Pagina 2 van 3

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 16:13
door BlackcurrantV70
Ik zie het aan gemiddeld verbruik, daar ik steeds dezelfde trajecten rijd, zie ik makkelijk wanneer ie gegenereerd, bij normaal gebruik haal ik gemiddeld 7,4/100km op de BC, als ie tijdens die tank gegenereerd heeft kom ik meet in de buurt van 8/100km gemiddeld.

Als ik twijfel en ik zet hem op momentaal verbruik gaat ie tot 8/100km bij 100km/u, direct na de regeneratie valt dat terug naar pakwek 6.5/100km

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 16:20
door lint
Hans oet Twent schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit,
Hoe merken we dat? De uitlaatpiepm van de mijne zijn nog steeds brandschoon...... Of dat iets met de wijze van gebruik te maken? Hoe meer je van de auto verlangt hoe schoner hij intern is en hoe minder vaak hij regenereert?
Het regeneratieproces wordt gestart aan de hand van de vervuiling van het roetfilter en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de auto.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 16:30
door Hans oet Twent
lint schreef:
Hans oet Twent schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit,
Hoe merken we dat? De uitlaatpiepm van de mijne zijn nog steeds brandschoon...... Of dat iets met de wijze van gebruik te maken? Hoe meer je van de auto verlangt hoe schoner hij intern is en hoe minder vaak hij regenereert?
Het regeneratieproces wordt gestart aan de hand van de vervuiling van het roetfilter en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de auto.
Dus hoe harder je trapt des te minder hij gaat regenereren?

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 16:53
door lint
Dat is niet helemaal waar, alleen snel rijden is niet genoeg, de motor moet ook goed op temperatuur komen. Dus langere ritten maken met een vlotte rijstijl en de auto regenereert het roetfilter minder frequent.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 17:32
door Hans oet Twent
lint schreef: Dat is niet helemaal waar, alleen snel rijden is niet genoeg, de motor moet ook goed op temperatuur komen. Dus langere ritten maken met een vlotte rijstijl en de auto regenereert het roetfilter minder frequent.
Ik geloof dat ik wel in die groep val....... Lange ritten ja, lange vlotte/snelle ritten ja, vlotte rijstijl..... mwoh soms wel soms niet 8-)

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 18:06
door lint
Dan gaat het helemaal goed komen met de regeneratie van het roetfilter van je V70 D4.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 19:22
door PatrickOceanRace
Uit alle diesels komt op zijn tijd roet, zolang er maar geen zwarte of blauwe rookpluim continu uitkomt is het prima. Ik merk het soms alleen dat de auto regenereert als ik uitstap, dan stinkt het gigantisch maar dat is maar max 4x gebeurt in ruim 70.000 km. Wat wel opvalt is dat schijnbaar vroeg of laat alle D4's een keer aan de beurt zijn voor de EGR. Ik dacht dat ik er wellicht van gevrijwaard kon blijven door de vele km's echter bij de TS heeft dit ook niet uitgemaakt. Wel rijd ik mijn meeste kilometers in Duitsland met als het kan hoge snelheden wellicht helpt dat. Heb de vraag neergelegd bij de dealer of er niet preventief vervangen moet worden. Kom daarbij met de auto in veel landen als (Wit) Rusland waar een wat mindere dekking van het Volvo dealernetwerk is. Ga er niet vrolijk van worden als daar de EGR het begeeft.....

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.08.2015 - 23:31
door Joh@n
PatrickOceanRace schreef: Heb de vraag neergelegd bij de dealer of er niet preventief vervangen moet worden. Kom daarbij met de auto in veel landen als (Wit) Rusland waar een wat mindere dekking van het Volvo dealernetwerk is. Ga er niet vrolijk van worden als daar de EGR het begeeft.....
Mijn dealer in ieder geval niet, die wacht tot het probleem zich voordoet. Waarschijnlijk krijgen ze geen vergoeding voor EGR problemen die er niet zijn, dus ergens ook wel weer logisch. Alleen als je weet dat het ding kuren gaat geven dan kun je dat toch beter voorkomen zou je zeggen...

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 08:42
door RoaldH
rsnhakan schreef: Onze S60 D2 (MY11, met roetfilter) had ook gewoon roetaanslag. Onze nieuwe V60 PIH heeft ook gewoon roetaanslag. Is toch normaal? Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.

Afbeelding
Geen roetaanslag bij mijn PIH. Ik zag onlangs een V60, met de nieuwe D4, die veel roetaanslag had na korte tijd.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 09:04
door rsnhakan
@RoaldH, rij jij veel elektrisch?

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 09:18
door Jers3n
Voor zover ik weet wordt het roet voor meer dan 95% opgevangen in het roetfilter. Bij regeneratie ontstaat er kooldioxide en water(damp dus). Het zou best eens kunnen zijn dat deze waterdamp er de oorzak van is dat de uitlaat (en alles in de buurt zoals een fietsendrager) vochtig wordt (beslaat, net als de badkamerspiegel) en er hierdoor relatief veel vuil en stof aan blijft plakken waardoor alles 'zwart' wordt.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 11:00
door RoaldH
rsnhakan schreef: @RoaldH, rij jij veel elektrisch?
Alle ritten binnen de 30 à 40km wel. Dus ik schat dat ik 30 à 40% van de ritten elektrisch doe. De snelweg ritten sowieso in AWD of Hybrid (handmatig). Maar de afgelopen 3500km niet kunnen laden tijdens de vakantie en dan zie ik ook geen roet aan de uitlaat. Het kan zijn dat je meer last door roet hebt met korte ritten als de motor niet warm genoeg is. Maar ik ben geen expert. Hoe is dat met jullie PIH (en de rit naar Turkije)?

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 11:20
door diesel01
Ook hier geen roet an de piepe..
Betreft een D5 uit 2009 met Polestar die veel op cruise(125km/u) word gereden maar ook regelmatig langere tijd op snelheid(150km/u).
Auto heeft nu 120k gelopen en heeft ook geen roet in het egr traject ook heb ik tussen de beurten door (30k) eens per jaar geen olie verbruik.

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 19.08.2015 - 11:47
door rsnhakan
RoaldH schreef:
rsnhakan schreef: @RoaldH, rij jij veel elektrisch?
Alle ritten binnen de 30 à 40km wel. Dus ik schat dat ik 30 à 40% van de ritten elektrisch doe. De snelweg ritten sowieso in AWD of Hybrid (handmatig). Maar de afgelopen 3500km niet kunnen laden tijdens de vakantie en dan zie ik ook geen roet aan de uitlaat. Het kan zijn dat je meer last door roet hebt met korte ritten als de motor niet warm genoeg is. Maar ik ben geen expert. Hoe is dat met jullie PIH (en de rit naar Turkije)?
Nu na 120.000 km zie je dat er langzamerhand wat roet of is het vuil? begint op te hopen op het stylingpakket. De uitlaat zelf is wel schoon.

We zijn afgelopen vrijdag terug gekomen vanuit Turkije en hebben een zeer goede reis gehad. Zie ook mijn eigen topic :)

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 12:49
door fret
Update: auto moest voor een 90k beurt en heb aangegeven dat hij nogal rookte. Verder zonder merkbare gevolgen: voldoende vermogen en een verbruik dat lager is dan gemiddeld. De garage heeft de wervelklep van de inlaat vervangen. We gaan eens kijken of dat het gewenste resultaat heeft

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 15:46
door R-driver
Heb nu momenteel 54000 met de D4 gereden.

Nu ben ik benieuwd of jullie dit ook hebben.

Aan het einde van de rit laat ik de auto altijd even na draaien, nu eens om de zoveel tijd zie ik dat de motor stationair een licht schommelend toerental heeft. het is geen olie koeling, zelf denk ik dat hij aan regenereren is??

Herkent iemand dit?

Heb de dealer als eens gebeld omdat ik dit na 4000km ook al had. deze herkende dit ''verschijnsel'' niet?



PS:

Volvo verkoopt al ondertussen een tijd geen D4 blokken met 190pk?? v40 s60 etc?
Zouden deze blokken verband kunnen hebben met milieu software etc? vind het wel merkwaardig?

(Persoonlijk intreseert het me niet m.b.t. het milieu, maar meer om het vermogen)

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 15:48
door OGA244
op de V70 en de XC70 is het nog steeds 181pk

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 16:04
door R-driver
maar dat is geen VEA blok naar weten (eigenlijk een D5)

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 18:30
door evert65
R-driver schreef: . het is geen olie koeling,
wat bedoel je hier mee?

Re: Roet uit een MY15 D4

Geplaatst: 18.11.2015 - 19:22
door D5R-Design
R-driver schreef: maar dat is geen VEA blok naar weten (eigenlijk een D5)
Echt wel....
Gewoon een 4 pitter van de VEA serie. .
Beter opletten