Pagina 2 van 9
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 14:54
door zonoskar
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 15:11
door D2
zonoskar schreef:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Ik denk dat chiptuning daar niet zoveel aan gaat veranderen. De 'eco meuk' zit 'm m.i. vooral in lange versnellingsbakverhoudingen en een zwaar vliegwiel. Trage gasrespons is daarnaast ook een beetje inherent aan een turbodiesel met bijbehorende turbogat. Hou je toch.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 15:15
door R-driver
D2 schreef:
zonoskar schreef:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Ik denk dat chiptuning daar niet zoveel aan gaat veranderen. De 'eco meuk' zit 'm m.i. vooral in lange versnellingsbakverhoudingen en een zwaar vliegwiel. Trage gasrespons is daarnaast ook een beetje inherent aan een turbodiesel met bijbehorende turbogat. Hou je toch.
Bepaalde dingen kunnen niet veranderd worden idd.
alleen geloof ik als Rica tuning met 240pk en 480Nm erin zit er toch wel dingen merkbaar zijn:)
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 16:01
door Ben
zonoskar schreef:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Geen proefrit gemaakt voor je 'm bestelde ?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 16:04
door lint
Ben schreef:
zonoskar schreef:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Geen proefrit gemaakt voor je 'm bestelde ?
Ik vrees het niet, komt vaker voor heb ik begrepen.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 17:15
door zonoskar
Tuurlijk heb Ik wel een proefrit gemaakt. Daarbij viel me al op dat de D4 niet echt aan het gas hangt, maar dat doet mijn 1.4TFSI A1 ook niet. De D4 leek daarbij wel minder Pks te hebben dan de Golf IV 130Pk diesel die ik ooit had. Maar dat kan ook de herinneringen zijn die beter worden naar mate je ouder wordt (vroegah was alles beter).
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 17:24
door Ben
zonoskar schreef:
Tuurlijk heb Ik wel een proefrit gemaakt. Daarbij viel me al op dat de D4 niet echt aan het gas hangt, maar dat doet mijn 1.4TFSI A1 ook niet. De D4 leek daarbij wel minder Pks te hebben dan de Golf IV 130Pk diesel die ik ooit had. Maar dat kan ook de herinneringen zijn die beter worden naar mate je ouder wordt (vroegah was alles beter).
Oh nu zie ik pas dat je de auto nog helemaal niet hebt !
Laat maar weer van je horen nadat je er een poosje in gereden hebt

Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 17:37
door Fredhead
Je Golf had zo'n mooie 1.9 TDi met explosief karakter.
Turbogat en dan ineens flink vermogen, de D4 is veel vloeiender met zijn vermogensafgifte en lijkt daardoor minder vermogen te hebben/trager te zijn
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 18:18
door Herko_ter_Horst
zonoskar schreef:
Ik zou hem niet zo zeer willen tunen voor de extra PKs, maar om al die eco meuk eraf te krijgen. Dat zou me zeker 800 euro waard zijn. Gewoon lekker toeren oppakken als ik gas geef, niet eerst nadenken of dat wel zo goed is voor het milieu. Maarja, leasebak...
Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 16.10.2014 - 20:34
door zonoskar
Herko_ter_Horst schreef:
Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
Dat heb ik niet geprobeerd tijdens de proefrit. En op mijn eigen V40 moet ik nog 67 dagen wachten. Ik ga dat zeker proberen!
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 09:16
door KoningRoel
Herko_ter_Horst schreef:
Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
Ga ik ook eens proberen, wordt ie daar veel directer van? Het leek mij dat de auto dan alleen later ingreep bij tractieverlies?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 10:28
door zonoskar
Ben benieuwd naar je ervaring.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 10:57
door rsnhakan
KoningRoel schreef:
Herko_ter_Horst schreef:
Daar zit een ingebouwde optie voor in: zet het DSTC maar eens in de Sport-stand.
Ga ik ook eens proberen, wordt ie daar veel directer van?
Nee, het DSTC systeem gaat alleen wat soepeler om met tractieverlies.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 11:05
door MCN
Waar vind ik dat DSTC? is dat een standaard optie?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 11:27
door KoningRoel
My car -> My v40
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 11:31
door MCN
ESC off?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 11:49
door rsnhakan
Bij de nieuwere modellen heet het idd ESC. (electornic stability control)
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 11:58
door Fredhead
Komt het er niet op neer dat je gewoon je tractiecontrole uit zet?
Meer dan dit uitschakelen laat Volvo nooit toe. Bij diverse auto's (ook bij andere merken) geeft dit net een wat directere respons van het gaspedaal omdat de elektronica zich minder tot niet bemoeit met de hoeveelheid gas die je heeft
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 12:30
door Mark87
T2 120 PK (240 Nm) > 200 PK (304 Nm). Het is het zeker waard! En een stuk goedkoper dan 3.500 euro extra voor een T4! (en dan 'slechts' 180 pk).
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 17.10.2014 - 13:01
door MCN
Ik lees er in de handleiding dit over:
Elektronische stabiliteitsregeling
(ESC) - algemeen
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic
Stability Control)) helpt u voorkomen dat de
wielen doorslippen en verbetert de tractie van
de auto.
Tijdens het afremmen kunnen de
ingrepen van het ESC-systeem
waarneembaar zijn in de vorm van
pulserende geluiden. Tijdens het
gas geven kan de auto langzamer optrekken
dan u verwacht.
WAARSCHUWING
De stabiliteitsregeling ESC is slechts een
aanvullend hulpmiddel en kan niet alle
situaties en alle wegomstandigheden aan.
Als bestuurder bent u er altijd verantwoordelijk
voor dat u de auto op een veilige
manier bestuurt en dat u zich aan de geldende
verkeersregels en voorschriften
houdt.
Het ESC-systeem bestaat uit de volgende
functies:
• Antislipregeling
• Antispinregeling
• Tractieregeling
• Motorremregeling, EDC
• Corner Traction Control - CTC
• Stuuradvies - DSR
• Trailer Stability Assist*, TSA
Antislipregeling
Deze regeling controleert de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Antispinregeling
Deze regeling beperkt de aandrijfkracht en
remkracht van elk van de afzonderlijke wielen
om de auto op die manier te stabiliseren.
Tractieregeling
Deze regeling is actief op lage snelheden en
brengt de aandrijfkracht van een slippend
aandrijfwiel over op een aandrijfwiel dat niet
slipt.
Motorremregeling, EDC
EDC (Engine Drag Control) voorkomt ongewenste
blokkering van de wielen, zoals na
terugschakeling of bij gladheid tijdens het
afremmen op de motor in een lage versnelling.
Een van de gevolgen van ongewenste blokkering
van de wielen is dat u de auto moeilijk
onder controle kunt houden.
Corner Traction Control - CTC
CTC (Corner Traction Control) zorgt voor
compensatie van eventueel onderstuur in een
bocht en maakt het mogelijk om sneller op te
trekken dan normaal zonder dat het binnenste
wiel doorslipt zoals bij een gebogen oprit
om zo sneller in te kunnen voegen in de verkeersstroom.
Stuuradvies - DSR
DSR (Driver Steering Recommendation) helpt
u om de auto in de juiste richting te sturen bij
beperkte grip op het wegdek of bij een
ingreep van het ABS.
DSR is voornamelijk bedoeld om u te helpen
de auto in de juiste richting te sturen, wanneer
de auto eenmaal slipt.
DSR grijpt in door het stuurwiel met enige
kracht in de richting te draaien, waarin u moet
sturen om optimale grip te verkrijgen/handhaven
en de auto te stabiliseren.
Trailer Stability Assist* , TSA1
Het TSA-systeem (p. 317) heeft tot taak de
auto met een aanhanger/caravan te stabiliseren,
wanneer de combinatie de neiging tot
pendelbewegingen vertoont. Voor meer informatie,
zie Rijden met een aanhanger (p. 310).