Pagina 2 van 3

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 04.01.2015 - 19:56
door jp-v60
OGA244 schreef: Van een ontwerpfout zouden meer mensen last moeten hebben, ik heb er in de 5 jaar dat de S60/V60 als serie loopt nog niet eerder van gehoord, ook niet in Zweden waar er ongelofelijk veel rondrijden.
Dat jij er last van hebt is vervelend maar een ontwerpfout is het zeker niet
Het viel mij ook op dat je ze in Duitsland en Oostenrijk bijna niet ziet, misschien wel daarom ;-)
zijn er meer die er last van hebben in Duitsland. http://www.motor-talk.de/forum/gefriere ... 06877.html

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 06.01.2015 - 13:58
door Robbert-Jan
Ik moet het met de schrijvers eens zijn. Ook wij hadden in Oostenrijk constant last van ijs op de ruitenwissers.
25 graden verwarming op de voorruit helpt niet, evenmin de warmte van de motor. Regelmatig hebben wij moeten stoppen om het ijs van de ruitenwissers af te krabben.
Als het sneeuwt vormt zich ook een ijslaag aan de linkerzijde van de voorruit. De wisser gaat daar steeds overheen en dan blijven ook nog eens de vlokken op je wisser zitten en die gaan ijs vormen, zodat hij niet meer goed wist.
Overigens zijn het Bosch Aerotwin Flatblade wissers en beter zijn er niet denk ik.
Dus ook ik ben van mening dat het hier om een ontwerp fout gaat. In ieder geval had er beter over nagedacht moeten worden.


Robbert-Jan

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 06.01.2015 - 21:18
door jp-v60
Robbert-Jan schreef: Ik moet het met de schrijvers eens zijn. Ook wij hadden in Oostenrijk constant last van ijs op de ruitenwissers.
25 graden verwarming op de voorruit helpt niet, evenmin de warmte van de motor. Regelmatig hebben wij moeten stoppen om het ijs van de ruitenwissers af te krabben.
Als het sneeuwt vormt zich ook een ijslaag aan de linkerzijde van de voorruit. De wisser gaat daar steeds overheen en dan blijven ook nog eens de vlokken op je wisser zitten en die gaan ijs vormen, zodat hij niet meer goed wist.
Overigens zijn het Bosch Aerotwin Flatblade wissers en beter zijn er niet denk ik.
Dus ook ik ben van mening dat het hier om een ontwerp fout gaat. In ieder geval had er beter over nagedacht moeten worden.


Robbert-Jan
Ben blij dat ik dus niet de enigste ben die dit geconstateerd heeft, ook ik heb de week ervoor nog nieuwe wisserbladen erop gezet van Bosch. Spijt van omdat deze dus constant over ijs heen schraapte.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 06.01.2015 - 22:26
door RoaldH
jp-v60 schreef: Ben blij dat ik dus niet de enigste ben die dit geconstateerd heeft, ook ik heb de week ervoor nog nieuwe wisserbladen erop gezet van Bosch. Spijt van omdat deze dus constant over ijs heen schraapte.
Tijdens de sneeuwbuien vlak na de kerst, merkte ik dat de sneeuw zich "ophoopt" midden onderaan de voorruit en dat de linker wisser daar als het ware overheen hobbelt. De verwarming lost dat probleem niet op. Alleen stoppen en schoonmaken wel. Is dit wat je bedoelt JP?

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 07.01.2015 - 20:26
door jp-v60
ja dat bedoel ik, en omdat de verwarming daar geen effect heeft bevriest het water wat naar beneden loopt of wordt meegetrokken door de wisser.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 08.01.2015 - 20:04
door RoaldH
jp-v60 schreef: ja dat bedoel ik, en omdat de verwarming daar geen effect heeft bevriest het water wat naar beneden loopt of wordt meegetrokken door de wisser.
Ja, ik heb daar veel meer last van dan bij de BMW die ik daarvoor had. Bij de Peugeot 406 die ik een tijd geleden had, was dat ook een probleem.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 10.01.2015 - 23:50
door Bartvds
Heb xc60 gehad ,zelfde probleem

en wat zegt de dealer

Geplaatst: 11.01.2015 - 13:03
door Ab S
JP, ben je al bij de dealer geweest? Gezien dat meerdere mensen dit sneeuwprobleem onder vergelijkbare omstandigheden ook hebben ervaren, zou er een oplossing moeten zijn/komen. PS: vraag me af of het ook optreedt met verwarmbare voorruit.
Laat ons maar weten wat de dealer voorstelt.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 13:08
door jp-v60
ga het zeker voorleggen bij de dealer.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 20:52
door parallel
Was het niet zo dat de oudere Volvo's bewust de ruitenwissers hoger hadden liggen om dit soort problemen te voorkomen?

Zoals op de site van het Volvo 480 register te lezen is:

"Winterse wissers
Sommigen vragen zich wellicht af waarom de Volvo 480, als sport-coupé, geen verzonken ruitenwissers heeft. Het antwoord is logisch als je het weet. Alle Volvo-modellen moeten goed functioneren in extreme situaties, waaronder in polaire streken. Bij volledig verzonken ruitenwissers zou sneeuw de werking teniet doen, vandaar dat de ruitenwissers niet geheel verzonken liggen."

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 21:08
door lint
Vroeger was men soms veel slimmer met dit soort zaken :D

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 21:40
door Ben
Back to the drawing board

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 21:49
door lint
Was het maar waar, een 200 serie met nieuwe onderhuidse techniek.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 22:24
door Ernst64
Sorry, maar dit is de 100-serie

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 11.01.2015 - 22:51
door lint
Ook goed, maar dan is het wel een late versie van de 100 serie.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 12.01.2015 - 17:43
door parallel
lint schreef: Was het maar waar, een 200 serie met nieuwe onderhuidse techniek.


+1 8-)

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 12.01.2015 - 20:22
door jp-v60
er is inderdaad niet goed over nagedacht of niet goed getest, was simpel op te lossen door een elektrische verwarming onder aan te brengen.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 13.01.2015 - 14:47
door Fulaks
Ab S schreef:PS-2: hoe bevalt zicht onder normale omstandigheden van verwarmbare voorruit? (ik vond - tijdens proefrit, zie hier in forum - dat die ribbeltjes zichtbaar zijn).
Onder normale omstandigheden zie je die draadjes niet (welsiwaar V70) omdat je oog focust op wat daar ver voorbij ligt. Enkel in winterse omstandigheden met sneeuw en mist, dus als het beeld rondom je heel licht/wit is, dan vallen de draadje wat meer af. Het is even vervelend als je er gaat op focussen, maar als je gewoon doet dan heb je er niks last van. Sterker, ik heb pas ontdekt dat ik die optie had toen ik mijn vooruitontwaseming een keer nodig had en op de display "elektrisch verwarmen" of zoiets verscheen. Huh ? Blijkbaar zat dit in het Polar Luxury-pakket op de V70. Overigens werkt het wel heel erg goed en snel.

Het probleem dat hier wordt geschetst op de V60 herken ik niet bij de V70 (die gaat mee op wintersport), de V60 waar mijn vader in rijdt gaat nooit op wintsersport, dus nog geen klachten gehoord.

niets aan de hand

Geplaatst: 19.01.2015 - 11:51
door marnixc70
afgelopen week in Oostenrijk met soortgelijke omstandigheden gereden.
Ik kwam tot 2 oplossingen:

1: iets vaker wissen (dus niet op de regensensor wachten, maar zelf "proactief" de ruit wissen)
of
2: elektrische voorruit verwarming aanzetten (in mijn geval aanwezig) dit werkt echt super en ontdooit ijs/sneeuw ook onderaan de ruit.

Re: ontwerpfout voorruit

Geplaatst: 19.01.2015 - 13:19
door lint
marnixc70 schreef: afgelopen week in Oostenrijk met soortgelijke omstandigheden gereden.
Ik kwam tot 2 oplossingen:

1: iets vaker wissen (dus niet op de regensensor wachten, maar zelf "proactief" de ruit wissen)
of
2: elektrische voorruit verwarming aanzetten (in mijn geval aanwezig) dit werkt echt super en ontdooit ijs/sneeuw ook onderaan de ruit.
Die elektrische voorruitverwarming werkt bij mij vrij kort en schakelt zelf weer uit. Je kan het niet constant aanzetten.