Pagina 2 van 2

Geplaatst: 01.08.2006 - 21:17
door danny V40
zit er een zelf spanner op?
of moet je de spanrol zelf stellen?

Geplaatst: 01.08.2006 - 21:32
door laheije
zit er een zelf spanner op?
of moet je de spanrol zelf stellen?
Geen zelfspanner.

Geplaatst: 01.08.2006 - 21:52
door Renkel
Misschien kun je hier iets vinden>>> http://www.problemcar.nl/search.php?search_id=930385730 ik heb gezocht op ( piepen multiriem).

Geplaatst: 01.08.2006 - 23:02
door Remon
Dat is inderdaad een erg mooie site Renkel.

Geplaatst: 02.08.2006 - 07:39
door laheije
Ik zie dat er nogal veel mogelijkheden zijn om te proberen om het probleem op te lossen.
Moet ik maar allemaal eens gaan nalopen.

Geplaatst: 02.08.2006 - 10:50
door laheije
Een mm. of 3 a 4.

jank geluid

Geplaatst: 03.08.2006 - 00:02
door jpdevre
Beste Laheije,
Misschien is deze ervaring bij jouw auto van toepassing.

Al tijden had mijn auto last van jank geluiden. Alleen de afstand tot de garage was lang genoeg om het geluid te laten verdwijnen.

Tot ik een keer voor een kapot relais langs de weg kwam te staan, en de wegenwacht de ondertussen weer koude motor bij het stationair lopen hoorde janken.
Hij gaf aan dat waarschijnkijk het lager van een aandruk rol niet goed meer was.
Bij de garage bleek de rol helemaal vast te zitten. En de riem sleet er al tijden lang langs. De aandruk rol was blauw en vastgelopen. De riem was flinterdun geworden.

Kortom ik heb geluk gehad dat ea optijd gevonden is.

Geplaatst: 03.08.2006 - 10:18
door laheije
En wat betreft die riemen, ik lees maar over twee typen, een nokkenasriem en een multieriem die de airco pomp de dynamo plus de stuurbekrachtigingspomp aandrijft.

Die tweede riem inmiddels gevonden, loopt over de dynamo dus niet de multieriem zoals ik meende (stom stom van mij) en laat deze nou net het probleem zijn geweest.
Ik had dus niet goed gezocht naar die tweede riem.(weer stom)
De riem gespannen en voila probleem verholpen.
Renkel je had gelijk met deze stelling:En toch zou je zeggen dat de spanning niet goed is omdat ie alleen bij starten piept.
Huub

Over en sluiten maar.

Geplaatst: 03.08.2006 - 12:52
door Renkel
Dus jij hebt daar in het zicht 2 riemen zitten??!, EN een nokkenasriem die achter een deksel zit.

Geplaatst: 03.08.2006 - 14:28
door laheije
Ja dat klopt een voor de dynamo en een voor de aircopomp en de stuurbekrachtigingspomp.

Geplaatst: 03.08.2006 - 16:59
door Renkel
Ik kan daar niet over uit, ik had het met collega's daarover....jij hebt dus voor een S40 1.8, (benzine) 2 multieriemen?.... :roll: en een nokkenas riem?, de mijne 2.0ltr heeft dat niet, het lijkt welzo maar het is echt 1 multieriem. Maar oke jouw probleem is opgelost en daar gaat het om.

Geplaatst: 03.08.2006 - 17:02
door laheije
Ja het is echt zo dat ik 2 riemen heb.
Het is een gdi motor misschien dat het daar aan ligt

Geplaatst: 03.08.2006 - 17:11
door Renkel
Ja stom van me, ik ga uit van de 1.6, 1.8 en 2.0 ltr. modellen de 1.8ltr. GDI ken ik niet. oke duidelijk. :drinking:
Klopt in ieder geval jouw factuur van die 2 (3) riemen wel!

piepende multiriem

Geplaatst: 08.10.2007 - 14:59
door thunderbird57
Beste Huub....De GDI motor heeft wel degelijk 2 multisnaren. Een voor de dynamo en de tweede voor de airco en pomp stuurbekrachtiging. Deze laatste kun je spannen dmv de bout van de spanrol wat in te draaien. Pas op dat je hem niet te strak zet!! Je moet hem kunnen indrukken/optrekken totaal 10 tot 12 mm...dus bv 6 omhoog en 6 naar onder. De eerste snaar bij de dynamo kun je via de spanbout van de dynamo spannen. Succes!

Geplaatst: 08.10.2007 - 15:50
door laheije
Dat zeg ik al de hele tijd, maar er zijn altijd mensen die menen het beter te weten.
Voor alle duidelijkheid: ik heb 3 riemen aan de gdi motor ""hangen"
Een nokkenasriem 1 aircoriem en 1 dynamo riem.
Zo dat is mijn situatie. en nogmaals een buitenstaander kan niet weten wat ik wel en niet aan of in mijn auto heb zitten.
Er zijn mensen die meer dan 25 jaar ervaring hebben en die weten nog niet hoe alles in elkaar zit.
Huub