Pagina 2 van 5

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 16:20
door sebastiaan84
In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 18:45
door t5power
sebastiaan84 schreef: In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)
No problem. Wij rijden een getunede S40 2.0D en een familielid een V50 2.4. Als ik niet teveel kms zou moeten maken zou ik ws voor de 2.4 gaan, lekker rustig motortje en mooie loopcultuur. Geen turbo, kan dan ook niet kapot en indien je hem in de toeren jaagt klinkt hij nog best mooi ook.

2.4 of 2.4i

Geplaatst: 19.01.2016 - 18:59
door brutetyphoon
Zou sowiezo voor een 5 cylinder gaan. Ben zelf in 2007 van een S40 2.0 naar een nieuwe V50 2.4 gegaan. Dat betekende nog meer trekkracht onderin, heerlijke rotsvaste vering, en lekker mee knallen met de grote jongens op de Duitse autobahn. Kun je nog een goede 2.4i vinden zou ik daar voor gaan , die heeft net even dat beetje extra :devil:

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 19:13
door E.Werker
Origineel is de 1.8 ontwikkeld door Mazda, daarna nog wat aangepast door ford en gebruikt bij zowel ford als Volvo. Dat een s40/v50 geen echte Volvo is, is natuurlijk onzin. Dat een auto op hetzelfde platform staat als een focus of Mazda 3 betekent niet dat het dezelfde auto is. Gezien het gebruik van PSA en Ford motoren nu en in het verleden, is de 1.8 of 2.0 zeker geen slechte keuze. Geen 5-cylinder, maar voor NL zonder bergen ruim voldoende.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 20:32
door Summum
Misschien een weinig 'zakelijk' argument, maar misschien wel de belangrijkste reden om voor een vijfcilinder te gaan: HET GELUID! :love:

Heerlijk die zoevend roffelende vijfcilinder. Heb dat na de overstap naar de V60 2.0 wel gemist, alhoewel voor het overige die V60 natuurlijk in alles de baas is over de V50.

Nu kan ik kiezen...heerlijk zoeven zonder verbrandingsmotor....of lekker roffelen met de D5! Of gewoon allebei en knallen! O-)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 22:35
door ijsga
t5power schreef:
sebastiaan84 schreef: In mijn dropbox staan een aantal nuttige pdfjes van Volvo zelf (prijslijsten, IOM's) Die info is soms erg handig.

En T5power het is geen kwestie van elkaar afschieten toch, zie het als aanvulling op de rest :)
No problem. Wij rijden een getunede S40 2.0D en een familielid een V50 2.4. Als ik niet teveel kms zou moeten maken zou ik ws voor de 2.4 gaan, lekker rustig motortje en mooie loopcultuur. Geen turbo, kan dan ook niet kapot en indien je hem in de toeren jaagt klinkt hij nog best mooi ook.
Ook bij lage toeren een heerlijk geluid, en altijd een goed ochtendhumeur (klinkt dan nog beter!). Ga alsjeblieft voor de vijfcilinder, iedere rit is weer genieten!

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 22:41
door berndw
ijsga schreef:
Ook bij lage toeren een heerlijk geluid, en altijd een goed ochtendhumeur (klinkt dan nog beter!). Ga alsjeblieft voor de vijfcilinder, iedere rit is weer genieten!

Eens!, als je jaar kilometrage niet bijzonder hoog is, is het de paar tientjes per maand aan brandstof meer dan waard. Tenminste, dat vind ik.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 22:41
door ijsga
berndw schreef: Heb zelf de 'fout' begaan door eerst te gaan proefrijden in een 2.4 benzine automaat. Dan stap je niet snel meer in een 1.8/2.0. En als je dat al doet, ben je denk ik al snel uitgekeken. Als je er helemaal blanco in wil gaan, zou ik zeggen rij eens in een 1.8 en 2.0. Bevalt deze, ga dan hiervoor. Als je ervoor of erna nog in een 2.4 gaat rijden, is het denk ik lastig om de 1.8/2.0 op waarde te kunnen schatten. Misschien kan jij wel nog objectief zijn, maar mij is het in ieder geval niet gelukt.
Ik heb direct na elkaar een proefrit gemaakt in een V50 2.0, en daarna de 2.4 automaat. De 2.0 heeft pas goed koppel wat hoger in de toeren. De 2.4 automaat was een wereld van verschil, veel power (ook onderin de toeren), heel ontspannen rijden door de automaat, en natuurlijk het geluid. De 2.4 automaat heb ik toen gekocht. Heb in twee jaar tijd 43.000 heerlijke kilometers er mee gereden.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 19.01.2016 - 23:16
door gose91
Toen ik op mijn werk aankondigde dat ik een mooie S40 1.8 had gezien, werd er bijna een interventie georganiseerd. Die moest ik toch vooral niet halen!
En proefrit van een 2.4 na een 1.8 bevestigde dat wel, dus ik ben mijn collega's de komende jaren dankbaar :D

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 20.01.2016 - 10:09
door sbv
Ik weet eventueel nog wel een V50 2.4 momentum met ca 120000 km erop auto is uit 2006. Het is een 140 pk die door Rica naar 170 pk gebracht is. Auto is niet van mij maar van de moeder van goede vriend

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 20.01.2016 - 10:29
door sebastiaan84
http://www.taggleauto.nl/170685/

Weet niet waar je woont, deze staat in Hoogeveen bij de Volvo handelaar waar ik mijn V50 vandaan heb. Mooie lage km stand ook (mijne kocht ik met 262k nu staat die op 273k)

EDIT Haarlem is wel serieus eindje rijden.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 20.01.2016 - 15:25
door gas2bine
Weinig woorden aan vuil maken:

Mijn vriendin heeft een C30 met 2.0: rijd gewoon heel goed.
Ik heb een V50 met D5: rijd geweldig!

Verbruik van de 5 cilinder is hoger, maar dat vergeet ik altijd.....
Leven is een feest, als je het er zelf maar van maakt.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 00:56
door Sander02
Quote uit autoweek review, http://www.autoweek.nl/autotest/1605/volvo-v50-18

"Gevoelsmatig schat je het verschil tussen een V50 met 2.4 op de kofferklep of met 1.8 als typeplaatje veel groter dan het werkelijk is. Het scheelt tenslotte 0,6 liter cilinderinhoud, ofwel een kwart. Maar het inleveren van de vijfde zuiger heeft niet eens schokkende gevolgen. In plaats van 140 pk heeft de 1.8 125 pk en daar blijkt heel goed mee te leven. Sterker nog, hij lijkt zelfs datzelfde karakteristieke vijfcilindergeluid te hebben. Alleen de gebrekkige trekkracht in de vijfde versnelling verraadt het lagere koppel van deze motor."

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 09:29
door t5power
Sander02 schreef: Quote uit autoweek review, http://www.autoweek.nl/autotest/1605/volvo-v50-18

"Gevoelsmatig schat je het verschil tussen een V50 met 2.4 op de kofferklep of met 1.8 als typeplaatje veel groter dan het werkelijk is. Het scheelt tenslotte 0,6 liter cilinderinhoud, ofwel een kwart. Maar het inleveren van de vijfde zuiger heeft niet eens schokkende gevolgen. In plaats van 140 pk heeft de 1.8 125 pk en daar blijkt heel goed mee te leven. Sterker nog, hij lijkt zelfs datzelfde karakteristieke vijfcilindergeluid te hebben. Alleen de gebrekkige trekkracht in de vijfde versnelling verraadt het lagere koppel van deze motor."
lol , *kijkt @ je onderschrift* 8-)

Heb hiervoor een S40 2.0 gereden, wel oud model. Redelijk wat vermogen (140 pk) maar o jee wat een herrie op de snelweg. Ding deed wel 3200 toeren bij 120, daar word je flink gek van. Ik weet niet wat nieuwere 2.0 en 1.8 doen maar ik weet in ieder geval dat de 2.4 lekker rustig is.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 09:59
door sebastiaan84
2.4i GT: ik meen net geen 2600 rpm bij 125 op de klok en net geen 2800 rpm bij 135 op de klok. Zoevend over de autostrada dus.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 10:37
door m-kliko
Valt mij ook op dat de 2.4i (GT) erg rustig is op de snelweg.
Zat laatst naast mijn zus in de auto op de snelweg (Ze heeft een Polo 1.4 uit 2008/9), en wilde bijna zeggen of ze door kon schakelen.
Maar ze zat al in de hoogste versnelling. 3000/3300 rpm! Wat een herrie.

Natuurlijk een heel ander kaliber auto en motor. Maar toen merkte ik pas hoe verwend ik eigenlijk ben!

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 10:40
door ijsga
Yep, als wij 3300 rpm rijden op de snelweg dan zitten we tegen de 160 aan...

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 10:43
door sebastiaan84
Gekker nog wij hebben die 5 niet nodig :-P Ik topte op de A31 bij onze oosterburen 217 op GPS in de 4 (manuele stand)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 14:39
door ijsga
Moet ik toch ook eens proberen in z’n 4. In z’n 5 haal ik met moeite de 200 op de autobahn. Kan ook door de 140pk variant komen hé ;)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 21.01.2016 - 14:45
door 4wielen
ijsga schreef: Yep, als wij 3300 rpm rijden op de snelweg dan zitten we tegen de 160 aan...
Wij tegen de 200. Lekker hoor, zo'n diesel :bandit: