Dan mag je dat wel bij alle auto's doen want uiteindelijk zijn de BPM bedragen gekoppeld aan de uitstoot van de auto's volgens fabrieksopgave. Moeten deze bestuurders nou ook aantonen dat ze er niet boven zitten en als ze er wel boven zitten extra BPM afdragen ? of zeg ik nu iets heel raars.IkeV70 schreef:Je kunt discussieren of schone auto's fiscaal gestimuleerd moeten worden of niet. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of de auto's die gestimuleerd worden wel zo schoon zijn als vanuit gegaan wordt.V480-S60 schreef: Doel is nobel, uitvoering zal wel niets van terecht komen.
Maar zoals al vaker gezegd, dat komt doordat er altijd gasten zijn (de goede hier niet te na gesproken) die het voor de groep die het wel goed doen (of in ieder geval proberen zoals het bedoeld is) verpesten. En dat krijg je nu eenmaal met "stimulerings"maatregelen etc.
Nogmaals, dat die regelingen ervoor gezorgd hebben dat er veel "schone" auto's gekomen zijn is fijn. Maar eigenlijk hadden deze stimuleringsregels niet nodig moeten zijn maar hadden de autofabrikanten de hand in eigen boezem moeten steken en zich eindelijk eens aan hun onderlinge afspraken voor wat betreft reductie en aanpassingen aan motoren moeten houden. Dan waren we al een stuk verder geweest.
Vergeet niet dat er een Europese afspraak is dat autoproducenten in dat en dat jaar alleen maar nieuwe auto's op de markt mogen brengen die minder dan zoveel CO2 uitstoten en dat de gemiddelde CO2 uitstoot van al hun modellen beneden een bepaalde grens ligt.
Als daar nu eens de hand aan gehouden wordt, dan waren al die "stimulerings" premies niet nodig geweest.
Dus ok, men besluit, al dan niet terecht, dat 48 gram CO2/km beloond wordt met slechts x% bijtelling. Prima, maar probeer dan wel een realistisch beeld te krijgen van hoeveel gram CO2 een bepaald model uitstoot. Dan kun je, als aanvulling op de officiele tests, best eens kijken naar brandstofverbruikscijfers van bv leasemaatschappijen en op basis daarvan een correctie toepassen. Geen individuele ingewikkeldheid, maar op basis van significante hoeveelheid data de algemene norm aanpassen. Dat is niet onredelijk omdat het wel of niet schoon zijn van hybrides nu eenmaal veel afhankelijker is van de bestuurder dan normaal.
Eventueel, en dat is dan de omgekeerde bewijslast, zou je gebruikers de mogelijkheid kunnen bieden om middels sluitende administratie aan te tonen dat hun CO2 uitstoot toch echt onder de 50 gr per km ligt.
(en alle CO2 uitstoot van kolencentrales moet je gewoon niet meetellen, anders wordt het wel heel ingewikkeld allemaal)
Wat een slap gelul is dit zeg, Ik heb een auto gekocht die volgens de norm ( die geaccepteerd is door deze regering ) voldoet aan de eis om in aanmerking te komen voor 0% bijtelling en dan kan je daar niet later op terugkomen. ( voor de goede orde ik laad ongeveer 2x per dag )