Kinetic in Belgische configurator is wel een beetje een flater. Als je die versie pakt verpest je eigenlijk compleet het chique design van de auto, want:
- Geen Thor's Hammer LED-verlichting
- Volledig grijze achterbumper, zelfs de uitlaten zijn niet verchroomd (bij D3 krijg je er zelfs maar eentje..)
- Geen fraai verticaal Sensus scherm, maar een kleiner horizontale variant, wat er enorm knullig uitziet door de grote stukken plastic die onder en boven dan over zijn
- Geen parkeersensoren
- Standaard 17" is oké, maar men had wel een iets minder suf design kunnen kiezen. Nu wordt je eigenlijk alsnog gedwongen duurdere wielen te kiezen.
Vrees echter dat het in Nederland wel weer hetzelfde zal zijn. Heb dat op YouTube wel eens nagevraagd bij Volvo-eigenaars uit andere landen maar in bijv. VK en VS zijn bovenstaande features gewoon standaard (of laat men de Kinetic niet eens toe tot het gamma) omdat Volvo daar graag een luxe imago uitstraalt. Maar blijkbaar denkt onze importeur daar heel anders over.
Verder nog wat andere vragen / opmerkingen:
- Wanneer komt er de mogelijkheid te kiezen voor een minder suf stuurwiel? Ik vind dat ronde design van het 'hart' zo'n afbreuk doen aan het interieur. Ik wil een dik en krachtig overkomend ding in mijn handen hebben (MB en Audi hebben dit wel begrepen bij de huidige modellen) en Volvo komt met een dunne hoepel met een truttig centrum. Kijk, als men nu dit stuur optioneel gaat leveren ben ik meer dan tevreden:
http://st.motortrend.com/uploads/sites/ ... terior.jpg
- Hetzelfde geldt voor de ventilatieroosters links en rechts naast het scherm. Walgelijk op de XC90, doet onzettend plomp en Amerikaans aan. De S90/V90 zitten al dichter bij de concept (zie link hierboven) maar het kan nog een stuk strakker..
- Weet iemand de acceleratietijden van de D3? D4 doet er ca. 8.2 seconden over, geen slechte tijd voor een 1800 kg wegende auto..
- Welke prijs denken jullie dat de T8 in Nederland zal krijgen? Ik hoop van harte niet veel meer dan 60k, anders wordt 'ie als opvolger voor onze V60 D6 te duur (nu 15 ipv 7 procent). Sowieso zal de T8 door die bijtellingsverandering veel minder hard gaan lopen dan de dieselhybrides denk ik..
- Weten jullie of de S/V90 qua verkrijgbare uitrusting volledig gelijk lopen met de XC90? Ikzelf kon geen verschillen ontdekken in de configurator, maar ik zou het graag weten.
- Erg netjes van Volvo dat uitgebreide variant van City Safety (large animal, ped/cyclist detection, intersection braking) én Intellisafe Assist (= ACC (adaptieve cruise control + lane keeping aid + pilot assist) op ALLE varianten (ook de karige Kinetic) standaard zijn. Moet ook wel met die 2020 doelstelling, maar op een A6 of 5 serie kan je dik aftikken als je adaptieve CC wilt...
- Dan nog een opmerking over die cilinderkwestie, het zit mij ook best hoog. Vind het erg jammer dat Volvo nu voor de goedkope optie gaat door enkel nog te werken met tweeliter viercilinders. Reviewers geven terecht aan dat de motor in de XC90 eigenlijk gewoon tekort komt, niet per se in power maar wel doordat ie lelijk rauw klinkt, zuipt als een tempelier, en gewoon niet zo mooi soepel loopt als een zescilinder (bijv. X5 3.0 of Q7 3.0 TDI) doordat 'ie er veel harder aan moet trekken. En ik weet dat de vijfcilinders ook maar een deel van de geschiedenis kenmerken, maar mijn plan zou dan zijn om een nieuwe zescilinder te ontwikkelen, mét cilinderuitschakeling. Deze techniek is nog lang niet uitontwikkeld en er wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Ik was ook degene die pas in de AutoWeek spiegel die vraag stelde (ook al was het antwoord niet echt bevredigend, tuurlijk snap ik ook wel dat Ferrari geen viercilinders gaat gebruiken). Op het moment dat je een zescilinder hebt die bij lage last terug kan naar 4 of 3 cilinders, hoeft het verbruik helemaal niet enorm te zijn. Maar als je wél die power nodig hebt, is het er. En je hebt eindelijk weer wat fraais om naar te luisteren. Met viercilinders komt Volvo wat mij betreft echt tekort ten opzichte van de Duitse merken met wie men zich graag identificeert. Nu zal er iemand zeggen dat je geen zescilinder nodig hebt omdat de T6 ook al power zat heeft. Is ook zo, dankzij een turbo en supercharger. Maar je kunt toch het trucje doorhalen en die zescilinder (met ACT) ook voorzien van drukvulling? Op die manier kan je makkelijk 400 pk uit zes cilinders halen. Noem het ding T7 als conventioneel alternatief voor de T8, lever 'm in R-Design of eventueel nog als Polestar, en je houdt tenminste ook die mensen tevreden.. Zou het persoonlijk geweldig vinden.