Pagina 2 van 3
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 21.07.2015 - 20:57
door JeroenF
Ga ik die nog even halen.

Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 13:37
door JeroenF
Ik krijg met de luchtsleutel geen beweging in de centrale moer van de krukaspoelie. Iemand nog tips om deze los te krijgen?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 16:19
door kevinwalter
Hier was het ook lastig, maar is het wel met de luchtsleutel gelukt. Eventueel een ratel en een lange buis?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 17:30
door lint
Het zal nu toch wel gelukt zijn?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 18:20
door edraket
Geen probleem normaal gesproken met de luchtsleutel. Moet je wel een goede hebben, en uiteraard voldoende lucht toevoer. Vaak helpt het al door de aansluiting van de slang direct op de tank te zetten. Zon reduceer van een huis tuin en keuken compressor geeft heel veel weerstand, waardoor de luchtsleutel maar een fractie lucht krijgt van wat hij nodig heeft.
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 18:37
door JeroenF
Het is gelukt inmiddels. De luchtdruk een beetje opgevoerd. Je ziet de druk van de kompressor (24lit) meteen enorm instorten inderdaad.
Vroeg me nog een paar dingen af:
- Als de motor na de hele operatie goed loopt, weet je dan meteen zeker dat alles goed zit?
- Ik heb het idee dat er nog lucht in het koelsysteem zit. De bovenste radiateurslang wordt niet echt heet. Ik heb de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur laten draaien. Temperatuur liep niet verder op overigens. Is dit normaal of moet ik hieraan iets doen?
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 19:21
door kevinwalter
JeroenF schreef:
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Je bent dan niet de eerste waarbij de waterpomp vastloopt... Heb je de deksel van het koelvloeistofreservoir losgehaald tijdens het warm worden?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 20:01
door JeroenF
Ik heb hem wel vervangen hoor
Nee heb ik niet gedaan. Dit wordt toch afgeraden bij warme motor?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 20:10
door JKGrun
Gewoon goed warm rijden duurt erg lang bij een diesel voor dat de thermostaat een keer goed opengaat. De auto zal van zelf een melding geven in het display van een te laag koevloeistof niveau
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 22.07.2015 - 20:59
door lint
De reparatie is in ieder geval gelukt, dat ontluchten komt wel goed.
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 23.07.2015 - 13:32
door edraket
JeroenF schreef:
Het is gelukt inmiddels. De luchtdruk een beetje opgevoerd. Je ziet de druk van de kompressor (24lit) meteen enorm instorten inderdaad.
Vroeg me nog een paar dingen af:
- Als de motor na de hele operatie goed loopt, weet je dan meteen zeker dat alles goed zit?
- Ik heb het idee dat er nog lucht in het koelsysteem zit. De bovenste radiateurslang wordt niet echt heet. Ik heb de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur laten draaien. Temperatuur liep niet verder op overigens. Is dit normaal of moet ik hieraan iets doen?
De plaatselijke Volvo dealer zegt trouwens de waterpomp standard niet te vervangen. Alleen bij lekkage..
Mooi dat het gelukt is. Waterpomp is een aardig priegelwerkje, althans de pakking ervan.
Altijd de motor even 2 rondjes torderen zonder starten, dan weet je zeker dat alles goed loopt.
Lucht komt er vanzelf uit. Als hij goed warm is geweest krijg je vanzelf een melding kvs laag.
Heb je wel de centrale moer met de momentsleutel aangedraaid?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 02.08.2015 - 15:59
door JeroenF
Je bedoelt zeker het verwijderen van de oude pakking? Die zat inderdaad half op de pomp en half nog op het blok. Met een schuursponsje heb ik de resten voorzichtig verwijderd. De motor heb ik twee rondjes op de krukas gedraaid, en toen de timing gecontroleerd. Koelvloeistof heb ik een paar keer moeten bijvullen en is nu stabiel.
Moet de centrale moer echt met de momentsleutel? Ik heb het geprobeerd, maar kon in de beperkte ruimte in de wielkast niet genoeg kracht zetten. Ook omdat de motor een beetje meedraait. Ik had de versnelling in 6 en mijn vriendin op de rem. Ik heb hem toen maar flink met de luchtsleutel vastgezet. Moet ik toch nog een poging met de momentsleutel doen?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 02.08.2015 - 16:13
door kevinwalter
Ik zou het wel doen. Vaak worden er een stuk of 3 verlengstukjes gebruikt zodat je met je sleutel buiten de auto zit. Dan kan je wel genoeg kracht zetten.
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 03.08.2015 - 09:29
door edraket
Ik bedoel meer het monteren van de nieuwe pakking. Die blijft niet zo makkelijk zitten zeg maar, en je kunt slecht zien of hij wel goed zit.
Momentsleutel zou ik zeker even doen. Als de centrale moet los komt heb je er serieus probleem. De poelie gaat jutteren op de krukas, en loopt eraf. Als je geluk hebt hoef je alleen een nieuwe kop, als je pech hebt een nieuwe krukas (dus nieuw blok).
Als de auto op bokken staat kun je vrij simpel vanaf de voorkant met je voet de sleutel aandrukken
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 03.08.2015 - 11:30
door JeroenF
Oke, ga ik proberen. Wat is volgens jullie de beste manier om de krukas te blokkeren?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 05.08.2015 - 19:44
door JeroenF
Heeft niemand een antwoord hierop?
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 05.08.2015 - 20:09
door evert65
beste Jeroen, als je dat zelf al niet weet blijf er dan maar vanaf voordat je brokken maakt en een rekening gepresenteerd krijg van de garage
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 05.08.2015 - 20:09
door evert65
oeps dubbel gepost
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 07.08.2015 - 20:00
door JeroenF
Beste Evert, als je even terugleest, zie je dat ik de riemen en de waterpomp al heb vervangen. Dit is allemaal gelukt en de auto rijdt prima. Dank voor je bezorgdheid, maar het is niet nodig.
Ik vroeg me alleen af wat de makkelijkste manier is om de krukas te blokkeren om zo de moer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten. Ik heb hem losgehaald met de versnelling in 6 en iemand op de rem, maar misschien is er een betere manier.
Dit is dus nog steeds mijn vraag.
Re: Paar vraagjes voor de distributiewissel
Geplaatst: 11.08.2015 - 11:49
door edraket
je hebt een speciale blokkeer sleutel welke je op de poelie zet. Als je wilt mag je deze lenen. Kost bij de dealer ook niet de hoofdprijs, iets van 3 tientjes.