autoweek: test MB350e vs D6 PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Jazeker, die desinvestering gaat lineair met de afschrijving mee.
Vang je nu nog 50% voor je PIH, dan zul je ook 50% van de genoten voordelen moeten terugbetalen.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24662
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

op zich kan ik me voorstellen dat AW voor dit vergelijk gekozen heeft. Want hoeveel mensen hebben niet een D6 gekocht, puur om de bijtelling? Of het diesel of benzine was, deed even niet ter zake. 0% of 7%, met diverse bonussubsidies. Als je nu zakelijk gaat rijden en je probeert 7% bijtelling te selecteren, dan kun je deze twee auto's naast elkaar gaan zetten. Dus niet technisch vergelijken maar het uitgangspunt van de berijder als basis nemen

jvov60, mooie opsomming, dank!
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik ben het met Walter eens, op dit moment is/was (want de MB is volgens mij niet meer te bestellen) het een reële afweging voor mensen die een nieuwe auto gingen uitzoeken in dit segment neem ik de MB of de Volvo. Overigens ben ik ook van mening dat wanneer je een PIH gebruikt op een manier dat ie technisch zin heeft namelijk veel korte stukken, vaak opladen en geen enorme jaarkilometrages een combi met een benzine motor logisch is.Door het substantieel lagere diesel / benzine verbruik verschuift het kantelpunt enorm in de richting van benzine. Wel gooit de zeer beperkte accu cap van de MB roet in het eten en de consequentie daarvan wordt in mijn ogen te weinig uitgediept in AW naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

vaudi schreef: Ik heb mijn vrouw ook niet door anderen laten testen. Die keuze kon ik destijds zelf heel goed maken. En zo doe ik het ook bij auto's.
:lol: :D :lol:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Kan iemand (een foto van) het AW artikel hier plaatsen? Ik beloof dat ik dan later een Autoweek koop.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

Walter schreef: op zich kan ik me voorstellen dat AW voor dit vergelijk gekozen heeft. Want hoeveel mensen hebben niet een D6 gekocht, puur om de bijtelling? Of het diesel of benzine was, deed even niet ter zake. 0% of 7%, met diverse bonussubsidies. Als je nu zakelijk gaat rijden en je probeert 7% bijtelling te selecteren, dan kun je deze twee auto's naast elkaar gaan zetten. Dus niet technisch vergelijken maar het uitgangspunt van de berijder als basis nemen

jvov60, mooie opsomming, dank!
maar dat hebben ze in de vergelijking juist niet gedaan. ze hebben juist wel technisch, verbruik, kosten etc. vegeleken
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De MB zou 20km doen op een accu. Dat is bijna de helft minder dan de 35km ik minimaal haal met de PIH.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

jvov60 schreef: Kan iemand (een foto van) het AW artikel hier plaatsen? Ik beloof dat ik dan later een Autoweek koop.
Heb het even gelezen via Blendle. Tip! Als je geen hele AW wilt kopen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29482
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

jvov60 schreef:
jvov60 schreef: Kan iemand (een foto van) het AW artikel hier plaatsen? Ik beloof dat ik dan later een Autoweek koop.
Heb het even gelezen via Blendle. Tip! Als je geen hele AW wilt kopen.
Zo duur is een los exemplaar van AW toch ook weer niet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

jvov60 schreef:
jvov60 schreef: Kan iemand (een foto van) het AW artikel hier plaatsen? Ik beloof dat ik dan later een Autoweek koop.
Heb het even gelezen via Blendle. Tip! Als je geen hele AW wilt kopen.
Overigens vind ik het stuk nogal positief voor de V60: komt wel in de buurt van beloofde 50 km elektrisch. De 350e slechts 24 km.
De MB is gemaakt voor de Chinese markt en doet precies dat wat nodig is om daar te scoren. Niks meer, vooral minder: "Symboolpolitiek".

Geen trekhaak op de 350e is gewoon een misser naar mijn mening. Ze hebben met trekhaak (en andere banden) de 7% prolongatie niet kunnen halen bij MB.

En als ik naar de foto's kijk van de 350e Sedan en de V60, dan is dat ook nogal een verschil als "voor opa" en "modern voor vlotte mensen" ;-)

Ik heb geen spijt dat ik heb afgezien van de aanschaf van een 350e! En ik ben juist heel blij met de Diesel in de PIH!
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

lint schreef:
jvov60 schreef: ..
Zo duur is een los exemplaar van AW toch ook weer niet.
Ik vertik het eentje te kopen. Er staan meestal meer oude occasions in dan mij lief is.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ik heb diep in de buidel getast en vond nog 2 euro om de Autoweek te kopen (waarschijnlijk t.g.v. bijtellingsvoordelen)
Ik kan mij goed vinden in de test en de uitslag, het is maar net waar je de nadruk op legt.

Ik vind de hybride techniek interessant en rij veel korte stukken, daarom zou ik als ik nu moest kiezen weer voor de Volvo kiezen.
Heb ook een grote caravan, die C-klasse past mij niet.

Als je echter kijkt naar Value for Buck, dan is de Mercedes beter.
Niet als plug-in hybride, maar wel meer uitrusting en een modernere motor voor minder knaken.
De rijeigenschappen kunnen natuurlijk ook beter, met minder stevige veren, als je minder accu's meesleept.
Denk dat veel mensen zo kijken en dat daarom de Mercedes ook de terechte winnaar is voor de gemiddelde koper.
Maar niet voor mij.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

V60_PHEV schreef: Als je echter kijkt naar Value for Buck, dan is de Mercedes beter.
Hoe zit dat dan?
Benzine, kleine accu, zwakke elektromotor, geen trekhaak mogelijk, slecht geïntegreerde navigatie, niet van MB, maar van Garmin.
Toch meer value voor money?
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En geen awd, nee, echt de beste deal zo'n MB
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

jvov60 schreef:Hoe zit dat dan?
Benzine, kleine accu, zwakke elektromotor, geen trekhaak mogelijk, slecht geïntegreerde navigatie, niet van MB, maar van Garmin.
Toch meer value voor money?
Navigatie is standaard in de Mercedes, terwijl het in de Volvo een optie is.
Met bijbetaling krijg je ook een Comand systeem ipv de standaard Garmin.
Geen AWD, maar wel standaard luchtvering en Led lampen.
Elektromotor van de Mercedes is sterker dan die in de Volvo, accu wel veel kleiner.
De Mercedes is leuk aangekleed en goedkoper dan een Momentum V60 (met stoffen stoelen)

Nogmaals het zou mijn keuze niet zijn, want ik vind de techniek interessant.
Als je het echt voor de centen doet, is de Mercedes een goede deal
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Navi kost je op een momentum € 495,-- meer, wat kost AWD op een C klasse meer?
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Autoweek: "En dat terwijl het onderstel die sportiviteit juist (wat krampachtig ) probeert op te zoeken met een R-Design-chassis dat te harde veren heeft en grote lichtmetalen wielen met platte banden waar geen enkele demping in zit."

Wat een vakkennis en onzin...

R-Design op de V60 PIH heeft geen verlaagd en volgens mij geen aangepast onderstel.
De 18 inch velgen onder een V60 PIH hebben dezelfde wanghoogte als bij 17 inch. Beide zijn 235/45.

Hoe serieus moeten we deze vergelijkende test nog nemen?...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29482
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

jvov60 schreef: Autoweek: "En dat terwijl het onderstel die sportiviteit juist (wat krampachtig ) probeert op te zoeken met een R-Design-chassis dat te harde veren heeft en grote lichtmetalen wielen met platte banden waar geen enkele demping in zit."

Wat een vakkennis en onzin...

R-Design op de V60 PIH heeft geen verlaagd en volgens mij geen aangepast onderstel.
De 18 inch velgen onder een V60 PIH hebben dezelfde wanghoogte als bij 17 inch. Beide zijn 235/45.

Hoe serieus moeten we deze vergelijkende test nog nemen?...
Niet te serieus nemen die vergelijkende test van AW.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

AW in zijn geheel niet te serieus nemen, alhoewel Bas van Putten wel ok is..
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

dat de V60 met 18" wielen dezelfe wanghoogte heeft dan bij 17" is in de autowereld ongebruikelijk. Volgens mij is dit deze testester helemaal niet opgevallen.
Maar ze moeten de stukjes ook volschrijven. Daarbij wordt er wel eens wat over het hoofd gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”