Re: Onze vakantie-combi
Geplaatst: 16.08.2015 - 14:51
Ik haak graag in op deze discussie,
Wij rijden in een v50 T5GT in combinatie met een caravan van 1300kg. Prima combi. Wij gaan regelmatig naar de bergen vandaar de t5. Op de snelweg rijd ik vaak op cruise icm de caravan. Ik rij wel in de manuele stand om dat ik het niet helemaal met de automaat eens ben.
Voorbeeld. Ik rij 100km/h tegen een berg op op cruise in D. De automaat staat in zijn 5, gelockt. Wanneer je de berg op ga denkt de automaat ik red het niet, koppelomvormer wordt ingeschakeld (warmte ontwikkeling in de automaat)snelheid zakt... Automaat denk ik red het nog niet, terug naar zijn 4. Vervolgens probeert de automaat weer op 100km/h te komen. Je zak ongeveer 10km/h door het geklungel van de bak. Dit rijdt niet lekker en als ik mijn gevoel volg krijgt de bak op deze wijze het een en ander te verduren. En extra brandstof verbruik om weer je verlies goed te maken.
Dus wat ik altijd doe, ik rij op cruise en wanneer ik een heuvel zie komen dan schakel ik een versnelling terug. Gaat veel soepeler, geen slip.
Met het huidige verbruik op het display hou ik in de gaten of ik in de juiste versnelling zit. Dus niet te laag in toeren als er hard gewerkt moet worden. Bergaf gaat dan ook beter. Ik heb het gevoel wanneer je in de D een bergaf rijd dat je dan in een soort vrijloop/neutraal van de berg af rij. Bij gas los zakt dan ook het toerental wat bij de manuele stond niet het geval is. In de manuele stond is de versnelling gelockt en rem je dus op de motor.
Dus ik zou adviseren, zware belasting manueel.
Wij rijden in een v50 T5GT in combinatie met een caravan van 1300kg. Prima combi. Wij gaan regelmatig naar de bergen vandaar de t5. Op de snelweg rijd ik vaak op cruise icm de caravan. Ik rij wel in de manuele stand om dat ik het niet helemaal met de automaat eens ben.
Voorbeeld. Ik rij 100km/h tegen een berg op op cruise in D. De automaat staat in zijn 5, gelockt. Wanneer je de berg op ga denkt de automaat ik red het niet, koppelomvormer wordt ingeschakeld (warmte ontwikkeling in de automaat)snelheid zakt... Automaat denk ik red het nog niet, terug naar zijn 4. Vervolgens probeert de automaat weer op 100km/h te komen. Je zak ongeveer 10km/h door het geklungel van de bak. Dit rijdt niet lekker en als ik mijn gevoel volg krijgt de bak op deze wijze het een en ander te verduren. En extra brandstof verbruik om weer je verlies goed te maken.
Dus wat ik altijd doe, ik rij op cruise en wanneer ik een heuvel zie komen dan schakel ik een versnelling terug. Gaat veel soepeler, geen slip.
Met het huidige verbruik op het display hou ik in de gaten of ik in de juiste versnelling zit. Dus niet te laag in toeren als er hard gewerkt moet worden. Bergaf gaat dan ook beter. Ik heb het gevoel wanneer je in de D een bergaf rijd dat je dan in een soort vrijloop/neutraal van de berg af rij. Bij gas los zakt dan ook het toerental wat bij de manuele stond niet het geval is. In de manuele stond is de versnelling gelockt en rem je dus op de motor.
Dus ik zou adviseren, zware belasting manueel.