@Oceanracer; dat ben ik niet met je eens; op een prachtige zomerse dag (Spanje bijv) is dimlicht onzin. Een auto zonder licht zie je ook mijlen ver aankomen. En het fenomeen 'dagrijlicht'; daar heb ik geen ervaring mee.
Op mijn auto zit het traditionele dimlicht halogeen etc. Niks mis mee overigens. En de veiligheidsdiscussie wordt ook wel wat overdreven; het leven is een dodelijk zaak zoals we weten, daar doet wat verlichting niet veel aan af.
Wat dat betreft gaat er nog altijd weinig boven een zware Gaulloise rokend zonder gordel achter het stuur van een Citroen CX; uit de tijd dat er nog gelééfd werd, zonder gepamper, helmpjes op de fiets, kinderen in een bakfiets, en ja; 'dagrijlichten...
Softwarematig lichten uitzetten
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Juist op een mooie zonnige zomerdag zie je auto's met de verkeerde kleur helemaal niet van mijlen ver aankomen. Paar jaar geleden op een zonnige dag bij de kapper, oud vrouwtje: Gelukkig hebben de auto's hun licht aan, dan zie ik ze aan komen tegen de zon in.
Maar als de lampjes te duur zijn, 35 euro bij de dealer zo te zien en je bent er van af. Dat is 5 jaar lang goedkope H7 lampjes
Maar als de lampjes te duur zijn, 35 euro bij de dealer zo te zien en je bent er van af. Dat is 5 jaar lang goedkope H7 lampjes
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- LtStone
- 4th Gear member
Ik had het WEL op de S60 en ja ik rij altijd met licht, Overigens toen ik hier in 1988 vanuit Suriname met licht reed (ja daar deden we dat namelijk al) ging iedereen als een gek voor me seinen van hier tot Luxemburg, dwars door België en het gehele Ruhrgebied! Ik ben zelf tig keer door Oom Agent aan de kant gezet, meneer uw lichten branden, ja Agent dat is veiliger. En toen kreeg ik zowat een orgasme - nadat ik me stug had verzet en geweigerd als braaf burger te conformeren aan de meerderheid - toen ik die SiRe spot zag van die auto op de Bosbaan. Enfin... leef en leer!
Waarom weg? Het was erg lastig om het standaard aan te hebben als ik savonds wegreed en bijvoorbeeld buren niet wilde verblinden, je weet wel je doet je lichten pas aan as je de weg opdraait. Als ik ff met de radio bezig was, Tom Tom etc andere praktische zaken, wel op contact maar zonder te starten, ja daar waren die [censuur] lampen weer, ik in de stress of mijn batterij dat wel kan trekken. Of als je ff op een parking aan wil doen om de kachel wat te laten lopen floep en je had alleen keuze uit die parkeerstand en toch lichten aan, je weet wel dat soort haaaaandige dingen... Vandaar fok it, deraf die zooi!
(conclusie: je ziet direct wie er daadwerkelijk ervaring mee heeft (gehad) en wie niet (lees: zit te ouwehoeren), ik heb het er direct af gehaald en ik snap dat jij dat ook zou willen)
Waarom weg? Het was erg lastig om het standaard aan te hebben als ik savonds wegreed en bijvoorbeeld buren niet wilde verblinden, je weet wel je doet je lichten pas aan as je de weg opdraait. Als ik ff met de radio bezig was, Tom Tom etc andere praktische zaken, wel op contact maar zonder te starten, ja daar waren die [censuur] lampen weer, ik in de stress of mijn batterij dat wel kan trekken. Of als je ff op een parking aan wil doen om de kachel wat te laten lopen floep en je had alleen keuze uit die parkeerstand en toch lichten aan, je weet wel dat soort haaaaandige dingen... Vandaar fok it, deraf die zooi!
(conclusie: je ziet direct wie er daadwerkelijk ervaring mee heeft (gehad) en wie niet (lees: zit te ouwehoeren), ik heb het er direct af gehaald en ik snap dat jij dat ook zou willen)
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- 1st Gear member
Had het ook omgezet met vida, maar krijg geen signaal als ik ze per ongeluk aan laat staan savonds. Doe ik wat verkeerd of is er iets stuk in mn volvo?kevinwalter schreef: Ik heb hem bij mijn auto ook gewoon uitgezet. Dit kan iedereen doen met een DiCE en Vida.![]()
2016 XC70 Polar D5 AWD Polestar tuning + Obbe tuning
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dat ben ik ook zeker met je eens LtStone. Ze hadden beter de lampen pas aan kunnen doen als de motor eenmaal loopt, niet standaard op contact 2. Ben zelf ook wel eens bezig met de auto, dan gaan de lampen op stadslicht en die vergeet je altijd uit te zetten.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Rippie V70
- 5th Gear member
Het wordt pas vervelend als je niet wordt gezien en je moet worden afgevoerd met gillende sirenes.Ook rijd men in de Zuidelijke landen niet met het licht aan overdag, en daar word je continue op gewezen als je wel licht voert. Heel vervelend.
Ik denk dat niet alle bestuurders dat kunnen en verbaas me elke keer bij regen en helemaal bij mist hoeveel mensen er zonder licht rijden. Vooral in lichtgijze auto's. Volstrekt onzichtbaar.Immers ik denk dat je als bestuurder best zelf kunt bepalen wanneer de situatie verlichting vereist.
Overigens gaat in de "0" stand alleen je stadslicht en niet je dimlicht aan.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
+1 Rippie.Rippie V70 schreef:Ik denk dat niet alle bestuurders dat kunnen
Het blijft een oneindige discussie tussen mensen die met en zonder licht rijden, en elke keer als iemand deze vraag stelt gaan we weer los hier.
Oh en bij stand 0 zet mijn S60 wel degelijk het dimlicht aan

- LtStone
- 4th Gear member
Ach dit soort discussies hebben mijn (voor)ouders gevoerd over seatbelts, ikzelf (ook als jongeman) over (val)helmen, helmen op de (race)fiets, te lang en te dicht op de TV (ken je die nog nou hoe dicht zit jij nu op je terminal), lezen in het donker is slecht voor je ogen, spinazie is gezond, knakken van knokkels, "koolhydraten" zijn slecht, *zucht* en wellicht zullen onze kleinkinderen dat doen over straling van mobieltjes, uv en nog meer shit...
Weet je dat er discussies waren dat Mozart de klassieke music de das om aan het doen was in zijn tijd? Elvis en de Beatles waren de duivels muziek. Vrije keuze, is een hardnekkig verschijnsel in de mens en gelukkig maar, soms moet je dan maar verdragen dat er volgers zijn die het zo lang mogelijk uithouden/stellen.
Weet je dat er discussies waren dat Mozart de klassieke music de das om aan het doen was in zijn tijd? Elvis en de Beatles waren de duivels muziek. Vrije keuze, is een hardnekkig verschijnsel in de mens en gelukkig maar, soms moet je dan maar verdragen dat er volgers zijn die het zo lang mogelijk uithouden/stellen.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- 2nd Gear member
Iets wat nóg onveiliger is; in de uitstand ('nul) van mijn V70 brandt wèl de dashboardverlichting; het is mij in het begin enige keren overkomen dat ik in het donker door een goed verlichte stad reed zonder licht...ook geen parkeerllicht dus, gewoon niks. Dat was even een 'leercurve'.
- LtStone
- 4th Gear member
Je leest het de mensen die daadwerkelijk hiermee te maken hebben gehad en hebben gereageerd zijn het unaniem eens dat er meer ná- dan voordelen aan kleven.
Hopelijk beantwoord dit je vraag.
(Jeroen +1 ik heb echt letterlijk zitten vloeken van waarom niet pas als de motor draait, gaat dat licht aan en dan krijg je met zo een "hoontje - toontje" van de vriendin, ja zo een dure auto en die lichten kunnen niet eens uit tsss mijn Fiat Punto heeft dit probleem niet hoor (**&^%$$#@@@!!!). Ja schat ik ook van jou
)
Hopelijk beantwoord dit je vraag.
(Jeroen +1 ik heb echt letterlijk zitten vloeken van waarom niet pas als de motor draait, gaat dat licht aan en dan krijg je met zo een "hoontje - toontje" van de vriendin, ja zo een dure auto en die lichten kunnen niet eens uit tsss mijn Fiat Punto heeft dit probleem niet hoor (**&^%$$#@@@!!!). Ja schat ik ook van jou

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Oceanracer
- Geartronic member
Sommige mensen wíllen het gewoon niet snappen....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rippie V70
- 5th Gear member
Ik ben het speciaal gaan controleren. Mijn V70 gaat in de 0 op stadslicht.Oh en bij stand 0 zet mijn S60 wel degelijk het dimlicht aan
En Erwin, +1
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
- Peveo
- 2nd Gear member
Goh, een simpele vraag in mijn optiek ontwikkeld zich tot soms etische vraagstukken en verwijten.
Gezien het feit dat ik deze thread gestart heb wil ik ook diegene zijn die hem beeindigd.
Het ging er mij om om te weten of de auto stand van lichten aan van de V70 via software aan te passen is zodat je manueel kunt bedienen .
Antwoord, ja dat kan.
Klinkt er dan een akoustisch signaal als je vergeet de lichtjes uit te doen?
Dat is me niet duidelijk geworden , maar dat zal best te realiseren zijn.
Waarom ik deze aanpasing zou willen doen?
Nou, ik vind dat als het niet nodig is de lampen aan te hebben het dus ook niet zonodig moet.
Ik kan zelf prima beoordelen of de omstandigheden van dien aard zijn dat het veiliger is om overdag verlichting te voeren.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit mijn eerste auto is die een dergelijk onwijs gaaf niet te geloven luxe heeft die gaat van auto lights tot auto check van de abs en nog veel meer.
Vooralsnog laat ik de lampjes even voor wat ze zijn want er zjn serieuzere zaken ad de hand met mijn V70......... Namelijk..........ik krijg geen melding als de duo passagier deur open is!

En dat kan natuurlijk niet , de auto moet wel 100% zijn .
Maandag nieuwe bandjes( Michelin Primacy 3) erop en ik ben helemaal klaar voor de zomer.
Automaat is ge flushed, eerste komende onderhouds beurt is pas over 6000 km .
Kortom , het is feest in brabant want daar brand nog licht............ook op die slee van mij....
Gezien het feit dat ik deze thread gestart heb wil ik ook diegene zijn die hem beeindigd.
Het ging er mij om om te weten of de auto stand van lichten aan van de V70 via software aan te passen is zodat je manueel kunt bedienen .
Antwoord, ja dat kan.
Klinkt er dan een akoustisch signaal als je vergeet de lichtjes uit te doen?
Dat is me niet duidelijk geworden , maar dat zal best te realiseren zijn.
Waarom ik deze aanpasing zou willen doen?
Nou, ik vind dat als het niet nodig is de lampen aan te hebben het dus ook niet zonodig moet.
Ik kan zelf prima beoordelen of de omstandigheden van dien aard zijn dat het veiliger is om overdag verlichting te voeren.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit mijn eerste auto is die een dergelijk onwijs gaaf niet te geloven luxe heeft die gaat van auto lights tot auto check van de abs en nog veel meer.
Vooralsnog laat ik de lampjes even voor wat ze zijn want er zjn serieuzere zaken ad de hand met mijn V70......... Namelijk..........ik krijg geen melding als de duo passagier deur open is!

En dat kan natuurlijk niet , de auto moet wel 100% zijn .
Maandag nieuwe bandjes( Michelin Primacy 3) erop en ik ben helemaal klaar voor de zomer.
Automaat is ge flushed, eerste komende onderhouds beurt is pas over 6000 km .
Kortom , het is feest in brabant want daar brand nog licht............ook op die slee van mij....
- Oceanracer
- Geartronic member
Die irritante zoemertjes koop je voor een paar euro bij de Halfords. Ohw nee, die zijn failliet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Edwin
- 5th Gear member
Uitstekende bandenkeuze.Peveo schreef: Maandag nieuwe bandjes( Michelin Primacy 3) erop en ik ben helemaal klaar voor de zomer.
Heb er nu een paar honderd km mee gereden en glijdt weer zonder dat je ook maar iets voelt rollen over de weg en lekker stil!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- LtStone
- 4th Gear member
Bij mij ging er geen zoemer af als ik uitstapte en hem op standje parklicht had. Dat is ook niet logisch want dát is nou net het uitgangspunt van die parklichten. Je laat ze juist opzettelijk aan terwijl je er niet bent.
Maar nu het bij mij op de nul gewoon uit is, en uit is uit én als hij op "licht" staat en ik het contact verbreek hij dus uit is (en uit is uit) heb ik geen problemen meer. Het licht blijft niet meer aan. Immers ik hoef hem niet op park te doen als ik klus dus ik kan het nooit meer "vergeten". En ja als ik de park wel een keer wil gebruiken dan doe ik dat (nu) met opzet. Bijvoorbeeld parkeren op een gracht of zo, waarna je zeker weer wegrijdt dus je draait je licht dan aan behalve als je de halve stad doorrijdt zonder licht *wink*
Geen last meer van enige hinder....
Maar nu het bij mij op de nul gewoon uit is, en uit is uit én als hij op "licht" staat en ik het contact verbreek hij dus uit is (en uit is uit) heb ik geen problemen meer. Het licht blijft niet meer aan. Immers ik hoef hem niet op park te doen als ik klus dus ik kan het nooit meer "vergeten". En ja als ik de park wel een keer wil gebruiken dan doe ik dat (nu) met opzet. Bijvoorbeeld parkeren op een gracht of zo, waarna je zeker weer wegrijdt dus je draait je licht dan aan behalve als je de halve stad doorrijdt zonder licht *wink*
Geen last meer van enige hinder....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
-
- 2nd Gear member
ik ben het met de thread starter eens. Ook ik vind het niet fijn dat de lichten aan staan, zelfs bij het starten wat ik niet gewend ben. Zowieso is de hele policy tussen verlichting en dashboardverlichting in combinatie met dag en nacht voor mij nog een raadsel. Blijkbaar zit er wel iets van een sensor in de auto/dashboard?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Tijdens het starten (contact 3) gaan de lampen uit, echt uit, spanning er af. Dus geen dipje voor de lampen

- The Volvoboy
- 7th Gear member
Volledig mee eens. Bij een Volvo brandt het licht, dat hóórt gewoon zo. Ze hebben het niet voor niets zo gemaakt. Waarom zou je moeilijk doen om het telkens handmatig aan en uit te gaan zetten, terwijl het allemaal vanzelf gaat?Oceanracer schreef: Ik vind het altijd een beetje zielig staan, Volvo's op de weg zonder dimlicht aan. Wil je wel Volvo rijden, maar wil je besparen op lampjes en brandstof? Wat een armoe!
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km