Software bugs !

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Paul
Geartronic member

Ohw dat gebeurd wel vaker hoor. Kan ook een doekje zijn geweest die op de grill was gewaaid..
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
SRI
3rd Gear member

Los van de VOC (4G/WIFI), standkachel / preconditioning wel/niet heb ik af en toe dat het hele middenscherm zwart wordt en vastzit, zeg maar net als windows vroeger, maar dat was blauw. Vooral bij MP3 afspelen (en daar hadden we niet de mogelijkheid om mapjes af te spelen, maar is geen bug).

Daarnaast kan de XC niet op de huisWIFI, moet iets instellen in beveiliging (AES ipv TKIP). Ook geen bug natuurlijk.
EDIT: Volvo en veiligheid, dat AES is veiliger dan TKIP. Ik had m op WPA + WPA2 staan (zoveel mogelijk), maar dan kiest tie zelf. Nu alleen WPA2, ofwel, AES.

Verder krijg ik de recente bestemmingen niet uit de navigatie, maar kan aan mij liggen. En de blauwe tand kan niet uit, iig, het icoontje blijft zichtbaar.

Verder kleine dingetjes, voorkeursinstellingen die niet bewaard blijven. En ik vindt de parkeerhulp niet heel lekker, bouwt niet lekker op als je nadert, maar "zegt" vaak niets en dan ineens is het bijna te laat. Ook geen bug, maar ik denk dat we samen wel een redelijke lijst van "nice to haves / improvements" zouden kunnen opstellen. Ben benieuwd hoe Volvo dat inventariseert, lezen de ICTers hier mee? Zou nog niet zo verkeerd zijn.

Kunnen ook een topic maken van leuke features, want die zijn er ook natuurlijk. Kat op de auto en dan via VOC even toeteren is mijn nieuwste ontdekking :-)
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
SRI
3rd Gear member

thavipah schreef: Mijn grootste probleem is het niet melden van files van het navigatiesysteem. Ik heb hem ingesteld dat ik een melding krijg en dan kan kiezen voor een alternatieve route. Ik krijg helaas nooit meldingen en nooit de mogelijkheid een alternatieve route te kiezen.
Ik gebruik ook nog steeds Tomtom, staat misschien wel raar, maar is wel lekker actueel mbt verkeersinfo / flitsers etc. Google ook overigens. Stemmen van de Volvo zijn bij de kids favoriet, wat praat die mevrouw vreemd...en hoe leuk als papa loopt te schelden omdat "dadelijk / binnenkort" bij Tomtom 50m is en bij Volvo 500m :-)
Conradi
3rd Gear member

thavipah schreef: Conradi, worden de Apps automatisch bijgewerkt? Ik heb namelijk nog nooit een update gezien.
Ja, tijdens het rijden verschijnt boven in beeld van Sensus een melding dat Weer of Here wordt geupdate.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
XCEL
2nd Gear member

SRI schreef: Los van de VOC (4G/WIFI), standkachel / preconditioning wel/niet heb ik af en toe dat het hele middenscherm zwart wordt en vastzit, zeg maar net als windows vroeger, maar dat was blauw. Vooral bij MP3 afspelen (en daar hadden we niet de mogelijkheid om mapjes af te spelen, maar is geen bug).
Dat met dat scherm hebben wij ook al diverse malen gehad tijdens het afspelen van muziek van de Iphone blijft de muziek ineens hangen, scherm gaat op zwart, herstart van het scherm en van de drive setting, bijv. van power weer opeens naar standaardinstelling hybrid.
Doet dit alleen bij bluetooth, bij Carplay is het (nog) niet voorgekomen.
dick1980
Starter

Bij mij is de lijst 10 items lang... Auto gaat morgen naar de dealer, hoop dat het wordt opgelost!!
Laatst gewijzigd door dick1980 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
thavipah
3rd Gear member

Vandaag is mijn auto bij de dealer geweest. Ook met een lijstje met punten. Alle hardwarematige punten zijn verholpen. Auto schijnt updates gehad te hebben. Ik zie en merk er weinig van. Ook de lendensteun die niet leegloopt als ik de geheugenknop op de deur gebruik is niet opgelost.

Verder nog wat punten doorgegeven zoals alleen een verkleurend benzine icoontje bij een lege tank. Deze auto pingelt, piept en waarschuwt voor van alles. Maar een fatsoenlijk pingeltje en waarschuwing bij het starten dat de tank leeg is doet de auto niet.

Van mijn dealer begreep ik dat er over al mijn software punten contact is geweest met Volvo. Mijn auto geeft o.a. geen filemeldingen. Dit schijnt te maken te hebben met een aantal "vaste zenders" die de auto gebruikt voor verkeersberichten. En daar schijnen de filemeldingen uit gezet te zijn. Ik neem het allemaal maar voor lief. Het hoort voor mij bij het early adopter zijn.
thavipah
3rd Gear member

SRI schreef: Ik gebruik ook nog steeds Tomtom, staat misschien wel raar, maar is wel lekker actueel mbt verkeersinfo / flitsers etc. Google ook overigens. Stemmen van de Volvo zijn bij de kids favoriet, wat praat die mevrouw vreemd...en hoe leuk als papa loopt te schelden omdat "dadelijk / binnenkort" bij Tomtom 50m is en bij Volvo 500m :-)
Eigenlijk kan dat natuurlijk niet. De filemeldingen in Duitsland deden het in december bij mij ook niet waardoor ik onverwachts een file in dook. Dat kan gewoon niet. Het navigatiesysteem is voor mij een veiligheidssysteem zodat ik weet wat ik de komende kilometers aan ellende mag verwachten. Bij mijn audi gaf het systeem in Duitsland keurig aan wanneer er een file was, maar ook wanneer er wegwerkzaamheden aan kwamen. Dat is gewoon iets wat fatsoenlijk zou moeten werken.
Harryeast
2nd Gear member

Ik heb o.a. ingesteld dat de stoelverwarming en stuurverwarming bij het starten van de auto automatisch aangaan (autostart). Ik ervaar dat dit soms het wel doet maar ook geregeld als ik weg rij valt het mij op dat alles gewoon uit staat.
De problemen / manco's met de navigatie onderschrijf ik geheel, ik start ook geregeld even snel op mijn telefoon Google Maps op om te kijken naar de beste route. Vind ook dat dit absoluut niet zou moeten mogen, dit werkte in mijn vorige auto perfect met de navi (RTI systeem van BMW). Ik ging er vanuit dat zo'n nieuwe auto dit minimaal zou evenaren maar helaas is dit bij lange (nog) niet het geval. Hoop echt dat dit wel de komende maanden opgelost gaat worden.
Paul
Geartronic member

Dus je telefoon werkt niet meer met de beste route in de XC90?

Stoelverwarming + Stuurverwarming werkt bij de V60 alleen als hij in het stopcontact zit, is dat bij jou het geval?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
thavipah
3rd Gear member

Volgens het online instructieboekje zou er een instelling moeten zijn waarbij de auto je drie opties (routes) geeft bij het navigeren. Ook dat ken ik van mijn Audi (en volkswagen) en was echt prettig. In de XC90 is de optie om dit aan te zetten niet te zien zou dat nog komen bij een volgende update?

Ook vraag ik mij af waarom het niet mogelijk is om op zo'n groot scherm tegelijkertijd je aankomsttijd en het resterend aantal kilometers te laten zien. Nu moet je elke keer op het scherm tikken om tussen deze velden te wisselen.
Harryeast
2nd Gear member

Paul mij telefoon werkt wel, alleen ik heb geen vertrouwen in de navigatie van de XC90 als het om de best te kiezen route gaat.
Als ik namelijk los op mijn telefoon Google Maps start en de bestemming ingeef, komt deze meestal met een andere route aan omdat Google Maps op mijn telefoon wel de actuele files weergeeft. Iets wat de XC90 ook zou moeten doen maar volgens mij (bijna) niet gebeurt. Ook de real time verkeersinformatie geeft hij heel wisselvallig weer. Dwz soms wel, soms niet of hij geeft het wel weer maar het is niet actueel.
JFRB
Starter

cirrusflyer schreef: Het kan inderdaad beter, ik had laatst dat het hele scherm 'bevroren' was ergens in de settings en kom ook hier en daar bugs tegen.

Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen om apps te installeren (bv weather app)? Bij mij lukt dat niet, krijg dan steeds een foutmelding en 'dat er een storingsrapportage verzonden is'. Geen idee naar wie :'(

Is inderdaad mogelijke. Eerst moet je wel een netwerkverbinding maken. Dit via je telefoon met bluetooth of ingebouwde modem. Daarna kan je starten. bij mij is het gelukt met het weer -en nog andere
beukenoot
2nd Gear member

thavipah schreef: Verder nog wat punten doorgegeven zoals alleen een verkleurend benzine icoontje bij een lege tank. Deze auto pingelt, piept en waarschuwt voor van alles. Maar een fatsoenlijk pingeltje en waarschuwing bij het starten dat de tank leeg is doet de auto niet.
En dat is vooral in het kader van veiligheid heel kwalijk. Dat kan Volvo eigenlijk niet hebben. Als je het niet in de gaten hebt en je daardoor in een tunnel stil komt te staan kunnen de gevolgen dramatisch zijn. Wat mij betreft mag hij de laatste 10 km constant blijven piepen. Nu merk je helemaal niets. Misschien op het head-up display maar die heb ik niet.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Je kan ook gewoon regelmatig gaan tanken....alsje echt op een irriterend alarm piepje wacht om te tanken denk ik dat de bestuurder eerder een probleem heeft dan de auto :-)

Ik heb een gewone brandstofmeter in de XC70 en de C70 en dat volstaat prima !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
LeonC70Cab
1st Gear member

Viel me op dat na het starten het wel erg lang duurt voordat je de navigatie / media / tripcomputer vanaf je stuur kan bedienen.

Wifi (re)connect van auto naar m'n iPhone's Personal Hotspot werkt in de meeste gevallen niet automatisch (of duurt me veel te lang).

ACC in eco-mode hangt aan het gas en remt (te) fors (op de motor). Mag van mij wat rustiger. Nu zet ik in de file ACC vaak uit omdat zelf de snelheid inschatten, rustig optrekken en uitrollen comfortabeler is.
(Kan zijn dat ik een bestaande functie die dat verbeterd nog niet ontdekt heb).

Irritant vind ik dat als de NAV in full-screen mode staat er direct over de helft van het scherm een lijst met POI komt te staan.
Laat die achterwege, ik kan m zelf oproepen middels de knop rechts-boven in.

Verder geen probleem, elke dag een groot plezier om die grote draaiknop achter de pook een slinger naar rechts te geven :-)
Laatst gewijzigd door LeonC70Cab op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 '16 D5 Inscription
C70 '99 Convertible T5
mwattel
2nd Gear member

Ik weet niet of het een bug is maar als ik op het middenscherm de bestuurderprestaties weergeef van gemiddeld verbruik/100km
dan is de waarde die hier staat anders dan dat ik op het bestuurdersscherm de gemiddelde waarden tevoorschijn haal.

Iemand een suggestie wat het verschil is tussen beiden?
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
SRI
3rd Gear member

mwattel schreef: Ik weet niet of het een bug is maar als ik op het middenscherm de bestuurderprestaties weergeef van gemiddeld verbruik/100km
dan is de waarde die hier staat anders dan dat ik op het bestuurdersscherm de gemiddelde waarden tevoorschijn haal.

Iemand een suggestie wat het verschil is tussen beiden?
Bestuurder is TM, teller, verbruik tot reset. Dit verbruik staat ook in VOC. Ik ging er de mist mee in omdat ik gewend ben die teller te resetten na elke tankbeurt. Middenscherm is apart te resetten in dat scherm. En bij accu leeg is al je verbruik dus weg. Ik mis all over verbruik, tip van Conradi: muv als je om de 100 dagen alles in Excel download.
SRI
3rd Gear member

JFRB schreef:
cirrusflyer schreef: Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen om apps te installeren (bv weather app)? Bij mij lukt dat niet, krijg dan steeds een foutmelding en 'dat er een storingsrapportage verzonden is'. Geen idee naar wie :'(
Is inderdaad mogelijke. Eerst moet je wel een netwerkverbinding maken. Dit via je telefoon met bluetooth of ingebouwde modem. Daarna kan je starten. bij mij is het gelukt met het weer -en nog andere
Je kan als je auto binnen bereik is van je thuis WIFI ook via die manier apps ed installeren.
Ik gebruik de apps verder niet, weer is heel positief overigens, mooi zonnetje als 't regent :-)

De waar-ben-ik-app zou ik wel s willen proberen, maar werkt niet omdat ik geen contacten heb opgeslagen, blijkbaar onthoudt 'tie ze niet als je telefoon er niet aanhangt oid. Met VOC kan je niet zien waar de Volvo is als tie rijdt, misschien met die app wel.
beukenoot
2nd Gear member

LeonC70Cab schreef: Irritant vind ik dat als de NAV in full-screen mode staat er direct over de helft van het scherm een lijst met POI komt te staan.
Laat die achterwege, ik kan m zelf oproepen middels de knop rechts-boven in.
Komt dat niet gewoon omdat je de instelling 'POI along route' hebt aangevinkt? (Settings->Navigation->Guidance).
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”