Volvo 242 Turbo project van Kristián

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Hans oet Twent
8th Gear member

ik heb hier 3 woorden voor;
GE WEL DIG
Ga dit absoluut volgen. Succes!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
dopdedouwer
3rd Gear member

Op een ander volvo forum staat iemand die een hoop tuning spul te koop heeft: volvolvo.nl, o.a. een B230FK onderblok wat al de hulpas heeft voor een verdeler voorop. Er staan daar sowieso wel meer van dit soort projecten waar je misschien wat aan hebt.

Leuk project in ieder geval. Ben benieuwd naar je vorderingen. Goed dat je het grondig aanpakt door de slechte stukken eruit te slijpen. Ik denk trouwens dat je niet veel hebt aan donor auto's. De slechte plekken die jij hebt zijn de bekende slechte plekken die bijna alle auto's hebben als er weinig aandacht aan is besteed. Alle slopers zullen dat waarschijnlijk wel hebben. Degenen die het niet hebben zijn goed onderhouden en waarschijnlijk in gebruik en mag je denk ik geen stuk uit slijpen :P. Omdat het zulke bekende plekken zijn kun je het gewoon als reparatieplaatwerk kopen, niet zo heel duur. http://www.artaparts.nl/volvo-volvo-240-onderdelen/434/ had altijd wel veel en was altijd wel goedkoper dan de volvowebshops. Of dat nog steeds zo is weet ik niet (zie nu niet meer zoveel plaatwerk staan).

Ik heb trouwens ook zo'n 242 met dat dash. Niet origineel inderdaad, maar wel net iets praktischer en vooral meer plek voor extra klokjes of een bereikbare plek voor de radio/navigatie.
Laatst gewijzigd door dopdedouwer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Richo
4th Gear member

ziet er leuk uit die project, ben benieuwd naar het resultaat. Je kan ook eens kijken of je een setje amerikaanse lampjes kan krijgen hiermee kan je namelijk makkelijker de knipperlichten in het "wit" krijgen (240 modellen na 1984 hebben pas de optie om "witte" knipperlichten erop te zetten) en de "old school" grille (moet je wel kijken of dit qua keuring mag omdat jouw auto een europees model is).
Afbeelding
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
dopdedouwer
3rd Gear member

Die witte knippers in dit model zijn juist bijna niet te krijgen, zeker niet met zon oranje reflectortje erin.
Het maakt overigens niets uit of wat voor soort komplampen je hebt, de spatborden bepalen de vorm (voor of na ~'80. Naast deze knipperlichten kun je ook de grote rechthoekige, vierkant, ronde of dubbele ronde monteren. past allemaal.
Keuring maakt ook niets uit voor welk front je gebruikt, zo lang je maar goede "sealed beams" hebt (dure jongens x 4stuks).
Venlonaer
1st Gear member

Dankje voor de reacties.

Ik ben nog aan het twijfelen, maar ik doe denk ik in ieder geval geen amerikaanse lampen.
De dash die er nu in zit vind ik fijner om inderdaad de mogelijkheid voor meer klokjes.

En ja het vervangende plaatwerk heb ik gezien op de webshop, maar ik kijk nog. Met geluk is er nog een 240 met die plek intact.
Ik kan jammer genoeg niet op volvolvo forum, na 4 weken kan ik nog steeds niet reageren.

Maar goed.
Ik was gisteren beetje plaatjes aan het kijken met mn zwager voor een beetje inspiratie voor de kleurkeuze.
Ik kan maar niet kiezen, en toen wees hij iets aan wat een perfecte optie was en zonder twijfel zal ik hem ook in deze stijl maken.

Afbeelding

Het motorblok gaat er morgen ook uit, ik heb gelezen op turbobrickss dat er 3 plekken, "lifting lugs", zijn waar ik sjorbanden doorheen kan doen.
Ik zie deze echter niet 123. Bij de uitlaat is ieder geval een?

Afbeelding

Oja, nog een vraagje. Dat verschrikkelijke rubber wat tussen de voorruit zit, hoe krijg ik dit makkelijk eraf? Het meeste kreeg ik eraf met een beitel en spatel. Maar er zijn nog restjes..

Ik had iets gelezen over voorruiten vanaf 1991, deze ga ik denk ik ook kopen want het is echt een ramp met die sierlijst.
Laatst gewijzigd door Venlonaer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Venlonaer
1st Gear member

Na 5 uurtjes sleutelen het blokjen eruit getrokken, geweldig de ruimte die een auto bij het sleutelen geeft (tov motorfiets).

Afbeelding
Afbeelding

Ook wat asstaanders gekocht, 4 voor 30 piek dus een koopje. En een ''rolplank?'' gefabriceerd van de aanwezige spullen, kijk toch eens wat een prachtig staaltje ingenieurswerk.

Afbeelding

Ben ook aan het overwegen of ik net zoals in de onderstaande foto bij de achterste wielranden geen voorwielranden in las. Tikkie groter valt me nu pas op.
Afbeelding

bron:
http://www.speedhunters.com/2015/01/tur ... ign=buffer
Laatst gewijzigd door Venlonaer op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
R van Scherpenzeel
1st Gear member

Lekker bezig! Ben benieuwd hoe makkelijk de andere motor met bak erin gaat passen.
Volvo 142 B20 LPG 1969
Venlonaer
1st Gear member

Nou ja de motor zou geen probleem moeten zijn, echter de bak heeft wel wat aanpassingen nodig zoals het verlengen van de aandrijfas (of groter verbindingsstuk), inkorten schakelpookarm en zo.
Staat hier allemaal makkelijk voor me uitgelegd

http://volvolvo.nl/threads/2713-H%C3%A9 ... oor-Bozzma

Tevens haal ik binnenkort een 940 donor met B230FK en M90L2 op. (eindelijk..) waarvan ik denk ik de complete achteras omwissel gezien die een ALD heeft, geleerd van dit handig topic:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Driveli ... alExchange
Ik lees echter ergens anders weer dat de vering ophanging verschilt... dus er moet met genoeg rekening gehouden worden en advies is welkom.

Hierbij krijg je het probleem dat de mechanische telleraandrijving natuurlijk niet gaat werken met de elektronische die gebruikt wordt in de 940.
Dus ik dacht, als ik nou eens een nieuwer model tellerbak (elektronisch dus) van een 240 pak, en vervolgens van de 940 tellerbak het mechanisme voor de snelheid in de 240 tellerbak doe gaat dit dan werken?
Of is er een makkelijkere manier?

En verder, in het eerste linkje staat iets beschreven om de ontbrekende 5 cm op te vullen. Echter heb ik dus binnenkort een complete M90 bak inclusief aandrijfas.
Past de combi bak-aandrijfas-achteras niet zo zoals het hoort, en dat de wielbasis uiteraard nog het zelfde is? Hij wordt wel 5cm breder aan elke kant.
Dit is zo'n tussenstuk:
Afbeelding

Kortom, best wat aanpaswerk maar het is tenslotte een project en heb in het verleden genoeg pas gemaakt.

Een mooie 'eggcrate grill' voor de 240 binnengekregen, de chrome trim wordt zwart gespoten (al het chrome op de auto overigens). En een turbo grille voor mijn 740 en de oude verlepte grill onderop.

Afbeelding

Nog iets anders, ik kan emblemen produceren. Prijs varieert maar zit rond de 20-30 eu.
Deze, kofferbak embleem volvo 240 1975-1981, kost 25 eu. Hij is nog niet afgewerkt op de foto.

Afbeelding

Interesse?
Andere emblemen zijn ook mogelijk
Laatst gewijzigd door Venlonaer op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Venlonaer
1st Gear member

Vanwege een ontzettende stekende pijn in mijn heup (waarschijnlijk reuma) niet echt kunnen sleutelen, veel onderzoek op internet gedaan.

Compleet front opgehaald voor een spotprijs van 125 euro, past maar net in de 740 haha oei.
Afbeelding

Afbeelding

Tevens een KKK/Borg Warner K24 turbo opgehaald, deze zitten op V70R's en S60R's
Afbeelding

Goede staat, volgens de verkoper gekocht van de eigenaar die hem na 25000 km eraf heeft gehaald om meer uit zijn blok te halen.
Verkoper heeft er vervolgens niks mee gedaan dus kocht ik hem over.
Kan iemand me ff de aansluitingen uitleggen? Waterkoeling aansluitingen in het midden en olienippels aan de voorkant ja ?

Afbeelding

Ook de donor 940 met B230FK en M90 opgehaald.
Afbeelding

En los van de 242, turbo grille ziet er wel chill uit op mijn 740
Afbeelding

Nu de pijn in mijn heup een beetje gekalmeerd is kan ik weer vol aan de sleutel, haal dus ook zsm het blok en bak uit de 940.
Betreft de motor... graag advies!

Injectoren:
Ik was op turbobricks geadviseerd voor een 300-350 pk setup ''42 lbs green giants'' te halen... geen idee wat het inhoud dus heb nog genoeg research te doen

Nokkenas:
RSI Stage 2 nokkenas, of K2GT nokkenas... of IPD turbo nokkenas. Denk dat het de laatste wordt.

Uitlaat:
Ik was van plan een 3'' downpipe (ofja, rechte pijp) te maken. Geen katalysator, geen demper.
Zal het geluid echt zo erg zijn? De turbo dempt al wat, maar dan nog...

Ik ben ook van plan KDFI aan te schaffen, ik wil niet dat de motor met deze setup arm gaat lopen.
Ook tips betreft keuze voor manual boost controllers (en tellertjes, OEM is niet goed gecalibreerd had ik gelezen).

Er was mij ook verteld dat originele sensoren erg error gevoelig zijn i.c.m. KDFI. Onzin of moet ik andere sensoren kopen?
Venlonaer
1st Gear member

Tijdje geleden al de B230FK en M90L2 uit de 940 gelepeld inclusief baksteun en zo, die 940 is inmiddels ook al pleite.

Afbeelding

Afbeelding

Zoek nu een beetje advies.

Ik wil het plaatwerk gaan lassen bij de reservewielbakken en een 3'' RVS downpipe maar weet niet welk lasapparaat beter zou zijn MIG/MAG of TIG.
Ik wil toch liever voor TIG, kan iemand me een apparaat aanraden die een goeie allrounder is ? Vooral RVS, staal maar niet aluminium.

Hoor het graag!!
Daylights
1st Gear member

Ik kan je niet echt voor advies voorzien, maar ik ben wel nieuwsgierig of je al wat voortgang geboekt hebt inmiddels? :)
Hilgert
Starter
Contacteer:

"42 lbs green giants" heb ik voor je! Het zijn Bosch injectoren van Ford-Racing die een opbrengst van 440cc p/min hebben.
Bosch nummer is 0 280 150 558

http://www.ebay.nl/itm/Fuel-Injector-44 ... 0877899408
_XC70_

Ik ben zo zo zo onhandig met alles en jullie maar repareren en opknappen! Geweldig, leuk om te zien, echt waar! Kon ik dat maar...Respect! Kom zo maar even op jullie topic binnen, geeft vast niet. Mooi! Wat een heerlijke foto's zeg...
Hans oet Twent
8th Gear member

Tis wel een beeeeeeetje stil hier...... Watskebeurt?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
VolvoRobin
Starter

Bruut Project ! Hoe staat het er nu mee ?
Swisskid
2nd Gear member
Contacteer:

Hans oet Twent schreef: Tis wel een beeeeeeetje stil hier...... Watskebeurt?
Ik ben ook heel benieuwd. Hopelijk heeft het niets te maken met "handdoek", "gooien" en "ring". :'(
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver

Afbeelding
Venlonaer
1st Gear member

Ben van de B230FK en M90 afgestapt en in plaats daarvan een op B6294 + M90 overgestapt.

S80 in Prinsenbeek opgehaald
Afbeelding

De B230FK + M90 gelijk meegenomen om te verkopen in Den Helder. Mooi mijn 3de lekke band inmiddels.
Afbeelding

Was een aardige trip. Vervolgens naar Nieuwleusen naar de bangerjongens om de motor uit te laten bouwen.
Afbeelding

Teruggereden met het motorblok uit de S80
Afbeelding

De m90 whiteblock bak heb ik inmiddels ook bij Ernst in Loosdrecht gekocht.

Ook een setje S60R Brembo remklauwen uit Amerika laten komen.
Afbeelding

Qua laswerk is er nog steeds niet veel gevorderd. Student zijnde met neit al te hoge inkomsten (die ik ook meteen verbras aan alles wat met Volvo te maken heeft 8-) ) is het project op een laag pitje.
Ik heb de verwachte uitgaven een beetje onderschat en heb ze eens herzien, deze budgettering is volgens mij wel reeël:

Motorblok + opvoeren: €4000,-
Onderstel en aandrijflijn: €2500,-
Remmerij: €1750,-
Roestbestrijding en spuiten karosserie: €2000,-
Interieur en rolkooi: €2000,-
Klein grut: €1000,-

Ruim gezegd €15000,- ....
Maar snel mijn ingenieursdiploma halen en aan de bak gaan ..

Ik ben samen met een goede vriend naar een lasapparaat aan het kijken nu zodat de 242 eindelijk gelast kan worden.
Een van de redenen waarom het project niet al te snel verloopt is de aankoop ook van een P220:

Afbeelding

Maar ik heb de 245 met winst (en met pijn in mijn hart) verkocht en daar komt een 940 2.3 lpt op G3 voor in de plaats.

Updates volgen, langzaam maar gestaag :-)
Laatst gewijzigd door Venlonaer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”