zit er een zelf spanner op?
of moet je de spanrol zelf stellen?
Multieriem
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Misschien kun je hier iets vinden>>> http://www.problemcar.nl/search.php?search_id=930385730 ik heb gezocht op ( piepen multiriem).
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Remon
- 5th Gear member
Dat is inderdaad een erg mooie site Renkel.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 2nd Gear member
Beste Laheije,
Misschien is deze ervaring bij jouw auto van toepassing.
Al tijden had mijn auto last van jank geluiden. Alleen de afstand tot de garage was lang genoeg om het geluid te laten verdwijnen.
Tot ik een keer voor een kapot relais langs de weg kwam te staan, en de wegenwacht de ondertussen weer koude motor bij het stationair lopen hoorde janken.
Hij gaf aan dat waarschijnkijk het lager van een aandruk rol niet goed meer was.
Bij de garage bleek de rol helemaal vast te zitten. En de riem sleet er al tijden lang langs. De aandruk rol was blauw en vastgelopen. De riem was flinterdun geworden.
Kortom ik heb geluk gehad dat ea optijd gevonden is.
Misschien is deze ervaring bij jouw auto van toepassing.
Al tijden had mijn auto last van jank geluiden. Alleen de afstand tot de garage was lang genoeg om het geluid te laten verdwijnen.
Tot ik een keer voor een kapot relais langs de weg kwam te staan, en de wegenwacht de ondertussen weer koude motor bij het stationair lopen hoorde janken.
Hij gaf aan dat waarschijnkijk het lager van een aandruk rol niet goed meer was.
Bij de garage bleek de rol helemaal vast te zitten. En de riem sleet er al tijden lang langs. De aandruk rol was blauw en vastgelopen. De riem was flinterdun geworden.
Kortom ik heb geluk gehad dat ea optijd gevonden is.
- laheije
- 4th Gear member
En wat betreft die riemen, ik lees maar over twee typen, een nokkenasriem en een multieriem die de airco pomp de dynamo plus de stuurbekrachtigingspomp aandrijft.
Die tweede riem inmiddels gevonden, loopt over de dynamo dus niet de multieriem zoals ik meende (stom stom van mij) en laat deze nou net het probleem zijn geweest.
Ik had dus niet goed gezocht naar die tweede riem.(weer stom)
De riem gespannen en voila probleem verholpen.
Renkel je had gelijk met deze stelling:En toch zou je zeggen dat de spanning niet goed is omdat ie alleen bij starten piept.
Huub
Over en sluiten maar.
Die tweede riem inmiddels gevonden, loopt over de dynamo dus niet de multieriem zoals ik meende (stom stom van mij) en laat deze nou net het probleem zijn geweest.
Ik had dus niet goed gezocht naar die tweede riem.(weer stom)
De riem gespannen en voila probleem verholpen.
Renkel je had gelijk met deze stelling:En toch zou je zeggen dat de spanning niet goed is omdat ie alleen bij starten piept.
Huub
Over en sluiten maar.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dus jij hebt daar in het zicht 2 riemen zitten??!, EN een nokkenasriem die achter een deksel zit.
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik kan daar niet over uit, ik had het met collega's daarover....jij hebt dus voor een S40 1.8, (benzine) 2 multieriemen?.... :roll: en een nokkenas riem?, de mijne 2.0ltr heeft dat niet, het lijkt welzo maar het is echt 1 multieriem. Maar oke jouw probleem is opgelost en daar gaat het om.
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Renkel
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ja stom van me, ik ga uit van de 1.6, 1.8 en 2.0 ltr. modellen de 1.8ltr. GDI ken ik niet. oke duidelijk. :drinking:
Klopt in ieder geval jouw factuur van die 2 (3) riemen wel!
Klopt in ieder geval jouw factuur van die 2 (3) riemen wel!
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- thunderbird57
- 1st Gear member
Beste Huub....De GDI motor heeft wel degelijk 2 multisnaren. Een voor de dynamo en de tweede voor de airco en pomp stuurbekrachtiging. Deze laatste kun je spannen dmv de bout van de spanrol wat in te draaien. Pas op dat je hem niet te strak zet!! Je moet hem kunnen indrukken/optrekken totaal 10 tot 12 mm...dus bv 6 omhoog en 6 naar onder. De eerste snaar bij de dynamo kun je via de spanbout van de dynamo spannen. Succes!
*Keep on Roling* V50 2.0 sport 2010
- laheije
- 4th Gear member
Dat zeg ik al de hele tijd, maar er zijn altijd mensen die menen het beter te weten.
Voor alle duidelijkheid: ik heb 3 riemen aan de gdi motor ""hangen"
Een nokkenasriem 1 aircoriem en 1 dynamo riem.
Zo dat is mijn situatie. en nogmaals een buitenstaander kan niet weten wat ik wel en niet aan of in mijn auto heb zitten.
Er zijn mensen die meer dan 25 jaar ervaring hebben en die weten nog niet hoe alles in elkaar zit.
Huub
Voor alle duidelijkheid: ik heb 3 riemen aan de gdi motor ""hangen"
Een nokkenasriem 1 aircoriem en 1 dynamo riem.
Zo dat is mijn situatie. en nogmaals een buitenstaander kan niet weten wat ik wel en niet aan of in mijn auto heb zitten.
Er zijn mensen die meer dan 25 jaar ervaring hebben en die weten nog niet hoe alles in elkaar zit.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden