Met automaat de bergen in

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Peveo schreef: Het is me duidelijk dat ik dus flink de toeren er op moet houden( 3000-3500 ?) dus in. Stand D of 4.
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
In D remt de auto niet tot nauwelijks af op de motor. In 4-3-2 weer wel, zoals Buurtje ook zegt gewoon aanvoelen wanneer de auto met gas los dezelfde snelheid aan kan houden
Buurtje schreef: De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
dat is leuk als je bovenop omdraait en naar dezelfde weg weer terug gaat. Maar aan de andere kant van de berg kunnen de condities anders zijn.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Buurtje schreef: De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
dat is leuk als je bovenop omdraait en naar dezelfde weg weer terug gaat. Maar aan de andere kant van de berg kunnen de condities anders zijn.
[/quote]

Haha, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Maar echt rocket-science is het verder niet.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

[quto] .......hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten? {/quote]

dus de automaat is eigenlijk compleet ongeschikt om in de bergen te rijden.....(wat ik al zei in een ander topic)
naar boven toeren houden, en handmatig terugschakelen.
naar beneden in iedre geval uit de D.....
waarom heb je een automaat dan?

geef mij maar een handbak, vind een automaat 4 keer niks.....gevoelige en waardeloze dingen.
lekker zelf schakelen, een mens kan nog altijd zelf beter beslissen als de automaat in welke versnelling je moet/kan rijden, denk ik.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

hoe veel dagen per jaar rij jij in de bergen?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Staat zeker nooit in de file, automaten worden steeds beter
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De huidige automaten zijn erg goed, ik ben zeer tevreden over mijn 8 traps geartronic. Het is een hele verbetering ten opzichte van de oude 6 traps versie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

wim de jong schreef: [quto] .......hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten? {/quote]

dus de automaat is eigenlijk compleet ongeschikt om in de bergen te rijden.....(wat ik al zei in een ander topic)
naar boven toeren houden, en handmatig terugschakelen.
naar beneden in iedre geval uit de D.....
waarom heb je een automaat dan?

geef mij maar een handbak, vind een automaat 4 keer niks.....gevoelige en waardeloze dingen.
lekker zelf schakelen, een mens kan nog altijd zelf beter beslissen als de automaat in welke versnelling je moet/kan rijden, denk ik.
Hoezo, ongeschikt om in de bergen te rijden?
Ik geef gas en houd mijn snelheid constant. Hij bepaald zelf welke versnelling hij daar bij nodig heeft. De toeren gaan dan automatisch omhoog.
Bij een diesel zal je hem meer moeten helpen omdat die bij lage toeren al veel trekkracht heeft.

Heuvel af is het zelfde als bij een handgeschakelde. 4 / 3 / of L. Ja het zelfde als een handgeschakelde.
Voor die 6 keer per jaar dat ik in de bergen rij geen enkel probleem.
In Nederland met files des te lekkerder.

En onderzoek heeft niet voor niets aangetoond dat het rijden met een automaat veiliger is.
Dit mede omdat je een handeling minder hoeft te verrichten tijdens het rijden.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3982
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Die shiftlock is bij mijn GT5 alleen bij 3, 4 en 5 mogelijk.

Ga ik bijvoorbeeld een autobaan-helling op met 90km/u (zou dan op de vlakke weg in 5e trap staan),
dan gaat eerst de koppelomvormer er in (dus de shiftlock eruit)
en later schakelt hij terug naar 4, weer zonder shiftlock.
De koppelomvormer krijgt het zwaar te verduren door de hitte die ontstaat.
Zet ik hem handmatig in z'n 4 (of 3 of 5), dan komt die shiftlock er wel in.

Met de caravan erachter, kan ik met die GT5 sowieso niet in zijn 5 rijden: toeren zitten onder de 2000
en dat geeft (te) weinig koeling.

Dus een autobaan-helling wordt dan in zijn 3 handmatig gedaan.

We rijden ook steile berghellingen met caravan.
Meestal in zijn 1 en soms even naar z'n 2.
Zonder shiftlock dus.
En ik hou mijn hart steeds vast ivm de koppelomvormer die op zijn 'lelijk-woord' krijgt.

Rijden met een automaat, die handbediend moet worden in verband met bovenstaande,
is zeer comfortabel rijden.
Het wegtrekken op steile hellingen is gemakkelijk.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Peveo
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38

Nog een keer en dan houd ik er over op.
Dit is in eerste automaat en tsjonge wat moet een leek toch veel leren......
Wist ik veel dat je tijdens het rijden gewoon van D naar 4,3 of L kon schakelen .........!
Ik dacht altijd dat je in stilstand een gearing moest kiezen.....goh...
Gisteren wat heuvels en haarspelden gereden in Zuid Limburg en dat ging best lekker.
Wordt ik op den duur toch een ervaren automaat rijder......
Laatst gewijzigd door Peveo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mooi, tijd om nog meer van je auto te gaan genieten. En die mooie omgeving natuurlijk!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat trouwens ook nog zowel voor de automaat als handbak geldt, meer toeren is ook meer koeling voor je motor.
De waterpomp draait mee op het toerental van de motor, dus bij weinig toeren bergop werkt ie alsnog hard, maar wordt er onvoldoende voor gekoeld.
Dus ook met een handbak is het een kwestie van de boel op toeren houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
michielb88
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.09.2014 - 21:31

Heel veel tips over automaten en aanhangers.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/v ... bakken.php
Maar ook veel andere relevante info met technische onderbouwing.
-XC70 MY05-
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Nog even een opmerking iover het remmen bergaf: het is beter om een paar keer wat steviger te remmen en dan het pedaal los te laten dan konstant met de voet op het rempedaal een beetje remmen.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
peterdb
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.03.2016 - 13:51
Locatie: Luton

Tja, ik weet het is al een oud topic maar ik heb ook een automaat erin, kan alleen de P / R / N / D vinden, verder zou ik echt niet weten om dit met de hand te schakelen :'(
In mijn Citroen C5 had ik een 6 Aisin bak erin die ik gewoon door de pook naar manual te zetten in elke gewenste positive kon zetten.
Hoe gaat dit dan in mijn T5?
Moet zeggen dat volgens het VIN nummer mijn dame in Gent gemaakt is en niet in Zweden, of dit wat uit maakt?
Iemand die me uit de dromen kan helpen?
VIN nummer is YV1SW53K922221140.
have a good day you all
Peter den Breejen
used cars: Citroen C5 2L automatic estate verkocht met 448K, present Volvo V70 T5 SE 2003 2.3L 250pk, 115K (in mijlen) en alle extra's die erbij horen.
Heb nog wensen: trekhaak en achter spoiler, indien ik het vind Xenon lampen.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

peterdb schreef: Tja, ik weet het is al een oud topic maar ik heb ook een automaat erin, kan alleen de P / R / N / D vinden, verder zou ik echt niet weten om dit met de hand te schakelen :'(
In mijn Citroen C5 had ik een 6 Aisin bak erin die ik gewoon door de pook naar manual te zetten in elke gewenste positive kon zetten.
Hoe gaat dit dan in mijn T5?
Moet zeggen dat volgens het VIN nummer mijn dame in Gent gemaakt is en niet in Zweden, of dit wat uit maakt?
Iemand die me uit de dromen kan helpen?
VIN nummer is YV1SW53K922221140.
Kijk eerst een goed naar het logo op het stuur.......en durf dan nog eens 'dame' te zeggen.....haha
Pook naar links werkt niet? Daarna pook naar voren of naar achteren voor op- of neer schakelen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Wat mga1600 zegt; in de D de pook naar links bewegen. Kan je op en neer schakelen tussen de 5 of 6 versnellingen. Dit is de GearTronic automaat.
De "gewone" automaat kan dit niet maar heeft na de D een 4, 3 en een L zitten.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
_XC70_

Kom ik op terug...woon al 10 jaar in bergachtig gebied...Heel leuk onderwerp!! Ook 6 jaar in de USA in bergachtig gebied met automaat gereden...
Gebruikersavatar
peterdb
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.03.2016 - 13:51
Locatie: Luton

MGA, ja kan je wel zeggen, weer wat geleerd, in D naar links en dan op hand verder, gaat prima.
Bedankt voor de tip, oen die ik ben maar had dat nog niet gevonden. :sick:
Voor de rest, ja ik weet dat er VOLVO op mijn stuur staat ook al is deze in Gent gebouwd.
Ik kom van een schip dus uit de scheepvaart waar ik de meeste tijd van mijn leven heb doorgebracht en .......
een schip is vrouwelijk, altijd geweest!
Vandaar dat ik mijn auto's "dame" noem, is maar hoe je het bekijkt.
Niet dat moeders in mijn tuut wil rijden (achter het stuur) daar deze voor haar te lang en te groot is om ermee te toeren, meerijden graag maar dat is het dan ook.
Is ook een klein ukkie van 1.56M dus begrijpelijk, kan amper bij de pedalen.
Als je ziet hoe die rijdt in haar MB A160 dan kan je het begrijpen.
Maar mijn tuut blijf ik dame noemen, ben ermee vergroeid om dit zo te noemen.
Zeker deze met het enorme Koppel en kracht heft een mannenhand/voet nodig om haar in bedwang tew houden, vandaar een dame!! ;-)
have a good day you all
Peter den Breejen
used cars: Citroen C5 2L automatic estate verkocht met 448K, present Volvo V70 T5 SE 2003 2.3L 250pk, 115K (in mijlen) en alle extra's die erbij horen.
Heb nog wensen: trekhaak en achter spoiler, indien ik het vind Xenon lampen.
_XC70_

Luton...wat moet je nou in Luton? Ik ken Luton erg goed...goeie pubs trouwens!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

peterdb schreef: MGA, ja kan je wel zeggen, weer wat geleerd, in D naar links en dan op hand verder, gaat prima.
Bedankt voor de tip, oen die ik ben maar had dat nog niet gevonden. :sick:
Voor de rest, ja ik weet dat er VOLVO op mijn stuur staat ook al is deze in Gent gebouwd.
Ik kom van een schip dus uit de scheepvaart waar ik de meeste tijd van mijn leven heb doorgebracht en .......
een schip is vrouwelijk, altijd geweest!
Blij dat je het gevonden hebt. Dat schepen liefdevol met ''ze' worden aangesproken, heeft wel wat, natuurlijk, maar
het logo van Volvo (rondje met pijltje naar rechtsboven) is ongeveer gelijk aan het algemene symbool voor mannelijk, vandaar mijn hint ...... Haha
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”