Pagina 2 van 3
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.10.2015 - 11:16
door Henriëtte
Gisteren getankt met de V40 D2 en we hebben 972 km kunnen rijden met een tank vol, 45 L tot de rand vol, inderdaad in een 52 L tank. Wij rijden 1 op 20.8 ongeveer gemiddeld.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.10.2015 - 12:54
door V40OceanRacer
Joh@n schreef:
DanielD1976 schreef:
volgens mij is dat alleen bij een R-design. Mijn Momentum MY'15 heeft het in elk geval niet
Precies dat, alleen de R-Design hebben er nog 1. Mijn life hammer ligt nog los in de deur, ik kan hem nergens anders kwijt
Ik heb een (nieuwe) D2 Ocean Race met leren bekleding sinds 2 maanden. Ook daar zit een stoeltasje aan de voorzijde van de zitting
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.10.2015 - 13:17
door Paul
Ik heb ook de elektrische stoel met panoramisch dak dus als je wilt zitten moet je hier ff langs rijden.
Verder staat de teller nu op 1080km dus moet geloof ik zo gaan tanken... (met de grote tank trouwens)
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.10.2015 - 14:10
door Joh@n
V40OceanRacer schreef:
Ik heb een (nieuwe) D2 Ocean Race met leren bekleding sinds 2 maanden. Ook daar zit een stoeltasje aan de voorzijde van de zitting
Zal wel beperkt zijn tot R-Design en leer dan. Mijn momentum heeft niets namelijk

Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 25.10.2015 - 19:32
door Soepkop
lancer: gefeliciteerd! Ik heb zoals je wellicht weet 2 jaar geleden de overstap van een V60 naar een V40 gemaakt. Eigenlijk nog geen moment spijt van gehad. Ga jij ook niet krijgen
Als je wilt proefzitten: ik heb elektrische stoelverstelling én panoramadak, dus laat maar weten. Is tenslotte maar 2 minuutjes fietsen ......
Als ik je nog één suggestie mag doen: Scandinavian Line

Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 11:06
door jcompagner
Ik blijf het verbazend vinden dat vele zo veel uit hun tank krijgen...
Ik rij dan een D4 met nu 6000+ km op de teller. Maar mijn laatste tank beurt moest ik na 712km er weer 52 liter in gooien... (tank beurt daarvoor was 762 voor 52 dus wel iets beter)
Ik reed hier voor in een Seat leon (uit 2006 ging bijna het 10de jaar in) en ik moet zeggen dat het verbruik na 10 jaar eigenlijk voor mij totaal niet echt op voorruit is gegaan.
ook daar reed ik 700km en moest ik 50+ diesel tanken.. Ik denk dat ik iets zuiniger ben nu met de volvo maar om te ze zeggen dat ik er echt mee ben op geschoten.. nee..
Misschien dat het gebruik nog iets beter wordt maar na 6000km heb ik daar niet veel vertrouwen meer in.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 11:32
door DanielD1976
Ik rij dan een D4 met nu 6000+ km op de teller. Maar mijn laatste tank beurt moest ik na 712km er weer 52 liter in gooien... (tank beurt daarvoor was 762 voor 52 dus wel iets beter)
Dat is met 7-7.5 l/100km wel heel erg veel.
Ik rijd met mijn D4 zo ongeveer 4.5 l/100km als ik een beetje zuinig probeer te rijden. Dat is zelfs nog met 18" wielen die voor een 10-15% hoger verbruik zorgen.
Zelfs als ik niet op het verbruik let en met ~160km/h over de autosnelweg rij, haal ik nog een verbruik van 6.5 l/100km gemiddeld.
Als ik dit dan vergelijk met de Mondeo van 10jaar geleden, met 130pk en hetzelfde gewicht, is de Volvo wel een stuk zuiniger.
Deze verbruikte bij rustig rijden ~6.5 l/100km en bij doorrijden ~9 l/100km.
Ik reed met mijn DS3 overigens wel een stuk zuiniger, ondanks dat de volvo op papier zuiniger zou moeten zijn.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 11:57
door PatrickOceanRace
Het is maar net hoe je het vergelijkt. De V40 is relatief zwaar en als je de diesel pk's aanspreekt gaat die drinken. Ik weet niet welke motor je in de Leon had maar als dat de 1.9 TDI of 2.0TDI met 140PK was is dit natuurlijk niet te vergelijken. Daarbij weegt de Leon ook min. 100 kg minder schat ik zo in. De standaard ECO afstellingen helpen daar ook niet bij.
Ik realiseer een vergelijkbaar verbruik echter wel een kleine verbetering sinds de Polestar chip. Nu haal ik weleens de 1 op 15 op een tank. Voor de chip was 1 op 14 wel het maximaal haalbare. Het lage verbruik is wel te halen als je netjes 120-130 op de cruise control rijdt iedere dag, de meeste V40's die ik tegen kom rijden dit ook, er wordt relatief weinig hard gereden met de auto's ook bij de oosterburen niet valt mij op. Wellicht dat ik daardoor al > 70K gevrijwaard ben van de EGR problemen de klep heeft geen kans om vies te worden....
Overigens is het verbruik hetzelfde als bij mijn S60 D5 die ik in het verleden had. Dus wat dat betreft in de praktijk weinig vooruitgang. Eeuwig zonde dat deze motor niet meer geleverd kan worden. Had laatst een nieuwe XC90 D5 mee van de garage en daar mis je de oude vijfcilinder pas echt in het karakter van de 4 cilinder past niet bij zo'n grote dure auto, en het praktijkverbruik van de D5 in de XC die dag zullen we het maar niet over hebben....
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 12:17
door ultima26
Sinds begin deze maand rijd ik in een Volvo v40 D2 sport business. Ik rij dagelijks 180 Km rijksweg en weekends wat stadsverkeer.
De dagelijks verkeer op rijksweg laat me meestal niet harder rijden dan 110 Km/h, ook last van stilstaand/langzaam rijdend verkeer.
Probeer zoveel mogelijk zuinig te rijden en dat lukt me niet altijd. zie hieronder mijn tankbeurten
Eerste tankbeurt, totaal gereden 1.148 KM, toaal getankt 55.6 liter, gemiddeld op 4,84 L/100km
Tweede tankbeurt, totaal gereden 1.278 KM, toaal getankt 59.05 liter, gemiddeld op 4,62 L/100km
Derde tankbeurt, totaal gereden 1.322 KM, toaal getankt 58.3 liter, gemiddeld op 4,41 L/100km
Ik heb wel een 62 liter tank, zodra de tank display 1 streep laat zien dan gaat de tank lampje branden.
Volgens de BC kan ik dan nog 150Km rijden. Bij 0 Km resterend verandert de kleur van de laatste streep van wit naar rood.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 13:15
door jcompagner
PatrickOceanRace schreef:
Het is maar net hoe je het vergelijkt. De V40 is relatief zwaar en als je de diesel pk's aanspreekt gaat die drinken. Ik weet niet welke motor je in de Leon had maar als dat de 1.9 TDI of 2.0TDI met 140PK was is dit natuurlijk niet te vergelijken. Daarbij weegt de Leon ook min. 100 kg minder schat ik zo in. De standaard ECO afstellingen helpen daar ook niet bij.
ik had een 2.0TDI 6 traps DSG getuned naar 160pk
en nu dus de V40 D4 190pk met 8 traps geartronic
(ik denk er over om ook nog polestar met de eerste beurt er op te laten zetten)
ja het klopt de leon is wel wat lichter, das best jammer want de V40 komt daardoor ook 12 euro per maand duurder uit (is prive, ik lease niet)
Maar goed ik gok dat het wel redelijk aan mijn rij stijl ligt, ik rij best veel snelweg (voornamelijk) en als het druk is dan red ik 1:17 wel (ik kan niet wennen aan die andere belachelijke notatie, heb mijn boord computer ook meteen om gezet naar de meer logische notatie wat iedereen meteen snapt)
Maar ik rij een beetje om de drukte heen (begin laat, eindig laat), dus ja 160+ komt dan best vaak voor

Mijn cruise snelheid is 160 als ik gewoon door kan rijden, en dan zegt de boord computer echt maar 1:12 bij mij
En ik moet even toegeven dat die laatste tank (die vrij slecht is) wel redelijk kan verklaren, daar zit een zondag avond/nacht bij dat ik terug kwam van een bios bezoekje (hoogeveeen-->zwolle) en toen heb ik even gekeken wat de max was, maar volgens mij nog niet gered, want hij ging nog steeds toen ik de 230 al aan tikte... en toen reed ik zag ik in de verte wat vrachtwagens rijden, en om die hier in NL nu met 3x de snelheid in te halen vind ik zelfs iets te gortig
Wat wel zo is mijn de V40 dat je van die snelheid echt niks merkt.. de leon vond ik al vrij goed rijden (ik heb in weinig auto's gereden die ik echt beter vind dan de leon in de tijd dat ik de leon had). Maar de V40 is nog wel wat rustiger op hoge snelheid, of dat goed is voor mij is eigenlijk een andere vraag.
Op die terug weg zat mijn broertje er ook bij in, en ik reed 180/190 of zoiets. En we gingen een auto voorbij, en mijn broertje zei, "he rijd die auto zo langzaam..." en toen keek ik op mijn teller.. dus met andere woorden de snelheids beleving is er niet direct...
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 14:05
door PatrickOceanRace
En we gingen een auto voorbij, en mijn broertje zei, "he rijd die auto zo langzaam..." en toen keek ik op mijn teller.. dus met andere woorden de snelheids beleving is er niet direct...
Dat kan ik beamen. De V40 blijft ook op hogere snelheid heel stabiel. Ik heb de begrenzer laten verwijderen en kan uit ervaring vertellen dat de auto ver boven de 200 ook stabiel blijft en relaxt te rijden. Topsnelheid zonder de begrenzer ligt tussen de 240 en 250 (bergafwaarts te halen) waarbij het tot 220 behoorlijk vlot gaat en daarna met wat meer moeite. Mijn Z4 komt behoorlijk wat sneller aan z'n top. Dit is heel iets anders dan de A4 die ik hiervoor reed, deze werd toch wel erg licht in het stuur > 210 en was het eigenlijk niet comfortabel harder te rijden dan dat. Dat was een van de redenen om na een paar maanden deze voorsprong door techniek weer in te ruilen voor een vertrouwde Zweedse kluis.
Voor mijn werk moet ik minimaal 1x in de twee weken een paar dagen naar Duitsland en/of Polen dan heb ik mooi de gelegenheid om te genieten van de power van de D4. Je kan toch behoorlijk wat BMW's en Mercedessen plagen met een gechipte D4, die geen snelle V40 verwachten.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 19:04
door spacewagon
Als je adaptieve cruisecontrol hebt, dan zie je inderdaad de snelheid van je voorganger in de klokkenwinkel. Je ziet dit alleen bij Elegance en bij Eco. Niet bij Performance. Het is een witte streep/ring rond de snelheidsmeter die dat aangeeft. Heel erg handig, vind ik!
Ik heb een D2 Summum, modeljaar 2013 en die heeft 'tasjes' aan de voorkant van de voorstoelen.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 28.10.2015 - 22:51
door lancer
Zo wat een discussie over het verbruik. Het doel van de vraag was on vast te stellen of de 62l tank als optie een must was of niet.
Antwoorden als die van ultima26 zijn voor mij het meest nuttig. Met een praktijkverbruik van rond de 4.5l/100km zou je met een 40l tank een actieradius hebben van rond de 750km. Daarom inmiddels dan ook de beslissing genomen om de grote tank ook als optie toe te voegen.
Overigens; 1:15 gemiddeld haal ik al met mijn S60 T3 op bezine. Ik ga er dan ook vanuit dat ik met de v40 veel zuiniger zal rijden.
@soepkop, bakkie doen, goed idee!
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 29.10.2015 - 12:19
door PatrickOceanRace
Ik zou altijd een grotere tank nemen. Is altijd prettig om minder vaak bij de pomp te staan. Mijn hobby is tanken in ieder geval niet.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 31.10.2015 - 08:41
door rsnhakan
Gefeliciteerd met de aanschaf Lancer!
Je kunt in het rode (performance) thema niet de snelheid van je voorligger zien. In de overige wel.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 02.11.2015 - 20:09
door Nald
Helaas ben ik zo lomp geweest om de kleine tank te nemen.
Max 650 km te doen.
Praktisch rond de 400 a 500 km te doen. De laatste paar 100km werkt je standkachel niet, en krijg je die irritante waarschuwingen of je en tankstation wilt opzoeken.
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 08.11.2015 - 22:31
door remmm
Ha die Lancer,
Ik zie de v60 van Soepkop nooit meer en nu kom ik straks ook jouw gouden s60 niet meer tegen, waar gaat het heen....??

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop, moet wel dit jaar nog geleverd worden en niet 1e week van januari. Ik ga ook even 1,5 maand een v40 D2 proberen, ik ben erg benieuwd of het tegen/meevalt

Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.12.2015 - 20:56
door lancer
Zo hij is geleverd. Ruim op tijd voor het nieuwe jaar. De eerste kilometers zitten er ook al weer op. Het was even wennen, na een S60 voelt een V40 een beetje als een poppenhuis, kleinere stoelen, kleinere pedalen, lager plafond, ...
Motor en bak zijn wel heerlijk en beter dan in de S60. Wel iets meer onderstuur, maar dat zal door de smallere banden komen.
Gister en vandaag al wat stukken gereden en het is inmiddels alweer helemaal gewend en voelt ook al weer minder klein aan.
De auto was netjes in orde gemaakt door Niham (goed bereikbaar, goed aanspreekbaar en alle speciale dingetjes waren geregeld). Alleen jammer dat de Lifehammer met een schroef in de middenconsole zit. Ik weet van meer mensen dat dit vaker voorkomt bij Niham, als je dit dus niet wilt moet je dat expliciet meegeven.
In MY16 heeft de D2 business in ieder geval geen stoeltasjes meer, dus de Lifehammer blijft voorlopig gewoon op zijn plek zitten.
Vandaag ook de optische tuning gedaan met de formusticker, de elandjes, het zwarte Volvo logo aan de voorzijde en de Silvervision richtingaanwijzers achter. Het Volvo logo had Niham al voor mij verwijderd, maar dat komt denk ik terug. In de fabriek hebben ze het logo nogal lomp op de achterzijde gedrukt, waardoor 4 van de 5 letters in relief op de achterkant staan (er staat nu olvo). Als ik me er echt aan ga storen, plak ik het logo er weer op, maar dan ga ik eerst uitzoeken of ik de letters zwart kan maken (plastidip oid).
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.12.2015 - 21:06
door Ben
Mooie auto Roel !
Re: Verkleiningsoperatie
Geplaatst: 23.12.2015 - 21:12
door lint
Fraaie auto geworden.