Pagina 2 van 2

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 20.08.2015 - 20:16
door Fietsventje
PG1 schreef:De reden dat ik vooralsnog mijn zoektocht naar een D4 tot 2014 modellen beperkt had, was dat vanaf dat jaar het 4-cilinders zijn welke volgens de statistieken beduidend zuiniger zijn dan de eerdere 5-cilinders. Ik weet eigenlijk niet of al die 4-cilinders 14% bijtelling waren maar dat is voor mij dus niet van belang, maar dat verbruik wel!
Dat verschil valt heus wel mee, toch volgens Spritmonitor:

De V40 diesels met tussen de 148 en 180 pk (= 5-cylinder D3 en D4 ) is 5.93 l/100 km. (klik)
De V40 diesels met meer dan 180 pk (= 4-cylinder D4 = biturbo) is 5.55 l/100 km (klik)

Gemiddeld dus een verschil van 0.38 l/100 km. Met 20 000 km per jaar scheelt dat dus 76 liter diesel per jaar. Aan de huidige prijzen dus ongeveer € 100 per jaar.

De banden spelen trouwens een heel grote rol in het verbruik. Ik heb even met 205 mm brede banden gereden en daarna werd het 225 mm. Verbruik steeg onmiddellijk met ongeveer 0.3 à 0.5 l / 100 km. (voor zover die eerste 4 tankbeurten statistisch relevant zijn, natuurlijk ...)

'k Zou dus toch ook eens met een 5-cylinder gaan rijden - die zijn waarschijnlijk goedkoper op de 2e-handsmarkt.

Ik heb een vermoeden dat de 5-cylinders wat aangenamer lopen onder de 1750 rpm, wat het heerlijk luie motoren maakt.

En dat geluid, oh :love:

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 24.08.2015 - 17:57
door PG1
Fietsventje schreef:
PG1 schreef:De reden dat ik vooralsnog mijn zoektocht naar een D4 tot 2014 modellen beperkt had, was dat vanaf dat jaar het 4-cilinders zijn welke volgens de statistieken beduidend zuiniger zijn dan de eerdere 5-cilinders. Ik weet eigenlijk niet of al die 4-cilinders 14% bijtelling waren maar dat is voor mij dus niet van belang, maar dat verbruik wel!
Dat verschil valt heus wel mee, toch volgens Spritmonitor:

De V40 diesels met tussen de 148 en 180 pk (= 5-cylinder D3 en D4 ) is 5.93 l/100 km. (klik)
De V40 diesels met meer dan 180 pk (= 4-cylinder D4 = biturbo) is 5.55 l/100 km (klik)

Gemiddeld dus een verschil van 0.38 l/100 km. Met 20 000 km per jaar scheelt dat dus 76 liter diesel per jaar. Aan de huidige prijzen dus ongeveer € 100 per jaar.

De banden spelen trouwens een heel grote rol in het verbruik. Ik heb even met 205 mm brede banden gereden en daarna werd het 225 mm. Verbruik steeg onmiddellijk met ongeveer 0.3 à 0.5 l / 100 km. (voor zover die eerste 4 tankbeurten statistisch relevant zijn, natuurlijk ...)

'k Zou dus toch ook eens met een 5-cylinder gaan rijden - die zijn waarschijnlijk goedkoper op de 2e-handsmarkt.

Ik heb een vermoeden dat de 5-cylinders wat aangenamer lopen onder de 1750 rpm, wat het heerlijk luie motoren maakt.

En dat geluid, oh :love:
Hm, ik had toch berichten gezien dat met de 5-cilinder gemiddeld 1:17 te verwachten was terwijl met de 4-cilinder 1:20 prima haalbaar is (bij vnl snelwegkilometers). Dat is een verschil van 15% en wel significant (op de langere termijn). Overigens is het gemiddelde voor de 5-cil wat jij nu noemt een samenraapsel tussen de D3 en D4, ik mag aannemen dat de D4 meer verbruikt dan de D3 dus dat vertekent wellicht ook?

Afijn, het lijkt niet dat het meenemen van de 5-cilinder een enorme impact heeft, het 2de hands aanbod is karig. Het is ook geen leaselievelingetje geweest natuurlijk, itt de D2. Maar van de D2 vermoed ik toch dat hij te traag is voor me.

Lijkt me dat dat bandenverhaal wel een rol gaat spelen inderdaad. Da's een kwestie van even goed naar kijken.

Is er trouwens nog iemand die uitsluitsel kan geven over dat verhaal mbt de tankinhoud?

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 24.08.2015 - 18:21
door V40-4ever
Beste PG1

dat uitsluitsel over de tankinhoud kun je vinden in de downloadbare prijslijsten.

In de prijslijsten van zowel januari 2013 als januari 2014 staat dit:
Brandstoftank in liters:
D2 = 52
D3 & D4 = 60
T2, T3, T4 & T5 = 62
Dus geen te kiezen optie, maar een vaste inhoud bij een bepaald type motor.
Volvo verwacht blijkbaar dat de D3 en D4 wat meer verbruiken dan de D2 :-)

De prijslijst 2015/2016 van de Business D2 120Pk heeft het inderdaad wel over een optie:
Brandstoftank in liters 40 (62 met optie 980)

In de prijslijst 2016 staat alleen maar de 62L voor alle modellen:
Brandstoftank in liters 62

't is lijkt me ook goedkoper 1 soort inhoud te fabriceren dan te goochelen met allerlei verschillende tanks.
De meeste fabrikanten gaan voor standaardisatie, de tanken van de V40 liepen daarmee wat achter

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 25.08.2015 - 09:28
door fret
't is lijkt me ook goedkoper 1 soort inhoud te fabriceren dan te goochelen met allerlei verschillende tanks.
De meeste fabrikanten gaan voor standaardisatie, de tanken van de V40 liepen daarmee wat achter
De grootte van de tank heeft direct gevolg voor het (kenteken)gewicht van de auto; je zou zomaar een gewichtscategorie hoger kunnen uitvallen. Ik geloof dat bij het gewicht van de auto het gewicht van een halve tank brandstof wordt meegerekend (correct me if I'm wrong, here to learn!). Mercedes heeft bijvoorbeeld ook nog altijd de optie van een grotere brandstoftank. Dat Volvo dat ook biedt, verbaast me. Zoals je zegt; standaardisatie is de sleutel tot efficient produceren!

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 25.08.2015 - 09:40
door sebastiaan84
Volvo bouwt alle auto's op klant specs en niet als massa product.
Volvo bouwt dus als het ware blokkendozen op met door de klant op te geven extra opties ipv hele parkeerplaatsen vol van dezelfde uitrusting etc te bouwen.

Dat doen ze al jaren zo, doordat er zo bij de dealers niet meer bijvoorbeeld park assist hoeft worden ingebouwd is dit dus onder aan de streep goedkoper en sneller. En heb je minder last van wat veel merken hebben, een voorraad overschot.

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 25.08.2015 - 13:33
door V40-4ever
sebastiaan84 schreef: Volvo bouwt alle auto's op klant specs en niet als massa product.
Volvo bouwt dus als het ware blokkendozen op met door de klant op te geven extra opties ipv hele parkeerplaatsen vol van dezelfde uitrusting etc te bouwen.

Dat doen ze al jaren zo, doordat er zo bij de dealers niet meer bijvoorbeeld park assist hoeft worden ingebouwd is dit dus onder aan de streep goedkoper en sneller. En heb je minder last van wat veel merken hebben, een voorraad overschot.
"bouwt alle auto's op klantspecs" is wel een erg ruim begrip

Het aantal vaste onderdelen is vele malen groter dan het aantal te kiezen onderdelen.
Anders zou ik wel ophangrubbers van merk X en schokdempers van merk Y willen hebben, maar daar beginnen ze echt niet aan.
Dus ik zeg, 95% massa product (basis product) met 5% opties.

Daarbij hadden we het slechts over de brandstoftank, en op de Business D2 na is ook daar niets in te kiezen.

Re: Toekomstige V40-rijder met een paar vragen

Geplaatst: 25.08.2015 - 14:04
door sebastiaan84
dat de auto voor 95 % hetzelfde is en 5% variatie kent heeft met bouwen op orderbasis niets te maken, maar dan begreep ik je vast verkeerd ;-)

Mijn punt, Volvo maakt pas de auto klaar als jij de order geplaatst hebt, ook dan pas weten ze dus mijn of meer of jij bij bijvoorbeeld een D2 een grotere tank wilt, of bij een Ocean Race een DAB+ unit wenst of bij een instapper toch navi wilt.

Dat het goedkoper is om 1 soort tank te gebruiken ben ik met je eens. Ik zie het dan maar als een soort service om zo mensen toch een grotere actieradius te bieden.