Pagina 2 van 2
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 05.01.2015 - 16:46
door BlackcurrantV70
IK heb ongeveer 100.000km ervaring met CS (XC60 en XC70) en heb welgeteld 3 interventies gehad en alle 3 waren terecht, 1 keer echt schade vermeden.
Ik heb dagelijks 2 keer te maken met slagbomen bij het werk en ben er nog niet in geslaagd CS te laten ingrijpen, ik rem steeds eerder omdat het mijn inziens te spannend wordt !
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 05.01.2015 - 22:49
door diesel01
BlackcurrantV70 schreef:
IK heb ongeveer 100.000km ervaring met CS (XC60 en XC70) en heb welgeteld 3 interventies gehad en alle 3 waren terecht, 1 keer echt schade vermeden.
Ik heb dagelijks 2 keer te maken met slagbomen bij het werk en ben er nog niet in geslaagd CS te laten ingrijpen, ik rem steeds eerder omdat het mijn inziens te spannend wordt !
Ik denk dat daar ook het verschil gemaakt word, wat de 1 spannend vind is voor de ander ruimte genoeg.
Ik zie het dagelijks om mij heen..
Dan is cc toch makkelijk voor degene die denkt "ruimte genoeg" terwijl de computer daar anders over denkt..
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 05.01.2015 - 22:54
door lint
Je blijft altijd mensen houden die de grenzen van de mogelijkheden blijven opzoeken en er ook soms over heen gaan.
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 05.01.2015 - 23:09
door IkeV70
Jongens... Het heeft niets met spannend te maken, of als een idioot op een slagboom af rijden. Je laat je auto stapvoets naar de slagboom rollen. Als die een beetje ruim is afgesteld gaat hij open als je eraan komt rollen. Je hoeft dan niet te stoppen, maar kunt gewoon stapvoets door blijven rollen, ruim onder de stijgende boom door. In die situatie heb ik al een keer of tien een onterechte ingreep van cs gehad.
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 06.01.2015 - 08:33
door diesel01
Ik heb een roldeur wanneer ik aankom of vertrek bij mijn werk en heb nog nooit ingrepen op die deur gehad terwijl hij juist voor die camera omhoog gaat.
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 06.01.2015 - 08:34
door Walter
volgens CS is het een terechte ingreep. Immers, de compu ziet niet dat die slagboom over enkele momenten open kan gaan. Daarom is CS te overrulen; wij als mens zien meer dan het systeem. Probeer eens zachtjes de voet op de rem te houden, dan overrule je CS. Die denkt dan dat je zelf al actie onderneemt
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 06.01.2015 - 09:15
door IkeV70
Walter schreef:
volgens CS is het een terechte ingreep. Immers, de compu ziet niet dat die slagboom over enkele momenten open kan gaan. Daarom is CS te overrulen; wij als mens zien meer dan het systeem. Probeer eens zachtjes de voet op de rem te houden, dan overrule je CS. Die denkt dan dat je zelf al actie onderneemt
Natuurlijk denkt CS dat het terecht is. De programmeurs zullen niet voor de grap ingebouwd hebben dat de auto af en toe om niks remt. Het punt is dat CS zich vergist. De ingreep is niet terecht. CS grijpt pas in als de slagboom al zover open is dat de auto er onderdoor kan. Ik verwacht dus niet van het systeem te anticiperen. Ik anticipeer zelf ook niet zozeer op het opengaan. Ik rol eropaf met de intentie tot stilstand te remmen. Als echter de boom vroeg opengaat pas ik mijn strategie aan en rem ik dus niet tot stilstand. Ook helemaal conform instructies van de prodrive trainer. De grootste efficientie winst behaal je door minder te remmen.
Voet op de rem maakt niet uit.
(Ik ben denk ik al meer dan 750 keer met mijn V60 onder de slagboom doorgereden waar CS het vaakst onterecht ingrijpt. Meestal gaat het dus gewoon goed)
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 06.01.2015 - 20:46
door BlackcurrantV70
Ik heb het vandaag weer geprobeerd, ik rij stapvoets (bak in D, zonder gas geven) naar de slagboom toe en mijn voorbumper is al op gelijke hoogte met de slagboom (die hoger is dan de motorkap) en nog grijpt CS niet in....
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 07.01.2015 - 09:02
door vantpatje
BlackcurrantV70 schreef:
Ik heb het vandaag weer geprobeerd, ik rij stapvoets (bak in D, zonder gas geven) naar de slagboom toe en mijn voorbumper is al op gelijke hoogte met de slagboom (die hoger is dan de motorkap) en nog grijpt CS niet in....
Bij mij en ook bij mijn collega is het zo dat het systeem ingrijpt als ik al rollend op de slagboom af kom. De neus moet bijna onder de boom in om aan het kaartje te komen overigens. Als ik dan zacht rem om volledig tot stilstand te komen zegt het systeem ho maar en gooit alle 4 de ankers uit.
Dit zelfde gebeurt als de boom al rollend open gaat en die beweging detecteerd CS om vervolgens ook de ankers uit te gooien. Zoals IkeV70 ook beschrijft.
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 16.01.2015 - 19:10
door blauwe
Afgelopen week mijn eerste CS momentje. Systeem werkt! Wilde het parkeerterrein verlaten, slagboom ging omhoog en ik wilde langzaam wegrijden. CS had een andere mening, schoot in de vlekken en zette de auto abrubt stil. Netjes een administratieve melding op het dashboard. Was er niet echt op voorbereid. Volgende keer even wachten tot slagboom wat verder omhoog is. Storend? Niet echt, gewoon opslaan en weer verder.
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 17.01.2015 - 10:21
door janwoodie
Gisteren eerste ervaring met CS, bij Muiden, langzaamrijdend, was druk aan het praten met collega, niet goed opgelet, stom, collega zegt nog kijk uit..., ik wilde remmen maar systeem greep al in, als een blok stond ik stil, aanrijding voorkomen, met melding op dashboard dat systeem heeft ingegrepen

Dank Volvo! De geweldige V40 is nog heel!
Re: V40 City Safety en slagbomen....pfff. Ervaringen?
Geplaatst: 17.01.2015 - 11:29
door LtStone
Kijk zo gaat dat, je hebt het geld er nu alk uit! Je hoort vaker verhalen ook van kinderen die voor de auto rennen en dat ding remt, wát een uitvinding zeg. Dit is echt zowat dé safety feature sinds de driepuntsgordel en de airbag.