Volgende week vrijdag ben ik bij de dealer in Groningen. Zal er dan naar kijken.Turbotom schreef:De uitlaat van de standkachel is niet zichtbaar in de wielkast, maar achter de voorbumper. Bij de V70N inderdaad linksvoor. Even op de knietjes en onder de auto zoeken naar een geribbeld aluminium uitlaatpijpje. Met een Italiaanse auto maak je inderdaad een goede kans.Frits V70 schreef: Kan niks vinden in de wielkasten links en rechts voor. In het display is een timer ook niet oproepbaar.
Onder de motorkap gekeken. Dan zie ik rechts aan de radiator wel een soort warmtewisselaartje zitten, maar dat zal de intercooler zijn?
Tom
Standkachel?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59
Iemand een foto van de standkachel in een V70 NN? Ik heb hier in de UK net een RHD versie natuurlijk en wie weet...
Zit deze ook op dezelfde plaats als de voorgaande V70 ?
Zit deze ook op dezelfde plaats als de voorgaande V70 ?
V70 D5 Geartronic '08 RHD
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Jullie zitten verkeerd te kijken...
de originele standkachel hangt in het rechter binnenscherm achter het voorwiel ( dus niet er voor)
En hij is origineel van de firma Webasto en tevens zit er een sticker op de rechter veerpoot.
De uitlaat van de standkachel is een platpijpje wat net onder de achterzijde van het binnenscherm uitkomt.
Ik heb hem toen er voor gekozen om hem te laten uitrusten met een afstandbediening (die komt trouwens van Eberspacher origineel Volvo)
De V50 die ik hiervoor had was de kachel van Eberspacher.
Deze Webasto is vermalen stiller.
de originele standkachel hangt in het rechter binnenscherm achter het voorwiel ( dus niet er voor)
En hij is origineel van de firma Webasto en tevens zit er een sticker op de rechter veerpoot.
De uitlaat van de standkachel is een platpijpje wat net onder de achterzijde van het binnenscherm uitkomt.
Ik heb hem toen er voor gekozen om hem te laten uitrusten met een afstandbediening (die komt trouwens van Eberspacher origineel Volvo)
De V50 die ik hiervoor had was de kachel van Eberspacher.
Deze Webasto is vermalen stiller.
Was één V90
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Op mijn auto zit helaas geen standkachel. Er werd bij de dealer een prijs genoemd van 1200,- voor een Webasto en vanaf 580,- voor een electrische motor verwarmer. Interieur verwarmer zou er dan nog bijkomen. De Webasto zouden ze niet zelf inbouwen.
Daarop naar een inbouwer in de buurt gegaan. Die vroeg ruim 1800,- ex. !
Terug naar de dealer en daar om een offerte gevraagd voor de 1200,- aanbieding. Foutje bedankt! Bleek ook 1800,- ex te zijn, dus 2300,- incl. Wat een teleurstelling
Ik denk dat ik misschien toch voor de E variant ga. Mijn auto staat altijd in een carport en is vrijwel nooit bevroren. Motor verwarmen via de stekker met een tijdschakelaar lijkt me dan veel interessanter om te doen. De optionele interieur verwarmer lijkt mij dan overbodig. Met een voorverwarmde motor zal het interieur ook sneller op temperatuur zijn dan nu met een koude motor.
Hier mensen die ervaring hebben met de E motor voorverwarmer?
Daarop naar een inbouwer in de buurt gegaan. Die vroeg ruim 1800,- ex. !

Terug naar de dealer en daar om een offerte gevraagd voor de 1200,- aanbieding. Foutje bedankt! Bleek ook 1800,- ex te zijn, dus 2300,- incl. Wat een teleurstelling

Ik denk dat ik misschien toch voor de E variant ga. Mijn auto staat altijd in een carport en is vrijwel nooit bevroren. Motor verwarmen via de stekker met een tijdschakelaar lijkt me dan veel interessanter om te doen. De optionele interieur verwarmer lijkt mij dan overbodig. Met een voorverwarmde motor zal het interieur ook sneller op temperatuur zijn dan nu met een koude motor.
Hier mensen die ervaring hebben met de E motor voorverwarmer?
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Goede tip, heb waarschijnlijk iemand gevonden in het noorden. Mail gestuurd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- dafr
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12.11.2014 - 15:24
Heeft er iemand een idee van het verbruik van een originele standkachel (V70 D3 MY2011)?
Ok, het hangt waarschijnlijk af van de buitentemperatuur, wind, neerslag, ... maar gewoon een idee van gemiddeld verbruik zou wel interessant zijn.
Ok, het hangt waarschijnlijk af van de buitentemperatuur, wind, neerslag, ... maar gewoon een idee van gemiddeld verbruik zou wel interessant zijn.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Bij mijn weten geeft Volvo ca. 0,6l per uur aan. (Op het web vind ik overigens waardes van 0,3 tot 0,5l per uur.)
Hoeveel de standkachel werkelijk verbruikt hangt dus af van hoe lang deze brandt, en dat hangt dan inderdaad weer af van de weersomstandigheden (temperatuur).
Op basis van buitentemperatuur bepaald 'de auto' nl zelf hoelang de standkachel moet branden (met, afhankelijk van het model auto, een max brandtijd van 50 min tot 1 uur) om op het ingestelde tijdstip warm te zijn. En blijft, bij ons in ieder geval, daarna nog ca. 10 min doorbranden)
Ter indicatie, bij temperaturen van rond het vriespunt gaat de standkachel bij ons (XC70 MY07) ongeveer 30 minuten ervoor branden.
Hoeveel de standkachel werkelijk verbruikt hangt dus af van hoe lang deze brandt, en dat hangt dan inderdaad weer af van de weersomstandigheden (temperatuur).
Op basis van buitentemperatuur bepaald 'de auto' nl zelf hoelang de standkachel moet branden (met, afhankelijk van het model auto, een max brandtijd van 50 min tot 1 uur) om op het ingestelde tijdstip warm te zijn. En blijft, bij ons in ieder geval, daarna nog ca. 10 min doorbranden)
Ter indicatie, bij temperaturen van rond het vriespunt gaat de standkachel bij ons (XC70 MY07) ongeveer 30 minuten ervoor branden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Inbouw van een Webasto achteraf wordt afgeraden i.v.m. een verwachte hogere storingsgevoeligheid. Vind het ook veel te duur.
Ga me nu verdiepen in de electrische oplossing. Heb al begrepen dat deze in 2 opties te krijgen is. Motor verwarming en additioneel interieur verwarming met een los te plaatsen blowertje.
Het laatste hoef ik niet, mijn auto staat altijd in een carport. Verder verwacht ik dat door een reeds opgewarmde motor het interieur ook direct warm zal worden na het starten.
Iemand hier die hier ervaringen mee heeft?
Ga me nu verdiepen in de electrische oplossing. Heb al begrepen dat deze in 2 opties te krijgen is. Motor verwarming en additioneel interieur verwarming met een los te plaatsen blowertje.
Het laatste hoef ik niet, mijn auto staat altijd in een carport. Verder verwacht ik dat door een reeds opgewarmde motor het interieur ook direct warm zal worden na het starten.
Iemand hier die hier ervaringen mee heeft?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Mijn 740 komt uit Zweden en is voorzien van motorverwarming en een stopcontact tegen de middenconsole aan de bijrijderskant. Wel eens aan gedacht om er een kachel aan te hangen met afstadndsbediening. Kwartiertje voor je weggaat aanzetten en lekkere warme auto. Maar t gedoe van stekker in de muur heeft me weerhouden. Is een standkachel toch wat praktischer haha.
Motorverwarming is meestal olieverwarming. Dus warme olie, minder slijtage. Geen koelvloeistof opwarming. Hier moet een elektrische pomp bij. Water uit heel het systeem moet opgewarmd worden. Bij olieverwarming, zoals op mn 740 is simpelweg een opwarmspiraal en warmt de olie in de carterpan op.
Motorverwarming is meestal olieverwarming. Dus warme olie, minder slijtage. Geen koelvloeistof opwarming. Hier moet een elektrische pomp bij. Water uit heel het systeem moet opgewarmd worden. Bij olieverwarming, zoals op mn 740 is simpelweg een opwarmspiraal en warmt de olie in de carterpan op.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
nklaver schreef: Inbouw kwam 2jr geleden op 2300 euro (regio Utrecht).
Ik heb de Webasto in mijn V70 maar er is toch nog een significant verschil met orgineel!
Met de Webasto moet je voor het uitzetten van de auto de ventilatie op ontwasemingsstand zetten en de aanjager op max. Nu vergeet ik dat 9 van 10 keer en daardoor wordt de motor wel warm maar de ruiten ontdooien niet echt lekker.
De originele zet wel automatisch die roosters in je dashboard open en is daardoor veel handiger in gebruik. Mijn volgende Volvo heeft een orginele Standkachel of geen. Vooraf deed Webasto alsof er geen verschillen waren behalve de afstandsbedienning. NA de installatie kwam de aap uit de mauw. En het kan blijkbaar niet opgelost worden.
Daarnaast had ik regelmatig last van benzinelucht in de auto. Na veel gesukkel hebben ze uiteindelijk de luchtaanvoer verlegd van de parafan naar de wielkast. De onderdruk in de parafan zorgde ervoor dat de benzinedampen uit de standkachel het ventilatiecircuit van de auto werden ingezogen.
Ben er drie keer voor teruggeweest voordat ze bereid waren er iets aan te doen. Ik ben dus helemaal niet positief over het achteraf inbouwen.
Wow luchtaanvoer op de paravan. Welke boef heeft dat bedacht. CV lucht aanvoer zit toch ook niet op je woon of slaapkamer aangesloten. Levensgevaarlijk. Zijn daar geen wetten of regels voor.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Rob@XC70
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
- Locatie: Alkmaar e.o.
Ik heb een prijsopgaaf gedaan voor wat extra comfort:
Webasto Thermo Top Evo 5 (€ 785) + Thermo Call TC3 Thermo Top (€ 337,-) + montagekit (€ 416,-) + 10 uur arbeidsloon (€ 675,-) + klein materiaal (€ 12,-) + te downloaden app (€ 10,-)
Al met al kom ik ruim over de € 2500,-
Tsja...dat is mij toch wat te gortig. Dan alleen maar mijn elektrische kacheltje.
Webasto Thermo Top Evo 5 (€ 785) + Thermo Call TC3 Thermo Top (€ 337,-) + montagekit (€ 416,-) + 10 uur arbeidsloon (€ 675,-) + klein materiaal (€ 12,-) + te downloaden app (€ 10,-)
Al met al kom ik ruim over de € 2500,-
Tsja...dat is mij toch wat te gortig. Dan alleen maar mijn elektrische kacheltje.
Laatst gewijzigd door Rob@XC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
das fors geld, daar kun je heel wat uurtjes een straalkacheltje in je wagen laten loeien
loop er zelf wel eens over te denken, maar tot nu toe blijft het daarbij
kijk wel eens op MP voor een goedkopere 2e hands, bij beun de haas maar tja of ze het doen is de vraag
daarom blijf ik maar een beetje bij Beun vandaan
btw @mightyspawn is zon olieverwarmer in nl te koop

loop er zelf wel eens over te denken, maar tot nu toe blijft het daarbij
kijk wel eens op MP voor een goedkopere 2e hands, bij beun de haas maar tja of ze het doen is de vraag
daarom blijf ik maar een beetje bij Beun vandaan
btw @mightyspawn is zon olieverwarmer in nl te koop
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Dat is geen kattedrek... wat een prijs. Inderdaad, een elektrisch kacheltje doet (ook) wonderen. Ik ga maar 's een stroomdraad aanleggen tot aan het hek. Auto ervoor en -veilig- blazen maar.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Bij de originele standkachel in onze XC60 ruik ik ook een beetje een benzinelucht als hij aangestaan heeft, het is de lucht van verse benzine - dus geen verbrandingsgassen.nklaver schreef:
Daarnaast had ik regelmatig last van benzinelucht in de auto. Na veel gesukkel hebben ze uiteindelijk de luchtaanvoer verlegd van de parafan naar de wielkast. De onderdruk in de parafan zorgde ervoor dat de benzinedampen uit de standkachel het ventilatiecircuit van de auto werden ingezogen.
Ben er drie keer voor teruggeweest voordat ze bereid waren er iets aan te doen. Ik ben dus helemaal niet positief over het achteraf inbouwen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb voor iets meer dan 100 euro een speciale platte ventilatorkachel in gebouwd. Dun verlengkabeltje naar een stopcontact in de buitenmuur en 's ochtends plug ik binnenshuis de stekker erin 
Als je alleen bent is je auto lekker warm en zijn de ramen mooi schoon na een half uurtje ofzo. Moet je alle kids in de auto zetten, dan is de meeste warmte er wel uit maar in ieder geval zijn de ramen mooi schoon en kun je veilig op weg.

Als je alleen bent is je auto lekker warm en zijn de ramen mooi schoon na een half uurtje ofzo. Moet je alle kids in de auto zetten, dan is de meeste warmte er wel uit maar in ieder geval zijn de ramen mooi schoon en kun je veilig op weg.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0