Tijdens bezoek 5 (afgelopen vrijdag) de EGR klep vervangen...nog geen honderd kilometer gereden en hoppa weer een motormanagement storing.
Morgen voor bezoek 6 naar de dealer. Ze zijn erg nieuwsgierig naar de melding.
Nu rijd ik al 17 jaar in leasebakken...in totaal 8 leaseauto's opgereden (bijna anderhalf miljoen kilometer) waarvan 6 keer een Seat en nog nooit bij een garage geweest.
Vanwege het aantrekkelijke plaatje, pk's, mooie auto en lage bijtelling een keer een Volvo en tot op heden best wat ellende.
Ben benieuwd waar ze morgen weer mee komen.
Vooropgesteld dat ik wel iedere keer een gloednieuwe V70 als leenauto mee krijg.
Morgen die 110.000,00 euro kostende XC90 maar eens meevragen.
En weer een V40 D4 op de weg
-
- 2nd Gear member
Dat zijn wel bovengemiddeld veel dealerbezoeken ja, maar Volvo zelf zal er ook niet blij mee zijn.
Dat het een structureel probleem is lijkt langzaam maar zeker wel duidelijk, en dan is een terugroepactie toch de enige manier om in 1 keer van alle ellende af te zijn, die gaat echt wel komen als Volvo een beetje bereid is te investeren in hun imago.
Dat het een structureel probleem is lijkt langzaam maar zeker wel duidelijk, en dan is een terugroepactie toch de enige manier om in 1 keer van alle ellende af te zijn, die gaat echt wel komen als Volvo een beetje bereid is te investeren in hun imago.
- R-driver
- 2nd Gear member
Ik heb al meer mensen gehoord met dit probleem.
Naar mijn inziens heeft dit ook deels te maken met de rijstijl/ afstanden/ etc.?
Heb tegelijk met een kennis de dezelfde auto besteld (nagenoeg dan)
mijn voet is iets zwaarder, en zelf rij ik vaker ook wat langere afstanden.
Kennis: 3 keer voor de egr naar de dealer, ik zelf 0 keer.
Km stand ondertussen 36000.
En zeer tevreden over de auto!
Naar mijn inziens heeft dit ook deels te maken met de rijstijl/ afstanden/ etc.?
Heb tegelijk met een kennis de dezelfde auto besteld (nagenoeg dan)
mijn voet is iets zwaarder, en zelf rij ik vaker ook wat langere afstanden.
Kennis: 3 keer voor de egr naar de dealer, ik zelf 0 keer.
Km stand ondertussen 36000.
En zeer tevreden over de auto!
Laatst gewijzigd door R-driver op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
-
- 6th Gear member
Had ik al in een ander topic geplaatst.
Voor de mensen met een EGR probleem met de D4 vond ik dit stukje op het swedespeed forum, beetje een samenvatting van het uk volvoforum:
- the factory-fit EGR cooler seems to be allowing small amounts of coolant to leak into the EGR chamber and mix with the exhaust gases (it's not known if the casting is somehow porous / faulty, or if there's a seal in the EGR cooler which is prone to failing)
- the coolant mixes with the soot in the exhaust gas and makes a sticky, gloopy mess, which causes the EGR valve to stick
- the sticking valve then burns out the electric motor which opens & closes the EGR valve.
This usually throws a Check Engine light, but without limp mode. In the overwhelming majority of cases, the car still drives as normal. Owners that do mostly town / urban driving were getting this issue much earlier than those that regularly cover long distances at highway speeds, as you might expect.
Volvo's original advice was for dealers to remove the EGR valve & cooler, clean it all out and refit. However, in December 2014, they revised this and started fitting new, updated EGR coolers and EGR valves. This implies that the original components had a manufacturing or design fault.
This replacement was done on my own car a couple of months back, and the dealer told me they're doing loads of them. It seems that they are doing this job on pretty much every D4 VEA engine. I've had no repeat of the problem.
Voor de mensen met een EGR probleem met de D4 vond ik dit stukje op het swedespeed forum, beetje een samenvatting van het uk volvoforum:
- the factory-fit EGR cooler seems to be allowing small amounts of coolant to leak into the EGR chamber and mix with the exhaust gases (it's not known if the casting is somehow porous / faulty, or if there's a seal in the EGR cooler which is prone to failing)
- the coolant mixes with the soot in the exhaust gas and makes a sticky, gloopy mess, which causes the EGR valve to stick
- the sticking valve then burns out the electric motor which opens & closes the EGR valve.
This usually throws a Check Engine light, but without limp mode. In the overwhelming majority of cases, the car still drives as normal. Owners that do mostly town / urban driving were getting this issue much earlier than those that regularly cover long distances at highway speeds, as you might expect.
Volvo's original advice was for dealers to remove the EGR valve & cooler, clean it all out and refit. However, in December 2014, they revised this and started fitting new, updated EGR coolers and EGR valves. This implies that the original components had a manufacturing or design fault.
This replacement was done on my own car a couple of months back, and the dealer told me they're doing loads of them. It seems that they are doing this job on pretty much every D4 VEA engine. I've had no repeat of the problem.
-
- 1st Gear member
Vandaag de computer weer laten uitlezen en inderdaad de EGR klep...ondanks dat deze vrijdag vervangen is.
Resetje en nu maar weer afwachten....
Nu was het verhaal van de monteur een aantal weken geleden dat het probleem voortkomt uit de hoeveelheid pk's en het niet gebruiken daarvan...
Ter info voor 'R driver' ook ik rijd regelmatig lange afstanden en de zware rechtervoet ken ik ook.
Vooropgesteld dat ook ik uitermate tevreden ben over de auto!!
Resetje en nu maar weer afwachten....
Nu was het verhaal van de monteur een aantal weken geleden dat het probleem voortkomt uit de hoeveelheid pk's en het niet gebruiken daarvan...
Ter info voor 'R driver' ook ik rijd regelmatig lange afstanden en de zware rechtervoet ken ik ook.
Vooropgesteld dat ook ik uitermate tevreden ben over de auto!!
Laatst gewijzigd door descheep op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Schoon "blazen" door flink op het gas te gaan heeft weinig zin, bij hoge belasting staat de EGR klep dicht en valt er niks schoon te "blazen". Gezonde hoeveelheid snelweg kilometers is het beste, zo rond de 100-120 km/h.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben en storingen krijgen op je EGR klep ondanks dat alles wel "juist" gebruikt wordt.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben en storingen krijgen op je EGR klep ondanks dat alles wel "juist" gebruikt wordt.
-
- 6th Gear member
Gewoon niet kijken naar de schakelindicator, maar ouderwets luisteren naar het toerental. Ik gebruik de pk's/nm vrij veel en heb aan de pomp gemeten nu 5,2/100 als gemiddeld verbruik.
Neemt btw niet weg dat het egr probleem groot is bij de eerste batch d4 en dat volvo NL daar niet duidelijk over heeft gecommuniceerd. Dat een flink aantal dealers in NL ze nog steeds schoonmaakt ipv vervangt zegt genoeg over hoe het probleem wordt aangepakt.
@just, blazen heeft wel degelijk zin, goed voor de roetfilter. Voor de egr is het van belang dat je bij langzaam rijden juist niet te snel opschakelt. Dus niet bij 50 naar de 4e etc... Dat voorkomt vervuiling van de egr doordat hij dicht blijft. Dat is waar de monteur op doelt.
Neemt btw niet weg dat het egr probleem groot is bij de eerste batch d4 en dat volvo NL daar niet duidelijk over heeft gecommuniceerd. Dat een flink aantal dealers in NL ze nog steeds schoonmaakt ipv vervangt zegt genoeg over hoe het probleem wordt aangepakt.
@just, blazen heeft wel degelijk zin, goed voor de roetfilter. Voor de egr is het van belang dat je bij langzaam rijden juist niet te snel opschakelt. Dus niet bij 50 naar de 4e etc... Dat voorkomt vervuiling van de egr doordat hij dicht blijft. Dat is waar de monteur op doelt.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Nou ik heb dan een V70 maar ben benieuwd of de mijne er ook last van krijgt.... Enne dat blazen zeg maar dat gaat wel wat vaker dan gemiddeld gebeuren vrees ik zo. En dat begint pas bij 140 enzo... Nou eigenlijk nog ietsje meer hoor maar goed dat weten jullie en dat weet ik en hoeft de rest van de wereld niet te weten toch? Ik weet zeker dat de lucht hard door de piepe naar buiten gaat.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 1st Gear member
Bijna 4 weken zonder motormanagement storing rondgereden, maar jawel...zaterdagavond was -ie weer...
Vandaag de dealer gebeld. Rijd maar langs en we gaan kijken.
Mijn vraag: zullen we anders Volvo Nederland eens inschakelen? Antwoord: Heeft geen zin meneer, wij moeten het toch op gaan lossen.
Dit zou dan het zevende bezoek worden. Helaas voor deze dealer begin ik het zat te worden en mijn leasemaatschappij inmiddels ook.
Auto wordt morgen door de leasemaatschappij opgehaald en naar een andere dealer gebracht.
Hopelijk dat er nu aktie wordt ondernomen.
Verder nog steeds een heerlijke auto, ondanks dit en de inmiddels de nodige piepjes en kraakjes in het dashboard met nog geen 23.000km op de teller.
Vandaag de dealer gebeld. Rijd maar langs en we gaan kijken.
Mijn vraag: zullen we anders Volvo Nederland eens inschakelen? Antwoord: Heeft geen zin meneer, wij moeten het toch op gaan lossen.
Dit zou dan het zevende bezoek worden. Helaas voor deze dealer begin ik het zat te worden en mijn leasemaatschappij inmiddels ook.
Auto wordt morgen door de leasemaatschappij opgehaald en naar een andere dealer gebracht.
Hopelijk dat er nu aktie wordt ondernomen.
Verder nog steeds een heerlijke auto, ondanks dit en de inmiddels de nodige piepjes en kraakjes in het dashboard met nog geen 23.000km op de teller.
-
- 2nd Gear member
Volvo laat zich flink kennen door geen terugroepactie te organiseren.
In de tijd van het nieuwe rijden een motor produceren die liever niet op de 'nieuwe rijden' manier gebruikt kan worden is niet erg logisch.
Alle theorieen dat te snel schakelen ook nadelen heeft zal allemaal wel, in deze tijd moet je als fabrikant gewoon een motor produceren die fool proof is, dus geschikt voor 99% van alle bestuurders. Dan heb je vanzelf een mix van oude-rijders en nieuwe-rijders.
In de tijd van het nieuwe rijden een motor produceren die liever niet op de 'nieuwe rijden' manier gebruikt kan worden is niet erg logisch.
Alle theorieen dat te snel schakelen ook nadelen heeft zal allemaal wel, in deze tijd moet je als fabrikant gewoon een motor produceren die fool proof is, dus geschikt voor 99% van alle bestuurders. Dan heb je vanzelf een mix van oude-rijders en nieuwe-rijders.
- D2
- 3rd Gear member
Wie zegt dat berichten op dit forum representatief zijn voor de gehele populatie? En wie zegt dat het veroorzaakt wordt door het 'nieuwe rijden'? Aannames, er was iets mee...V40-4ever schreef: Volvo laat zich flink kennen door geen terugroepactie te organiseren.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
-
- 2nd Gear member
Wist je niet dat dit forum representatief is voor heel europa?
En iedereen behalve mezelf wijt de EGR problemen aan het nieuwe rijden, inclusief sommige dealers als je dit forum wel leest
Voor jezelf gaat ook op: assumption is the mother of all fuckups!
En iedereen behalve mezelf wijt de EGR problemen aan het nieuwe rijden, inclusief sommige dealers als je dit forum wel leest
Voor jezelf gaat ook op: assumption is the mother of all fuckups!
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Ter info...de laatste maand niet bepaald aan het nieuwe rijden gedaan 
Niet vroeg opschakelen, snelweg regelmatig tegen invorderingssnelheid, binnendoorwegen 80 in 5 en niet in 6....
Nog steeds ruim 1 op 20, maar wel brandende lampjes...
Vandaag een andere D4 van de lease op het erf, ben benieuwd...morgen 500km snelweg voor de boeg.

Niet vroeg opschakelen, snelweg regelmatig tegen invorderingssnelheid, binnendoorwegen 80 in 5 en niet in 6....
Nog steeds ruim 1 op 20, maar wel brandende lampjes...
Vandaag een andere D4 van de lease op het erf, ben benieuwd...morgen 500km snelweg voor de boeg.
-
- 1st Gear member
Na precies een week mijn eigen vertrouwde R-design terug....die leren stoelen zitten toch net even fijner dan de standaard...
Mijn passagiers hebben het panoramadak ook gemist.
Auto is een week met diverse monteurs meegeweest naar huis om de storing met diverse rijstijlen op te wekken.
Tot op heden niet gelukt, dus de auto is weer terug.
Eerste conclusie is sowieso dat de vorige dealer vergeten is om de auto te resetten naar de fabrieksinstellingen.
Dit schijnt na het vervangen van de EGR klep noodzakelijk te zijn.
Eerste beurt is meteen uitgevoerd dus hopelijk kunnen we een paar duizend kilometer zonder meldingen verder.
Mijn passagiers hebben het panoramadak ook gemist.
Auto is een week met diverse monteurs meegeweest naar huis om de storing met diverse rijstijlen op te wekken.
Tot op heden niet gelukt, dus de auto is weer terug.
Eerste conclusie is sowieso dat de vorige dealer vergeten is om de auto te resetten naar de fabrieksinstellingen.
Dit schijnt na het vervangen van de EGR klep noodzakelijk te zijn.
Eerste beurt is meteen uitgevoerd dus hopelijk kunnen we een paar duizend kilometer zonder meldingen verder.
-
- 1st Gear member
14 dagen exact...zonder motormanagementstoring...maar hij is er weer.
Aangezien ik vrijdag met vakantie ga toch maar weer even laten resetten, maar bij de volgende keer gaan we Volvo Nederland inschakelen.
Morgen dus dealerbezoek nummer 8 in 8 maanden.
24052 op de teller.
Laatste weken extra opgelet om niet te laag in toeren te rijden, maar ook het negeren van het nieuwe rijden levert niks op.
Aangezien ik vrijdag met vakantie ga toch maar weer even laten resetten, maar bij de volgende keer gaan we Volvo Nederland inschakelen.
Morgen dus dealerbezoek nummer 8 in 8 maanden.
24052 op de teller.
Laatste weken extra opgelet om niet te laag in toeren te rijden, maar ook het negeren van het nieuwe rijden levert niks op.
-
- 1st Gear member
Aangekoekte sensor net schoon laten maken en een reset....
Binnen 14 dagen een dikke laag op de sensor van de EGR klep...en nogmaals behoorlijk doorgereden.
Gemiddeld verbruik 1 op 17....
Zou dit aan de diesel kunnen liggen? Ik tank altijd bij hetzelfde Shell tankstation.
Binnen 14 dagen een dikke laag op de sensor van de EGR klep...en nogmaals behoorlijk doorgereden.
Gemiddeld verbruik 1 op 17....
Zou dit aan de diesel kunnen liggen? Ik tank altijd bij hetzelfde Shell tankstation.