Pagina 2 van 3
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 16.01.2015 - 21:11
door johnnyS
slotbouten zijn ondingen, daar ben ik het ook mee eens. Maar met mijn slotbouten ( Volvo ) nog nooit problemen gehad..... ik laat ze dus mooi zitten .
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 16.01.2015 - 22:23
door dbosker
ja, dat zitten laten is het probleem niet - het loshalen is het probleem

Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 17:24
door Edwin
Misschien beetje OT vraag.
Ik ben altijd heel secuur en voorzichtig met de slotbouten.
Nu moet de auto binnenkort naar de garage en weet ik dat de wielen eraf moeten.
Het liefst haal ik dan zelf even de slotbouten eraf, maar heb op de wintervelgen (originele Volvo Mimas velgen) stalen conische bouten zitten, zonder losse ring.
Op mijn zomervelgen (Thor blackchrome) heb ik verchroomde bouten met conische "losse" ring.
Van beide heb ik er maar 4 per wiel + 1 slotbout.
Kan ik tijdelijk de slotbout vervangen voor één zo'n verchroomde bout met "losse" conische ring?
M.a.w. het kwaad dat het wiel dan vast zit met 4 stalen conische bouten zonder "losse" conische ring en één verchroomde bout mét ring?
Gr. Edwin.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 18:05
door dbosker
voor zover ik weet horen bij ALLE lichtmetalen velgen bouten/moeren met losse ring. Stalen velgen maakt niet uit.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 18:08
door lint
Ik weet niet hoe dat gaat met vastzetten op de stalen velg maar moet toch wel even kunnen denk ik, je gaat er geen wereldreis mee maken. Wel de garage informeren over de afwijkende wielbout.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 18:14
door johnnyS
dbosker schreef:
ja, dat zitten laten is het probleem niet - het loshalen is het probleem
Goed punt

Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 18:49
door MN-NL
Je kan desnoods met 4 wielbouten per wiel (ipv 5) naar de garage tuffen. Ze zullen hoogstens raar opkijken en een extra 'reparatie' uitvoeren
(mocht je ooit een wiel kwijtraken onderweg en de bouten ook foetsie zijn, is dat de truc: reservewiel erop en van elk van de overige wielen 1 bout lenen. Niet perfect, genoeg om mee thuis te komen).
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 19:53
door Edwin
@ dbosker: toen ik de auto kocht met de Mimas velgen erop zaten die stalen bouten erbij, zonder losse ring, wel conisch. Waarom zouden stalen, conische bouten zonder ring niet mogen/kunnen? Wil het graag weten want dan doe ik dat niet meer...Ik rijd er al 4 winters mee??
@ lint: het betreft lichtmetalen velgen
@ mn-nl: ja dat kan natuurlijk ook, maar dan denk ik dat ik er nog 4 stalen bouten bijkoop, maar als dat nou niet nodig is omdat tijdelijk ook de verchroomden kan gebruiken, hoeft is dat zonde. Vandaar mijn vraag.
Gr. Edwin.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 20:45
door dbosker
volgens mij - houd me ten goede - heeft dat iets te maken met het uitslijten van de gaten (lichtmetaal is zachter dan staal). Althans zo heb ik het een keer begrepen.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 21:21
door lint
Klopt, zo is het mij ook een uitgelegd door een bandenhandel.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 21:22
door MN-NL
In alu velgen zitten stalen ringen bij de boutgaten. Het alu is te zacht om meermalig een bout op vast te draaien zoals bij een velg.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 22:08
door charly
Ik heb daar enkele jaren geleden ook een topic over gepleegd. Het zijn doodeenvoudig rotdingen. Kom maar eens tegen de morgen thuis en vertel dat je een lekke band had. Geen kat die je geloofd, zeker je vrouw niet. Dus Volvo verantwoordelijk voor je scheiding. Er is een halve aan gewerkt, geslepen, gelast en vooral geklooid om 4 van die dingen van mijn v70 2002 te krijgen. Daarna het wereldrecord slotboutslingeren met verve verbeterd.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 18.01.2015 - 22:11
door dbosker
MN-NL schreef:
In alu velgen zitten stalen ringen bij de boutgaten. Het alu is te zacht om meermalig een bout op vast te draaien zoals bij een velg.
Dat denk ik niet. Vandaar dat de ringen in de wielbouten/moeren zitten. Wat betreft het zachte van het alu heb je gelijk.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 23.01.2015 - 16:08
door GIONXC
Ze zijn er uit, even bij een goede banden specialist geweest en na een kwartier met speciaal gereedschap waren ze verdwenen, en er komen geen slotbouten meer op. dank voor alle advies en raad.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 17.03.2015 - 11:46
door 626Ronin
eind vorig jaar stonden hier een Dacia MCV en een audi TT gebroederlijk naast elkaar op straatstenen, beide waren hun lichtmetaal met vrij verse banden kwijt, een jaar ervoor nog, gebeurde dit een Focus wagon met roestige stalen velgen en 4 jaar oude winterbanden! het ene gezin zou net een weekendje weg gaan toen ze er achter kwamen, de dame van de TT stond op het punt naar haar werk te gaan.. beide maar even geholpen met de winterwielen er vervroegd onder te zetten en op spanning te zetten..
dus wie er nog nette velgsloten over heeft, ik houd me aanbevolen want mijn MCgards zijn wel aan vervanging toe, en ik wil het risico niet nemen..
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 17.03.2015 - 18:58
door sbv
ik verwijder ze normaal als eerste bij andere auto. 1 maal ellende gehad in de vorm van afgebroken kop van anti diefstal bout en sinds die tijd ben ik er klaar mee.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 17.03.2015 - 19:35
door dbosker
Ik ben casco verzekerd - ook tegen diefstal dus. Als men de velgen steelt - wordt dit vergoed door de verzekering. Als er een slotbout kapot draait en ik een of meerdere velgen moet slopen niet.
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 17.03.2015 - 19:40
door lint
dbosker schreef:
Ik ben casco verzekerd - ook tegen diefstal dus. Als men de velgen steelt - wordt dit vergoed door de verzekering. Als er een slotbout kapot draait en ik een of meerdere velgen moet slopen niet.
+1!
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 17.03.2015 - 19:54
door evert65
he!, néé he! laat ik nou net mijn slotbouten weg gedaan
Re: Afsluitbare wielmoeren
Geplaatst: 20.03.2015 - 14:06
door PaulusdeBoskabouter
Ja dbosker casco verzekerd dat klinkt mooi, maar wat te denken van eigen risico en waardevermindering door "nieuw voor oud"? Het lijkt me sterk dat je wielen nog gejat worden vandaag de dag, maar als dat dan zou gebeuren lijkt het me ook sterk dat jij bij de dealer lekker even 4 nieuwe dezelfde wielen gaat halen met nieuwe bandjes voor het bedrag dat je van je verzekering hebt gekregen!