Pagina 2 van 3

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 26.08.2015 - 00:02
door Godtoh
Ik heb dan ook Polestar en ik ben dan denk ik een van de weinige die het vermogen echt aanspreekt, met name accelereren de snelweg op. Persoonlijk vind ik zelfs 200pk in een v40 niet eens heel veel. Kan me best voorstellen dat je een d2 wilt laten tunen. Al had ik de t5 dan zou ik hem alsnog laten tunen, liefst door MTE, gewoon omdat het kan.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 26.08.2015 - 11:39
door bemmelenan
Ik heb dan ook Polestar en ik ben dan denk ik een van de weinige die het vermogen echt aanspreekt, met name accelereren de snelweg op. Persoonlijk vind ik zelfs 200pk in een v40 niet eens heel veel. Kan me best voorstellen dat je een d2 wilt laten tunen. Al had ik de t5 dan zou ik hem alsnog laten tunen, liefst door MTE, gewoon omdat het kan.
Eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt!

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 26.08.2015 - 16:33
door justinB
Zelf heb ik mijn v40 D4 lesauto ook een Polestar upgrade gegeven.
Het gaat hem niet om die extra paardjes. Maar die 40nm is wel erg fijn. Plus de motor pakt net even wat lekkerder op en daardoor rijden de leerlingen net even wat soepeler.( omdat hij gelijk het vermogen heeft ipv het "turbo gat")

Dus begrijp echt goed dat iemand met een D2 nog wat extra power erbij wilt hebben. En het extra slijtage verhaal lijkt me echt onzin. Als je de extra paarden alleen gebruikt met inhalen of invoegen dan zal het verschil echt verwaarloosbaar zijn. Mocht je echter gaan "racen" dan slijt een standaard D2 qua remmen banden enz ook harder.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 27.08.2015 - 12:34
door zakraket
Ik heb ook de D2 tuning, van Rica. M.i. is de D2 behoorlijk underpowered, en dat uit zich met name in:
- volkomen stilvallen bij wegrijden (als je nét even te weinig gas geeft en de koppeling grijpt zeg maar aan bij 1000-1100 toeren dan gebeurt er gewoon 5 seconden helemaal niets meer, tot >1500. Erg vervelend als je nog net even een gaatje wil vullen bij een kruising, dan val je lekker stil voor het aankomend verkeer)
- afslaan bij wegrijden (een diesel die afslaat ...) als het eerste punt nog wat sterker aanwezig is
- altijd maximaal vermogen aanspreken, ook als je normaal met het verkeer oprijdt (m.a.w. geen enkele reserve)
- inhaalacties zijn meestal niet verantwoord, of de weg moet volledig leeg zijn

Met de Ricatuning zijn al deze problemen totaal weg. Het is zelfs een pittige diesel te noemen en wegrijden/inhalen/invoegen gaat naadloos, zelfs als ik het vermogen NIET maximaal aanspreek. Turbogat is nog wel redelijk hinderlijk aanwezig, maar tussen de 1000-1500 toeren valt ie gewoon niet meer stil.
De eerste versnelling is volgens mij duidelijk softwarematig geknepen (en daar doet Rica niks mee), want de acceleratie in twee is volgens mij gelijk of zelfs beter.

Ik rijd verder ook gewoon normaal, de toegestane snelheden of iets daaaronder, ik ben een rustiger rijder. Het is mij nog niet gelukt om zonder de tuning (ik heb zo'n kastje) zuiniger te rijden dan met, m.a.w. m.i. is de Rica-tuning minimaal even zuinig. Wil je echter even inhalen op de snelweg, dan is terugschakelen helemaal niet meer nodig, je rijdt zo 150.

Aangezien ik met de tuning niet harder rij dan zonder is de slijtage op alle onderdelen (hooguit de motor, aandrijflijn omdat ik hem wel eens doortrek) te verwaarlozen.

Ik zou het zo weer doen (al heb ik met mezelf afgesproken dat ik een volgende keer niet een auto neem die m.i. zo underpowered is, ook niet als dat financieel voordeliger is, 14% ;) )

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 02:24
door D2
sebastiaan84 schreef: Zit de 1.6 PSA diesel ook in Ford modellen dan? Wist ik niet :-)
Is het niet zo dan? De specs van de motoren zijn vrijwel identiek. Als de motoren niet dezelfde zijn dan lijkt het mij waarschijnlijker dat er een Fordmotor in de Volvo hing, dan een PSA-blok, gezien de relatie Ford-Volvo.

Overigens vraag ik mij af of je moet spreken van een 'PSA-diesel', is het niet een gezamenlijke ontwikkeling (al vervangt Ford het blok inmiddels met een 1.5 tdci)?

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 07:58
door evert65
dezelfde motoren kunnen dmv een ander chippie geheel ander vermogen leveren
kijk maar naar volvo, de 2.4 140pk is een softwarematig geknepen 170 pk
dus dat zal overal wel, zo zijn de marge's zijn dus "random"
zelf heb ik mijn 140 pk ook laten "opvoeren" naar 170 pk bij Obbe in Elst, hij levert maatwerk
en doet het beter dan rica
het extra vermogen spreek ik niet zo vaak aan , bij inhalen is het handig
maar dat je harder gaat rijden omdat je tuning heb is kul, waarschijnlijk zijn degenen die dat beweren het "petjes stadium" nog niet voorbij
ik zou zeggen contracteer Obbe ook even voor een vergelijk qa prijs en vermogens vergelijk
succes er mee

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 08:21
door OGA244
Een D2 was bij Volvo een 1.6 8 klepper en bij PSA en Ford een 16klepper
Een D2 is vandaag een 2.0 bij Volvo

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 08:47
door Marcnij
OGA244 schreef: Een D2 was bij Volvo een 1.6 8 klepper en bij PSA en Ford een 16klepper
Een D2 is vandaag een 2.0 bij Volvo
Niet correct. De 1.6HDI/TDCI bij PSA/Ford is vanaf 2010 ook een 8 klepper.
De 1.6D / D2 is exact het zelfde blok als die wat Ford en PSA in de zelfde periode leverden.
De 2.0 D2 is een eigen Volvo ontwikkeling.

Wat betreft de joint-venture Ford-PSA op dit vlak: volgend mij heeft Peugeot het blok ontwikkeld en Ford de productielijn. Volvo kon destijds als onderdeel van de FMC in de schappen van Ford winkelen.
In feite heeft de huidige V40 nog steeds een Ford Focus II platform, zij het door Volvo doorontwikkeld.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 10:59
door OGA244
Dat is dus niet zo, maar voel je vrij de gelijkenis aan te tonen

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 21:01
door Marcnij
OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, maar voel je vrij de gelijkenis aan te tonen
Die moeite ga ik voor jou niet doen. Je gelooft maar wat je wilt.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 21:06
door bart simpson
Met marcnij dus weer een nw loudmouth erbij, stel je nu dat iemand er naast zit (wat altijd kan) toon je dat ook gewoon aan...
De Volvo D2 is afwijkend tot de PSA/Ford variant een 8 klepper, Oga heeft gelijk, jij niet

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 21:15
door Marcnij
Ok, hierbij de onderbouwing:

Bon:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine

The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) UK Built version used by Ford, Volvo, PSA, Mini and Mazda.

The DV6 has a DOHC 16-valve design, with an intercooled variable geometry turbocharger (for example, Garrett GT1544V), and with Diesel particulate filter is Euro 5 compliant. [bcolor=#FFFF00]In 2011 the 16V DOHC was reduced to 8V and only SOHC and called DV-6C/DV-6D[/bcolor]

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 21:58
door OGA244
Gewoon even zin maken dus, goed gedaan hoor!

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 22:11
door Marcnij
OGA244 schreef: Gewoon even zin maken dus, goed gedaan hoor!
Mijn reactie was misschien ook wel een beetje bot, excuus.
Maar om dan door dhr. Simpson gelijk voor een 'grote bek' te worden uitgemaakt, gaat mij te ver.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 22:32
door evert65
typisch simpson, en dan werkt ie ook nog eens bij volvo
wss nu met een rooie kop in een hoekje weggedoken
:)

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 29.08.2015 - 23:51
door sebastiaan84
Weer wat geleerd mbt PSA, Ford etc. :-)

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 31.08.2015 - 11:57
door nickster
Ik zie nu net op de site van ziptuning dat zij ook de nieuwe 2.0 D2 diesel kunnen tunen...

Lijkt mij zo op het oog wel een hele extreme vermogenswinst. Iemand van het forum ervaringen met ZIP?

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 31.08.2015 - 12:30
door Huite
Bwoahhh, van 120 naar 202 pk en van 280 naar 453 Nm... :'(
Zou het wel eens willen uitproberen maar niet met m'n eigen brommert!

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 31.08.2015 - 12:48
door sebastiaan84
een vermogens toename van 64% en een koppel toename van 62%. Dat lijkt mij idd wel erg fors.

Echter als dit 2.0 blok een afgeleide is van de D4 dan lijkt het mee te vallen natuurlijk.

Re: Chiptunen 1.6 D2

Geplaatst: 31.08.2015 - 13:37
door CHRISITO
Als volvo hetzelfde doet met hun D4 als dat Bmw doet met hun motor 2.0 l elektronisch terugschroeven dan kan veel met het koppel . Bedenk im mij of de koppeljng van een D4 in een D2 gaat zitten?