En toen eindigde het verhaal met een doffe knal. Of toch niet...

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
René D
2nd Gear member

Het blok ziet er van binnen netjes uit voor een diesel met 380 k op de teller.
Een ruilblok is de kortste weg.

Vaak als er iets vast gelopen is en krom dan is de oorzaak vrijwel niet meer te achterhalen.
Ik kom via mijn werk regelmatig schade gevallen tegen en mag daze dan onderzoeken.
Schade oorzaak is een vak apart.
Alleen door alle delen goed te inspecteren kan je een beeld krijgen.
Mogelijk is dat beeld al vernietigd door het door draaien.
Hierdoor schuren de sporen weg.

Jammer van zo een mooi blok.
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V

DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
albertje
2nd Gear member

René D schreef: Het blok ziet er van binnen netjes uit voor een diesel met 380 k op de teller.
Een ruilblok is de kortste weg.

Vaak als er iets vast gelopen is en krom dan is de oorzaak vrijwel niet meer te achterhalen.
Ik kom via mijn werk regelmatig schade gevallen tegen en mag daze dan onderzoeken.
Schade oorzaak is een vak apart.
Alleen door alle delen goed te inspecteren kan je een beeld krijgen.
Mogelijk is dat beeld al vernietigd door het door draaien.
Hierdoor schuren de sporen weg.

Jammer van zo een mooi blok.
Hoi allen,

Dank voor de reacties. Was ook altijd erg zuinig op de auto. Altijd netjes onderhoud enzo.
Het wordt waarschijnlijk een ruilblok simpel omdat dat de goedkoopste optie is. Laten repareren is te complex omdat ik nog niet weet hoe de zuigers eruit zien en welke klap het huis van de waterpomp heeft gehad en een ruilblok is ook nog eens goedkoper. Een andere auto zou kunnen maar ben ik ook gelijk weer een duizendje of 3 á 4 kwijt.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
NielsPHEV
7th Gear member

edraket schreef:
dbosker schreef:
edraket schreef: En vervolgens je hele blok naar de knoppen vanwege een oververhitte motor! Als de waterpomp stopt met draaien gaat het echt goed mis.
Ja, met dat verschil dat je daar een waarschuwing voor kan verwachten. Op dat moment heb je nog gelegenheid om te stoppen en heb je geen schade. Dat heb je dus niet als je distributieriem breekt.
In 99 van de 100 gevallen loopt de waterpomp stuk omdat deze niet is vervangen. Ook al staat het op de rekening, dan nog heb ik soms mijn twijfel of de pomp wel is vervangen. Denk dat het een onnodig complexe constructie wordt, en hoe stel je vast dat de pomp is gestopt met draaien. Voordat je alles demonteert begin je eerst met testen met gevolg dat het blok echt zeer heet wordt. Denk dus dat die waarschuwing veel te laat komt en het leed al geleden is.

maargoed, net als Ramon ben ik wel heel benieuwd wat de oorzaak was!
Controleren of een pomp "pompt" is relatief eenvoudig en iets wat veel en vaak moet worden gedaan in industriele installaties een eenvoudige drukverschilschakelaar over de pomp of over een orifice is genoeg. Weet je meteen of er uberhaupt water in het systeem zit. De andere kant van het verhaal is dat wanneer de schakelaar zou falen je onterecht stil staat, dat zult je moeten afzetten tegen de kans dat de pomp vastloopt. Overigens lijkt mij dat een constructie met een breekpen het risco dat de pomp stopt alleen maar vergroot en is lastig dit zo te maken dat de pen wel breekt en de distributie geen schade oploopt
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

Welk nummer staat er op de kapotte pomp ?
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
albertje
2nd Gear member

volvotune schreef: Welk nummer staat er op de kapotte pomp ?
Ik heb 'm er nog niet uit. Laat het weten als ik hem heb.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
albertje
2nd Gear member

Nou, ik heb een update. We gaan er een andere motor inzetten. Afgelopen week hebben mijn zwager en ik alle kabels, aandrijfassen, e.d. al losgehaald. Morgenavond gaan we de motor en transmissie eruit halen.

De andere motor zit alles al op en aan. Turbo, injectoren, brandstofpomp, enz. Ik ga proberen een mooi videoverslag hiervan te maken zodat we er met z'n allen van kunnen genieten. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1-wiel
4th Gear member

Succes met de swap.
Altijd spannend, de eerste start na inbouw.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

albertje schreef: Nou, ik heb een update. We gaan er een andere motor inzetten. Afgelopen week hebben mijn zwager en ik alle kabels, aandrijfassen, e.d. al losgehaald. Morgenavond gaan we de motor en transmissie eruit halen.
Nice! Heb je nog een tegemoetkoming van visser en visser gekregen? Vergeet niet om gelijk je gehele distributie+bijbehorende rollen en pompen te vervangen :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Frederik Welvaert
5th Gear member

NielsPHEV schreef: Overigens lijkt mij dat een constructie met een breekpen het risco dat de pomp stopt alleen maar vergroot en is lastig dit zo te maken dat de pen wel breekt en de distributie geen schade oploopt
Waarschijnlijk wel een wat ingewikkelder constructie, maar er bestaan overlastkoppelingen met sensor die detecteert als de koppeling open springt doordat een en ander vastloopt.

Succes met de afhandeling!
Doen jullie de uit-en inbouw helemaal zelf? Respect!
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
albertje
2nd Gear member

KICK!

Hoi allemaal,

Bij deze een update van mijn auto. Inmiddels rijd ik weer want we hebben er een andere motor in gezet. Via de garage heb ik een mooie zelfde motor kunnen bemachtigen met maar 116.000 km waar mijn oude over de 380.000km zat. Twee weken geleden hebben we de oude motor uitgebouwd en de nieuwe erin gezet. De nieuwe motor was op de versnellingsbak na helemaal compleet. Injectoren, brandstofpomp, vacuumpomp, turbo, alles zat erop. Hele klusje heeft ons twee zaterdagen en een vrijdagavond gekost.

Eerste zaterdag hebben we alles voorbereid om de motor eruit te tillen. Alle stekkers los en alle losse onderdelen alvast uitbouwen. Het was nog een hele klus om de aandrijfas aan de bestuurderskant los te krijgen, deze zit namelijk met een soort c-clip vast in het differentieel. Na veel wrikken kwam ie eindelijk los. Overige onderdelen, zoals dynamo, aircopomp, luchthuis, turbo enzo kwamen zo los.

Vrijdagavond daarop hebben we op de nieuwe motor een nieuwe waterpomp, span- en meelooprollen en een distributieriem geplaatst. Ook een nieuwe spanner voor de multiriem. Daarna de oude motor eruit getakeld en de versnellingsbak losgekoppeld. Wat een rotboutjes zijn dat waarmee de koppelomvormer aan de meeneemplaat zit. Torx 50 maar op een onmogelijke hoek. Dus met een luchtsleutel en een knikje heel voorzichtig lostrillen. Ook alvast de meeneemplaat voor de koppelomvormer losgehaald. Ik heb een camera in de hoek neergezet dus beelden komen nog.

Die zaterdag daarop hebben we de versnellingsbak aan de nieuwe motor gezet. Nadat deze vast zat hebben we het geheel weer in de auto getakeld. Was nogal lastig omdat het allemaal maar net past maar om een uurtje of 2 's middags rustte het geheel weer op de motorsteunen. En toen begon het werk om alles weer aan te sluiten en terug te bouwen. Maar uiteindelijk om 6 uur 's avonds konden we 'm starten.

Zul je net zien, accu leeg. Dus eerst even rustig bijladen met auto van 'm zwager en na een half uurtje nog een keer proberen. En in één keer starten en lopen. Wat een supermotor. Heel mooi en rustig net als de oude.

Daarna nog laatste dingen vastmaken, opruimen en naar huis.

Omdat we toch bezig waren hebben we ook afgelopen week de draagarmen en fuseekogels vervangen. Deze zouden ook bij de volgende APK aan de beurt zijn. Maandag wordt de auto nog uitgelijnd.

Maar filmpje komt nog, bij deze alvast wat foto's.

Ik hoor graag jullie reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70D5
2nd Gear member

Wat een klus, respect!
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
1-wiel
4th Gear member

Mooi dat het gelukt is.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
albertje
2nd Gear member

kevinwalter schreef: Nice! Heb je nog een tegemoetkoming van visser en visser gekregen? Vergeet niet om gelijk je gehele distributie+bijbehorende rollen en pompen te vervangen :)
Hoi kevinwalter,

Heb drie weken lang een leenauto van ze gekregen, veel advies en ze hebben de motor voor me geregeld. Moest 'm wel betalen maar heb 'm nu wel van een betrouwbaar adres en niet ergens ver weg. Ook gelijk allerlei advies gekregen en tips en trucs voor het inbouwen.
M'n vrouw heeft een grote appeltaart gebakken en samen met een kratje bier erbij geeft dat een hoop goodwill. :-)
albertje
2nd Gear member

albertje schreef:
volvotune schreef: Welk nummer staat er op de kapotte pomp ?
Ik heb 'm er nog niet uit. Laat het weten als ik hem heb.
Hoi Volvotune,

Heb helaas het nummer niet genoteerd. Pomp heb ik inmiddels weggegooid. Sorry
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”