Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21.07.2006 - 10:55
door Sytse
Ik blijf er bij dat ik het vreemd vindt dat andere merken er geen last van hebben en Volvo wel ;-(

Re: stroom?

Geplaatst: 21.07.2006 - 11:37
door bart simpson
XC70 OR schreef:Het is niet de extra vraag naar stroom, de "klap" komt doordat de magnetische koppeling van de pomp er voor zorgt dat de as van de pomp 1:1 met de riem wordt verbonden.
Je kunt het een beetje vergelijken met het in een klap loslaten van je koppelingspedaal, maar dan iets minder erg.
De pomp staat stil en moet in no time ineens op volle toeren draaien, ja dat voel je even.
:? we lijken het zomaar ergens eens over.....

Geplaatst: 24.07.2006 - 08:18
door interceptor
idem hier.

Geplaatst: 28.07.2006 - 18:06
door volvomen-1
Bij een ECC slaat de airco pomp af en even later weer aan. Dit is heel normaal en in de huidige warme periode zal hij bijna helemaal niet afslaan.
Vooral in de 3e versnelling voel je dit goed. Ook bij een diesel. Vergeet niet dat deze pomp een hoop vermogen trekt.

Ik durf nog wel te stellen dat wanneer je dit niet voelt misschien wel een te lage vulling koelmiddel hebt !!!

Geplaatst: 05.08.2006 - 17:48
door buddo
Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
Mee eens... onze Alfa 156 had hier ook nooit last van en onze S60 heeft het ook. Ook volgens onze garage niets aan te doen. Er valt mee te leven, maar mooi is het niet.

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:39
door HenkH
Klopt, bij mijn vorige BMW's merkte ik er niets van, maar dat komt omdat bij BMW en sommige andere merken de airco-pomp ALTIJD draait, en bij Volvo alleen indien nodig. Als dan bij mijn S60 de pomp aanslaat, merk je dat aan de motor die het even wat 'moeilijker' heeft.

Beide hebben zo hun voor en nadelen overigens...

Geplaatst: 07.09.2006 - 00:23
door arnoud
Ach ja, het is rot die airco's :D

Ik zie het maar zo, bij ons in de keuken gaan soms de lampen ook heel even iets minder hard branden als de koelkast aan slaat, het is gewoon een enorme energie vraag die gecorrigeerd moet worden.

En zoiets is vast wel op te vangen als je voor flink wat overcapaciteit zorgt, maar ik kan me er niet heel erg druk om maken hoor... Ik heb met lekker zomerweer liever een koel interieur, en zo'n hik bij het aanslaan van de airco heb ik er graag voor over...

En als ik al het vermogen (ahem) van mijn 1.8 V40 nodig heb, zet ik de airco gewoon even uit :D

Geplaatst: 07.09.2006 - 09:30
door geestschrijver
Toen ik mijn huidige 240 estate net had, zo'n dikke vier maanden geleden, hield de motor - voor mijn gevoel althans - zeer nadrukkelijk in bij het aanslaan van de pomp. Ik ervoer dit als behoorlijk irritant. Het laten bijvullen van de airco (en de reparatie van een geconstateerde lekkage) leverde geen verbetering op. Een maand later werd, om andere redenen, de radiateur vervangen, en toen was het ineens een stuk minder, hoewel het volgens de garage niks met elkaar te maken had. Gaandeweg is het inhouden zelfs, zomaar vanzelf, helemaal verdwenen... De 'constante' aanslag op het vermogen is wel merkbaar. Al met al heb ik toch nog veel plezier gehad van de airco. Ik vraag me zelfs af of ik met mijn vorige 240 de zomer had overleefd...

Geplaatst: 07.09.2006 - 09:58
door jans60
Hoewel ik nog een onervaren Volvo S60, 140 PK rijder ben, merk ik niets bij het inschaken van de airco.
Wel als ik flink doortrek, en boven de +- 4000 RTM kom, dan hikt ze even bij aanslaan airco. Je moet er dan wel speciaal op letten, anders merk je het niet.

Geplaatst: 07.09.2006 - 11:41
door Wingman
Het aanslaan van airco merk ik niet, maar wel dat als-ie aanstaat de respons op het gas wat minder direct is en hij iets minder regelmatig loopt.

Geplaatst: 07.09.2006 - 15:04
door Ramon&Ramon
als je op je fiets je dynamo er op zet moet je ook harder trappen.
simpele uitleg maar wel doeltreffend.:)