2.4D altijd een D5?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10482
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Vermogen en remmelarij is altijd op elkaar afgestemd. Hoe hoger het vermogen hoe groter/sterker de remmen. Qua diameter remschijf hoeft dat niet eens verschillend te zijn maar wel vwb de remklauw. Ipv 2 zuigers 4 zuigers die de blokken op de schijf drukken. Dat is al een enorm verschil qua remkracht. Opties gezien lijkt het gelijk, maar onderhuids is het wel degelijk aangepast.

Voorbeeld;
Mijn MG wordt aan extreme omstandigheden blootgesteld. Standaard remmelarij is na 2 rally's compleet weg. Nieuwe schijven krom, blokken verkoold en als resultaat dat Hannie moest trappen om dat ding stil te krijgen. Zonder een rembekrachtiger! Inmiddels de motor vervangen door een Stage2 Engine, en close ratio bak. Meer vermogen, meer trekkracht, dus hogere snelheid op korte stukken.
Nu een remmmelarij upgrade gedaan. Standaard schijven vervangen door gegroevde schijven. (Enkel schijfje baidewee, geen dubbele en dus ook niet gekoeld) En de remblokken uit de racerij gepakt. Deze moeten eerst lekker warm worden om echt grip te krijgen.... Is soms wat lastig maar in normaal gebruik geen probleem. Geen rembekrachtiger gebruikt en geen andere klauwen geplaatst. Oftewel de Retro/Historische techniek is nog gelijk maar de blokken en schijven aangepast. Aan het einde van een proef moet ik dus zachtjes heen en weer rijden om de hitte uit de blokken niet over te laten gaan op de schijven. Doe ik dat niet dan wordt de hitte, en het is dan echt heeeel warm, op één plek te groot en dus wederom de schijven krom.

Maw....... Alles is op elkaar aangepast qua techniek. Ik heb daarom destijds niet het besluit genomen om de V70 2.4D met standaard 163PK te laten 'helpen' en meer vermogen te geven. Omdat ik vond dat alle parameters nu goed op elkaar zijn aangepast en dus genoeg marge over hebben. Ook met caravan erachter...... en de kenners onder ons weten dat ik daar hoge eisen aan stel.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

en de kenners onder ons weten dat ik daar hoge eisen aan stel.
Klopt, .....iets met "laag vliegen" was het.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10482
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V70/2.4D/2003 schreef:
en de kenners onder ons weten dat ik daar hoge eisen aan stel.
Klopt, .....iets met "laag vliegen" was het.
Ha ha ha jezeker zowel solo als met sleurhut..... :-) In ieder geval ik rij altijd redelijk door zeg maar.....;-) rekening houdend met de veilige marge's.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”