Pagina 2 van 2

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 31.07.2015 - 22:11
door Longone
Het omslagpunt ligt veel lager:

Je meerprijs qua wegenbelasting voor diesel is 60 Euro per maand meer.

Een V50 2.4 benzineversie rijdt 1:10 a 1:11 volgens spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Brandstofkosten zijn dus zo'n 16 cent per kilometer.

Een V50 2.0D dieselversie rijdt 1:17 a 1:18 volgens spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Brandstofkosten zijn dus zo'n 7 cent per kilometer.

9 cent gaat zo'n 666 keer in die 60 Euro verschil, dus bij 666 km per maand = 8000 km per jaar is diesel voordeliger, plus het voordeel dat je veel minder hoeft te tanken.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 00:19
door Marcnij
Onderhoud van de diesels is wel duurder, want 1.6 en 2.0 diesels moeten om de 20.000 naar de garage ,waar de benzine versies om de 30.000 pas onderhoud nodig hebben. (Net als de 5 cilinder diesels)
ook zijn de beurten bij de diesels gemiddeld wat duurder. Vooral als er binnen jouw gebruiksperiode een roetfilter vervangen moet worden.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 00:22
door Fredhead
Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 08:11
door OGA244
een distributieriem moet bij de 2.4 bij 160.000km en bij beide diesels bij 240.000km

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 09:45
door diesel01
fredhead schreef: Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.
Oei zit er nu 31k in, dinsdag mag hij voor nieuw olie en filters.
Het ding gewoon warm stoken en het roetfilter zijn ding laten doen..

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 09:48
door Longone
Uiteindelijk ontloopt het qua onderhoud elkaar niet zo heel veel, en schijn bedriegt qua 30.0000 km beurt i.p.v. 20.000 km beurt want met een groter interval ben je per keer toch duurder uit.

Ik herinner me mijn eerste beurt voor de S40 D5 met 24.000 km na een jaar erop. 570 Euro. En de beurten daarna, telkens 30.000 km, zaten in dezelfde range of zelfs iets hoger.

De V40 D2 die ik nu rijd zit rond de 400 Euro per keer (20.000 km interval).

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 10:39
door lint
diesel01 schreef:
fredhead schreef: Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.
Oei zit er nu 31k in, dinsdag mag hij voor nieuw olie en filters.
Het ding gewoon warm stoken en het roetfilter zijn ding laten doen..
Het eerder onderhoud uitvoeren heeft alles te maken met de gemiddelde gebruikservaringen in Nederland. Eigenlijk is het natuurlijk onzin want over die onderhoudsintervallen is door Volvo nagedacht.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 11:15
door Jers3n
We geraken wel een beetje off-topic, maar ik zou het eerder de 'gemiddelde gebruikservaring van forum leden' willen noemen, waarbij het aantal gevallen waarbij een gestegen oliepeil en/of tikkende klepstoters daadwerkelijk problemen hebben veroorzaakt naar mijn inschatting relatief gezien erg mee valt. (Het aantal valt dan mee hè, niet het probleem)
Bedenk ook dat het gros van de 2.4L 5-cyl diesels met affabriek roetfilter (want daar draait het dan om) in Nederland (maar zeker wanneer buitenland mee telt) gewoon de door Volvo aangeraden interval van 30k of 1 jaar volgt. Er rijden er immers véél meer rond dan er op het forum actief zijn.
Waarbij die interval door Volvo inderdaad ook uitvoerig getest en gebaseerd zal zijn op een voor gemiddeld aangenomen gebruik/rijomstandigheden. Maar ik kan mij zomaar voorstellen dat in een respectabel aantal gevallen de verkeerssituatie in NL (relatief veel files, korte afstanden etc.) icm met de geadviseerde interval niet lekker samen gaan. Rij je met een diesel 'zoals bedoeld' (regelmatig langere ritten dus) waarbij het regeneratieproces goed en volledig plaats kan vinden dan is de door Volvo geadviseerde interval m.i. ook prima.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 17:38
door Fredhead
De dealer waar ik altijd kom hebben ze de interval zelf ook terug gehaald naae 20.000 km.
Ik doe zelf altijd het onderhoud en dan schommelt het een beetje tussen de 15 - 20.000 km dat er nieuwe olie en filters in gaan.

Toen mijn roetfilter het nog deed ook wel eens diesel in de olie gezien ondanks dat mijn dieseltje altijd goed warm wordt en rijd daar persoonlijk niet graag al te lang mee rond.

Lang verhaal/kort verhaal: Gewoon doen wat voor jezelf het prettigst voelt want dat is tenslotte het belangrijkste :)

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 20:12
door evert65
al eens aan gas gedacht?

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 01.08.2015 - 20:42
door OGA244
gas? :lol:

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 02.08.2015 - 09:51
door ChrisV40
Gas is perfect. Heb hiervoor een v40 2.9T op lpg gehad. Heeft probleemliis 1,5 ton op lpg gedraaid en rijdt ju jog vrolijk doir richting de 3 ton. Mijn vorige V40 had ook lpg af fabriek en die heb ik met 3 ton verkocht maar rijd nog steeds rond. Das een auto uit 1996.

Er zijn een helehoop spook verhalen over gas. Maar het is het schoonst en goedkoopst.

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 02.08.2015 - 10:24
door ijsga
Een 2.9T, die zal wel vleugels hebben gehad? ;)

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 02.08.2015 - 10:26
door lint
Dat is wel een heel bijzondere V40 geweest, misschien een eigenbouw versie?

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 02.08.2015 - 12:34
door OGA244
ChrisV40 schreef: Gas is perfect. Heb hiervoor een v40 2.9T op lpg gehad. Heeft probleemliis 1,5 ton op lpg gedraaid en rijdt ju jog vrolijk doir richting de 3 ton. Mijn vorige V40 had ook lpg af fabriek en die heb ik met 3 ton verkocht maar rijd nog steeds rond. Das een auto uit 1996.

Er zijn een helehoop spook verhalen over gas. Maar het is het schoonst en goedkoopst.
we hebben het hier nog steeds over een V50 hoor, een 240 of 940 deden het op gas ook goed

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geplaatst: 03.08.2015 - 07:44
door Timothy1
Iedereen ontzettend bedankt voor de terugkoppeling.
Het is uiteindelijk de 2.0D geworden.
Nu aan de slag met alle gadgets, matten, trekhaken en the works! owh.. ja.. de wunderbaum natuurlijk niet vergeten..

grt,

Tim