
Paar vraagjes voor de distributiewissel
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Hier was het ook lastig, maar is het wel met de luchtsleutel gelukt. Eventueel een ratel en een lange buis?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Geen probleem normaal gesproken met de luchtsleutel. Moet je wel een goede hebben, en uiteraard voldoende lucht toevoer. Vaak helpt het al door de aansluiting van de slang direct op de tank te zetten. Zon reduceer van een huis tuin en keuken compressor geeft heel veel weerstand, waardoor de luchtsleutel maar een fractie lucht krijgt van wat hij nodig heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
Het is gelukt inmiddels. De luchtdruk een beetje opgevoerd. Je ziet de druk van de kompressor (24lit) meteen enorm instorten inderdaad.
Vroeg me nog een paar dingen af:
- Als de motor na de hele operatie goed loopt, weet je dan meteen zeker dat alles goed zit?
- Ik heb het idee dat er nog lucht in het koelsysteem zit. De bovenste radiateurslang wordt niet echt heet. Ik heb de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur laten draaien. Temperatuur liep niet verder op overigens. Is dit normaal of moet ik hieraan iets doen?
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Vroeg me nog een paar dingen af:
- Als de motor na de hele operatie goed loopt, weet je dan meteen zeker dat alles goed zit?
- Ik heb het idee dat er nog lucht in het koelsysteem zit. De bovenste radiateurslang wordt niet echt heet. Ik heb de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur laten draaien. Temperatuur liep niet verder op overigens. Is dit normaal of moet ik hieraan iets doen?
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Je bent dan niet de eerste waarbij de waterpomp vastloopt... Heb je de deksel van het koelvloeistofreservoir losgehaald tijdens het warm worden?JeroenF schreef: De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mooi dat het gelukt is. Waterpomp is een aardig priegelwerkje, althans de pakking ervan.JeroenF schreef: Het is gelukt inmiddels. De luchtdruk een beetje opgevoerd. Je ziet de druk van de kompressor (24lit) meteen enorm instorten inderdaad.
Vroeg me nog een paar dingen af:
- Als de motor na de hele operatie goed loopt, weet je dan meteen zeker dat alles goed zit?
- Ik heb het idee dat er nog lucht in het koelsysteem zit. De bovenste radiateurslang wordt niet echt heet. Ik heb de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur laten draaien. Temperatuur liep niet verder op overigens. Is dit normaal of moet ik hieraan iets doen?
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Altijd de motor even 2 rondjes torderen zonder starten, dan weet je zeker dat alles goed loopt.
Lucht komt er vanzelf uit. Als hij goed warm is geweest krijg je vanzelf een melding kvs laag.
Heb je wel de centrale moer met de momentsleutel aangedraaid?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
Je bedoelt zeker het verwijderen van de oude pakking? Die zat inderdaad half op de pomp en half nog op het blok. Met een schuursponsje heb ik de resten voorzichtig verwijderd. De motor heb ik twee rondjes op de krukas gedraaid, en toen de timing gecontroleerd. Koelvloeistof heb ik een paar keer moeten bijvullen en is nu stabiel.
Moet de centrale moer echt met de momentsleutel? Ik heb het geprobeerd, maar kon in de beperkte ruimte in de wielkast niet genoeg kracht zetten. Ook omdat de motor een beetje meedraait. Ik had de versnelling in 6 en mijn vriendin op de rem. Ik heb hem toen maar flink met de luchtsleutel vastgezet. Moet ik toch nog een poging met de momentsleutel doen?
Moet de centrale moer echt met de momentsleutel? Ik heb het geprobeerd, maar kon in de beperkte ruimte in de wielkast niet genoeg kracht zetten. Ook omdat de motor een beetje meedraait. Ik had de versnelling in 6 en mijn vriendin op de rem. Ik heb hem toen maar flink met de luchtsleutel vastgezet. Moet ik toch nog een poging met de momentsleutel doen?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik zou het wel doen. Vaak worden er een stuk of 3 verlengstukjes gebruikt zodat je met je sleutel buiten de auto zit. Dan kan je wel genoeg kracht zetten.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik bedoel meer het monteren van de nieuwe pakking. Die blijft niet zo makkelijk zitten zeg maar, en je kunt slecht zien of hij wel goed zit.
Momentsleutel zou ik zeker even doen. Als de centrale moet los komt heb je er serieus probleem. De poelie gaat jutteren op de krukas, en loopt eraf. Als je geluk hebt hoef je alleen een nieuwe kop, als je pech hebt een nieuwe krukas (dus nieuw blok).
Als de auto op bokken staat kun je vrij simpel vanaf de voorkant met je voet de sleutel aandrukken
Momentsleutel zou ik zeker even doen. Als de centrale moet los komt heb je er serieus probleem. De poelie gaat jutteren op de krukas, en loopt eraf. Als je geluk hebt hoef je alleen een nieuwe kop, als je pech hebt een nieuwe krukas (dus nieuw blok).
Als de auto op bokken staat kun je vrij simpel vanaf de voorkant met je voet de sleutel aandrukken
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43
Beste Evert, als je even terugleest, zie je dat ik de riemen en de waterpomp al heb vervangen. Dit is allemaal gelukt en de auto rijdt prima. Dank voor je bezorgdheid, maar het is niet nodig.
Ik vroeg me alleen af wat de makkelijkste manier is om de krukas te blokkeren om zo de moer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten. Ik heb hem losgehaald met de versnelling in 6 en iemand op de rem, maar misschien is er een betere manier.
Dit is dus nog steeds mijn vraag.
Ik vroeg me alleen af wat de makkelijkste manier is om de krukas te blokkeren om zo de moer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten. Ik heb hem losgehaald met de versnelling in 6 en iemand op de rem, maar misschien is er een betere manier.
Dit is dus nog steeds mijn vraag.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
je hebt een speciale blokkeer sleutel welke je op de poelie zet. Als je wilt mag je deze lenen. Kost bij de dealer ook niet de hoofdprijs, iets van 3 tientjes.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95