Pagina 2 van 3
Geplaatst: 15.11.2006 - 11:07
door Robbert242DL
edraket schreef:De G3 regeling is gebaseerd op de 94/12 regeling. Dat wil zeggen dat auto’s moeten voldoen aan deze norm om in aanmerking te komen voor deze regeling. Zoals de code al aanduidt is deze regeling alleen van toepassing op auto’s die na december 1994 zijn gemaakt. In het verleden zijn auto’s wel goedgekeurd voor G3, de RDW doet dat nu niet meer, en er is nagenoeg geen LPG inbouwer meer die zijn vingers hieraan wil branden. Ik geef je dus heel weinig kans dat het gaat lukken. De remedie is inderdaad verschillende inbouwers bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Mijn 940 is uit 1996, dus dat moet lukken... Ik ga een rondje bellen en laat de uitkomst tzt weten!
Geplaatst: 15.11.2006 - 11:15
door edraket
Grote kans dat het lukt. Het is gene zekerheid. Als voorbeeld de 2.5 motoren van de 850. De 10 klepper van '95 is prima op G3 te zetten, de 20 klepper van dat bouwjaar niet. Blijkbaar voldeed de motor in 95 nog niet aan de 94/12 regeling. Rondje bellen biedt inderdaad uitkomst. Het is altijd lonend om je auto op G3 te zetten als de LPG installatie er in basis voor geschikt is. Er moet dan een andere computer in (kost iets van 250 euro). Bij verkoop levert de auto dit zeker op, nog afgezien wat je zelf bespaart.
Overigens best een wassen neus, en vooral goed voor de inbouwers (en je zelf natuurlijk). Ik geloof namelijk niet dat de auto er echt schoner van wordt. Ik heb mijn 850 destijds laten ombouwen, maar het verbruik bleef exact gelijk.
Geplaatst: 15.11.2006 - 15:28
door xree
Ik heb gisteren mijn 940 om laten bouwen naar G3.
Inderdaad als er motor type B230FK inhangt dan kan ie zonder problemen van G2 naar G3.
ree
Geplaatst: 16.11.2006 - 21:33
door Robbert242DL
xree schreef:Ik heb gisteren mijn 940 om laten bouwen naar G3.
Inderdaad als er motor type B230FK inhangt dan kan ie zonder problemen van G2 naar G3.
ree
Ik weet nu dus ook dat het kan, heb antwoord uit Son. Kost € 575,- :shock:
Toch wel iets meer dan ik verwacht had. Kost me dus bijna 2 jaar om dit terug te verdienen. Dus nog maar even over nadenken...
Geplaatst: 16.11.2006 - 23:57
door Ludo
Robbert242DL schreef: Ik weet nu dus ook dat het kan, heb antwoord uit Son. Kost € 575,- :shock:
d'r zijn ook nog andere gasboeren.
informatie vragen..... kost niks.

Geplaatst: 17.11.2006 - 09:31
door v40pokemon
Robbert242DL schreef:Toch wel iets meer dan ik verwacht had. Kost me dus bijna 2 jaar om dit terug te verdienen. Dus nog maar even over nadenken...
T levert je bij eventuele verkoop ook meer op...
Geplaatst: 17.11.2006 - 09:48
door bart simpson
Ludo schreef:Robbert242DL schreef: Ik weet nu dus ook dat het kan, heb antwoord uit Son. Kost € 575,- :shock:
d'r zijn ook nog andere gasboeren.
informatie vragen..... kost niks.

Grappig hoezeer je de mening van deze (ook door mij) gerespecteerde gasinbouwer ineens weer in twijfel trekt, deze man levert naast een geldbesparende dienst ook nog eens materialen en dat kost nu eenmaal iets, met aleen gratis informatie kom je er in deze toch echt niet.
En als naast wat moeite die investering iemand ook al teveel is om wat voordeel te behalen doet hij het toch gewoon niet...
(:shock: 2 jaar om € 575,-- terug te verdienen? dat is toch iets heel anders als menig pro-gasfan hier suggereert)
Geplaatst: 17.11.2006 - 10:12
door Ludo
ik trek niks in twijfel Bart. (je moet geen aannames doen

)
en ik twijfel zéker niet aan Léan Mesman.
ik schrijf hier alleen ervaringen neer van anderen, zoek maar eens op het 850 forum.
er zijn zat gasboeren die het voor (véél) minder doen.
dus ja, je gaat het zéker redden door wat gratis informatie te vragen links en rechts.
Geplaatst: 17.11.2006 - 11:05
door bart simpson
Ludo schreef:ik trek niks in twijfel Bart. (je moet geen aannames doen

)
en ik twijfel zéker niet aan Léan Mesman.
ik schrijf hier alleen ervaringen neer van anderen, zoek maar eens op het 850 forum.
er zijn zat gasboeren die het voor (véél) minder doen.
dus ja, je gaat het zéker redden door wat gratis informatie te vragen links en rechts.
Je hebt absoluut gelijk, dat was idd een aanname mijnerzijds :oops: .
Blijf er wel bij dat de berijder zelf wel iets van moeite (fysiek danwel financieel) mag doen voor een (door velen gesuggereerde) structurele besparing, vind het dan ook zeer eigenaardig dat met de voordelen van gas die jij keer op keer noemt hij toch 2 jaar nodig heeft om die € 575,-- terug te verdienen.
Geplaatst: 17.11.2006 - 13:05
door Okke
Ik snap even iets niet Bart,
Robbert242DL rijdt al op gas (en heeft daar dus al het voordeel van...), het gaat dus alleen om het EXTRA voordeel op de wegenbelasting (certificering voor G3). En dat bedrag is dus in 2 jaar denk ik moeilijker terug te verdienen (of snap ik het nu niet meer...kan ook );-)
Geplaatst: 17.11.2006 - 13:19
door bart simpson
@ Okke, daar heb je idd een puntje...
Zo bekeken is de mrb op G3 in Brabant € 830,-- (bij een wagengewicht van 1450kg) waar die op G € 1188,-- is, dan heb je +/- 19 maanden nodig om de investering naar G3 terug te verdienen.
Geplaatst: 17.11.2006 - 13:30
door Okke
Dan is het voordeel inderdaad wel marginaal en kan ik mij voorstellen dat hij twijfeld. Maar bij langer doorrijden loopt het voordeel wel iets op. Wikken en wegen...
Geplaatst: 17.11.2006 - 13:38
door Ludo
dit zit dus puur in belastingen.
zo zie je ook maar weer, regeringen hebben al jaren de bek vol van milieu.
maar dat een 'propere' chauffeur er een extra kost aan overhoud, daar rept niemand over.
die hele wegenbelastingen zijn dus puur gebaseerd op inkomsten.
ben benieuwd wanneer en welke belasting ze gaan uitvinden om (diesel)mensen met zo'n speciale roetfilter te 'straffen'.
Geplaatst: 17.11.2006 - 14:38
door Robbert242DL
Okke schreef:Ik snap even iets niet Bart,
Robbert242DL rijdt al op gas (en heeft daar dus al het voordeel van...), het gaat dus alleen om het EXTRA voordeel op de wegenbelasting (certificering voor G3). En dat bedrag is dus in 2 jaar denk ik moeilijker terug te verdienen (of snap ik het nu niet meer...kan ook );-)
Je snapt het perfect. De investering ben ik bereid te doen, maar dan "moet" ik 2 jaar in de auto rijden om maar voor een miniem voordeel in aanmerking te komen. Redelijk lang. Dus denk er even over na. Ben al wel blij dat het uberhaupt gaat

Geplaatst: 17.11.2006 - 14:46
door V480-S60
Ludo schreef:dit zit dus puur in belastingen.
zo zie je ook maar weer, regeringen hebben al jaren de bek vol van milieu.
maar dat een 'propere' chauffeur er een extra kost aan overhoud, daar rept niemand over.
die hele wegenbelastingen zijn dus puur gebaseerd op inkomsten.
ben benieuwd wanneer en welke belasting ze gaan uitvinden om (diesel)mensen met zo'n speciale roetfilter te 'straffen'.
Ludo,
Van die motorrijtuigenbelasting bij ons wordt je niet blij. Die is gerelateerd aan het gewicht en gaat progressief omhoog als je boven de 1350 kg komt.
En dieselaars betalen, ondanks een roetfilter al meer BPM (straftoeslag) en ongeveer het 3 voudige van een benzine of G3 rijder. (en een G3 rijder betaalt ook ietsjes meer dan een benzine rijder.)
Ja, waarom denk je dat wij zo blij zijn hier in Nederland met al die belastingen.
Waarom denk je dat Bi-Fuel hier niet meer verkoopt. (ondanks het lagere MRB tarief)
Leve de vrijstaat Nederland. (Voor buitenlands belastingontduikers een waar paradijs voor de Nederlandse autorijders een crime)
Geplaatst: 17.11.2006 - 14:48
door V480-S60
Ohw ja Robbert,
Je bent toch wel van plan ietsjes langer in de 940 te blijven rijden dan in de GLT toch.
Of was je van plan je 242 binnen 2 jaar klaar te hebben.

Geplaatst: 17.11.2006 - 16:32
door Robbert242DL
V480-V40 schreef:Ohw ja Robbert,
Je bent toch wel van plan ietsjes langer in de 940 te blijven rijden dan in de GLT toch.
Of was je van plan je 242 binnen 2 jaar klaar te hebben.

Ik was ook van plan nog jaren de GLT te rijden. M.a.w. je weet het nooit.
242 blijft voor erbij, wanneer die ook afkomt, niet voor structureel woon-werk met 50.000 km per jaar.
2 Jaar verder heeft de 940 dus ruim 525.000 km op de teller staan voor ik enigszins voordeel zal hebben bij deze prijs. Daar moet je ook rekening mee houden

Geplaatst: 17.11.2006 - 17:52
door edraket
Robbert242DL schreef:Okke schreef:Ik snap even iets niet Bart,
Robbert242DL rijdt al op gas (en heeft daar dus al het voordeel van...), het gaat dus alleen om het EXTRA voordeel op de wegenbelasting (certificering voor G3). En dat bedrag is dus in 2 jaar denk ik moeilijker terug te verdienen (of snap ik het nu niet meer...kan ook );-)
Je snapt het perfect. De investering ben ik bereid te doen, maar dan "moet" ik 2 jaar in de auto rijden om maar voor een miniem voordeel in aanmerking te komen. Redelijk lang. Dus denk er even over na. Ben al wel blij dat het uberhaupt gaat

Zoals ik al eerder had geschreven (en anderen ook) krijg je echt een stuk meer voor je auto als je hem verkoopt met G3 lpg erin. Alleen daarvoor is het al de moeite. Het is dus altijd lonend om om te bouwen.
Geplaatst: 17.11.2006 - 20:40
door bart simpson
Ludo schreef:dit zit dus puur in belastingen.
zo zie je ook maar weer, regeringen hebben al jaren de bek vol van milieu.
maar dat een 'propere' chauffeur er een extra kost aan overhoud, daar rept niemand over.
die hele wegenbelastingen zijn dus puur gebaseerd op inkomsten.
ben benieuwd wanneer en welke belasting ze gaan uitvinden om (diesel)mensen met zo'n speciale roetfilter te 'straffen'.
Een "G3 rijder" krijgt (in dit specifieke geval) jaar na jaar een voordeel van € 358,-- per jaar t.o.v. de "G rijder" (10 jaar rijden = 10x € 358,--)
Een dieselrijder krijgt weliswaar een eenmalige subsidie voor plaatsing van een roetfilter maar betaald vervolgens met zijn schonere diesel hetzelfde als de niet schone diesel.
Geplaatst: 17.11.2006 - 22:58
door Ludo
bart simpson schreef: Een dieselrijder krijgt weliswaar een eenmalige subsidie voor plaatsing van een roetfilter ...
ben benieuwd of dat ook met terugwerkende kracht gaat werken.
zie dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=#136807