Nieuwe V60 PIH D5 Twin Engine!

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29517
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zal erg afhangen van de prijsstelling in Nederland van de V60 PIH D5.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Eens, moet minimaal 10k goedkoper zijn dan de D6..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13751
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat kun je natuurlijk gewoon vergeten op een auto die technisch feitelijk identiek is aan de D6
Bobke
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.12.2013 - 09:35

OP deze link https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications staat er dat het een 2.4 liter motor is. Dit klopt toch niet? De oude D4 (vanaf 2011 ongeveer) is net als de D3 een 2.0 vijfcilinder. Enkel de oude D5 was een 2.4liter.

Dus het zou normaal gezien moeten gaan om een D4 2.0 vijfcilinder 163pk, 120kw + elektro motor. Nu vraag ik mij af, waarom jullie denken dat deze auto 10 K goedkoper zal zijn? Het is een identieke auto, alleen met een iets kleinere motor:
efkes wat cijfers van autoweek gehaald: prijzen
V60 D4 Kinetic
13-13 39.995
V60 D4 Summum
13-13 44.995
V60 D5 Kinetic
13-.. F 49.695
V60 D5 Summum
13-.. F 54.695
Het verschil tussen de oude D4 en de oude D5 was inderdaad 10k verschil. Nu dat verschil komt grotendeels door de hoge co2 uitstoot van de D5.
Bij de D5 twin engine en D6 is er geen verschil van C02. Dus als je goed kan concluderen, zal dit slechts een prijsverschil van ongeveer 3000 euro opleveren.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ach, er zal vast en zeker een uitgeklede versie komen. 3000 Euro betekent simpelweg dat die niet in NL geleverd zou worden (kan ook, maar volgens mij zijn er maar een paar landen, waaronder NL waar de D6, met dank aan het subsidie beleid van de overheid goed heeft verkocht). Dus was mijn conclusie, uitgeklede versie en dan 10K goedkoper in de markt zetten...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8501
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Een D3 of D4 kan ook een 2.4 zijn, de D3 AWD in 2011 en 2012 was een 2.4, de D4 AWD is nu nog steeds een 2.4.

allemaal 5 cyl motoren
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Inderdaad blackcurrant dat is precies wat volvo doet. Als de D4 2.0 4cilinder zou zijn ontwikkeld met elektromotorisering hadden ze hem vast en zeker ook wel in de xc90 gelegd. Zoals eerder al aangegeven ligt volgens volvo de toekomst niet bij dieselhybrides. Dus dit is gewoon een slimme zet om de hoge ontwikkelingskosten van de vijf cilinder elektro aandrijving terug te verdienen. Neemt niet weg dat het wel erg jammer is, 2.0 viercilinder diesel met elektro en achtraps automaat zou de perfecte moderne combi aandrijving zijn geweest.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8501
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Maar zo een 5 cyl klinkt zoveel lekkerder !!!

Ik ruil mijn 5 cyl alvast niet in voor een 4 cyl...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V50 R schreef: Inderdaad blackcurrant dat is precies wat volvo doet. Als de D4 2.0 4cilinder zou zijn ontwikkeld met elektromotorisering hadden ze hem vast en zeker ook wel in de xc90 gelegd. Zoals eerder al aangegeven ligt volgens volvo de toekomst niet bij dieselhybrides. Dus dit is gewoon een slimme zet om de hoge ontwikkelingskosten van de vijf cilinder elektro aandrijving terug te verdienen. Neemt niet weg dat het wel erg jammer is, 2.0 viercilinder diesel met elektro en achtraps automaat zou de perfecte moderne combi aandrijving zijn geweest.
niet mee eens, het gemiddeld diesel verbruik van een PIH is heel veel lager bij dagelijks opladen, mijn auto bijvoorbeeld 1 : 28 over de laatste ca 3000 km. Door het lagere verbruik aan brandstof is het kantelpunt diesel vs benzine fors verschoven en is benzine snel voordeliger zeker als straks de HB voordelen minder zijn. Daarbij past de motorkarakteristiek en loop cultuur van een benzine beter mij de PIH aandrijflijn. VEA T6 4 cilinder icm met erad in een V70 dat is mijn ideale auto maar helaas die bestaat niet.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Is voor iedereen anders denk ik, maar een diesel hybride is nog redelijk te doen als je veel kilometers rijdt. Die t8 in de xc90 gaat met moeite 1:10 draaien als ik de xc60 t5 gebruikersreviews lees hier op het forum. Maar goed laten we eerst maar eens afwachten wat voor prijs Volvo NL op deze 'nieuwe' d5 hybrid gaat plakken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V50 R schreef: Is voor iedereen anders denk ik, maar een diesel hybride is nog redelijk te doen als je veel kilometers rijdt. Die t8 in de xc90 gaat met moeite 1:10 draaien als ik de xc60 t5 gebruikersreviews lees hier op het forum. Maar goed laten we eerst maar eens afwachten wat voor prijs Volvo NL op deze 'nieuwe' d5 hybrid gaat plakken.
Als je veel km's rijdt is een PIH niet een passend concept je hebt dan meer last dan voordeel van de PIH aandrijflijn. Uiteraard snap ik waarom ook veelrijders een PIH hebben gekocht maar die driver is er straks af.

Ben overigens met je eens dat die XC90 op benzine nooit echt zuinig kan zijn en de natuurwetten zeggen dat het inderdaad bij zo'n 1:10 zal ophouden voor die XC, voor een V60 zal er nog een km of 2 meer inzitten per liter. Zonder electra loopt mijn D5 alleen op diesel zo'n 1:15 ik rijdt zo'n 35 k km's per jaar en kom alleen op diesel op 1 : 28 bij 1:12 op benzine ipv 1:15 op diesel zal het benzine verbruik in mijn imaginaire V60 T8 1:25 zijn das jaarlijks 1400 liter benzine of 1250 liter diesel totaal brandstof voordeel diesel dus zo'n 1000 euro per jaar. Ga compenseren voor de lagere aanschaf van de benzine de lagere HSB en we zien dat een benzine hybride voordeliger is en ik denk dat ie nog lekker rijdt ook.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Kijk eens naar de acceleratie cijfers. De D6 zou om en nabij de 6 seconden 0-100 doen, deze 9. Is er iets aan de aandrijflijn aangepast om acculading te sparen? Het verschil is vrij groot in mijn optiek.
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Johann schreef: Kijk eens naar de acceleratie cijfers. De D6 zou om en nabij de 6 seconden 0-100 doen, deze 9. Is er iets aan de aandrijflijn aangepast om acculading te sparen? Het verschil is vrij groot in mijn optiek.
9s is in hybrid mode. 6.9 in power.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik had ook die 9 seconde uit dat bericht gehaald. Niet echt het duidelijkste PR bericht.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

kamikaze schreef:
Johann schreef: Kijk eens naar de acceleratie cijfers. De D6 zou om en nabij de 6 seconden 0-100 doen, deze 9. Is er iets aan de aandrijflijn aangepast om acculading te sparen? Het verschil is vrij groot in mijn optiek.
9s is in hybrid mode. 6.9 in power.
Las het net in een ander artikel. Lijkt er meer op dan.. :-)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: niet mee eens, het gemiddeld diesel verbruik van een PIH is heel veel lager bij dagelijks opladen, mijn auto bijvoorbeeld 1 : 28 over de laatste ca 3000 km. Door het lagere verbruik aan brandstof is het kantelpunt diesel vs benzine fors verschoven en is benzine snel voordeliger zeker als straks de HB voordelen minder zijn. Daarbij past de motorkarakteristiek en loop cultuur van een benzine beter mij de PIH aandrijflijn. VEA T6 4 cilinder icm met erad in een V70 dat is mijn ideale auto maar helaas die bestaat niet.
Je vergeet dat de MRB bij V60 PIH gehalveerd is vanaf 2016, dus dat heeft een positief effect op de terugverdien tijd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Precies mijn punt om nu te twijfelen aan mijn V40 D2
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

RoaldH schreef:
NielsPHEV schreef: niet mee eens, het gemiddeld diesel verbruik van een PIH is heel veel lager bij dagelijks opladen, mijn auto bijvoorbeeld 1 : 28 over de laatste ca 3000 km. Door het lagere verbruik aan brandstof is het kantelpunt diesel vs benzine fors verschoven en is benzine snel voordeliger zeker als straks de HB voordelen minder zijn. Daarbij past de motorkarakteristiek en loop cultuur van een benzine beter mij de PIH aandrijflijn. VEA T6 4 cilinder icm met erad in een V70 dat is mijn ideale auto maar helaas die bestaat niet.
Je vergeet dat de MRB bij V60 PIH gehalveerd is vanaf 2016, dus dat heeft een positief effect op de terugverdien tijd.
een lagere HSB scheelt, maar portee van mijn boodschap is, Een PIH heeft zin als je veel korte ritten rijdt en elke dag kan laden anders heb je er alleen maar last van als gevolg van het extra gewicht. Als gevolg van het e verbruik en de efficiency toename in korte ritten neemt het brandstof verbruik enorm af en daardoor moet je weer meer rijden voordat diesel "uit" kan, als je veel gaat rijden zijn dat doorgaans langere ritten en heeft een PIH minder zin ergo ik ben er van overtuigd dat een combi van benzine met erad erg logisch is. Daarbij zijn benzine auto's goedkoper en lichter. Mijn inschatting is overigens dat had Volvo de VEA motoren eerder beschikbaar had gehad er helemaal nooit een diesel PIH was geweest.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mijn vrouw gaat 100km per dag rijden waarvan thuis en op haar kantoor een laadpunt is.
Ik rij 30km heen en 30km terug ook elektrisch en dan soms nog wat locaties maar zit rond de 25000km per jaar. Dus eigenlijk is het heel duidelijk haha
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

die PIH in een vergelijkbare uitvoering als die V40D2 is toch veel duurder dan die V40 ? 7% over meer of 14% over minder
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”