En dan doet hij het niet meer...,

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Anne900
1st Gear member

Nu de auto bij de dealer staat krijg ik continu de melding dat preconditioning geannuleerd is omdat de accu te laag is.

Het vreemde is dat toen de auto het vorige week niet meer deed de preconditioning de volgende dag lekker stond aan stond.....
Anne900
1st Gear member

Maar de preconditioning staat bij mij maar op 1 dag ingesteld dus eigenlijk kan dit het probleem niet zijn.....
Duufje
2nd Gear member

Dat bericht kreeg ik ook de hele dag......
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
Anne900
1st Gear member

Laatste nieuws is dat er nu toch mensen uit Zweden komen om naar de auto te kijken.....
SRI
3rd Gear member

Mmm, hier ook gedoetjes met dat preconditionen. Is toch wel lastig schijnbaar.
Als het al ineens aangaat (vaak niet via 4G, of juist WIFI, of pending, of blijft bezig met aan / uitzetten, of maakt timer van wel/niet stuur/stoel warm etc), dan werkt 't lekker.
Gister ging het naast de standaard hickups redelijk, incl achterruit verwamring, stoel, stuur.
Vandaag wel standkachel aan, maar echt warm was het niet, achteruit, stoel en stuur deden het niet.
Accumelding etc...
Anne900
1st Gear member

Dat soort problemen heb ik allemaal niet.

Mijn probleem is dat ze de auto helemaal niet meer aan de praat krijgen...
SRI
3rd Gear member

Anne, jouw probleem is dus niet zo "simpel" als bij Duufje, waarbij accu leeg was door precond. Acuu zal t sowieso wel niet zijn, want test je natuurlijk zo met n volle. Tenzij het laden vd accu het probleem is. Gaat dat bij de T8 via de batterij vd electromotor? Omdat normaal het via een riempje, maar als de motor niet vaak aanstaat zal dat niet handig zijn. Hoe t ook komt, hoop dat je snel weer on the road bent!
Anne900
1st Gear member

Auto staat nog steeds in Beesd, nu denkt men dat het met de sensor can het dak te maken heeft.

Elke keer als de auto gereden heeft krijg ik nog steeds de preconditioning melding dus ik twijfel aan bovengenoemde oplossing...

Maar eigenlijk geven ze zelf toe dat ze het niet weten....
V60_PHEV
4th Gear member

Ik sta stil. De auto wil wel op contact, maar niet 'starten'
Klinkt mij als het probleem van Duufje.
Hoe zit dat eigenlijk met Volvo On Call, regelen zij vervangend vervoer?
Duufje
2nd Gear member

Bij mij werd vervangend vervoer door oncall geregeld. Tip (onofficieel) maak massa aansluiting van de accu (achterin links) los en wacht een aantal minuten. Daarna weer aansluiten zou auto resetten.
V60_PHEV
4th Gear member

Omdat het een hybride auto is wordt er langs de kant van de weg niets gedaan.
Hij wordt direct afgesleept (sta nu te wachten op de berger)
Bedankt voor de tip, maar ik zou er komende dinsdag mee op wintersport en met alleen een korte reset durf ik dat ook niet aan
Dan sta ik straks bij een benzinepomp in Duitsland weer
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
thavipah
3rd Gear member

Erg vervelend. Ik hoop dat ze het snel voor je op kunnen lossen!
V60_PHEV
4th Gear member

Het begint wel een verhaal te worden:
Ik ben weer thuis, met de auto.

De berger kwam om de auto af te slepen, maar die had op de parkeerplaats niet voldoende ruimte om de auto op zijn laadbak te krijgen.
De auto stond vergrendeld in 'P' en wilde niet schakelen (contact deed het wel gewoon, maar auto wilde niet starten)
De oplossing van de berger was daarom de accupool even los te maken (dat zou hem in zijn vrij krijgen?)
Ik gaf al even de hint dat we beter even 10 minuten konden wachten met de accu los en dat hebben we gedaan.
Daarna accu weer aangesloten en geen verrassing: de auto start weer.

Nu staat er dus een berger met de opdracht om de auto op te halen naast mijn auto die het gewoon doet.
De berger geeft al aan dat het waarschijnlijk pas einde van de volgende dag wordt dat de auto bij de dealer terecht komt als hij hem meeneemt.
Dat duurt mij te lang, de berger heeft er duidelijk geen zin in hem mee te nemen en ik ook niet.
Aanvankelijk zeggen zijn superieuren dat de auto mee moet, maar we wijzen ze er even op dat de auto nog steeds mijn eigendom is.
Dus toch maar even weer gebeld met Volvo Assistance, met de vraag of het goed is dat ik de auto zelf naar de garage rijd, hun goedkeuring is natuurlijk wel belangrijk.

Nu komt het:
Ik krijg van Volvo Assistance een waarschuwing dat als ik weer een onbevoegd persoon aan mij auto laat sleutelen mijn garantie vervalt.
Ik heb die mevrouw nog even duidelijk gemaakt dat ik hier allemaal niet om gevraagd heb, de berger die kwam is door hun geregeld.
Het los koppelen van de accu is ook niet op mijn verzoek gedaan, maar ze hield voet bij stuk: ik had moeten ingrijpen want de meneer was alleen in geschakeld voor afslepen.

Eind goed al goed, mijn auto rijdt voor nu weer, hopelijk heeft de garage morgen tijd.
Wel een beetje een nasmaak van het gesprek met Volvo Assistance, je betrekt toch niet klanten bij de problemen die je hebt met onderaannemers.
V60_PHEV
4th Gear member

En zo ziet het er trouwens uit:
De auto gaat gewoon op contact, bij het draaien aan de startknop lijkt alles goed te gaan.
Maar hij start niet.

VIDEO
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Het is een raar verhaal, ook een vreemde reactie van de dame bij VA. Hopelijk wordt het probleem door de dealer opgelost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Duufje
2nd Gear member

Zeer herkenbaar beeld van de video. Precies hetzelfde bij mij. Bij dealer aan de computer hangen en fouten uitlezen heeft het bij mij opgelost. (Mogelijk in combinatie met loshalen accu want ook dat is iets wat de volvogarage heeft gedaan)
Millimetervreter.
5th Gear member

@Duufje dit is symptoom bestrijding, geen oplossing ben ik bang voor je............
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
V60_PHEV
4th Gear member

Duufje schreef: Vandaag eigen dealer gesproken. Vermoedelijk stukje software die preconditioning niet op tijd liet afslaan ge-update . Hierdoor werd accu te ver ontladen en dan start hij niet meer.
Deze verklaring lijkt mij niet logisch.
Als de accu te leeg zou zijn, waarom start de auto dan wel nadat je hem 10 minuten van de accu loshaalt?
IkeV70
5th Gear member

V60_PHEV schreef: ...
Nu komt het:
Ik krijg van Volvo Assistance een waarschuwing dat als ik weer een onbevoegd persoon aan mij auto laat sleutelen mijn garantie vervalt.
Ik heb die mevrouw nog even duidelijk gemaakt dat ik hier allemaal niet om gevraagd heb, de berger die kwam is door hun geregeld.
Het los koppelen van de accu is ook niet op mijn verzoek gedaan, maar ze hield voet bij stuk: ik had moeten ingrijpen want de meneer was alleen in geschakeld voor afslepen.

Eind goed al goed, mijn auto rijdt voor nu weer, hopelijk heeft de garage morgen tijd.
Wel een beetje een nasmaak van het gesprek met Volvo Assistance, je betrekt toch niet klanten bij de problemen die je hebt met onderaannemers.
Ja, ik snap die nare nasmaak wel. Om meerdere redenen.
- Is accupool loshalen sleutelen? Nouja, okee, strict genomen klopt dat waarschijnlijk
- Hoe had je dan de auto mee moeten nemen die vergrendeld in P staat? Die sleepwagen kon er gewoon niet bij. Heeft die mevrouw dat uitgelegd?
- Als Volvo in geval van pech iemand naar je toestuurt mag je ervan uitgaan dat die hulp deskundig en bevoegd is om de auto veilig en heelhuids af te slepen. Als ze er een probleem mee hebben dat hun bergers accu's loskoppelen dan moeten ze die bergers zelf zorgvuldiger instrueren.
- Klopt het wel dat de garantie vervalt als een monteur de accu even loskoppelt? Is dat wel een redelijke garantievoorwaarde?
- Volvo mag zich uberhaupt wel een stukje bescheidener opstellen in dit soort situaties. Zij leveren een product dat door gebreken zomaar weigert te starten. (Ja, gebrek, je bent niet de enige die dit meegemaakt heeft). "Sorry voor het ongemak" zou een meer gepaste reactie zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Duufje
2nd Gear member

Dat van de preconditioning leek bij mij ook het geval. Wellicht dat om verder ontladen de boel geblokkeerd werd, je weet het nooit bij software schrijvers
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”