Pagina 2 van 2

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 25.01.2017 - 22:22
door ufovolvo
Als er echt een wolk blauwe rook (dieseldamp) onder het spatbord vandaan komt, dan slaat de SK blijkbaar niet aan. Gezien de leeftijd van de auto verwacht ik dat er een Eberspacher standkachel in zit en die heeft inderdaad wel wat problemen met ventilator, drukbalans e.d. waardoor hij niet goed opstart, vooral wanneer hij langere tijd niet regelmatig werd gebruikt. De blauwe rook is dan verdampte diesel op de gloeispiraal, die niet kan verbranden omdat er of te weinig lucht aangevoerd wordt of te weinig brandstof. Of je de SK ook uit kan zetten moet je kunnen lezen in de handleiding. Het kan ook zijn, dat we hier te maken hebben met de automatische preheater, bedoeld om eerder het spul warm te hebben omdat de diesels zelf intussen zo economisch lopen, dat ze niet snel opwarmen.

Het borrelen zou kunnen duiden op lucht in de leidingen of een niet voldoende werkende circulatiepomp.

Een "echte"(nou ja, wat is dan echt) SK kan via het dashboard en via een timer aan en uit gezet worden. Een Volvo dealer/specialist kan er meer info over geven en ook de status uitlezen.

standkachel rookt

Geplaatst: 02.03.2018 - 07:10
door p911
hallo even voorstellen,
ik ben p911 en heb sinds een paar maanden een 2009 V50 1.6D met een standkachel die rookt?
Iedere keer komen er enorme rookwolken onder de auto vandaan ruikend naar verbrande dieselolie?
Heeft iemand een idee wat dat kan veroorzaken?
Vriendelijk dank alvast

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 02.03.2018 - 07:31
door OGA244
wat dacht je dat de standkachel verbrand?

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 02.03.2018 - 13:58
door Nomad
Een goede standkachel rookt niet. Even langs de dealer of Volvo specialist om diagnose te laten stellen.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 02.03.2018 - 14:24
door diesel01
Kacheltje van mij geeft de eerste minuten gewoon rook en klinkt bij het opstarten als een straaljager.
Daarna ruik je alleen een beetje verbrande diesel.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 02.03.2018 - 18:27
door lint
Ik zie geen rook bij de standkachel maar ruik wel een penetrante en onprettige geur rond de auto bij gebruik van de standkachel.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 02.03.2018 - 19:18
door Jelmer de Jong
Ik hoor bij een drie jaar oude kachel alleen de ventilator, alle andere bijkomstigheden geen last van.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 03.03.2018 - 10:07
door edraket
Hier ook alleen een licht gezoem, verder niets.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 03.03.2018 - 10:55
door lint
Maakt het nog uit of je diesel of benzine stookt voor de standkachel?

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 03.03.2018 - 19:37
door Benno123
Ja natuurlijk maakt het uit, Een benzine motor met standkachel heeft een standkachel die benzine verbruikt, de diesel diesel. zijn niet uitwisselbaar of je moet de nozzles aanpassen waarmee de brandstof verneveld etc..

De standkachel is bij diesels vaak als hulpverwarming in gebruik omdat de diesels niet veel restwarmte hebben EN erg inefficient draaien als ze te koud blijven. daarom hebben veel diesels de SK standard als motorverwarming erbij. vanaf een bepaalde temperatuur start hij vanzelf mee om de auto te help verwarmen.

De motorverwarming heeft alle hardware om als echte standkachel ingezet te worden, daarvoor hoef je enkel de SW in te laten lezen door de dealer.

Daarna heb je met de linkse stuurstengel de mogelijkheid om tot twee starttijden te programmeren, (tijd die je wegrijdt, de kachel berekend zelf wanneer hij moet starten) en direct starten aan te zetten (voor als je hem vergeten was in te stellen.)

de SK gebruikt diesel en stroom dus ja, een redelijke accu is nodig en je wordt er niet zuiniger van maar mits goed ingesteld heb je altijd een warme auto, hoef je niet te krabben etc. Ik vind het een super optie en zowel mijn XC90 als de XC70 van dorine zijn er mee uitgerust. Heerlijk.

Als een college toch moet krabben dan heeft hij ws. vergeten de kachel in te stellen of het ding niet genoeg tijd gegeven. bij de -5 van afgelopen week heeft de SK buiten toch minstens een 30 minuten nodig om een auto te ontdooien.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 04.03.2018 - 15:16
door edraket
Benno123 schreef:
De standkachel is bij diesels vaak als hulpverwarming in gebruik omdat de diesels niet veel restwarmte hebben EN erg inefficient draaien als ze te koud blijven. daarom hebben veel diesels de SK standard als motorverwarming erbij. vanaf een bepaalde temperatuur start hij vanzelf mee om de auto te help verwarmen.
o werkt dat niet bij de Volvo's. Er is een elektrische hulpverwarming aanwezig die het interieur verwarmt. De standkachel gaat alleen aan als je dat als berijder programmeert.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 04.03.2018 - 23:47
door 1-wiel
Motormanagment bepaalt zeker wel of standkachel aangaat bij bepaalde temperatuur om zo koelvloeistof sneller op te warmen.
Ook als jij als berijder deze niet geprogrammeerd hebt...

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 05.03.2018 - 13:39
door edraket
Ik denk dat je de standkachel verwart met de extra bijverwarming (op brandstof). Deze zal er inderdaad voor zorgen dat er voldoende warmte wordt geproduceerd om alles goed te laten functioneren. Deze types zijn in NL niet geleverd bij mijn weten, alleen in koude landen. Maar dat is iets anders als een standkachel. Heb het boekje er zelfs nog even op nageslagen, maar ook daar staat niets over dat de standkachel zelf start zonder de timer of directe activatie. Zodra de standkachel aan staat wordt dat gemeld in het display, ik heb nog nooit gezien dat deze is gestart zonder mijn commando.

Wel hebben sommige modellen een elektrische bijverwarmer in NL. Die zorgt ervoor dat het interieur extra wordt verwarmd tijdens opwarmen van de motor. Zodra het interieur warm is wordt deze uitgeschakeld.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 05.03.2018 - 16:07
door Jers3n
En toch start onze standkachel geheel automatisch bij een koude motor en bij temperaturen onder de plus 4 als ik de motor start (en stopt als de motor/koelvloeistof voldoende warm is), overigens ook na voorverwarmen als de koelvloeistoftemperatuur onder bepaalde waarde zakt. In bv Duitsland werd op de V70 N de standkachelhardware standaard gemonteerd als bijverwarming, zonder de standkachel bediening in de BC. Enkel met software was/is dit dan uit te breiden tot volwaardige standkachel (waarbij de automatische bijverwarming gewoon actief blijft. Dus wat 1-wiel zegt klopt (en hij weet wel het een en ander over standkachels....)
Ik zou zeggen start je auto eens bij lage temperaturen en voel na een minuutje of twee een met je hand onder het standkachel uitlaatpijpje. Daar zou warme lucht uit koeten komen...

En onderstaande quote uit ons instructieboekje bij het kopje standverwarming:
Hulpverwarming (Diesel)
(bepaalde landen)
Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen. De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of wanneer de motor wordt uitgezet

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 05.03.2018 - 16:14
door diesel01
Het klopt idd dat de V70 N op deze manier gebruik maakte van de bijverwarming/standkachel.
Mijn huidige NN doet dat dus niet, vergeten aan te zetten betekend gewoon opwarmen met de motor zonder bijschakeling van de standkachel.
Wellicht heeft de V70 ook deze aanvulling niet meer.

Re: Rook bij voorwielen

Geplaatst: 05.03.2018 - 17:17
door edraket
Denk inderdaad dan dat het voor de oudere modellen anders werkt, maar de nieuwere modellen met standkachel starten die niet zonder commando van de bestuurder.