Pagina 2 van 2
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 01.11.2014 - 23:20
door XC70D5
lint schreef:
Je merkt het inschakelen van de lockup doordat bij het versnellen er geen toerentalstijging is door slip in de bak maar er gewoon wordt versnelt. De auto wordt ook iets zuiniger bij rijden met constante snelheid in de lockup.
Aha, dat heb ik dus wel gemerkt; als ik - als de motor echt warm is - eens goed gas geef en de bak schakelt terug, dan merk ik wel grote versnelling maar de toeren blijven gelijk. Daarna loopt het toerental pas omhoog. Is die slip dan een teken dat de GT goed werkt of is de slip een teken dat ie minder wordt? Rare schokken voel ik verder niet.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 00:40
door lint
De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 00:49
door XC70D5
lint schreef:
De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
Ha, bedankt! dan doet ie het dus gelukkig 'normaal'

Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 07:56
door BlackcurrantV70
Het "probleem" met trekkracht op lagere toeren is door Volvo later opgelost door een twin turbo te gaan gebruiken, mijn XC70 D3 uit 2012 heeft zo een twin turbo maar het spijtige aan mijn D3 AWD versie is dan weer dat die boven de 3000 toeren geknepen is tov de D5 AWD.
Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om van mijn D3 AWD een D5 AWD te laten maken door tuning, (Polestar doet het in Zweden en Duitsland), maar in Belgie is tuning helaas verboden....
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 10:32
door Volvov60polestar
BlackcurrantV70 schreef:
Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om van mijn D3 AWD een D5 AWD te laten maken door tuning, (Polestar doet het in Zweden en Duitsland), maar in Belgie is tuning helaas verboden....
Komt ook bij dat Polestar tuning niet mogelijk is op wagens met een Belgisch VIN...
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 11:37
door Fredhead
XC70D5 schreef:
lint schreef:
De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
Ha, bedankt! dan doet ie het dus gelukkig 'normaal'
Wat wel na het flushen gebeurd is dat het slippen minder wordt en de bak sneller in lock up gaat.
Met de kilometerstand van jouw XC is het echt geen overbodige luxe om de bak eens te laten flushen. De olie heeft al een lange tijd z'n kracht verloren dus de werking is een stuk minder dan met nieuwe olie.
Ik heb het bij 187.000 km laten doen en die olie was al aardig zwart. Kreeg te horen dat het toen een mooie preventieve oliewissel was en ondanks dat mijn bak het ook perfect deed is hij alleen maar lekkerder gaan schakelen.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 11:40
door lint
Na het flushen schakelt de bak weer als een nieuwe maar er blijft altijd iets van slip bestaan.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 16:37
door JeroenSpock
Dat slippen hoort toch zo, door de koppelomvormer?
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 16:40
door lint
Ja, dat slippen heeft elke automaat, de een wat meer dan de ander maar het is normaal.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 02.11.2014 - 16:57
door JeroenSpock
De ZF bak in de nieuwe Benz van de baas heeft een normale koppeling, en dat rijdt best irritant kan ik je zeggen. Doe mij maar een koppelomvormer.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 03.11.2014 - 16:38
door XC70D5
Zo een koppel omvormer is dus hetzelfde als ik vroeger al in mijn scootertje had zitten. Goed dat ik dat weet. Ik verwachtte dat de GT enkel versnelling wisselde en verder niets. Vandaar dat ik me al een beetje zorgen maakte om de slip die ik voelde. Daar alles zo heerlijk soepeltjes loopt maak ik me nog geen zorgen. Het kan natuurlijk zijn de bak al eens geflushed is. Is er enige manier om dat na te gaan? Ik denk zo van niet, alleen de check van de olie zal het uitwijzen, maar misschien dat iemand een truc kent...
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 03.11.2014 - 16:59
door ijsga
Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video :)
Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 03.11.2014 - 17:44
door lint
Dat is een leuke educatieve video met inderdaad een zeer duidelijke uitleg over de vloeistofkoppeling.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 03.11.2014 - 21:39
door XC70D5
ijsga schreef:
Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video
Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Dank heren, ik krijg hier in een week een snelcursus Volvo!
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 03.11.2014 - 22:52
door XC70D5
XC70D5 schreef:
ijsga schreef:
Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video
Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Dank heren, ik krijg hier in een week een snelcursus Volvo!
Maar de lock-up is dan dus wel een mechanische koppeling begrijp ik. Wat een mooie techniek

Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 15.11.2014 - 23:44
door XC70D5
Ik vroeg mij toen ik vanavond in mijn auto reed af of de auto misschien niet al een tuning heeft gehad (ik heb nml. geen enkele referentie). Ik heb het gevoel van niet, maar dat is nergens op gebaseerd, puur op de verhalen die ik hier lees op het forum. Dat ie onderin redelijk lui is, veel toeren maakt en niet hard vooruit gaat enz... Is er enige manier om er achter te komen of er al iets aan gedaan is? Zo ja dan hoor ik dat graag.
(Ik heb het vermoeden dat ik dat alleen aan de weet kom als ik een en ander laat uitlezen bij bijv. VolvoTune)
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 16.11.2014 - 00:22
door Fredhead
Rollenbank of uitlezen zijn inderdaad de enige opties
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 16.11.2014 - 10:52
door Max
Ik rijd zelf in een XC70 D5 die gechipt is naar 198pk.
Het geheel is een fantastische combinatie met nagenoeg probleemloze kilometers (355.000).
Een keer problemen gehad met verbrande olie in de bak bij ong 300.000 terwijl ik toch had laten flushen bij 250.000.
Re: XC70 D5 tunen of zo laten?
Geplaatst: 15.02.2015 - 20:12
door DeVos
Heb zelf ook een XC70 D5 my 2005. Deze trekt ook bij lage toeren goed door.
Heb je de EGR en aanverwante slangen al eens gereinigd. Heb dit ook 2x gedaan omdat trekkracht en verbruik terugliepen door dichtgeslibte luchttoevoer.