Pagina 2 van 2
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 12:03
door madcrow81
stoerebink schreef:
Hoi Madcrow,
Het klopt wat hierboven staat (behalve de eerste reactie van Paul).
De SAVE BATTERY-functie laadt je batterij op als hij (ongeveer) onder de helft van de lading komt. Daardoor neemt je dieselverbruik flink toe.
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
En het voorkomt dat eeuwige bijladen, waardoor je verbruik omhoog schiet.
Wat betreft je verbruik: ik herken dat. De mijne (geleverd 4 maanden geleden) zuipt ook als een gek. Ik rij gemiddeld 1:13 en boven de 125 km/u zit ik op 1:10. Tenminste: als je het electrisch rijden niet meetelt.
Een echte zuipschuit. Maar, man man man... wat een heerlijke wagen mét power.
Groeten!
Even niet online geweest en meteen zoveel berichten. Wat leuk om te lezen!
@Stoerebink: Komende vrijdag ga ik op wintersport en ga ik je methode uitproberen. En je hebt helemaal gelijk het is een zuipschuit maar ow wat rijdt het fijn met power. Ook de wegligging vind ik verrassend goed. Benieuwd hoe hij zich gaat houden in de bergen

Zal alleen 3x moeten tanken ben ik bang...
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 12:07
door madcrow81
RoaldH schreef:
madcrow81 schreef:
Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
Bij 130km/h rij ik ongeveer 6 à 7 L/100km.
Dit vind ik wel erg zuinig. Dat zou betekenen: 1 liter per 16.6Km of 1 liter per 14.4km . DIt is zelfs fors minder dan Volvo zelf aangeeft. Weet je het zeker? Ik krijg van de dealer 1 liter per 12km bij 130 op de CC. (na uitzettend safe functie). Ik zal het nog eens goed bekijken komende weken. Misschien dat de auto nog zuiniger gaat worden.
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 12:19
door henkchroom
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
Je kunt ook gewoon in AWD rijden. Bij constant rijden werkt alleen de diesel. Bij versnellen springt de elektromotor bij en hij schakelt zonodig terug.
De auto blijft wat alerter dan in de 6e versnelling. Bovendien houdt je nog 10 km elektrisch over als je van de autobaan af gaat. Kun je nog heerlijk een stuk elektrisch rijden in de stad.
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 14:39
door RoaldH
madcrow81 schreef:
RoaldH schreef:
madcrow81 schreef:
Vandaag bij de volvo dealer gevraagd of de save knop ook extra brandstof gebruikt om op die manier de accu op te laden. Men wist mij te vertellen dat dit niet het geval is. Het valt mij echter op dat het verbruik wel toeneemt als ik deze functie activeer. Wat is jullie ervaring?
Verder heb ik na 4k kilometers het verbruik vergeleken met het begin en is hij (nog) niet zuiniger geworden. Als ik op een rechte snelweg rijdt en zet de auto op 130km op de CC dan is het vebruik 1l : 8.9Km. Ik vind dit persoonlijk wel vors! Wat is jullie ervaring?
Bij 130km/h rij ik ongeveer 6 à 7 L/100km.
Dit vind ik wel erg zuinig. Dat zou betekenen: 1 liter per 16.6Km of 1 liter per 14.4km . DIt is zelfs fors minder dan Volvo zelf aangeeft. Weet je het zeker? Ik krijg van de dealer 1 liter per 12km bij 130 op de CC. (na uitzettend safe functie). Ik zal het nog eens goed bekijken komende weken. Misschien dat de auto nog zuiniger gaat worden.
Ja, ik heb dat in de zomer tijdens lange ritten op de cc gemeten. Er staat nu 60000km op de teller en zeker tot 15000km haalde ik jouw cijfers ook.
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 14:40
door RoaldH
henkchroom schreef:
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
Je kunt ook gewoon in AWD rijden. Bij constant rijden werkt alleen de diesel. Bij versnellen springt de elektromotor bij en hij schakelt zonodig terug.
De auto blijft wat alerter dan in de 6e versnelling. Bovendien houdt je nog 10 km elektrisch over als je van de autobaan af gaat. Kun je nog heerlijk een stuk elektrisch rijden in de stad.
AWD "kost" maximaal 0,5L per 100km extra (volgens mijn metingen).
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 15:07
door Spezi
RoaldH schreef:
henkchroom schreef:
Ik heb inmiddels, na 4 maanden rijden, de perfecte "truc" gevonden om op de snelweg toch op diesel te rijden, en NIET de accu bij te laden.
Het is echt te simpel voor woorden: als je boven de 110 rijdt, gewoon de automatische versnellingsbak op handmatig zetten. De motor wordt dan ingeschakeld, hij rijdt niet meer op de accu's (het irritante heen-en-weer schakelen is weg) en de accu wordt niet bijgeladen. Werkt perfect, omdat de auto in z'n 6e versnelling prima rijdt, en ook kan tussensprinten.
Je kunt ook gewoon in AWD rijden. Bij constant rijden werkt alleen de diesel. Bij versnellen springt de elektromotor bij en hij schakelt zonodig terug.
De auto blijft wat alerter dan in de 6e versnelling. Bovendien houdt je nog 10 km elektrisch over als je van de autobaan af gaat. Kun je nog heerlijk een stuk elektrisch rijden in de stad.
AWD "kost" maximaal 0,5L per 100km extra (volgens mijn metingen).
Ik moet het toch ook nog wat verder onderzoeken. Heb nu al twee keer gemerkt dat de accu toch wat bijgeladen wordt op de AWD-stand.
Re: Save functie
Geplaatst: 25.02.2016 - 15:37
door IkeV70
Spezi schreef:
Ik moet het toch ook nog wat verder onderzoeken. Heb nu al twee keer gemerkt dat de accu toch wat bijgeladen wordt op de AWD-stand.
Dat is normaal. in AWD wordt de acculading op ongeveer 10km range gehouden. Dus bijgeladen indien nodig.
Re: Save functie
Geplaatst: 18.10.2016 - 12:03
door Spezi
Eigenlijk mist de auto nog gewoon een knop waarbij je alleen op diesel rijdt en de accu met rust gelaten wordt (niet bijladen, niet gebruiken).
Overigens, voor de chauffeurs die het niet weten, in Hybrid-mode op de snelweg schakelt bij een lage accuspanning (-- kilometers op display) de auto over op de dieselmotor. Je kunt dan nog ongeveer 2,5-3,0 kilometer op de accu rijden. Voor mij is dit precies genoeg om het laatste stukje van de snelweg naar kantoor op de accu te rijden.
Re: Save functie
Geplaatst: 18.10.2016 - 15:44
door RoaldH
Spezi schreef:
Eigenlijk mist de auto nog gewoon een knop waarbij je alleen op diesel rijdt en de accu met rust gelaten wordt (niet bijladen, niet gebruiken).
Overigens, voor de chauffeurs die het niet weten, in Hybrid-mode op de snelweg schakelt bij een lage accuspanning (-- kilometers op display) de auto over op de dieselmotor. Je kunt dan nog ongeveer 2,5-3,0 kilometer op de accu rijden. Voor mij is dit precies genoeg om het laatste stukje van de snelweg naar kantoor op de accu te rijden.
Moet je hem wel in Pure zetten zodat de diesel niet snel bijspringt.
Re: Save functie
Geplaatst: 18.10.2016 - 23:18
door RichieB
Of omgekeerd: versnellingspook op handmatig zetten zodat de accu niet wordt gebruikt.