tunen D2 115 pk

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
BlackcurrantV70
7th Gear member

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
bemmelenan
2nd Gear member

We hebben hier (lang voordat jij lid was) ook eentje zien wenend terugkomen dat zijn spiksplinter nieuwe Volvo V60 in de soep gedraaid was door tuning, vandaar de raad "bezint eer ge begint", en vooral, als het ooit fout gaat, geef dan niet Volvo of de dealer de schuld.
Hier is sprake van een -verkeerd- uitgevoerde tuning. Inspuiting derde cilinder verkeerd afgesteld waardoor er een gat ingebrand is.
Er zijn ook motoren in de soep gelopen door verkeerd uitgevoerde reparaties en/of onderhoudsbeurten. En wat de duur van mijn lidmaatschap ermee te maken heeft....?
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Bemmelman luister: wij hebben het beste met jou en TS voor ogen, weet dat!

Er wordt gevraagd naar advies en mogelijkheden, die krijg je dan dus ook. En niet alleen van experts (daar hebben we er nogal wat van hier) maar ook van ervaringsdeskundigen en, deels, vanuit de informatie die geplaatst is op dit forum. Kijk, als ontlasting als zodanig benoemd moet woreden en iemand noemt het opeens poep, dan hebben we het nog steeds over hetzelfde, toch?
Zo ook met tuning voor Volvo. Daar zijn -tich mogelijkheden voor van power box tot Polestar. Nu is Polestar toevallig de huistuner van Volvo, doet dat dus ook binnen de veilige marges en, niet geheel onbelangrijk, je blijft je fabrieksgarantie houden. En daarin is ook de reden gelegen dat Polestar de D2 niet doet.

Onze materiedeskundige OGA244 zei het al, de koppeling kan het niet aan. En als je al teveel in de software gaat wroeten......dat heb je kunnen lezen met dank aan Ivo.

Voor jou en TS is het een keuze: doe ik het wel (en zo ja waar en hoe) of doe ik het niet, gelezen hebbende de welgemeende adviezen en informatie die we zowel jou als TS hebben gegeven. Onze adviezen zijn gratis, de informatie op dit forum dito. Ik heb nu een geintje met mijn ongetunede V70 D5 en je wilt niet weten wat dat al kost. De schade die ik heb had evengoed tengevolge van tuning kunnen ontstaan en dan valt die betrekkelijke toename in vermogen en in sommige gevallen brandstofverbruik in het niet bij de motorschade die kan ontstaan als bedrijven je iets geven wat feitelijk niet verantwoord is.

Maar nogmaals, het staat een ieder vrij zijn Volvo bij "de eerste de beste laptop goochelaar" aan de stekker te hangen maar twee "punten van aandacht":
1: Bezint eer ge begint
2: Een gewaarschuwd mens telt voor twee
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
bemmelenan
2nd Gear member

Bemmelman luister: wij hebben het beste met jou en TS voor ogen, weet dat!
De rede dat Polestar de D2 niet van tuning voorziet is louter commercieel. Waarom een duurdere D3/D4 kopen als je een D2 tot de zelfde( bijna )waardes kan tunen.
En ook ik ben een ervarings-deskundige. Nog nooit problemen met tunen gehad. En ik blijf ook altijd op een normale manier communiceren.
Laatst gewijzigd door bemmelenan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef: Onze materiedeskundige OGA244 zei het al, de koppeling kan het niet aan. En als je al teveel in de software gaat wroeten......dat heb je kunnen lezen met dank aan Ivo.
Op zich zou een beperking in de koppeling toch niet direct een reden moeten zijn om niet te chippen? Het gaat lang niet altijd om extra pk's of Nm, dat zie je wel aan de Polestar tuning van de D4. 10pk erbij is geen reden om te chippen op zich, maar het feit dat je minder turbogat hebt bijvoorbeeld wel. Een bekende tuner in het Fiat/Alfa wereldje houdt daar ook gewoon rekening mee, zie de tekst op deze pagina:
Koppelwinst is een keurige 50 Nm waarbij we eigenlijk meer rekening houden met de maximale belastbaarheid van de koppeling dan met de maximaal haalbare winst. Er zit meer in maar omwille van het behoud van de techniek halen we die er niet uit.
Je kunt natuurlijk op allerlei manieren chiptuning uitvoeren, gewoon de standaard aanpassingen inladen en klaar, of een specifiek voor jouw auto geschreven programma laten maken. Feit blijft dat de chipper rekening moet houden met de eigenschappen van een product en dat er een hoop lui rondlopen die er weinig van bakken en dat juist niet doen. Die verhalen lees je vaak, terwijl er ook genoeg dingen goed gaan.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
larssw
1st Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Er wordt gevraagd naar advies en mogelijkheden, die krijg je dan dus ook. En niet alleen van experts (daar hebben we er nogal wat van hier) maar ook van ervaringsdeskundigen en, deels, vanuit de informatie die geplaatst is op dit forum.
Ik denk dat juist daar een boel misverstanden vandaan komen. Ieder met écht verstand van motortuning en de nodige ervaring weet dat na goede tuning de motor + alle samenhangende onderdelen i.c.m. goede brandstof juist beter dan origineel op elkaar zijn afgestemd (een niet-getunede Volvo moet af-fabriek namelijk ook op ranzige peut uit het Oostblok kunnen rijden). Slijtage is volledig afhankelijk van de manier van rijden. Ik kan een niet-getunede Volvo ook binnen enkele duizenden km's kapot krijgen als ik dat wil.

Vaak zie je dat mensen met slechte ervaringen op hun centjes hebben gezeten in hun zoektocht naar meer peekaa's. Tuning moet altijd voor weinig, zo zie je eerder genoemde eBay powerbox nog regelmatig voorbij komen :lol: Deze ervaring wordt dan weer gedeeld op het grote boze internet en mensen die zelf weinig kennis in huis hebben nemen dit over.

V.w.b de 1.6D motor: zorg voor goede tuning, het liefst op maat of bijv Rica. Dit blok kan de tuning prima hebben, geen enkel probleem. Ik heb er al tientallen voorbij zien komen op de zaak. Alles valt en staat met de manier van rijden en de juiste brandstof. De reden dat Polestar dit blokt niet tuned is inderdaad louter commercieel. Zo zullen Polestar-accesoires die later worden uitgebracht ook enkel beschikbaar komen voor de top-motoriseringen, beetje hetzelfde principe als bij de V40 Carbon Edition.
Laatst gewijzigd door larssw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Het blok kan wel wat hebben maar de koppeling niet. Als je er dan tuning in gaat drukken, pas dan in elk geval ook de koppeling aan. En gaat het gebeuren stuk ben je bij o.a. Bart Simpson (af en toe alhier nog aanwezig) meer dan welkom om de reparatie IN EEN ECHTE VOLVOGARAGE uit te laten voeren.
Vigilat ut quiescant
larssw
1st Gear member

Verkapte reclame voor meneer Simpson ;-)

Op zaken als de koppeling, versnellingsbak, e.d. zit meer marge dan je denkt. Zeg zo'n 30pk en 50Nm erbij is bij normaal gebruik geen probleem. Dat valt allemaal nog onder stage 0/1 tuning. Tenzij +/- 10 dkm kortere levensduur op +/- 2 ton echt een issue is.

En wat bedoel je precies met 'IN EEN ECHTE VOLVOGARAGE'?
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
bemmelenan
2nd Gear member

Het blok kan wel wat hebben maar de koppeling niet. Als je er dan tuning in gaat drukken, pas dan in elk geval ook de koppeling aan.
Koppeling gaat eerder stuk door manier van rijden. Als eerste bij een stoplicht weg willen zijn. Wegrijden met slippende koppeling enz...
Ook nog nergens gelezen dat de koppeling een zwak punt is bij Volvo. Ik heb er met mijn auto iig geen last van.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Echte volvo garage = dealer
Vigilat ut quiescant
larssw
1st Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Echte volvo garage = dealer
Dan beveel ik Volvo Ton van Kuyk aan! ;-)
BlackcurrantV70
7th Gear member

Niet verkapte reklame voor Ton van Kuyk ?

We gaan erover ophouden, ga jullie gang, voor mijn part persen jullie 300pk uit de D2, zolang je maar Volvo of de dealer niet de schuld geeft als het achteraf fout gaat.
Als dit voor jullie ok is, zal de dealer jullie van harte, met een big smile, ontvangen in geval van een kapotte motor, koppeling enz... :-)

Je redenering waarom Volvo de D2 niet tuned, zijde puur commercieel, kan je ook omdraaien, als de D2 voor de TS onvoldoende power heeft, waarom dan geen D3 of D4 gekocht....

Amen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
lint
Geartronic member

BlackcurrantV70 schreef: Niet verkapte reklame voor Ton van Kuyk ?

We gaan erover ophouden, ga jullie gang, voor mijn part persen jullie 300pk uit de D2, zolang je maar Volvo of de dealer niet de schuld geeft als het achteraf fout gaat.
Als dit voor jullie ok is, zal de dealer jullie van harte, met een big smile, ontvangen in geval van een kapotte motor, koppeling enz... :-)

Je redenering waarom Volvo de D2 niet tuned, zijde puur commercieel, kan je ook omdraaien, als de D2 voor de TS onvoldoende power heeft, waarom dan geen D3 of D4 gekocht....

Amen
+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
bemmelenan
2nd Gear member

We gaan erover ophouden, ga jullie gang
Gelukkig. :'(
Laatst gewijzigd door bemmelenan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
chrisvv
1st Gear member

Zat ff te lezen over het tunen van een auto motor. Bij een goede tuner en bij netjes rijden gaat er weinig fout. Ik heb 3 seats laten tunen en er is er geen kapot gegaan door het vermogen. Mijn tfsi van standaard 200 PK is naar 340 PK gegaan en ging als een spreer. Vanaf de eerste km getund N bij 165000 ingeruild op een nieuwe. Wel een probleem gehad met een pakking van een benzinepomp maar dat was los van de tuning. Goed tunen kan maar dan wel bij Rica bv. En de rijstijl bepaald alles. Geen stoplichtsprinter willen zijn, vooral bij koude motor. Ik weet wel dat mijn D2 ook aan de beurt komt.
Gr. Chris
larssw
1st Gear member

Ik ben benieuwd wat de TS gaat doen na al onze antwoorden!
BlackcurrantV70 schreef: Leesvoer voor de TS

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584
Tot slot, ik heb dit stukje ook maar even gelezen, en zoals ik hierboven in een eerder bericht aangaf gaat het hier inderdaad om 'cheap tuning', de gevreesde werkwijze die het betreffende bedrijf (vaak enkel powerboxen, of niet goed geteste home-made geschreven software uit de UK) heeft gebruikt. Dat mag eigenlijk niet eens chiptuning heten, en is daarom dus ook niet relevant in dit topic waarin in eerste instantie een professionele tuner als Rica wordt genoemd door de TS.

Iets met appels en peren...
OGA244
8th Gear member

@larssw, en volvo geeft onverkort haar fabrieksgaranties op Ricatuning?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Natuurlijk niet! kapot door tuning (ook bij Rica) is gewoon rekening klant...
Volvo for life
larssw
1st Gear member

OGA244 schreef: @larssw, en volvo geeft onverkort haar fabrieksgaranties op Ricatuning?
Nee. In het verleden wel en was het aan alle dealers in Nederland vrij om dit zelf te bepalen, maar gezien de recente positionering van Volvo's huistuner is er gekozen om enkel Polestar te voeren en te ondersteunen, wat natuurlijk volstrekt logisch is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

In het verleden ook niet! volvo heeft zelfs dealerstamcontracten ter discussie gesteld bij dealers die toch tuneden.
Nog steeds komt Volvo bij dealers op de koffie die een dubieuze claim indienen na tuning, terecht.
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V40”