Pagina 2 van 4

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 12.12.2014 - 20:43
door MU
Dat beweer ik ook helemaal niet, ik maak slechts een afweging waar je geld in steekt. Het is nu eenmaal een auto met 19,5 jaar ervaring. Voor mij betekent dat: goed pro-actief onderhoud maar terughoudend met dure uiterlijke dingen zoals uitdeuken&overspuiten.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 13.12.2014 - 09:26
door Scotloop
Mijn eerste kerstcadeautje al gekregen ^^
De rubberen mattenset met kuipje :D

Ik dacht als het dan toch mijn winterauto wordt, dan doe ik het gelijk helemaal volgens het boekje! :P

PS: handig hoor een Volvo kopen als je daarvoor niks voor kerst wist te bedenken!!! O-)

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 14.12.2014 - 20:07
door Scotloop
Update!


Ik heb alvast een lijstje gemaakt van het hoe en wat hahaha :P

Nu wat onderdelen zoeken en dat valt niet mee! :-| (voor een redelijke prijs)
- Rubber bestuurdersportier

- Rubbers onderkant van achterste zijruiten (oud model)

- En op den duur een leuke spoiler het liefst al in de kleur 412-22 haha (dat is voor later! tenzij ik een heul goedkope kan vinden!)



Scherm linksvoor zal ik laten aanpakken volgend najaar, met de motorkap en een roestplekje naar het voorruit (kan ik niet zelf). En misschien wat deukjes.... Ik zal wel eerst kijken hoeveel zo'n grapje mij gaat kosten (toch pas volgend najaar). :'(


Wat ik zelf ga doen/proberen:

- De lakbubbels op de achterklep opschuren in de primer zetten en weer spuiten (nog ff een verf zien te vinden)

- Binnenkort eronder en zien wat ik allemaal kan tectyleren

- Glas rechterkoplamp vervangen (barst :( )

- Linker bagagebak(achterbak) de oppervlakkige roest schuren en in de primer zetten.

- Parafan eraf halen en eronder schoonmaken (weet ik tenminste dat het niet vol met poep en zo zit :P )

- Hangende claxon verwijderen (er zitten er 2? en eentje hang heel laag aan alleen draad).

- Nieuwe olie + filter + luchtfilter + diff olie + versnellingsbakolie.

- Voor de rest wat plekjes bijtippen

Ik kan niet echt wachten haha, maar voor het meeste zit het weer toch niet mee en moet ik wachten tot het voorjaar! Dinsdag komen mijn rubbere wintermatten met kuip binnen ^^ (helemaal winterauto volgens het boekje!)



Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen en dat hij het lekker goed blijft doen! ^^

Ik ga weer leren voor tentamens! <_<



Fijne avond allemaal!! :P

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 14.12.2014 - 23:46
door MU
Mooie plannen! ;)

Nieuwe claxons kost iets van 14 euro, inderdaad zitten er 2 onder en die gaan wel eens kapot vanwege de lokatie onder de voorbumper. Zijn de rubbers van de achterste zijruiten los op het oudere model?

Hoe ga je eronder om te tectyleren? Ik had hem destijds met 3 wielen op stoepranden gereden en het overgbleven wiel op tegels. Belabberde positie om in te werken kan ik je vertellen, erg krap.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 14.12.2014 - 23:58
door Scotloop
MU schreef: Nieuwe claxons kost iets van 14 euro, inderdaad zitten er 2 onder en die gaan wel eens kapot vanwege de lokatie onder de voorbumper. Zijn de rubbers van de achterste zijruiten los op het oudere model?
Jah echt een hele rare lokatie voor die claxons! De rubbers van het oudere model zijn anders dan op het nieuwe model. Bij de 'nieuwe' loopt de lijst helemaal rondom de ruit en bij het 'oude' model zit er een rubber onderaan die lijkt op de rubbers aan de buitenkant van de ramen in de portieren.
MU schreef: Hoe ga je eronder om te tectyleren? Ik had hem destijds met 3 wielen op stoepranden gereden en het overgbleven wiel op tegels. Belabberde positie om in te werken kan ik je vertellen, erg krap.
Ik had zelf al in een moment van verstandsverbijstering afgelopen jaar 2 assteunen besteld... leek me handig haha en mij vader heeft er ook nog 2 dus dan kan ik hem lekker snel opkrikken (2 hydraulische krikken, één van mij en één van mijn vader :P ). Als hij dan op de steunen staat ga ik hem gewoon lekker op mijn gemak aanpakken! Ik heb toch tot volgend najaar! (Als ik hem wel zo lang kan missen O-) )
Als het goed is staat de auto dan op assteunen van 40 cm of zo.... ik geef toe is nog een beetje krap, maar ik denk wel dat ik er veilig onder kan en overal lekker bij kan, als ik ook oliën wil verversen etc.

Emile heb jij geen last van die opkrullende randen op de deurpanelen? Ik wel en ik vind het toch behoorlijk storend haha
Maar goed dat ik het laatste blok van dit schooljaar minimaal 3 dagen in de week kan werken ipv 1 :P Heb ik in ieder geval de mogelijkheid om te sparen voor dit (mini) projectje ^^

Ik heb er zin innnn!!! :D Ik had dit echt nodig!

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 15.12.2014 - 00:23
door MU
Assteunen, uitstekend.

Dat krullen heb ik idd ook, maar niet heel erg, het stoort me niet genoeg om er wat aan te doen.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 16.12.2014 - 18:49
door Polar334
Bij de Volvo dealer vertelden ze mij dat het door de zon komt en dat vooral de zwarte deurpanelen er daarom last van hebben.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 16.12.2014 - 18:53
door MU
Ja het is een bekende kwaal, Volvo is op een gegeven moment geswitcht naar een andere lijm. Alleen latere 940s hebben er last van.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 16.12.2014 - 19:14
door Polar334
Mijn 940 met grijze deurpanelen heeft het (nog) niet gelukkig. Vroeger heeft mijn vader begin jaren '90 een 740 2.3 Turbo bj. 1990 gehad (940 neus en 740 achterkant) in de kleur zilvergrijs en zwart interieur. Die had er ook al wat last van. Dat was trouwens een fantastische auto; achteraf nooit moeten inruilen, maar goed ik dwaal off topic :-)

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 16.12.2014 - 21:01
door lint
Je kan de opkrullende deurpanelen laten herstellen maar het schijnt best duur te zijn.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 17.12.2014 - 10:44
door Scotloop
lint schreef: Je kan de opkrullende deurpanelen laten herstellen maar het schijnt best duur te zijn.
Is het daarom niet handiger om zelf wat te proberen? OF op zoek gaan naar panelen uit een sloper (eerder model)?
Het heeft geen prioriteit nu, want mijn lijstje is al uitgebreid haha O-)

Hij blijft heerlijk rijden! Eerste tank nu bijna op :-/ Gelukkig is de benzineprijs laag hahaha Volgende week voor kerst richting de Duitse grens! Dus ik ben van plan maar een litertje of 15 te tanken en om dan daar ff extra bonuskorting te ontvangen hahaha :P

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 17.12.2014 - 10:58
door mees
De benzineprijs is niet laag.
Die is iets minder verschrikkelijk duur.
Vorige maand tankte ik in Perth voor 92 cent (omgerekend van AusD naar Euro).
Dat land is ook welvarend en de overheid heeft ook veel belastinggeld nodig.
Kennelijk verspillen ze het daar niet zo als hier.

En een 945 verbruikt niet veel benzine.
Zeker niet voor zijn grootte / gewicht
en al helemaal niet voor zijn gebruiksmogelijkheden.
Verbruik zit in je rechtervoet: ik doe er 1 op 11 mee gemiddeld; 'kgeef toe veel buiten de bebouwde kom
En dat zogenaamde dure benzineverbruikersgeld verdien je dubbel en dwars terug door dat uitstekende redblock.
Dat gaat zo lang mee dat je nooit meer een andere auto nodig hebt. Tel uit je winst!

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 17.12.2014 - 13:03
door Polar334
Neem een (lege) reservetank mee als je naar Dld. gaat; toch ruimte genoeg in een 945 :-)

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 17.12.2014 - 13:05
door lint
Scotloop schreef:
lint schreef: Je kan de opkrullende deurpanelen laten herstellen maar het schijnt best duur te zijn.
Is het daarom niet handiger om zelf wat te proberen? OF op zoek gaan naar panelen uit een sloper (eerder model)?
Het heeft geen prioriteit nu, want mijn lijstje is al uitgebreid haha O-)
Dat is ook een optie, maar is niet altijd succesvol qua uiterlijk, ook goede gebruikte exemplaren zijn een mogelijkheid.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 17.12.2014 - 19:09
door Polar334

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 18.12.2014 - 12:50
door Scotloop
Haha die reservetank is misschien wel een handige hahaha :P

Het klopt ook inderdaad iets minder verschrikkelijk duur... ik herinner me nog goed toen ik in groep 8 zat (10 jaar geleden alweer OMG ik word oud :s ) Dat de benzineprijs voor het eerst boven de 1.50 uit kwam en dat dat toen al een record was.... Doe mij maar gewoon 1.40 voor een liter dan ben ik al blij :P hahahah in vergelijking met de 1.77 :s
Ik weet eigenlijk niet wat de prijzen nu in Duitsland zijn... maarja dat zie ik vanzelf wel ;)

De deurpanelen zijn in ieder geval nu nog geen prioriteit... dat is het laatste wat ik wil aanpakken voor nu ghehe
Ik heb ook gemerkt nu dat 1 streepje van de achterruitverwarming het niet doet en ook gevonden waar het is onderbroken... nu vroeg ik mij af of dit een easyfix zou zijn? Ik ben er niet bekent mee in ieder geval, maar het zou toch niet zo moeilijk kunnen zijn? :P

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 18.12.2014 - 13:08
door lint
Er zijn reparatiesetjes te koop voor herstel van defecte banen in de achterruitverwarming. Zie http://www.xtrack.nl/product/loctite-38 ... er-2-gram/

Verbruik

Geplaatst: 23.12.2014 - 16:13
door Scotloop
De eerste verbruikscijfers zijn bekend hoor :P

De eerste bijna volledige tank heeft hij 1:9,4 gereden! Valt me nog mee vind ik zelf... veel korte ritjes en kou!
Van de week op een neer naar de achterhoek én Friesland, dus dan heb heb ik wat meer snelwegkilometers dus allicht haal ik de 1:10!!! O-)

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 23.12.2014 - 18:29
door lint
Dat zijn keurige verbruikscijfers voor een 940.

Re: Ik kon het niet laten; een 940 :D

Geplaatst: 02.01.2015 - 13:20
door Scotloop
Ik heb een vraag en ik hoop niet is wat ik vrees.

Een plasje koelvloeistof lag bij mijn ouders thv (rechts) voor op de grond. Nu had ik al eens koelvloeistof bijgevuld en hield ik het in de gaten vanwege een mogelijke koppakking.

Ik heb geconstateerd dat,
- een plasje onder de auto lag
- geen witte rook uit de uitlaat
- geen mayonaise in de olie
- en de motor gewoon goed loopt

Nu zegt mijn gevoel, dat of het expansievat, de radiator of één van de slangen lek zou kunnen zijn. Na er onder gekeken te hebben valt mij niet echt iets op.
Ik was benieuwd naar tips en tricks van anderen. En anders ga ik van de week even snel langs de garage in Bunnik.

Groetjess