Pagina 2 van 7
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 01.03.2015 - 17:42
door Fredhead
Die balk is ook gewoon een motor steun die zo hoort te kunnen bewegen.
Doet ie bij iedere Volvo met deze steun.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 02.03.2015 - 10:34
door Kwartel
Zoals ik al eerder had gepost is het geluid niet weg na het vervangen van de bouten maar het symptoom is wel ander gedrag gaan vertonen.
Waar het plok/tik/pok geluid zich eerst direct bij krachtveranderingen liet horen is het nu iets willekeuriger geworden. Vaak 'ijlt' het geluid een beetje na bij gasgeven of een hobbel/drempel. (pokken bij drempels was me eerder nog niet zo sterk opgevallen aangezien je dan altijd ook wel even gas geeft)
Even een nieuwe gedachte: zou het kunnen dat het geluid veroorzaakt wordt door andere speling op de aandrijfas/homokineet (speling die dus niet gerelateerd is aan die bouten)
Ik vind het zelf nog redelijk ver gezocht aangezien het geluid zich nu ook duidelijk laat horen bij hobbels en drempels.
Eerste gedachte blijft dus nog bij de volgende punten:
- versleten rubbers in veerschotel (boven/onder)
-
versleten onderste motorsteunen
- kapotte ophanging van de uitlaat
- draagarmen
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 06.03.2015 - 16:01
door Edwin
Interessant topic.
Ik zou de rubberes in de schotels ook vervangen, is zo gepiept en kost weinig doekoe.
V.w.b. de bouten van de aandrijfas, zat er nou één los??
Is dat niet gevaarlijk? En waar zitten die en hoe te checken? Wil ik dan ook eens doen.
T.a.v. "het geluid", heb je al eens in een andere T5 gereden als vergelijk??
(Je bent welkom om eens in mijne te sturen, maken we er een mini meeting van.. wellicht willen Gerald en Max ook wel meedoen!?)
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 06.03.2015 - 16:13
door Kwartel
Edwin schreef:
Interessant topic.
Ik zou de rubberes in de schotels ook vervangen, is zo gepiept en kost weinig doekoe.
V.w.b. de bouten van de aandrijfas, zat er nou één los??
Is dat niet gevaarlijk? En waar zitten die en hoe te checken? Wil ik dan ook eens doen.
T.a.v. "het geluid", heb je al eens in een andere T5 gereden als vergelijk??
(Je bent welkom om eens in mijne te sturen, maken we er een mini meeting van.. wellicht willen Gerald en Max ook wel meedoen!?)
Gr. Edwin.
De eerst volgende keer dat ik tijd heb (ik gok volgende week zondag) ga ik alles eens goed nakijken en beoordelen welke 'cheapo' onderdelen sowieso vervangen gaan worden. Beetje preventief onderhoud is geen luxe bij een een auto met 285dkm op de teller
De bouten van de aandrijfas zijn heel makkelijk te controleren, naafkapje eraf et voila! De bout aan de bestuurderskant zat handvast (dit was ook een bout met een 13mm dop, terwijl ik voor de rest 14mm nodig had dus ik gok dat het al een vreemde eend in de bijt was) en de bout aan de bijrijderskant zat echt nog goed vast. Zowel de originele bouten als de revisiebouten moeten met een bepaald moment worden aangedraaid (het zijn breekbouten) dus vandaar dat ik ook een momentsleutel had aangeschaft. Mocht je interesse hebben en niet in het bezit zijn van een momentsleutel dan help ik je graag een keer!
Ik heb nog nooit in een andere T5 gereden dus wat dat betreft heb ik geen vergelijk, wel vind in ontelbare topics op forums van mensen die een soortgelijk geluid hebben met een nog groter scala aan mogelijke oorzaken. Hoe dan ook, dat geluid zal een keer verdwijnen. Wat betreft de mini-T5 meet; heel leuk idee maar laten we het mooie weer nog even afwachten!

Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 06.03.2015 - 17:43
door Gerald de Groot
Ik doe mee

Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 06.03.2015 - 20:07
door Edwin
Gerald de Groot schreef:
Ik doe mee
Top!
@ Kwartel: doen we. En dank voor uitleg, ik heb ook een momentsleutel omdat ik altijd zelf de winterbanden wissel.
Dus het is een kwestie van naafdopje eraf en dan checken of de bout die daaronder zit vast genoeg zit?
Is het eigenlijk een veel voorkomend euvel?
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 06.03.2015 - 20:21
door Edwin
Ik lees trouwens dat je op weg bent naar de 3 ton.
Dat gaat gemakkelijk lukken.
Check
deze T5 maar eens, ook met 3 ton op de klok.
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 07.03.2015 - 12:56
door Kwartel
Edwin schreef:
Gerald de Groot schreef:
Ik doe mee
Top!
@ Kwartel: doen we. En dank voor uitleg, ik heb ook een momentsleutel omdat ik altijd zelf de winterbanden wissel.
Dus het is een kwestie van naafdopje eraf en dan checken of de bout die daaronder zit vast genoeg zit?
Is het eigenlijk een veel voorkomend euvel?
Gr. Edwin.
Het schijnt regelmatig voor te komen dat die losse bouten voor speling gaan zorgen, dus zeker de moeite waard om een keer na te kijken! En het is inderdaad zo simpel als je zelf al omschrijft
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 07.03.2015 - 15:10
door Edwin
Heb ze net gecontroleerd en beide zitten vast.
Wel iets raars, links was een 14mm bout en rechts een 13mm?
Kan dat maar zo? En hoe kan dat? Zit het dan wel goed vast?
gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 07.03.2015 - 20:26
door peter geurts
Ik adviseer eerst goed luisteren en kijken voor dat je over gaat tot vervanging .
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 09.03.2015 - 09:47
door Kwartel
Edwin schreef:
Heb ze net gecontroleerd en beide zitten vast.
Wel iets raars, links was een 14mm bout en rechts een 13mm?
Kan dat maar zo? En hoe kan dat? Zit het dan wel goed vast?
gr. Edwin.
Was bij mij inderdaad ook, bestuurderskant 13mm, bijrijderskant 14mm. De twee nieuwe bouten waren beide 14mm.
Als ze gewoon goed vast zitten (juiste moment) zou ik er niets aan doen.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 12.03.2015 - 20:08
door Edwin
Kwartel schreef:
Edwin schreef:
Heb ze net gecontroleerd en beide zitten vast.
Wel iets raars, links was een 14mm bout en rechts een 13mm?
Kan dat maar zo? En hoe kan dat? Zit het dan wel goed vast?
gr. Edwin.
Was bij mij inderdaad ook, bestuurderskant 13mm, bijrijderskant 14mm. De twee nieuwe bouten waren beide 14mm.
Als ze gewoon goed vast zitten (juiste moment) zou ik er niets aan doen.
Oké, maar hoe kan dat dan? Dan moet de draad toch ook dunner zijn bij de één dan bij de ander en kun je toch geen 14mm bout op een 13mm draad draaien? Of snap ik iets niet?
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 13.03.2015 - 09:02
door Kwartel
Het draad kan best hetzelfde zijn, maar de kop (en dus dopmaat) van de bout kan verschillen: in ons geval dus 13mm en 14mm. Draad is volgens mij M10 bij deze bouten, mocht de bout met 13mm kop dus ook een maat schroefdraad kleiner zijn (M9) dan had de bout er binnen een minuut al uitgelegen

Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 13.03.2015 - 15:51
door Edwin
Duidelijk.
Dan ga ik voor 2 x 13mm bout, scheelt weer gewicht en dus meer snelheid!!

(All crazyness on a stickie).
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 16.03.2015 - 12:18
door Kwartel
Zondag heel wat gepland maar uiteindelijk bijna niets voor elkaar gekregen wegens het vieze weer. Meer dan drie lampjes verwisselen heb ik niet kunnen doen

Het wordt echt tijd voor een eigen garage! Kan wel bij pa terecht maar dan moeten er elke keer eerst drie autos en een hoop zooi aan de kant.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 16.03.2015 - 14:51
door Kwartel
Net Dennis van Volvoservice maar een PM gestuurd om te vragen of hij een keer een blik kan werpen.
Het begint ondertussen wel een aardige frustratie te worden, ik heb 1000 dingen die ik wil onderzoeken maar de afgelopen drie weken nog geen mogelijkheid gehad iets fatsoenlijks te kunnen doen. (het is tijd voor de zomer!!!)
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 20.03.2015 - 11:23
door Kwartel
Gisteravond bij Volvoservice in Elst geweest, ideaal om zo'n specialist als Dennis op 5 minuten van je huis te hebben!
Hij heeft alles aan de voorkant goed nagekeken en kwam tot de conclusie dat de fuseekogel de oorzaak van mijn probleem is. Er zit nu een gaar imitatie exemplaar in maar die wordt aan het einde van de maand vervangen voor een nieuwe originele. Ben heel benieuwd of de klopgeest dan is verdreven.
Verder heeft hij nog een aantal andere puntjes ontdekt:
- draagarmrubbers zijn over 1-1,5 jaar aan de beurt
- 2 beugels van de uitlaat zijn bijna doorgeroest (worden vervangen)
- waste gate van de turbo gaat te vroeg open waardoor de T5 zijn volledige vermogen niet haalt (wordt afgesteld)
- Plastic kap onder de radiator/intercooler ontbreekt, deze kan ik zelf van de sloop halen.
- Radiator is krom (en behoorlijk ook!) maar lekt niet (advies is; niets aan doen zolang er niets lekt)
- Motor zweet een beetje olie maar dit mag eigenlijk geen naam hebben
Voor de rest zag de auto er netjes uit, geruststellend om te horen

Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 20.03.2015 - 12:20
door Rob Bakker
Dat is netjes!
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 20.03.2015 - 13:30
door Edwin
Klinkt goed en hoopvol voor een glorieuze tocht naar de 3K!!
Als het daar bij blijft ga je dat n.m.m. zonder al teveel hobbels halen toch?
Gr. Edwin.
Re: Kwartels klusdagboek
Geplaatst: 20.03.2015 - 14:04
door Kwartel
Edwin schreef:
Klinkt goed en hoopvol voor een glorieuze tocht naar de 3K!!
Als het daar bij blijft ga je dat n.m.m. zonder al teveel hobbels halen toch?
Gr. Edwin.
Als het hier bij blijft dan komt de 3 ton inderdaad snel dichterbij!

En tsja, als je een auto rijdt met zo'n kilometerstand dan kun je een keer wat onderhoud verwachten. Ik geniet nog elke dag van de Volvo!
*stiekem hoop ik ook dat het afstellen van de waste gate ook het lichte schokken op de cruise control verhelpt, dan heb ik aan het eind van de maand twee vliegen in één klap. Alhoewel dat schokken/inhouden maar heel af en toe voorkomt wil ik het wel uit de wereld helpen.