Chiptunen 1.6 D2
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Ik heb dan ook Polestar en ik ben dan denk ik een van de weinige die het vermogen echt aanspreekt, met name accelereren de snelweg op. Persoonlijk vind ik zelfs 200pk in een v40 niet eens heel veel. Kan me best voorstellen dat je een d2 wilt laten tunen. Al had ik de t5 dan zou ik hem alsnog laten tunen, liefst door MTE, gewoon omdat het kan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06
Eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt!Ik heb dan ook Polestar en ik ben dan denk ik een van de weinige die het vermogen echt aanspreekt, met name accelereren de snelweg op. Persoonlijk vind ik zelfs 200pk in een v40 niet eens heel veel. Kan me best voorstellen dat je een d2 wilt laten tunen. Al had ik de t5 dan zou ik hem alsnog laten tunen, liefst door MTE, gewoon omdat het kan.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01.09.2014 - 00:02
Zelf heb ik mijn v40 D4 lesauto ook een Polestar upgrade gegeven.
Het gaat hem niet om die extra paardjes. Maar die 40nm is wel erg fijn. Plus de motor pakt net even wat lekkerder op en daardoor rijden de leerlingen net even wat soepeler.( omdat hij gelijk het vermogen heeft ipv het "turbo gat")
Dus begrijp echt goed dat iemand met een D2 nog wat extra power erbij wilt hebben. En het extra slijtage verhaal lijkt me echt onzin. Als je de extra paarden alleen gebruikt met inhalen of invoegen dan zal het verschil echt verwaarloosbaar zijn. Mocht je echter gaan "racen" dan slijt een standaard D2 qua remmen banden enz ook harder.
Het gaat hem niet om die extra paardjes. Maar die 40nm is wel erg fijn. Plus de motor pakt net even wat lekkerder op en daardoor rijden de leerlingen net even wat soepeler.( omdat hij gelijk het vermogen heeft ipv het "turbo gat")
Dus begrijp echt goed dat iemand met een D2 nog wat extra power erbij wilt hebben. En het extra slijtage verhaal lijkt me echt onzin. Als je de extra paarden alleen gebruikt met inhalen of invoegen dan zal het verschil echt verwaarloosbaar zijn. Mocht je echter gaan "racen" dan slijt een standaard D2 qua remmen banden enz ook harder.
Volvo V40 D2 Nordic+ Luxury line
Volvo V40 D4 Polestar
Volvo V40 D4 Polestar
-
- 4th Gear member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35
Ik heb ook de D2 tuning, van Rica. M.i. is de D2 behoorlijk underpowered, en dat uit zich met name in:
- volkomen stilvallen bij wegrijden (als je nét even te weinig gas geeft en de koppeling grijpt zeg maar aan bij 1000-1100 toeren dan gebeurt er gewoon 5 seconden helemaal niets meer, tot >1500. Erg vervelend als je nog net even een gaatje wil vullen bij een kruising, dan val je lekker stil voor het aankomend verkeer)
- afslaan bij wegrijden (een diesel die afslaat ...) als het eerste punt nog wat sterker aanwezig is
- altijd maximaal vermogen aanspreken, ook als je normaal met het verkeer oprijdt (m.a.w. geen enkele reserve)
- inhaalacties zijn meestal niet verantwoord, of de weg moet volledig leeg zijn
Met de Ricatuning zijn al deze problemen totaal weg. Het is zelfs een pittige diesel te noemen en wegrijden/inhalen/invoegen gaat naadloos, zelfs als ik het vermogen NIET maximaal aanspreek. Turbogat is nog wel redelijk hinderlijk aanwezig, maar tussen de 1000-1500 toeren valt ie gewoon niet meer stil.
De eerste versnelling is volgens mij duidelijk softwarematig geknepen (en daar doet Rica niks mee), want de acceleratie in twee is volgens mij gelijk of zelfs beter.
Ik rijd verder ook gewoon normaal, de toegestane snelheden of iets daaaronder, ik ben een rustiger rijder. Het is mij nog niet gelukt om zonder de tuning (ik heb zo'n kastje) zuiniger te rijden dan met, m.a.w. m.i. is de Rica-tuning minimaal even zuinig. Wil je echter even inhalen op de snelweg, dan is terugschakelen helemaal niet meer nodig, je rijdt zo 150.
Aangezien ik met de tuning niet harder rij dan zonder is de slijtage op alle onderdelen (hooguit de motor, aandrijflijn omdat ik hem wel eens doortrek) te verwaarlozen.
Ik zou het zo weer doen (al heb ik met mezelf afgesproken dat ik een volgende keer niet een auto neem die m.i. zo underpowered is, ook niet als dat financieel voordeliger is, 14%
)
- volkomen stilvallen bij wegrijden (als je nét even te weinig gas geeft en de koppeling grijpt zeg maar aan bij 1000-1100 toeren dan gebeurt er gewoon 5 seconden helemaal niets meer, tot >1500. Erg vervelend als je nog net even een gaatje wil vullen bij een kruising, dan val je lekker stil voor het aankomend verkeer)
- afslaan bij wegrijden (een diesel die afslaat ...) als het eerste punt nog wat sterker aanwezig is
- altijd maximaal vermogen aanspreken, ook als je normaal met het verkeer oprijdt (m.a.w. geen enkele reserve)
- inhaalacties zijn meestal niet verantwoord, of de weg moet volledig leeg zijn
Met de Ricatuning zijn al deze problemen totaal weg. Het is zelfs een pittige diesel te noemen en wegrijden/inhalen/invoegen gaat naadloos, zelfs als ik het vermogen NIET maximaal aanspreek. Turbogat is nog wel redelijk hinderlijk aanwezig, maar tussen de 1000-1500 toeren valt ie gewoon niet meer stil.
De eerste versnelling is volgens mij duidelijk softwarematig geknepen (en daar doet Rica niks mee), want de acceleratie in twee is volgens mij gelijk of zelfs beter.
Ik rijd verder ook gewoon normaal, de toegestane snelheden of iets daaaronder, ik ben een rustiger rijder. Het is mij nog niet gelukt om zonder de tuning (ik heb zo'n kastje) zuiniger te rijden dan met, m.a.w. m.i. is de Rica-tuning minimaal even zuinig. Wil je echter even inhalen op de snelweg, dan is terugschakelen helemaal niet meer nodig, je rijdt zo 150.
Aangezien ik met de tuning niet harder rij dan zonder is de slijtage op alle onderdelen (hooguit de motor, aandrijflijn omdat ik hem wel eens doortrek) te verwaarlozen.
Ik zou het zo weer doen (al heb ik met mezelf afgesproken dat ik een volgende keer niet een auto neem die m.i. zo underpowered is, ook niet als dat financieel voordeliger is, 14%

Laatst gewijzigd door zakraket op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Wil je meer met je SCT? kijk hier
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Is het niet zo dan? De specs van de motoren zijn vrijwel identiek. Als de motoren niet dezelfde zijn dan lijkt het mij waarschijnlijker dat er een Fordmotor in de Volvo hing, dan een PSA-blok, gezien de relatie Ford-Volvo.sebastiaan84 schreef: Zit de 1.6 PSA diesel ook in Ford modellen dan? Wist ik niet![]()
Overigens vraag ik mij af of je moet spreken van een 'PSA-diesel', is het niet een gezamenlijke ontwikkeling (al vervangt Ford het blok inmiddels met een 1.5 tdci)?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
dezelfde motoren kunnen dmv een ander chippie geheel ander vermogen leveren
kijk maar naar volvo, de 2.4 140pk is een softwarematig geknepen 170 pk
dus dat zal overal wel, zo zijn de marge's zijn dus "random"
zelf heb ik mijn 140 pk ook laten "opvoeren" naar 170 pk bij Obbe in Elst, hij levert maatwerk
en doet het beter dan rica
het extra vermogen spreek ik niet zo vaak aan , bij inhalen is het handig
maar dat je harder gaat rijden omdat je tuning heb is kul, waarschijnlijk zijn degenen die dat beweren het "petjes stadium" nog niet voorbij
ik zou zeggen contracteer Obbe ook even voor een vergelijk qa prijs en vermogens vergelijk
succes er mee
kijk maar naar volvo, de 2.4 140pk is een softwarematig geknepen 170 pk
dus dat zal overal wel, zo zijn de marge's zijn dus "random"
zelf heb ik mijn 140 pk ook laten "opvoeren" naar 170 pk bij Obbe in Elst, hij levert maatwerk
en doet het beter dan rica
het extra vermogen spreek ik niet zo vaak aan , bij inhalen is het handig
maar dat je harder gaat rijden omdat je tuning heb is kul, waarschijnlijk zijn degenen die dat beweren het "petjes stadium" nog niet voorbij
ik zou zeggen contracteer Obbe ook even voor een vergelijk qa prijs en vermogens vergelijk
succes er mee
keep calm!, your randomizer is running
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Niet correct. De 1.6HDI/TDCI bij PSA/Ford is vanaf 2010 ook een 8 klepper.OGA244 schreef: Een D2 was bij Volvo een 1.6 8 klepper en bij PSA en Ford een 16klepper
Een D2 is vandaag een 2.0 bij Volvo
De 1.6D / D2 is exact het zelfde blok als die wat Ford en PSA in de zelfde periode leverden.
De 2.0 D2 is een eigen Volvo ontwikkeling.
Wat betreft de joint-venture Ford-PSA op dit vlak: volgend mij heeft Peugeot het blok ontwikkeld en Ford de productielijn. Volvo kon destijds als onderdeel van de FMC in de schappen van Ford winkelen.
In feite heeft de huidige V40 nog steeds een Ford Focus II platform, zij het door Volvo doorontwikkeld.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Die moeite ga ik voor jou niet doen. Je gelooft maar wat je wilt.OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, maar voel je vrij de gelijkenis aan te tonen
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Met marcnij dus weer een nw loudmouth erbij, stel je nu dat iemand er naast zit (wat altijd kan) toon je dat ook gewoon aan...
De Volvo D2 is afwijkend tot de PSA/Ford variant een 8 klepper, Oga heeft gelijk, jij niet
De Volvo D2 is afwijkend tot de PSA/Ford variant een 8 klepper, Oga heeft gelijk, jij niet
Laatst gewijzigd door bart simpson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo for life
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ok, hierbij de onderbouwing:
Bon:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) UK Built version used by Ford, Volvo, PSA, Mini and Mazda.
The DV6 has a DOHC 16-valve design, with an intercooled variable geometry turbocharger (for example, Garrett GT1544V), and with Diesel particulate filter is Euro 5 compliant. [bcolor=#FFFF00]In 2011 the 16V DOHC was reduced to 8V and only SOHC and called DV-6C/DV-6D[/bcolor]
Bon:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) UK Built version used by Ford, Volvo, PSA, Mini and Mazda.
The DV6 has a DOHC 16-valve design, with an intercooled variable geometry turbocharger (for example, Garrett GT1544V), and with Diesel particulate filter is Euro 5 compliant. [bcolor=#FFFF00]In 2011 the 16V DOHC was reduced to 8V and only SOHC and called DV-6C/DV-6D[/bcolor]
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Mijn reactie was misschien ook wel een beetje bot, excuus.OGA244 schreef: Gewoon even zin maken dus, goed gedaan hoor!
Maar om dan door dhr. Simpson gelijk voor een 'grote bek' te worden uitgemaakt, gaat mij te ver.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Weer wat geleerd mbt PSA, Ford etc. 

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33
Ik zie nu net op de site van ziptuning dat zij ook de nieuwe 2.0 D2 diesel kunnen tunen...
Lijkt mij zo op het oog wel een hele extreme vermogenswinst. Iemand van het forum ervaringen met ZIP?
Lijkt mij zo op het oog wel een hele extreme vermogenswinst. Iemand van het forum ervaringen met ZIP?
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Bwoahhh, van 120 naar 202 pk en van 280 naar 453 Nm...
Zou het wel eens willen uitproberen maar niet met m'n eigen brommert!

Zou het wel eens willen uitproberen maar niet met m'n eigen brommert!
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
een vermogens toename van 64% en een koppel toename van 62%. Dat lijkt mij idd wel erg fors.
Echter als dit 2.0 blok een afgeleide is van de D4 dan lijkt het mee te vallen natuurlijk.
Echter als dit 2.0 blok een afgeleide is van de D4 dan lijkt het mee te vallen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91