Pagina 2 van 3
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 15.01.2015 - 17:11
door c7rl
kevinwalter schreef:
Ouch, is dit ook weer zo'n kwestie van op tijd onderhoud plegen?
Hier gelijk de bougies en alle vloeistoffen vervangen na dat ik de auto gekocht had.
Hier is kwestie van niet weten van onderhoud historie. Heb alles gechecked en los gehad (olie, interieurfilter, remmen en blokken, luchtfilter, zelfs benzine filter is allemaal vervangen. Bij 218dkm is distributie vervangen. Ging er van uit dat om de 60dkm bougies vervangen worden dus dat dit bij de distributie wissel was gebeurd.
Blijkbaar wel gedaan maar is hier een bougie los gaan zitten. Dit zat trouwens nog in de motor:
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 15.01.2015 - 17:13
door c7rl
Nieuwe Set bougies erin bij de dealer, 163 euro armer, inclusief controle of motor geen schade had. De motor heeft dus geen schade.

Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 15.01.2015 - 17:23
door lint
Dat is dan goed afgelopen voor de motor en ook voor jouw portemonnee natuurlijk

Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 04.02.2015 - 21:58
door c7rl
Tja nadat de bougies waren vervangen melding niet meer gehad tot vandaag weer de melding. Ook start hij heel beroerd sinds het zo koud is (lager dan 7 graden) dat is ook erger geworden lijkt het nadat de bougies zijn vervangen. Lijkt erop dat ie verzuipt, moet gaspedaal diep indrukken en produceerd rook en benzine stank.
denk aan het volgende:
-gasklep
-verkeerde timing aangezien kort geleden door vorige eigenaar(s) distributieriem is vervangen
-mogelijk teveel klepspeling
totdat de knip weer een beetje gevuld is moet het maar even wachten. zit eraan te denken om naar autodiagnose.eu te gaan, iemand daar ervaring mee?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.02.2015 - 21:57
door c7rl
Ben bij de dealer geweest en heb de bon nagekeken daar kwam ik achter dat er een rapport van de uitlezing bij zat. Iemand idee wat het allemaal betekend? storing niet gevonden/niet actief?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 09.05.2015 - 13:26
door c7rl
We kwamen erachter dat de vorige eigenaar de verkeerde benzine filter erop heeft laten zetten. Mijn auto is van 2000 maar is wel net het 2001 > model. Het vervangen hiervan heeft geen verschil gemaakt. Zelf heb ik de ETM schoongemaakt aan kant waar de rubber slang zit. Vervolgens heb ik bij koude start de accuspanning gemeten. Het viel mij op dat het start en emissie probleem altijd met koud weer ontstaat (<5 graden).
accu spanning zonder belasting= 12,86 Volt
accu spanning tijdens starten=9 a 10 volt
accu spaning tijdens lopen motor=14 volt
wat opvalt/opviel is dat het een paar seconden duurt nadat je hebt gestart de spaning van 9 a 10 volt op 14 volt uitkomt (lijkt of er een vertraging zit bij het inkomen van de dynamo). Dat zijn net de paar seconden dat mijn auto dan afslaat.
Nu het weer veel warmer is heb ik het probleem dus ook niet meer. Dus ik ga ervanuit dat de capaciteit van de accu zijn langstetijd heeft gehad.
Het starten en het emissie probleem is nu al bijna 2 maanden weg
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 09.05.2015 - 22:19
door BlackSpider
Nog een tip: Bougiekabels en/of Bobine ....deze zijn gevoelig voor vocht (vaak bij koud weer). In een extreme situatie kunnen deze de levensduur van een bougie sterk verkorten als ze slecht zijn.
Daarnaast kan de melding van de luchtstroom wijzen op de Luchtmassameter.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 20.05.2015 - 23:09
door c7rl
Nou ik had niets moeten schrijven want het gezeur begon weer met de v70. Nu tijdens gasgeven bij mooi weer, licht schokken alsof ie even op 4 cylinders loopt. Gewoon stationair draaien niets aan de hand. De volgende dag geen centje pijn. weer een dag later hetzelfde probleem. Ik de anwb gebeld. De man vraagt start maar even en idd krijg ik de melding: emissies service vereist. De man van ANWB hangt zijn computer eraan foutcode ECM-3320 onstekingsspoel cilinder3 faulty signal en ECM-3200 bobine faulty signal. zie afbeelding
Ik bij de brezan nieuwe bobine gekocht en deze erop gezet. vervolgens testrondje gemaakt niets aan de hand loopt en trekt als een zonnetje. De volgende dag ook niets aan de hand. De dag daarop weer hetzelfde probleem, licht schokken alsof ie overslaat.
iemand een idee? (behalve opnieuw uitlezen)
-de kabelboom?
-alle andere bobines vervangen?
-zitten ergens nog relais die vervelend kunnen doen?
-kan ik nog bepaalde spanningen meten die van nut kunnen zijn?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 20.05.2015 - 23:12
door c7rl
@blackspider dus eigenlijk opnieuw bougies check doen? en dan eventueel bobines/bougies vervangen? Kunnen injectoren ook dit soort rare fouten gegeven/veroorzaken?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 21.05.2015 - 22:57
door BlackSpider
Wat je zou kunnen proberen voordat je kabel vervangt, is deze inspuiten met een goede kontaktspray
Blijft het probleem voorlopig weg, dan kun je er bijna zeker van zijn dat de kabel de veroorzaker is.
Overigens, gezien de geringe kosten van een set bougies zou ik deze uberhaubt allemaal vervangen.
Een relais als veroorzaker zou ik bijna uitsluiten en gezien de foutcode zou ik een injector ook niet gelijk verdenken.
Hoe is de onderhoudhistorie van de auto? Worden er veel korte stukken < 50 KM en korter dan een half uur mee gereden?
Al een goede injector cleaner aan de brandstof toegevoegd? bijvoorbeeld van Forte of Wurth.
Ik begrijp dat jij het de afgelopen tijd de auto goed hebt onderhouden, maar als de vorige eigenaar het nieuwe rijden heeft toegepast in combinatie met niet veel kilometers dan kan het best zijn dat het e.e.a. sterk vervuild is. Denk hierbij aan katalysator en injectoren. Ook heeft vocht zijn invloed kunnen hebben op de kabels.
Als je besluit om de kabels te vervangen, laat je auto daarna een paar uur uit op de duitse autobahn max snelheid en continu hoog in de toeren. Gebruik tevens een injector cleaner. Door de hoge temparaturen en betere verbranding (door hoger octaan in de cleaner) wordt alles goed schoon gebrand.
Blijf het probleem bestaan, opnieuw uitlezen en doormiddel van livedata (uitlezen tijdens rijden) opzoek gaan naar de mogelijke oorzaak.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 17:57
door c7rl
De bobine opnieuw losgehaald en vastgemaakt zat lijkt toch niet helemaal lekker volgens garage. Heb ermee gereden en het bokken doet ie niet meer dus maar even wachten op regen kijken wat er dan gebeurd. In iedergeval gaf de computer wel dezelfde melding als de eerste keer.
@blackspider de bougies waren door dealer vervangen en bij de lokale garage zagen ze er ook nog steeds goed uit. Ook die op bobine 3 zat.
Er wordt idd veel kort gereden op enkele keer na dan naar oostenrijk of duitsland. In het begin heb ik idd twee keer van wurth injector cleaner toegevoegd.
Heb vandaag een pakking voor de ETM gehaald. Ga toch nog de andere kant reinigen.
Is er nog iets te doen aan de LMM?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 20:07
door Oceanracer
Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 21:36
door c7rl
Oceanracer schreef:
Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Ha

dat klinkt niet erg overtuigend. Ik heb ook niet het idee dat het daar echt beter van gaat worden. Denk dat ik eerder nog de lucht slangetjes naar de inlaat kan controleren die zijn immers ook 15 jaar oud.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 22:07
door c7rl
Oceanracer schreef:
Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
ik hou het even bij de ETM. Kijk ik morgen ook even de bekabeling na
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 23:19
door BlackSpider
Remmenreiniger gebruiken om de LMM te reinigen is niet de beste optie. Er zijn speciale reinigings middelen op de markt om electra delen te reinigen.
Maar met de genoemde storing en klachten lijkt de kans op de LMM steeds kleiner.
Het klinkt misschien raar, maar na het goed vastzetten van de bobine zou ik van het weekend naar duitsland rijden en hem daar een tijdje flink z'n sporen geven.
Komt het probleem hierna terug, dan toch de kabels vervangen. (of morgen een setje kopen en voor de zekerheid meenemen):):)
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 22.05.2015 - 23:44
door Oceanracer
c7rl schreef:
Oceanracer schreef:
Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Ha

dat klinkt niet erg overtuigend. Ik heb ook niet het idee dat het daar echt beter van gaat worden. Denk dat ik eerder nog de lucht slangetjes naar de inlaat kan controleren die zijn immers ook 15 jaar oud.
Ik hoor inderdaad ook niet bij die "sommigen"....

Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 20:41
door c7rl
Ok folks, ik heb nu het volgende geconstateerd aangaande het niet kunnen programeren van de ETM met volvo code 8644345.
Volgens mijn VIN nummer (foto3) YV1SW65P211028942 heb ik een v70n met motorcode B5244S2 met serie nummer 2132507 (foto 1) maar wat blijkt NA CONTROLE er ligt een B5244S motor in met serienummer 3099865 (foto 2)
Wat heeft dit te maken met het niet kunnen programeren van de ETM?
Wat voor motor is dit nu met welk vermogen?
Heeft dit gevolgen voor bijvoorbeeld de bougiers enzo, nog meer andere parts?
Ik werd argwanend omdat ik nav het chasis nummer een ander bovenliggende motorsteun had (vierkant) en een ander benzinefilter (de korte ipv de lange).
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 20:49
door Oceanracer
Dan zal er in de tussentijd eens een andere motor in zijn gehangen. Kan natuurlijk altijd gebeuren.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 20:57
door c7rl
Ja precies maar heeft dit nog gevolgen voor de spare parts en is dit niet een motor met 170 pk ipv 140pk?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 20:59
door c7rl
trouwens aangaande de ETM is dit nog een type met witte sticker en zal dus van het verkeerde type zijn?