Het TSA-systeem (p. 317) heeft tot taak de
auto met een aanhanger/caravan te stabiliseren,
wanneer de combinatie de neiging tot
pendelbewegingen vertoont. Voor meer informatie,
zie Rijden met een aanhanger (p. 310).
Elektronische stabiliteitsregeling
(ESC) - algemeen
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic
Stability Control)) helpt u voorkomen dat de
wielen doorslippen en verbetert de tractie van
de auto.
Tijdens het afremmen kunnen de
ingrepen van het ESC-systeem
waarneembaar zijn in de vorm van
pulserende geluiden. Tijdens het
gas geven kan de auto langzamer optrekken
dan u verwacht.
WAARSCHUWING
De stabiliteitsregeling ESC is slechts een
aanvullend hulpmiddel en kan niet alle
situaties en alle wegomstandigheden aan.
Als bestuurder bent u er altijd verantwoordelijk
voor dat u de auto op een veilige
manier bestuurt en dat u zich aan de geldende
verkeersregels en voorschriften
houdt.
Het ESC-systeem bestaat uit de volgende
functies:
• Antislipregeling
• Antispinregeling
• Tractieregeling
• Motorremregeling, EDC
• Corner Traction Control - CTC
• Stuuradvies - DSR
• Trailer Stability Assist*, TSA
Antislipregeling
Deze regeling controleert de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Antispinregeling
Deze regeling beperkt de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Tractieregeling
Deze regeling is actief op lage snelheden en
brengt de aandrijfkracht van een slippend
aandrijfwiel over op een aandrijfwiel dat niet
slipt.
Motorremregeling, EDC
EDC (Engine Drag Control) voorkomt ongewenste
blokkering van de wielen, zoals na
terugschakeling of bij gladheid tijdens het
afremmen op de motor in een lage versnelling.
Een van de gevolgen van ongewenste blokkering
van de wielen is dat u de auto moeilijk
onder controle kunt houden.
Corner Traction Control - CTC
CTC (Corner Traction Control) zorgt voor
compensatie van eventueel onderstuur in een
bocht en maakt het mogelijk om sneller op te
trekken dan normaal zonder dat het binnenste
wiel doorslipt zoals bij een gebogen oprit
om zo sneller in te kunnen voegen in de verkeersstroom.
Stuuradvies - DSR
DSR (Driver Steering Recommendation) helpt
u om de auto in de juiste richting te sturen bij
beperkte grip op het wegdek of bij een
ingreep van het ABS.
DSR is voornamelijk bedoeld om u te helpen
de auto in de juiste richting te sturen, wanneer
de auto eenmaal slipt.
DSR grijpt in door het stuurwiel met enige
kracht in de richting te draaien, waarin u moet
sturen om optimale grip te verkrijgen/handhaven
en de auto te stabiliseren.
Trailer Stability Assist* , TSA1
Het TSA-systeem (p. 317) heeft tot taak de
auto met een aanhanger/caravan te stabiliseren,
wanneer de combinatie de neiging tot
pendelbewegingen vertoont. Voor meer informatie,
zie Rijden met een aanhanger (p. 310).