Pagina 2 van 3
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 11:37
door Walter
Peveo schreef:
Het is me duidelijk dat ik dus flink de toeren er op moet houden( 3000-3500 ?) dus in. Stand D of 4.
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
In D remt de auto niet tot nauwelijks af op de motor. In 4-3-2 weer wel, zoals Buurtje ook zegt gewoon aanvoelen wanneer de auto met gas los dezelfde snelheid aan kan houden
Buurtje schreef:
De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
dat is leuk als je bovenop omdraait en naar dezelfde weg weer terug gaat. Maar aan de andere kant van de berg kunnen de condities anders zijn.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 13:34
door Buurtje
Buurtje schreef:
De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
dat is leuk als je bovenop omdraait en naar dezelfde weg weer terug gaat. Maar aan de andere kant van de berg kunnen de condities anders zijn.
[/quote]
Haha, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Maar echt rocket-science is het verder niet.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 15:38
door wim de jong
[quto] .......hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten? {/quote]
dus de automaat is eigenlijk compleet ongeschikt om in de bergen te rijden.....(wat ik al zei in een ander topic)
naar boven toeren houden, en handmatig terugschakelen.
naar beneden in iedre geval uit de D.....
waarom heb je een automaat dan?
geef mij maar een handbak, vind een automaat 4 keer niks.....gevoelige en waardeloze dingen.
lekker zelf schakelen, een mens kan nog altijd zelf beter beslissen als de automaat in welke versnelling je moet/kan rijden, denk ik.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 16:51
door Walter
hoe veel dagen per jaar rij jij in de bergen?
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 17:04
door Johan s60
Staat zeker nooit in de file, automaten worden steeds beter
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 17:11
door lint
De huidige automaten zijn erg goed, ik ben zeer tevreden over mijn 8 traps geartronic. Het is een hele verbetering ten opzichte van de oude 6 traps versie.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 17:20
door Plein69
wim de jong schreef:
[quto] .......hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten? {/quote]
dus de automaat is eigenlijk compleet ongeschikt om in de bergen te rijden.....(wat ik al zei in een ander topic)
naar boven toeren houden, en handmatig terugschakelen.
naar beneden in iedre geval uit de D.....
waarom heb je een automaat dan?
geef mij maar een handbak, vind een automaat 4 keer niks.....gevoelige en waardeloze dingen.
lekker zelf schakelen, een mens kan nog altijd zelf beter beslissen als de automaat in welke versnelling je moet/kan rijden, denk ik.
Hoezo, ongeschikt om in de bergen te rijden?
Ik geef gas en houd mijn snelheid constant. Hij bepaald zelf welke versnelling hij daar bij nodig heeft. De toeren gaan dan automatisch omhoog.
Bij een diesel zal je hem meer moeten helpen omdat die bij lage toeren al veel trekkracht heeft.
Heuvel af is het zelfde als bij een handgeschakelde. 4 / 3 / of L. Ja het zelfde als een handgeschakelde.
Voor die 6 keer per jaar dat ik in de bergen rij geen enkel probleem.
In Nederland met files des te lekkerder.
En onderzoek heeft niet voor niets aangetoond dat het rijden met een automaat veiliger is.
Dit mede omdat je een handeling minder hoeft te verrichten tijdens het rijden.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 20:26
door mees
Die shiftlock is bij mijn GT5 alleen bij 3, 4 en 5 mogelijk.
Ga ik bijvoorbeeld een autobaan-helling op met 90km/u (zou dan op de vlakke weg in 5e trap staan),
dan gaat eerst de koppelomvormer er in (dus de shiftlock eruit)
en later schakelt hij terug naar 4, weer zonder shiftlock.
De koppelomvormer krijgt het zwaar te verduren door de hitte die ontstaat.
Zet ik hem handmatig in z'n 4 (of 3 of 5), dan komt die shiftlock er wel in.
Met de caravan erachter, kan ik met die GT5 sowieso niet in zijn 5 rijden: toeren zitten onder de 2000
en dat geeft (te) weinig koeling.
Dus een autobaan-helling wordt dan in zijn 3 handmatig gedaan.
We rijden ook steile berghellingen met caravan.
Meestal in zijn 1 en soms even naar z'n 2.
Zonder shiftlock dus.
En ik hou mijn hart steeds vast ivm de koppelomvormer die op zijn 'lelijk-woord' krijgt.
Rijden met een automaat, die handbediend moet worden in verband met bovenstaande,
is zeer comfortabel rijden.
Het wegtrekken op steile hellingen is gemakkelijk.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 14.08.2015 - 13:04
door Peveo
Nog een keer en dan houd ik er over op.
Dit is in eerste automaat en tsjonge wat moet een leek toch veel leren......
Wist ik veel dat je tijdens het rijden gewoon van D naar 4,3 of L kon schakelen .........!
Ik dacht altijd dat je in stilstand een gearing moest kiezen.....goh...
Gisteren wat heuvels en haarspelden gereden in Zuid Limburg en dat ging best lekker.
Wordt ik op den duur toch een ervaren automaat rijder......
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 14.08.2015 - 13:24
door Walter
Mooi, tijd om nog meer van je auto te gaan genieten. En die mooie omgeving natuurlijk!
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.08.2015 - 10:10
door Fredhead
Wat trouwens ook nog zowel voor de automaat als handbak geldt, meer toeren is ook meer koeling voor je motor.
De waterpomp draait mee op het toerental van de motor, dus bij weinig toeren bergop werkt ie alsnog hard, maar wordt er onvoldoende voor gekoeld.
Dus ook met een handbak is het een kwestie van de boel op toeren houden.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.08.2015 - 10:24
door michielb88
Heel veel tips over automaten en aanhangers.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/v ... bakken.php
Maar ook veel andere relevante info met technische onderbouwing.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 16.08.2015 - 23:24
door Fredraket
Nog even een opmerking iover het remmen bergaf: het is beter om een paar keer wat steviger te remmen en dan het pedaal los te laten dan konstant met de voet op het rempedaal een beetje remmen.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.03.2016 - 17:32
door peterdb
Tja, ik weet het is al een oud topic maar ik heb ook een automaat erin, kan alleen de P / R / N / D vinden, verder zou ik echt niet weten om dit met de hand te schakelen
In mijn Citroen C5 had ik een 6 Aisin bak erin die ik gewoon door de pook naar manual te zetten in elke gewenste positive kon zetten.
Hoe gaat dit dan in mijn T5?
Moet zeggen dat volgens het VIN nummer mijn dame in Gent gemaakt is en niet in Zweden, of dit wat uit maakt?
Iemand die me uit de dromen kan helpen?
VIN nummer is YV1SW53K922221140.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.03.2016 - 18:04
door mga1600
peterdb schreef:
Tja, ik weet het is al een oud topic maar ik heb ook een automaat erin, kan alleen de P / R / N / D vinden, verder zou ik echt niet weten om dit met de hand te schakelen
In mijn Citroen C5 had ik een 6 Aisin bak erin die ik gewoon door de pook naar manual te zetten in elke gewenste positive kon zetten.
Hoe gaat dit dan in mijn T5?
Moet zeggen dat volgens het VIN nummer mijn dame in Gent gemaakt is en niet in Zweden, of dit wat uit maakt?
Iemand die me uit de dromen kan helpen?
VIN nummer is YV1SW53K922221140.
Kijk eerst een goed naar het logo op het stuur.......en durf dan nog eens 'dame' te zeggen.....haha
Pook naar links werkt niet? Daarna pook naar voren of naar achteren voor op- of neer schakelen.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.03.2016 - 18:40
door JPV70
Wat mga1600 zegt; in de D de pook naar links bewegen. Kan je op en neer schakelen tussen de 5 of 6 versnellingen. Dit is de GearTronic automaat.
De "gewone" automaat kan dit niet maar heeft na de D een 4, 3 en een L zitten.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 15.03.2016 - 19:21
door _XC70_
Kom ik op terug...woon al 10 jaar in bergachtig gebied...Heel leuk onderwerp!! Ook 6 jaar in de USA in bergachtig gebied met automaat gereden...
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 16.03.2016 - 14:00
door peterdb
MGA, ja kan je wel zeggen, weer wat geleerd, in D naar links en dan op hand verder, gaat prima.
Bedankt voor de tip, oen die ik ben maar had dat nog niet gevonden.
Voor de rest, ja ik weet dat er VOLVO op mijn stuur staat ook al is deze in Gent gebouwd.
Ik kom van een schip dus uit de scheepvaart waar ik de meeste tijd van mijn leven heb doorgebracht en .......
een schip is vrouwelijk, altijd geweest!
Vandaar dat ik mijn auto's "dame" noem, is maar hoe je het bekijkt.
Niet dat moeders in mijn tuut wil rijden (achter het stuur) daar deze voor haar te lang en te groot is om ermee te toeren, meerijden graag maar dat is het dan ook.
Is ook een klein ukkie van 1.56M dus begrijpelijk, kan amper bij de pedalen.
Als je ziet hoe die rijdt in haar MB A160 dan kan je het begrijpen.
Maar mijn tuut blijf ik dame noemen, ben ermee vergroeid om dit zo te noemen.
Zeker deze met het enorme Koppel en kracht heft een mannenhand/voet nodig om haar in bedwang tew houden, vandaar een dame!!

Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 20.03.2016 - 00:55
door _XC70_
Luton...wat moet je nou in Luton? Ik ken Luton erg goed...goeie pubs trouwens!
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 20.03.2016 - 08:29
door mga1600
peterdb schreef:
MGA, ja kan je wel zeggen, weer wat geleerd, in D naar links en dan op hand verder, gaat prima.
Bedankt voor de tip, oen die ik ben maar had dat nog niet gevonden.
Voor de rest, ja ik weet dat er VOLVO op mijn stuur staat ook al is deze in Gent gebouwd.
Ik kom van een schip dus uit de scheepvaart waar ik de meeste tijd van mijn leven heb doorgebracht en .......
een schip is vrouwelijk, altijd geweest!
Blij dat je het gevonden hebt. Dat schepen liefdevol met ''ze' worden aangesproken, heeft wel wat, natuurlijk, maar
het logo van Volvo (rondje met pijltje naar rechtsboven) is ongeveer gelijk aan het algemene symbool voor mannelijk, vandaar mijn hint ...... Haha