Pagina 2 van 2
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 13.11.2015 - 21:07
door Frits V70
Ik rij inmiddels zonder stangetje en heb de klep met een schroevendraaier geheel naar achteren gedrukt en op deze manier geheel open gezet.
Gaat prima en scheelt mij 700,-, terwijl ik ook nog voorkom dat ik dezelfde slechte techniek terug krijg. De vervanging is gewoon geen oplossing,
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 14.11.2015 - 09:16
door henk_bouwman
Oke, maar het lichte schokken van de auto rond de 50 kilometer (vooral bij koude motor) is, wat ik begrepen heb, het gevolg van de "uitval" van de wervelklepbediening?! Is dat dan opgelost op het moment dat je de wervelkleppen geheel open zet, zoals jij dat aangeeft? Het geheel openzetten betekent volgens mij dat je ten alle tijden de volle luchttoevoer toelaat? Vervuiling zal dan geen, of nauwelijks invloed hebben.
Is dat dan de situatie die de oudere D5 modellen standaard hebben. (zoals bekend is de wervelklepbediening later toegevoegd ivm milieueisen).
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 14.11.2015 - 09:55
door Frits V70
Zou het niet weten, weet alleen dat het bij mij werkt.
Motor uit. Geluidskap eraf. Stangetje aan de servomotor zijde eraf halen, daar blijft hij n.l. wel goed zitten door het stalen kopje wat erop zit. Andere plastic (dat is dus de fout in het ontwerp, had ook van staal moeten zijn) bol kopje van de wervelkleppen met een schroevedraaier naar achteren drukken. Geluidskap er weer op en rijden maar.
Zou het gewoon even proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Je hebt toch al een afspraak bij de garage en jouw stangetje ligt er nu waarschijnlijk toch al af.
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 28.11.2015 - 16:20
door henk_bouwman
Hoi Frits,
Wervelkleppen vervangen. Alles is vervangen Zowel bediening als de kleppen zelf. (is ook te zien aan de nieuwe brandstofleidingn die over de kleppendeksel lopen). Het lichte schokken is verdwenen. Volgens mij hebben ze ook iets met de EGR klep gedaan, schoongemaakt?
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 28.11.2015 - 18:37
door Frits V70
OK, fijn voor je dat het nu weer goed is. EGR schoonmaken is m.i. altijd een goede zaak. Denk dat de injectoren ook vervangen zijn, ik heb gehoord dat ze deze meestal vervangen als ze losgehaald moeten worden. Vandaar waarschijnlijk ook de nieuwe leidingen.
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 05.01.2016 - 14:06
door LeonardF
Ik heb een XC70 D5 uit 2009 en heb hetzelfde probleem. licht stotteren bij ongeveer 58km/h. Daarboven schakeld hij op en is het gestotter weg. Ik heb ook last van een stotterende koude start. Dat duurt maar een paar seconden. zou dat er ook wat mee te maken hebben?
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 24.01.2016 - 11:26
door henk_bouwman
Leonard, Dat probleem heb ik ook al eens gehad. Bij mij bleek één van de gloei bougies niet te werken, wat resulteerde in het achterblijven van één van de cilinders bij de koude start. Na enige seconde wordt de cilinder wel "meegenomen" en loopt de motor mooi rond. Volgens mij hebben de wervelkleppen weinig invloed op het wel of niet goed starten.Na vervangen van de gloei bougie startte de auto weer prima. (ook met de defecte wervelkleppen).
Indien jouw V70 ook al enige "ervaring" heeft (lees, de nodige kilometers heeft afgelegd, die van mij inmiddels 245.000 km) kan het zijn dat ook bij jou de wervelkleppen hun werk niet meer doen.
Voor Frits: De injectoren zijn niet vervangen. (kan ook niet voor €700,-) Ik heb begrepen dat de brandstofleidingen die over het kleppendeksel lopen vervangen worden, omdat hergebruik het risico met zich meebrengt dat ze gaan lekken. (het kleppendeksel moet verwijderd worden om de wervelkleppen te kunnen vervangen).
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 29.01.2016 - 18:07
door LeonardF
Bedankt Henk. De accu en de goeibougies zijn allemaal vervangen. starten gaat beter echter bij minus 4C laatst toch wat happering. Garage zegt dat 1mogelijk of meerdere injectoren licht lekken. Het duurt dan bij de koude start even voordat er druk op het systeem zit. Als je na een rit weer start en de motor is nog warm dan heb je het probleem niet omdat die druk vrij lang op pijl blijft. Vervaning van de injectoren doe ik maar pas als ook de koude start een probleem wordt
Re: schokken v70 my2008 automaat
Geplaatst: 29.01.2016 - 19:44
door Fredhead
Je zou ze ook eens kunnen laten testen.
Staat in het S60 deel een topic van Jeroen die problemen met zijn koude start had.
Uiteindelijk bleek 1 injector slecht te zijn, die is vervangen enkel probleem is opgelost