Pagina 2 van 5

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 18.01.2016 - 12:06
door rsnhakan
En hierdoor laat ik geen service 2.0 updates meer uitvoeren, tenzij er iets niet goed werkt. :)

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 18.01.2016 - 12:11
door henkchroom
Een work-around kun je het eigenlijk niet noemen. Je praat over hooguit 5 sec.
Mijn computer start langzamer op.
Maar misschien is het ook een misser in de software.
De overlast is voor mij te gering om druk over te maken.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 18.01.2016 - 13:15
door IV39
Ik hoop dat er niks wijzigt. Nu stap ik in, druk gelijk op de startknop, doe mijn gordel om en ik rij weg. (keyless). Dat werkt naar tevredenheid. Met de druk op de startknop zie ik ook gelijk of ik de knop goed heb ingedrukt. Komt wel eens voor dat je net niet goed drukt en de auto dus niet start.
Tijdens het omdoen van de gordel heeft de auto de tijd om aan te gaan etc.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 18.01.2016 - 14:43
door IkeV70
IV39 schreef: Ik hoop dat er niks wijzigt. Nu stap ik in, druk gelijk op de startknop, doe mijn gordel om en ik rij weg. (keyless). Dat werkt naar tevredenheid. Met de druk op de startknop zie ik ook gelijk of ik de knop goed heb ingedrukt. Komt wel eens voor dat je net niet goed drukt en de auto dus niet start.
Tijdens het omdoen van de gordel heeft de auto de tijd om aan te gaan etc.
Zo ben ik het idd ook gewend. Gordel gaat altijd pas als laatste om, meestal met 1 hand terwijl ik al van mijn parkeerplaats afrol. Ik zou er flink van balen als ik mijn jaren-ingesleten routine zou moeten aanpassen.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 21.01.2016 - 20:00
door JoostVos
stoerebink schreef: - in de HYBRID-stand gebeurt er het volgende: ik rij weg op de electromotor. Als ik dan even wat extra gas geef, waardoor de diesel erin komt, wil hij niet meer terug naar de electromotor. Het rode pijltje op het rechter metertje springt helemaal naar onderen, wat aangeeft dat er niet meer op electrisch wordt overgeschakeld.

- Als ik dan tóch terug wil naar de electromotor moet ik een trucje uithalen: overschakelen op Pure, de diesel kachelt nog enkele seconden door, en dan gaat ie electrisch rijden. Daarna terug naar Hybride, en dan werkt alles weer. Geef ik daarna echter weer een dot gas, waardoor de diesel er weer inkomt, is het weer einde verhaal: rode driehoekje springt omlaag, en de electromotor gaat uit.
Herkenbaar en heel vaag. Ik ga morgen bellen met de dealer wat dit is. Het is niet regenereren want als je het gas los laat verbruikt de motor geen diesel. Heb ook een tweet gestuurd naar @VolvocarNl

Ik heb ook het volgende effect gezien ineens na de update (wat het met de software update van de electra aandrijving te maken heeft weet ik niet): Preconditioning aan, onderweg stuurverwarming uitzetten, stuurverwarming aanzetten. Stuurverwarming staat dan aan (lampje brand) maar het stuur wordt niet meer warm

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 21.01.2016 - 20:28
door IV39
Mijn auto mag morgen naar de garage voor 96K beurt (ben iets te laat). Ik heb begrepen dat ze dan ook gelijk alle software vernieuwen.
Ik zal daarna posten wat mijn bevindingen zijn.

AL moet ik wel van te voren melden dat ik een storing in het motorsysteem heb en bij 155km de diesel minder vermogen krijgt. Ik hoop dat ze kunnen vinden waar dat door komt.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 22.01.2016 - 03:28
door rsnhakan
Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 22.01.2016 - 07:25
door henkchroom
- in de HYBRID-stand gebeurt er het volgende: ik rij weg op de electromotor. Als ik dan even wat extra gas geef, waardoor de diesel erin komt, wil hij niet meer terug naar de electromotor. Het rode pijltje op het rechter metertje springt helemaal naar onderen, wat aangeeft dat er niet meer op electrisch wordt overgeschakeld.
Begin januari ook een nieuwe update gehad, maar dit probleem heb ik nog niet gehad.
Of is de garage zo verstandig geweest en heeft niet de laatste update van een bepaald onderdeel gedaan?

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 22.01.2016 - 10:39
door vaudi
De nieuw uitgeleverde V60 met twin engine lopen toch ook uit de kunst. Daar zit de door ontwikkelde software in.
Dus waarom zo bang voor die update's Gewoon doen. Daar zit toch garantie op? Ze laten je niet in de koude staan bij Volvo!

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 09:28
door IV39
rsnhakan schreef: Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?
Nee, dat is het niet geweest, ik reed alleen op de diesel en niet in de powerstand.
Ik moet nog even bellen met de garage wat ze precies gedaan/gevonden hebben.
De nieuwe software staat er weer op. Ik heb nog niet kunnen testen hoe het nu met de diesel is bij 155km, wat te druk vanmorgen.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 09:40
door RoaldH
IV39 schreef:
rsnhakan schreef: Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?
Nee, dat is het niet geweest, ik reed alleen op de diesel en niet in de powerstand.
Ik moet nog even bellen met de garage wat ze precies gedaan/gevonden hebben.
De nieuwe software staat er weer op. Ik heb nog niet kunnen testen hoe het nu met de diesel is bij 155km, wat te druk vanmorgen.
Als het roetfilter aan het reinigen is, loopt de auto ook niet harder dan 155km/h (omdat de elektromotor niet losgekoppeld kan worden).

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 11:12
door IV39
RoaldH schreef:
IV39 schreef:
rsnhakan schreef: Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?
Nee, dat is het niet geweest, ik reed alleen op de diesel en niet in de powerstand.
Ik moet nog even bellen met de garage wat ze precies gedaan/gevonden hebben.
De nieuwe software staat er weer op. Ik heb nog niet kunnen testen hoe het nu met de diesel is bij 155km, wat te druk vanmorgen.
Als het roetfilter aan het reinigen is, loopt de auto ook niet harder dan 155km/h (omdat de elektromotor niet losgekoppeld kan worden).
Maar de auto ging wel harder dan 155km maar je merkte duidelijk een verlies aan vermogen wat ik voorheen niet had. Ook de melding Storing motormanagent (of zoiets) ontstond dan. Niet altijd maar als die kwam dan was het bij dat punt.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 11:22
door NielsPHEV
RoaldH schreef:
IV39 schreef:
rsnhakan schreef: Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?
Nee, dat is het niet geweest, ik reed alleen op de diesel en niet in de powerstand.
Ik moet nog even bellen met de garage wat ze precies gedaan/gevonden hebben.
De nieuwe software staat er weer op. Ik heb nog niet kunnen testen hoe het nu met de diesel is bij 155km, wat te druk vanmorgen.
Als het roetfilter aan het reinigen is, loopt de auto ook niet harder dan 155km/h (omdat de elektromotor niet losgekoppeld kan worden).
Hoezo kan dan de e motor niet losgekoppeld worden ? Bij regenereren gebruiken ze de ESG om extra belasting te creëren niet de ERAD

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 11:54
door IV39
Garage net gebeld. Ze hebben de normale 90K beurt gegeven en alle software geupdate, gekalibreerd etc.
Er is dus niks gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn van het vermogensverlies bij 155km. Ik ben benieuwd of het gewerkt heeft... ff testen dus als het kan.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 12:47
door RoaldH
NielsPHEV schreef: Hoezo kan dan de e motor niet losgekoppeld worden ? Bij regenereren gebruiken ze de ESG om extra belasting te creëren niet de ERAD
Ik kreeg de laatste keer op de snelweg de auto met geen mogelijkheid boven de 154km/h en er stond een melding dat er tijdelijke beperkingen waren van het hybridesysteem. Het verbruik was ook een flink stuk hoger en nadat dat weer normaal was, kon ik wel harder dan 155. Dat lijkt op het regenereren van het filter. Of ligt dit aan de software van eind 2015? De maanden daarvoor heb ik dit ook niet waargenomen.

N.B. Bij 155 km/h koppelt namelijk de ERAD helemaal los...

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 25.01.2016 - 19:02
door vaudi
RoaldH schreef:
IV39 schreef:
rsnhakan schreef: Na ongeveer 155 km/u stopt de elektromotor met aandrijven. Dat is het niet neem ik aan?
Nee, dat is het niet geweest, ik reed alleen op de diesel en niet in de powerstand.
Ik moet nog even bellen met de garage wat ze precies gedaan/gevonden hebben.
De nieuwe software staat er weer op. Ik heb nog niet kunnen testen hoe het nu met de diesel is bij 155km, wat te druk vanmorgen.
Als het roetfilter aan het reinigen is, loopt de auto ook niet harder dan 155km/h (omdat de elektromotor niet losgekoppeld kan worden).
@RoaldH,
Hoe kun je zien / merken als de auto het roetfilter regenereert? Zeker bij die hoge snelheden. Bij lagere snelheden kan ik het horen of zien aan het momentele verbruik. Maar dat is bij 150+ toch al erg hoog.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 26.01.2016 - 08:09
door IV39
En daar was de melding vanmorgen weer :(, Motorsysteem Service Vereist.
Het lijkt er nu echter wel op dat er geen sprake meer is van vermogensverlies bij/na de 155km. Daar wordt volgens mij ook geschakeld van 4 naar 5 dus je merkt daar natuurlijk wel iets.
Vandaag maar weer even bellen met de garage om te vragen wat ze er nu precies aan gedaan hebben naast de normale updates van de systemen.
Gisteren had ik ook drie keer dat mijn ACC uitviel, zonder een voor mij, verklaarbare reden.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 26.01.2016 - 09:52
door RoaldH
vaudi schreef: @RoaldH,
Hoe kun je zien / merken als de auto het roetfilter regenereert? Zeker bij die hoge snelheden. Bij lagere snelheden kan ik het horen of zien aan het momentele verbruik. Maar dat is bij 150+ toch al erg hoog.
@vaudi: Er komt nog een liter of 2 bij, bij het toch al hoge verbruik. Je kan de proef op de som nemen door AWD te kiezen als rijstand. Dan krijg je meteen de waarschuwing dat er tijdelijke beperkingen zijn van het hybridesysteem. Alleen Hybrid en Power (zonder ERAD ondersteuning) zijn dan te kiezen. Ik weet niet of dit anders is bij een MY14,15 of 16.

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 26.01.2016 - 10:14
door RoaldH
IV39 schreef: En daar was de melding vanmorgen weer :(, Motorsysteem Service Vereist.
Het lijkt er nu echter wel op dat er geen sprake meer is van vermogensverlies bij/na de 155km. Daar wordt volgens mij ook geschakeld van 4 naar 5 dus je merkt daar natuurlijk wel iets.
Vandaag maar weer even bellen met de garage om te vragen wat ze er nu precies aan gedaan hebben naast de normale updates van de systemen.
Gisteren had ik ook drie keer dat mijn ACC uitviel, zonder een voor mij, verklaarbare reden.
Hou ons op de hoogte!

Re: Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Geplaatst: 26.01.2016 - 13:56
door IV39
De garage gaf aan dat mijn melding overeenkomt met een bekende storing. Ze hebben daarna netjes de bijhorende handelingen verricht, lees updaten van verschillende zaken, en zijn er toen, logischerwijs vanuit gegaan dat dit het euvel verholpen zou moeten hebben.
Helaas is er nu weer of nog steeds een storing. Weer even langsrijden dus om uit te lezen wat er aan de hand is.

Als ik meer weet, post ik het.