Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

IkeV70 schreef:
V480-S60 schreef: Doel is nobel, uitvoering zal wel niets van terecht komen.

Maar zoals al vaker gezegd, dat komt doordat er altijd gasten zijn (de goede hier niet te na gesproken) die het voor de groep die het wel goed doen (of in ieder geval proberen zoals het bedoeld is) verpesten. En dat krijg je nu eenmaal met "stimulerings"maatregelen etc.

Nogmaals, dat die regelingen ervoor gezorgd hebben dat er veel "schone" auto's gekomen zijn is fijn. Maar eigenlijk hadden deze stimuleringsregels niet nodig moeten zijn maar hadden de autofabrikanten de hand in eigen boezem moeten steken en zich eindelijk eens aan hun onderlinge afspraken voor wat betreft reductie en aanpassingen aan motoren moeten houden. Dan waren we al een stuk verder geweest.
Vergeet niet dat er een Europese afspraak is dat autoproducenten in dat en dat jaar alleen maar nieuwe auto's op de markt mogen brengen die minder dan zoveel CO2 uitstoten en dat de gemiddelde CO2 uitstoot van al hun modellen beneden een bepaalde grens ligt.
Als daar nu eens de hand aan gehouden wordt, dan waren al die "stimulerings" premies niet nodig geweest.
Je kunt discussieren of schone auto's fiscaal gestimuleerd moeten worden of niet. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of de auto's die gestimuleerd worden wel zo schoon zijn als vanuit gegaan wordt.
Dus ok, men besluit, al dan niet terecht, dat 48 gram CO2/km beloond wordt met slechts x% bijtelling. Prima, maar probeer dan wel een realistisch beeld te krijgen van hoeveel gram CO2 een bepaald model uitstoot. Dan kun je, als aanvulling op de officiele tests, best eens kijken naar brandstofverbruikscijfers van bv leasemaatschappijen en op basis daarvan een correctie toepassen. Geen individuele ingewikkeldheid, maar op basis van significante hoeveelheid data de algemene norm aanpassen. Dat is niet onredelijk omdat het wel of niet schoon zijn van hybrides nu eenmaal veel afhankelijker is van de bestuurder dan normaal.
Eventueel, en dat is dan de omgekeerde bewijslast, zou je gebruikers de mogelijkheid kunnen bieden om middels sluitende administratie aan te tonen dat hun CO2 uitstoot toch echt onder de 50 gr per km ligt.


(en alle CO2 uitstoot van kolencentrales moet je gewoon niet meetellen, anders wordt het wel heel ingewikkeld allemaal)
Dan mag je dat wel bij alle auto's doen want uiteindelijk zijn de BPM bedragen gekoppeld aan de uitstoot van de auto's volgens fabrieksopgave. Moeten deze bestuurders nou ook aantonen dat ze er niet boven zitten en als ze er wel boven zitten extra BPM afdragen ? of zeg ik nu iets heel raars.

Wat een slap gelul is dit zeg, Ik heb een auto gekocht die volgens de norm ( die geaccepteerd is door deze regering ) voldoet aan de eis om in aanmerking te komen voor 0% bijtelling en dan kan je daar niet later op terugkomen. ( voor de goede orde ik laad ongeveer 2x per dag )
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13747
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

die norm was ook een erg laag brandstof verbruik, wijk je daar nu 300% vanaf kan ik me voorstellen dat er gezocht wordt naar een manier om daar iets aan te doen.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Niemand, zelfs de regering niet, heeft het over de regels aanpassen voor bestaande auto's. De veranderingen in 2016 gelden voor nieuwe auto's. En de norm was/is CO2/km, niet brandstofverbruik.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef: En de norm was/is CO2/km, niet brandstofverbruik.
CO2 uitstoot = brandstofverbruik
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kan iemand mij een voorrekenen wat er gaat gebeuren met de bijtelling?

Een V60 PIH van grofweg 70 mille met 0% bijtelling snap ik, dat is een cadeau van de Staat der Nederlanden. Als dat ding nu ineens naar 14% gaat dan mag je dus 9800 euro bij gaan tellen op jaarbasis maar je hebt verder nergens last van want: tankpas en de hele verdere rimram is betaald. Nu ben ik fiscaal niet onderlegd maar als ik dan even reken naar mijn V70 die ik helemaal lekker zelf betaal dan kom ik tot het volgende:
Belastingen: 144 x 12= 1728
Verzekering AR: 85 x 12= 1020
Brandstof: (30k / 15) x 1,35 = 2700
Onderhoud: 1 x beurt 2x banden: 1500 (stelpost want zal eerder meer dan minder zijn)

Totaal: 5998 euro (afschrijving niet meegenomen want dan is het bedrag nog hoger)

Met deze gegevens moet het voor een materiedeskundige te berekenen zijn wat het verschil is tussen prive en lease-bijtelling rijden. O ja, ik zit ook in de tweede schijf van de belastingen.
En omdat ik toch een grote mond heb en niet al te veel medelijden met leaserijders: Volgens mij zijn de leaserijders in deze casus goedkoper uit dan ik.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Al die verbruikscijfers zijn een wassen neus. Mijn vrouw heeft een Fiat 500 twin air 85 gehad, deze zou vallen in de 14% bijtelling omdat die een verbruik zou hebben van 1/25, nou in de praktijk mocht je blij zijn dat je 1/12 haalde. Maar bij deze auto's hoor je niets. ( is uiteindelijk ook door de staat gefinacieerd )
Laatst gewijzigd door jp-v60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb het al vaker proberen uit te leggen. Zolang alle auto's aan dezelfde standaard test worden onderworpen kan je de auto's onderling vergelijken. Natuurlijk worden de waardes uit de test in de praktijk niet gehaald, maar een auto die er in de test schoon uitkomt is gemiddeld genomen echt minder belastend voor het milieu dan eentje die heel slecht uit de test komt. Uiteraard hangt het ook af van de berijder, maar dat deel is lastig in wetgeving te vatten.

Btw, niet iedere V60 PIH is een leaseauto. Ik heb hem toch echt met mijn eigen zuurverdiende geld gekocht.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Hier tzelfde,
Gewoon gekocht met geld waar je toch ef hard voor hebt gewerkt, en dat doet dan wel ef pijn.
Nu beginnen de voordelen zichtbaar te worden...
Maar tankpas? Nee ook dat moet ik zelf betalen, dus als ik ergens kan pluggen doe ik dat graag om de volgende redenen
- het rijd lekker
- goed voor het geweten
- vaak goedkoper
- omdat het cool is :)
- omdat de parkeerplaats vooraan daardoor vrij is :)
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef: maar een auto die er in de test schoon uitkomt is gemiddeld genomen echt minder belastend voor het milieu dan eentje die heel slecht uit de test komt. Uiteraard hangt het ook af van de berijder
Bij plugin hybrides is het veel sterker afhankelijk van de berijder dan bij andere auto's. Het is daarom geen slecht idee om laadgedrag objectief grootschalig te onderzoeken en dat mee te wegen in de categorisering.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Ik heb een berekeningetje voor je gemaakt uitgaande van een PIH in privé of zakelijk.

Inclusief afschrijvingen kost de auto rekening houdend afschrijving (conform afschrijvingstabel BPM) € 17.239 per jaar. (jouw kosten + 70.000 * 14,7% = 10.239 afschrijving.)
Ik ga ook uit van 30.000 km in de verhouding privé 10.000, woon-werk 10.000 en zakelijk 10.000.

Heb je alleen de bijtelling dan ben je privé 42% van 9.800 kwijt ofwel 4.116 per jaar.

Heb je de auto privé gekocht dan kan de werkgever je de woon-werk + zakelijke kilometers vergoeden tegen 19 cent, totaal 3.800.

Als de werkgever bereid is om 17.239 per jaar te betalen voor jouw mobiliteit en jij ontvangt 3.800 aan reiskostenvergoeding dan ga ik er van uit dat hij bereid is het verschil als extra salaris uit te keren, dat is dan 17.239 - 3.800 ofwel 13.439. Als je daar niet van uitgaat gaat iedere vergelijking mank. Je kunt ook zeggen dat je dan dat bedrag aan salaris zou moeten inleveren om de vergelijking te laten kloppen.
Daarover betaal je 5.644 IB en hou je dus 7.795 over.

In privé kost die auto dan 17.389 -/- 3.800 netto kilometervergoeding -/- 7.795 netto extra salaris = 5.644. Per jaar is de auto van de zaak dus 1.528 goedkoper. Over vijf jaar gebruiksduur komt dat dan op 7.640.

Dus als het voor de werkgever budgetneutraal gaat is een auto van de zaak bij deze kosten en verhouding zakelijk/privé goedkoper, maar niet zoveel als menigeen denkt.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

V70/2.4D/2003 schreef: Kan iemand mij een voorrekenen wat er gaat gebeuren met de bijtelling?

Een V60 PIH van grofweg 70 mille met 0% bijtelling snap ik, dat is een cadeau van de Staat der Nederlanden. Als dat ding nu ineens naar 14% gaat dan mag je dus 9800 euro bij gaan tellen op jaarbasis maar je hebt verder nergens last van want: tankpas en de hele verdere rimram is betaald. Nu ben ik fiscaal niet onderlegd maar als ik dan even reken naar mijn V70 die ik helemaal lekker zelf betaal dan kom ik tot het volgende:
Belastingen: 144 x 12= 1728
Verzekering AR: 85 x 12= 1020
Brandstof: (30k / 15) x 1,35 = 2700
Onderhoud: 1 x beurt 2x banden: 1500 (stelpost want zal eerder meer dan minder zijn)

Totaal: 5998 euro (afschrijving niet meegenomen want dan is het bedrag nog hoger)

Met deze gegevens moet het voor een materiedeskundige te berekenen zijn wat het verschil is tussen prive en lease-bijtelling rijden. O ja, ik zit ook in de tweede schijf van de belastingen.
En omdat ik toch een grote mond heb en niet al te veel medelijden met leaserijders: Volgens mij zijn de leaserijders in deze casus goedkoper uit dan ik.
Als ondernemer heb ik ook dezelfde gebruiks- en afschrijvingskosten. En ik heb mijn PIH ook zelf betaald, dus ben ik niet goedkoper uit.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

V70/2.4D/2003 schreef: Kan iemand mij een voorrekenen wat er gaat gebeuren met de bijtelling?

Een V60 PIH van grofweg 70 mille met 0% bijtelling snap ik, dat is een cadeau van de Staat der Nederlanden. Als dat ding nu ineens naar 14% gaat dan mag je dus 9800 euro bij gaan tellen op jaarbasis maar je hebt verder nergens last van want: tankpas en de hele verdere rimram is betaald. Nu ben ik fiscaal niet onderlegd maar als ik dan even reken naar mijn V70 die ik helemaal lekker zelf betaal dan kom ik tot het volgende:
Belastingen: 144 x 12= 1728
Verzekering AR: 85 x 12= 1020
Brandstof: (30k / 15) x 1,35 = 2700
Onderhoud: 1 x beurt 2x banden: 1500 (stelpost want zal eerder meer dan minder zijn)

Totaal: 5998 euro (afschrijving niet meegenomen want dan is het bedrag nog hoger)

Met deze gegevens moet het voor een materiedeskundige te berekenen zijn wat het verschil is tussen prive en lease-bijtelling rijden. O ja, ik zit ook in de tweede schijf van de belastingen.
En omdat ik toch een grote mond heb en niet al te veel medelijden met leaserijders: Volgens mij zijn de leaserijders in deze casus goedkoper uit dan ik.
Je rekent alleen maar de kosten voor de berijder. Wat als die auto van je eigenbedrijf is.
Voor het bedrijf is de afschrijving wegenbelasting en al die andere extra kosten ook niet gratis. Tel dat maar bij elkaar op en je ziet dat door de bijtelling een zaken auto best duur kan zijn.
Gebruikersavatar
friend
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 06.02.2013 - 15:21

ferretje schreef:Inclusief afschrijvingen kost de auto rekening houdend afschrijving (conform afschrijvingstabel BPM) € 17.239 per jaar. (jouw kosten + 70.000 * 14,7% = 10.239 afschrijving.)
Afschrijving is niet gelijk aan waardevermindering, dus aan het eind van de 5 jaar is er nog steeds een restwaarde (als aanschaf voor privé, dan ook aanschaf voor de zaak, anders gaat de vergelijking niet op), waar je geen rekening mee houdt en er dus minder vergoed zou moeten worden richting werknemer in het hele verhaal.
Laatst gewijzigd door friend op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 Plug-in Hybrid (Sensus Connected Touch*), S40, 850, 460, 242
(tussendoor: Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Audi, BMW)

Afbeelding
(*)__________Torque___________________Flitsmeister__________________FlitsNav__________________Lovetoload__________________Parkmobile___________________Netflix____________
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

Wordt lastig om te bepalen waar de standaard gaat liggen en hoeveel er van afgeweken mag / kan worden. Er zijn niet altijd beschikbare laad mogelijkheden, de ene gemeente is daarin veel actiever als de ander. Is een hoop gedoe, aangezien ik een multi tank card heb kan ik vrij snel een analyse maken wat de verhouding diesel / electra is. Sinds Sept' 13 is deze verhouding 55% electra, 45% diesel.
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

55% vs 45% in geld? In kWh vs liters? Of in kilometers? Dat laatste is dan geschat, want je weet niet hoeveel je auto rijdt op diesel vs elektra in Hybrid mode.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

friend schreef:
ferretje schreef:Inclusief afschrijvingen kost de auto rekening houdend afschrijving (conform afschrijvingstabel BPM) € 17.239 per jaar. (jouw kosten + 70.000 * 14,7% = 10.239 afschrijving.)
Afschrijving is niet gelijk aan waardevermindering, dus aan het eind van de 5 jaar is er nog steeds een restwaarde (als aanschaf voor privé, dan ook aanschaf voor de zaak, anders gaat de vergelijking niet op), waar je geen rekening mee houdt en er dus minder vergoed zou moeten worden richting werknemer in het hele verhaal.
In tegendeel de afschrijving is exact gelijk aan de afschrijving als je uitgaat van de formule aankoopprijs minus restwaarde is waardevermindering = afschrijving.
Ik kan niet in een glazenbol kijken dus weet niet wat de restwaarde na 5 jaar is. Dan kan je de afschrijving of waardevermindering slechts schatten.
Wat ik wel heb is het volgende:
In de wet BPM staat een fictieve maar fiscaal geaccepteerde afschrijvingstabel die zegt dat voor de BPM een auto in 5 jaar ongeveer 73,5% (71% plus 6 maal 0,416%) afschrijft ofwel 14,7% per jaar. Dan hou ik dus rekening met een restwaarde van 26,5% van de nieuwprijs na 5 jaar ofwel € 18.550.
In beide berekeningen hou ik daar dus rekening mee. Mijn berekening gaat dus wel degelijk op want die restwaarde wordt door de werkgever niet vergoed..... wel scherp blijven he..... ;-)
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Bij de prius plugin is er gewoon een menu waar je kan zien hoeveel kwh je verbruikt hebt en hoeveel liter benzine...
Hebben nu 350 KwH verbruikt voor 2600km electrisch rijden
Tis maar een 2e autootje voir erbij, maar mooie techniek
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

RichieB schreef: 55% vs 45% in geld? In kWh vs liters? Of in kilometers? Dat laatste is dan geschat, want je weet niet hoeveel je auto rijdt op diesel vs elektra in Hybrid mode.

Kwh vs liters, is idd een beetje krom ik weet het - een grove schatting is tricky ga het toch proberen :

een litertje diesel doet wat, een kilometerje of 6 als je puur diesel rijdt
en 10-11 Kwh geeft ons max 40 kilometer dus zo een ongeveer tegen de 5 km aan

(suggesties / alternatieve rekenmethodes zijn welkom)
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

TMacD schreef: een litertje diesel doet wat, een kilometerje of 6 als je puur diesel rijdt
Een kilometertje of 16 bedoel je :-)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

IkeV70 schreef:
TMacD schreef: een litertje diesel doet wat, een kilometerje of 6 als je puur diesel rijdt
Een kilometertje of 16 bedoel je :-)
klopt helemaal het is 6 liter op 100 kilometer

nog 1 ding die ik over het hoofd heb gezien is het thuis laden, hoewel dit op een openbare paal plaats vindt is dit een nul tarief, grof weg zijn dit dezelfde Kwh als betaald laden (misschien iets meer..)

er even van uitgaan dat je 35 km haalt op 11 Kwh.....:

Betaalde laadpaal : 1,700 Kwh, € 458 (20% van totaal), 5,400 kms (17% van totaal) - ca € 0.085 p/km
Gratis laadpaal : 1,700 Kwh, € 0, 5,400 kms (17% van totaal)
Diesel : 1,345 l, € 1,874 (80% van totaal), 21,500 kms (67% van totaal) - ca € 0.087 p/km

mocht je 40 km uit een volle lading van 11 Kwh halen dan zou dat een besparing van €458 zijn - ervan uitgaande dat thuis laden gratis blijft anders verdubbelt dat bedrag....
Laatst gewijzigd door TMacD op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”