Maximum caravangewicht - T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Gaat meer om kosten verhaal.
Heb nu af en toe dat een ander eerst het materiaal weg moet brengen wat ik moet monteren.
Of ik neem het mee in middenpad van mijn bus, maar deze is normaal al op max gewicht.
Is nu weer een periode dat wergever wat voorzichtig is met extra kosten.
Wordt weinig verkocht momenteel, veehouders zijn wat terughoudend.
Melkprijs laag, en regelgeving (o.a. fosfaat) nog niet bekend.

Anders maar een middenweg wat betreft de E.
Bedrijf de kosten en in eigen tijd.
Zag dit weekend dat ik 30 dagen meeneem naar volgend jaar. :-)
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2747
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Hmmm, als er eerst een mannetje vooruit moet om er voor te zorgen dat jij je werk kunt doen, is het E-rijbewijs snel terug verdient.
Daarbij, in diverse bedrijfstakken wordt het E-rijbewijs vanuit een scholingsfonds vergoed. Allicht interessant om uit te zoeken of dit bij jou ook zo is.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Heerlijk, die discussie over aanhangmassa's en rijbewijzen. Ik vraag me altijd af of al die meiden die ik zie rijden met de dikke SUV van pa met een paardentrailer erachter ook echt E bij B hebben. Of die heel jonge bouwvakkers met een bus van de baas en een dikke tandemasser. Let op: het hebben van E bij B (of niet) zegt niets over de vaardigheden die je soms ziet. Op de camping bijv.......
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

De situatie is, als meermaals genoemd, maar even opgesomd:
  • B: totaal gewicht combinatie (= max toelaatbare massa MTM auto plus max toelaatbaar gewicht aanhanger) 3500 kg aanhanger ziet zwaarder dan trekkend voertuig. Uitzondering: de ongeremde aanhanger tot 750 kg mag altijd achter de auto, ook als de auto zelf een MTM tussen 2750kg en 3500 kg heeft.
  • B+: (code 96 aantekening): als B, alleen nu totaal gewicht combinatie van 4250 kg toegestaan.
  • BE: Massa aanhanger onbelangrijk, maximaal totaalgewicht combinatie 7000 kg. Uitzondering: mensen die al BE hadden voor de invoering van de laatste harmonisatie in 2013 houden hun oude rechten (aanhanger in beginsel ongelimiteerd)
CBR examineert niet voor B+, alleen voor E achter B (en C enz... maar hier niet van belang). Je komt dus in een onzinnige situatie als alleen B+ voldoende is. Geen wonder dat het CBR mij desgevraagd antwoordde, dat ze er nog nooit mee te maken hadden gehad. Wie zou zo gek zijn om voor BE examen te doen en dan een beperkte aantekening op z'n rijbewijs (code 96) te vragen?

Ik hoorde (dus niet bewezen) dat je in Duitsland alleen een certificaat van het afleggen van een behendigheidscursusje van een uurtje of twee naar de overheid kan lopen om het rijbewijs aan te laten passen. Heel verschil: de E cursus ligt gemiddeld zo rond de 350 Euro, het examen kost rond de 100 Euro. Een behendigheidcursusje van een uurtje of twee zou met een groepje makkelijk voor 50 euro kunnen, en dan nog leges voor het rijbewijs.

Hebben wij buitenlandse forumdeelnemers die in hun EU land 's willen uitzoeken, hoe daar het B+ rijbewijs wordt verkregen?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Dat is ook zo, even een kort stukje gekopieerd van een ander forum van een Nederlander die in Duitsland woont:
Voor B96 volstond het in mijn geval om 4 uur praktijkervaring op te doen met een aanhanger, 3 theorie avonden in de rijschool, en toen kreeg ik keurig de stempel in mijn rijbewijs.
Dat kennen we hier dus niet....
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Nog niet, in elk geval... <_< Ik heb het in Den Haag uitgezet (op kamer-niveau). Ben benieuwd of er antwoord volgt O-) .
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”