Besturing v40 r design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

lint schreef: Je kan eens proberen om je stuur met twee handen vast te houden en een iets actievere stuurhouding te zoeken.
Waarom zou ik dat willen :)
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
lint
Geartronic member

Misschien stuurt de auto dan beter zonder zwalken en bijsturen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

zonoskar schreef: Misschien ligt het aan mijn manier van rijden? Ik hou altijd ontspannen het stuur vast met alleen mijn linkerhand, elleboog rustend op de leuning links en maak kleine correcties als dat nodig is. Bij de Volvo is dat veel vaker dan bij de Audi, waardoor het lijkt alsof ik steeds zigzaggend tussen de lijnen rij. Dit is wel overdreven, maar ik ben constant bij aan het sturen, rechts, links, dan weer rechts. Handen van het stuur en hij gaat gewoon rechtdoor, daar licht het niet aan. Het zijn die flauwe bochten waar dit vaker optreedt.
Ik hou mijn stuur (meestal) niet heel veel anders vast maar herken het echt niet. Misschien stoor ik mezelf er minder aan of heeft mijn auto het gewoon minder. Ik rijd momenteel op winterbanden maar ervaar het probleem ook niet op zomerbanden. Pirelli P7 en Vredestein Wintrac Xtreme, beide in 205/50/17.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
CHRISITO
4th Gear member

ik merkte hetzelfde met mijn v40 r design maar denk dat het eigen is aan het elektronische stuurbekrachtiging . In mijn mito en mijn vader zijn GLA hebben zelfde symptomen.
Had mijn v40 na een maand al laten uitlijnen bij een bandencentrale waar ik mijn winterbanden ging monteren en de achteras stond een paar graden niet juist sinds dien is het stukken beter maar het gevoelloos sturen is eigen aan de Volvo . hoge snelheden is het stroef en lagere is het precies beter.
strui901
3rd Gear member

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

Ik kwam van een Passat en ging naar een V50. De V50 heb ik allerlei truucjes mee uitgehaald: Bandenspannig, uitlijnen (3X bij twee verschillende bedrijven, waarbij ik zeer goede ervaringen heb met Tyre Point in Zwolle), banden verwisselen, lekker bezig dus. En toch vond ik niet de rust in deze auto. Begrijp me niet verkeerd; door de bochten ging hij als een speer met veel feedback in het stuur, maar het rustig rechtuit op de snelweg zoals de passat was er niet bij.
De korte wielbasis icm met dit stuurgedrag maakte het gewoon niet mijn auto.

Nu rij ik een V70 en die stuurt echt een stuk relaxter. Heerlijk.

Natuurlijk moet je terug naar je dealer. En het stuur hoort kaarsrecht te staan. Opnieuw (en goed) uitlijnen die auto!
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Fab1Man
2nd Gear member

Ik heb het precies andersom. Ik heb geen instelbare stuurbekrachtiging, wel een MY2015 R-Design D4. Ik heb in de winter 17" en in de zomer 18". Nu moet ik zeggen dat ik niet erg te spreken ben over de winterbanden zelf (Dunlop), dus mijn voorkeur gaat sowieso meteen naar 18" qua gevoel. Ik heb in het begin een lekke band gehad met de 17" wielen (toen nog op zomerbanden). Ik vond juist altijd het sturen vrij zweverig, vooral bij rotondes. Sinds die lekke band heb ik meermaals het gevoel gehad dat ik wederom een lekke band had, juist omdat het heel gevoelloos is met sturen.
Bij sportief rijden weet ik dat je een ander karakter mag verwachten en ik weet wanneer de auto onderstuurd vanwege z'n zware neus, maar ik kan het niet goed aan komen voelen en opeens lijkt het alsof je vierkante wielen hebt. Ik weet exact hoe ESP reageert dus het is niet alsof ik als een aso over de weg vlieg, ik kan me erop instellen.
Ik heb door het slechte gevoel het één keer gehad dat de auto gewoon de bocht uitvloog, ESP niet ingreep en ik gelukkig de tegenligger niet raakte. Dat was "maar" met 50km/u. Maar bij rechtdoor heb ik dan juist nergens last van.
Laatst gewijzigd door Fab1Man op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Huite
3rd Gear member

Een beroerd sturende auto kán worden veroorzaakt door een beroerd setje banden.
Dit inclusief het naar één kant trekken.
Wielen wisselen v/a of (beter) een bewezen goed setje (laten) monteren en je weet meer.
Eventueel een dealer of bandenboer bezoeken met een Hunter 9700.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Flumer
1st Gear member

Ik heb geen problemen met rechtdoor rijden, maar ik vind de besturing ook best gevoelloos. Heen en weer schudden met het stuur kan gewoon terwijl je gewoon rechtdoor rijdt
sebasv40
1st Gear member

Heb ik totaal geen last van, ik heb dan wel de inschakelbare stuurbekrachtiging en in mijn afstelling is die super direct.
redfox
1st Gear member

Probeer anders eens of je bij de dealer een stukje kan proefrijden in een andere V40? Dan is het eenvoudiger te achterhalen of het een product eigenschap is, of dat er echt iets niet klopt met je eigen auto.
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Ze hebben de software in de stuurbekrachtiging een update (ja, schijnbaar zit daar ook software in) gegeven en nu zou het beter moeten zijn. Ik merk wel iets verbetering. Gisteravond nog even getest hoe de rechtuitloop is. Op de snelweg kan ik bijna 1 km de handen van het stuur nemen zonder buiten de lijnen te komen, niet slecht. Ik moet zeggen dat mijn vorige auto's dat echt niet konden, die trokken altijd naar rechts. De lange flauwe bocht bij Eersel gaat nu ook een stukje beter. Maar of dit door de update komt, of omdat ze de lampen wat hoger gezet hebben weet ik niet. Ik vond altijd dat ik vrij weinig zicht had. Alleen nu staan de lampen iets te hoog lijkt wel, alle verkeersborden schijnen terug, alsof je groot licht op hebt staan.
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
lint
Geartronic member

Klinkt als een oplossing van het besturingsprobleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mga1600
6th Gear member

Heel toevallig heb ik gisteren een paar uur in een vrijwel nieuwe V40 D4 Rdesign gereden die ik als leen-auto had meegekregen terwijl mijn eigen auto bij de dealer staat voor een service aangelegenheid. Ik vond hem prima sturen, relaxed eigenlijk. Dat exemplaar wilde prima rechtuit. Niets mis mee.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
fret
3rd Gear member
Contacteer:

De mijne stuurt prima, maar trekt altijd naar rechts. Stuur staat ook naar links. Recentelijk vierkant uitgelijnd en nieuwe banden en nog altijd precies hetzelfde. Wel vind ik dat de LDW soms opeens een kant opstuurt (met name bij regen op wegen met spoorvorming, dan "volgt" het systeem blijkbaar de 'regengoot'.
Besturing is inderdaad wel gevoelloos, vergeleken met de BMW die ik hiervoor had. Heb ook instelbare stuurbekrachtiging maar doorgaans op de middelstand, maar ook in andere standen blijft het gevoelloos. Echt zwabberen daarentegen is dan weer niet aan de orde.
Wellicht moet je de auto ook eens laten uitlijnen. Dat wil tegen zwabberen nog wel eens werken!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V40”