Pagina 2 van 4
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 15.12.2014 - 17:17
door Koffiemolen
Hartstikke goed om zo'n topic aan te maken! En toevallig 1,5 week nadat ik mijn bak door GS heb laten Powerflushen.
1 Bouwjaar auto: 2004
2 Aantal kilometers: 325.000 (zojuist ingereden dus) Ben 2e eigenaar, heb er zo'n 20k probleemloos mee gereden.
3 Geartronic geflusht? Ja, 1,5 week geleden de eerste keer. Puur preventief, op aanraden dealer die auto sinds aankoop in onderhoud heeft gehad. Bak was wel al een keer ververst.
4 Storingen gehad? Nooit storingen of klachten met de GT gehad, vind hem beter schakelen dan DSG van VW en multitronic van Audi. Geheel schokvrij en maakt zeker na opnieuw inleren door Powerflush nog beter gebruik van het enorme motorkoppel, ofwel schakelt minder snel onnodig terug. Snelheid gaspedaal bepaalt of hij dat alsnog doet. Kickdown geeft een razendsnelle respons en een prachtige schokvrije lineaire versnelling alsof je aan elastiek hangt. Volgens GS moet ik er de 500k zeker mee halen.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 15.12.2014 - 17:52
door prwi
V70 2.5T Geartronic 2004 170.000km Nooit geflusht, geen problemen.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 25.12.2014 - 15:13
door Frank Selen
Tot nu toe hebben we informatie van 21 Geartronicversnellingsbakken.
Ik heb de gegevens hier in een overzicht gezet:
KLIK!
Conclusie
Een voorzichtige conclusie (want dat hoort bij een onderzoekje

):
Van de 21 bakken vertonen er 18 totaal geen problemen. De meeste van deze probleemloze bakken hebben minder dan 200 dkm gelopen. Uitzonderingen zijn de auto's van Koffiemolen (325 dkm), Max (360 dkm; geflusht bij 265 dkm) en Frederik Welvaert (270 dkm).
Problemen met de bak had Goliath (264 dkm) maar er trad een verbetering na flushen bij 250 dkm. Mees had tweemaal pech met zijn Geartronic, geflusht bij 202 en defect bij 209 dkm. Ook ruilbak voldoet niet.
Advies
En een advies met een nog grotere slag om de arm:
Het lijkt verstandig om de Geartronic te flushen bij 180 dkm en dan steeds om de 80 dkm.
Maar zoals gezegd er zijn ook bakken die zonder flushen probleemloos blijven werken.
Bedankt voor de input! Om het onderzoekje nog objectiever te maken zijn nog meer reacties zéér welkom (ook op de conclusie)!
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 25.12.2014 - 20:12
door daag407welkomV70
Hier 348.000 op de teller (v70 D5) bij 190.000 preventief geflusht, nog geen centje pijn schakelt boterzacht
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 25.12.2014 - 22:18
door mees
Geweldig lijstje Frank!
Ik snap dat een scharnier smeren iets anders is dan motor-olie verversen. Beiden worden wel elk jaar bij de beurt gedaan.
Maar ik kan er nog steeds niet bij dat versnellingsbakken niet ververst worden. (ook al staat er in Volvo-vida 80dkm bij aanhanger gebruik / zwaar stadsverkeer)
Wie kan mij dat uitleggen?
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 25.12.2014 - 23:08
door Henielma
1 Bouwjaar auto: V50 D5 uit 2007
2 Aantal kilometers 392.000
3 Geartronic geflusht? 2 weken geleden, hiervoor nog nooit.
4 Storingen gehad?
Afgelopen zomer tijdens het omhoog rijden van de Simplon bergpas met volle bepakking (zonder aanhanger) de melding dat de bak te warm was en moest stoppen. Een eind verderop gestopt en wat gegeten verder geen probleem.
Sinds een paar maanden soms flinke schokken bij het automatisch terugschakelen van de 3 naar de 2. Heel soms een schok bij het automatisch omhoog schakelen.
Omdat ik nog een 100k met deze fijne auto wil rijden twee weken geleden laten flushen in Uden. Het schokken bij het terugschakelen komt sindsdien veel minder vaak voor en is meer gedempt. Het pas na 1 of twee seconden inschakelen bij het omhoog schakelen komt soms nog voor. Het gedrag is nu nog steeds beter aan het worden.
Kortom probleemloos tot 390k. Hierna wat schokken vooral tussen de 2e en 3e versnelling. Na flushen is het gedrag duidelijk verbetert.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 26.12.2014 - 12:30
door Frank Selen
Kan er iemand uitleggen wat er precies gebeurt?
Als een geartronic bonkt, schokt of slipt, wat gaat er dan precies mis?
Ik lees over het flushen dat er verontreinigingen verwijderd worden. Dat lost dan ook deze problemen op?
Wat is het effect van alleen versnellingsbakolie verversen?
Of alleen opnieuw inleren?
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 26.12.2014 - 13:00
door Gerald de Groot
Door de vervuiling gaan de ventielen die de schakeling aansturen stroever, waardoor de schakelproblemen ontstaan.
Door vervuiling van de schoepen van de koppelomvormer, kan meer slip ontstaan.
Deze problemen worden met een powerflush (met reiniger) verholpen. Als iets echt versleten is, kan een powerflush dit uiteraard niet herstellen.
Als je alleen ververst, zullen de problemen waarschijnlijk erger worden, omdat de nieuwe ATF olie ook een reinigende werking heeft en het achtergebleven vuil zal losweken. En dat vuil gaat helaas weer zitten op plekken waar je het niet wilt hebben.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 26.12.2014 - 13:29
door Frank Selen
Kijk, dat is duidelijk, dank je!

Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 27.12.2014 - 07:58
door evert65
Gerald de Groot schreef:
Door de vervuiling gaan de ventielen die de schakeling aansturen stroever, waardoor de schakelproblemen ontstaan.
juist
Gerald de Groot schreef:
Door vervuiling van de schoepen van de koppelomvormer, kan meer slip ontstaan.
onjuist, slip komt door afgesleten voering van de frictieplaat, of te weinig druk vanuit de oliepomp
Gerald de Groot schreef:
Deze problemen worden met een powerflush (met reiniger) verholpen. Als iets echt versleten is, kan een powerflush dit uiteraard niet herstellen.
Als je alleen ververst, zullen de problemen waarschijnlijk erger worden, omdat de nieuwe ATF olie ook een reinigende werking heeft en het achtergebleven vuil zal losweken. En dat vuil gaat helaas weer zitten op plekken waar je het niet wilt hebben.
juustement
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 28.12.2014 - 13:09
door XC70D5
Frank Selen schreef:
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
Ik heb de XC70 pas een maand maar toch mijn eigen gegevens:
1 2004
2 170 dkm
3 volgens het boekje nooit geflusht
4 schakelt goed, volgens boekje ook geen mankementen aan de Geartronic.
Goed initiatief!
1) bouwjaar 2006
2) 251.xxx
3) voor zover ik weet nooit geflushed (3 maanden in mijn bezit nu)
4) geen problemen met GT, schakelt prima. Wel heeft hij een keer gebonkt in een lange bocht waar ik gaspedaal even losliet, dus ga zsm laten flushen.
Intussen laten flushen, schakelt nu weer zijdezacht!
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 30.12.2014 - 23:23
door Bioburrie
2007
248000
Niet sinds aankoop, en waarschijnlijk niet daarvoor
geen problemen, overweeg preventieve flush...
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 01.01.2015 - 16:18
door VOLVO V40 T4
Ik heb geen geartronic automaat maar heb er wel voor gekozen om de bak te laten flushen (powerflush). Als er condens in de ATF zit kan het shade aan de bak veroorzaken (als er strenge forst is spreek uit ervaring). Zou in ieder geval de ATF vervangen als je niet zeker bent van de kwaliteit van de ATF is goedkoper dan bak vervangen. Dacht dat de ATF elke 5 jaar of om de 80.000km ververst moet worden.
Volvo xc70 2001 +/-235.000km
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 01.01.2015 - 20:21
door bemerbenz
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
1. 2007
2. 208k
3. Geartronic preventief geflushed bij 190k, op aanraden dealer. Geartronic schakelt prima, varieert bij koude motor een klein beetje in het zelfde toerentalgebied, waarschijnlijk kleppenhuis.
4. Geen storingen
Heb voor hobby een Mercedes 320 Coupe met automaat bj 1994. onwaarschijnlijk fijne en snelle automaat (vacuumgestuurd), onverwoestbaar, daar kan de Geartronic een puntje aan zuigen.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 04.01.2015 - 18:45
door Fredhead
1 Bouwjaar auto: 2007 (S60 2.4D)
2 Aantal kilometers: 207.000
3 Geartronic geflusht?: Ja, bij 187.000 preventief geflusht, schakelde voor de flush al boterzacht en erna nog zachter
4 Storingen gehad?: Nee, ook niet in de geschiedenis van de auto terug gevonden (heb op de tankbonnetjes na alles erbij).
Bij de flush heeft de bak nog extra koppel en vermogen te verwerken gekregen en ook dit gaat hem prima af
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 04.01.2015 - 20:59
door Frank Selen
Frank Selen schreef:
Bedankt voor de input! Om het onderzoekje nog objectiever te maken zijn nog meer reacties zéér welkom (ook op de conclusie)!
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 08.01.2015 - 21:18
door Bakboord1
Het valt me op dat zoveel mensen een flush overwegen. De gedachten over een groupsbuy dringt zich op.
Laat mijn auto nu net toevallig dezelfde automaat hebben.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 09.01.2015 - 13:29
door Willempie5
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
1. 2007
2. 180k
3. Geartronic preventief geflushed bij 145k bij dealer. (ook bij 145k Polestar tuning)
4. Geen storingen, perfect soepel
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 09.01.2015 - 13:46
door V480-S60
Bakboord1 schreef:
Het valt me op dat zoveel mensen een flush overwegen. De gedachten over een groupsbuy dringt zich op.
Laat mijn auto nu net toevallig dezelfde automaat hebben.
In het verleden een paar maal georganiseerd. Misschien weer een keer proberen? (kijk even in het evenementenboard).
Op dit moment heb ik andere belangrijke financiële verplichtingen zodat een preventieve powerflush (inclusief stuurhuisflush) geen prioriteit heeft. Maar ik ben het zeker van plan ook al omdat het bij mijn D5 toentertijd zeker geholpen heeft.
Re: Geartronic bedrijfszeker?
Geplaatst: 03.03.2015 - 08:45
door ChrisMe
1 Bouwjaar auto
2 Aantal kilometers
3 Geartronic geflusht?
4 Storingen gehad?
1. 2002
2. 266k
3. Geartronic preventief geflushed bij 263k bij Abraham Sluyter te Rotterdam ( De hele aandrijving olie vervangen)
4. Geen storingen