Roetfilter

V70/2.4D/2003
8th Gear member

@4wielen: als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, dan gaat het niet gebeuren.

In eerste aanleg ga ik er ook volledig in mee dat je, door een verandering in de constructie ten aanzien van het milieu, bezig bent om de typegoedkeuring teniet te doen. Maar dat gaan we checken bij de dienst Wegverkeer. Want het gaat immers om de uitstoot enerzijds maar, als die door het niet langer toevoegen van "vieze uitlaatgassen", niet gaat veranderen, brandstofverbruik mogelijk lager en verbranding beter etc etc.

Maar dat gaan we uitzoeken. Ergens moet toch documentatie zijn over wat er met de uitlaatgassen gebeurd na hetbdichtzetten van de EGR, roetfilter en regeneratie blijft immers bestaan en de motor krijgt alleen maar schone lucht.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Ik ben benieuwd wat de dienst Wegverkeer hierover te melden heeft. Ik vind zelf dat als het roerfilter blijft zitten en de regeneratie in stand blijft het wel zal meevallen met een verandering in de uitstoot.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
4wielen
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: @4wielen: als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, dan gaat het niet gebeuren.

In eerste aanleg ga ik er ook volledig in mee dat je, door een verandering in de constructie ten aanzien van het milieu, bezig bent om de typegoedkeuring teniet te doen. Maar dat gaan we checken bij de dienst Wegverkeer. Want het gaat immers om de uitstoot enerzijds maar, als die door het niet langer toevoegen van "vieze uitlaatgassen", niet gaat veranderen, brandstofverbruik mogelijk lager en verbranding beter etc etc.

Maar dat gaan we uitzoeken. Ergens moet toch documentatie zijn over wat er met de uitlaatgassen gebeurd na hetbdichtzetten van de EGR, roetfilter en regeneratie blijft immers bestaan en de motor krijgt alleen maar schone lucht.
Als er niets zou veranderen, heeft dat ding geen functie...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V50 R
6th Gear member

4wielen schreef:
V50 R schreef: Dichtzetten is geen probleem Ger. Zou gewoon obbe eens een email sturen, die weet er het meeste van. Strafbaar stellen mbt oa roetfilter was actueel, maar politiek is te druk met andere dingen. Daarnaast is het softwarematig dichtzetten van je egr simpel weer om te zetten door softwareupdate waardoor hij weer werkt. Dus gewoon doen en niet te lang twijfelen.
De auto is dan niet meer conform de typegoedkeuring en dus is het illegaal. Al erg zat dat je je er zelf schuldig aan maakt, maar om dan ook anderen ertoe aan te zetten...
Wie zegt dat ik dat gedaan heb? Denk dat je even beter moet lezen bas. ;) Ik rijd zoveel kilometers dat dichtzetten niet nodig is. Mijn monteur bij de volvodealer adviseerde het echter wel.
Daarnaast is Tuning ook toegestaan in NL en dat zorgt ook voor een andere uitstoot. Roetfilter weghalen is iets totaal anders dan een egr klep die dicht staat. Als je continue vol gas rijdt (niet in deellast) is die die klep toch dicht. Daarnaast klopt er van de uitstoot cijfers toch al niks in de praktijk. Roetfilter verwijderen vind ik persoonlijk een no go, maar een egr die alleen open staat als je eco rijdt is een ramp voor je blok. Bewijs daarvoor is te vinden op dit mooie forum.
4wielen
5th Gear member

V50 R schreef: Wie zegt dat ik dat gedaan heb? Denk dat je even beter moet lezen bas. ;) Ik rijd zoveel kilometers dat dichtzetten niet nodig is. Mijn monteur bij de volvodealer adviseerde het echter wel.
Daarnaast is Tuning ook toegestaan in NL en dat zorgt ook voor een andere uitstoot. Roetfilter weghalen is iets totaal anders dan een egr klep die dicht staat. Als je continue vol gas rijdt (niet in deellast) is die die klep toch dicht. Daarnaast klopt er van de uitstoot cijfers toch al niks in de praktijk. Roetfilter verwijderen vind ik persoonlijk een no go, maar een egr die alleen open staat als je eco rijdt is een ramp voor je blok. Bewijs daarvoor is te vinden op dit mooie forum.
Sorry, dan verwar ik je met iemand anders...

Maar als de egr dicht staat, dan werkt het egr-proces toch niet? En dus stoot je meer troep uit. Waarom is het verwijderen van het roetfilter dan erger in jouw optiek?
evert65
6th Gear member

even een opmerking , met betrekking tot de te verwachte wetgeving
er komt in allewaarschijnlijkheid geen extra wetegeving om het verwijderen of doorboren van het roetfilter te verbieden
het is eenvoudigweg niet meetbaar, en al helemaal niet sinds VW heeft lopen kl**ien met haar diesels
wetgeving moet gebaseerd zijn op meetbare normen
welke norm nemen we dan?, die van de fabrikant??
dat is bij de duivel te biecht gaan
elke auto heeft andere uitstoot, gezien verschil in olie , verschil in brandstof, verschil in gebruik dus het eind is zoek, en dat betekent dus dat normen "Random" zouden zijn
keep calm!, your randomizer is running
4wielen
5th Gear member

Is de norm niet gewoon dat een werkend roetfilter aanwezig moet zijn? Eenvoudig meetbaar lijkt me.
Forrest
3rd Gear member

Hoe wil je dit controleren?

Heb een auto gehad met een verwijderd roetfilter. Hier kwam geen roet uit de uitlaat. Bij uitlezen stonden de parameters van het roetfilter keurig aan.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
AlexV70
2nd Gear member

Ojee, dat gel*l over typegoedkeuring. Dan moet je ook oppassen met andere velgen, luchtfilter, speciale raceschijven en remblokken, enz...
Kunnen allemaal verbeteringen zijn, maar voldoen niet aan typegoedkeuring. Dahhhh

Ik ga voor behoud van de motor en zuiniger. En dat is volgens mij het beste voor het milieu.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
AlexV70
2nd Gear member

Maar we vallen in herhaling, alles hierover is op dit forum al eens besproken.
Ger we bellen. :D
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Forrest
3rd Gear member

Ik denk idd dat dit wen discussie zonder einde is. Ik was blij dat dat roetfilter uit mijn vorige auto was. 0,5 l/100km zuiniger. Wat is nu beter voor het milieu. Waar blijft het onverbrande fijnstof uit de roetfilters als de auto's op de sloop terecht komen. Wat gebeurd er met de verontreiniging die in de EGR klep opgehoopt zit. Dat is pure PAK, mag ook niet worden hergebruikt. Dat moet thermisch gereinigd worden. Tja de meest duurzame auto is die het al 30 jaar doet met z'n vervuilende dieselmotor. Just my 2 cents
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Ik denk idd dat dit wen discussie zonder einde is. Ik was blij dat dat roetfilter uit mijn vorige auto was. 0,5 l/100km zuiniger. Wat is nu beter voor het milieu. Waar blijft het onverbrande fijnstof uit de roetfilters als de auto's op de sloop terecht komen. Wat gebeurd er met de verontreiniging die in de EGR klep opgehoopt zit. Dat is pure PAK, mag ook niet worden hergebruikt. Dat moet thermisch gereinigd worden. Tja de meest duurzame auto is die het al 30 jaar doet met z'n vervuilende dieselmotor. Just my 2 cents
Onzin. Ik woon aan een prachtige straat waar regelmatig colonnes van oldtimers langskomen. Je wilt niet weten hoe dat stinkt. Gelukkig zijn er katalysatoren. En gelukkig zijn er roetfilters. En helaas zijn er mensen die alles rechtpraten ten faveure van hun eigen portemonnee. Ik ben ook geen heilige, want ik koop geen groene stroom. Voorzover ik weet is dat echter nog niet illegaal... :P
Forrest
3rd Gear member

Oh dat zal ook zeker niet ontkennen dat het kan stinken. Maar soms schieten al die milieumaatregelen hun doel voorbij.... en ik denk dat een ouderwetse diesel die 1:25 of 1:30 rijdt al 30 jaar lang vele malen duurzamer is dan een moderne auto die maximaal 10 á 15 jaar meegaat. Maar goed zoals gezegd, het is een discussie zonder einde.

Ik praat verder niets goed maar er zijn combinatie roetfilter / motoren die 150 á 200k km meegaan en dat alles vervangen moet worden.

Net zoals dat electrische auto's en aardgasauto's goed zijn voor het milieu.... Als we begaan zijn met het milieu laten we de auto staan en gaan lopen.
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Oh dat zal ook zeker niet ontkennen dat het kan stinken. Maar soms schieten al die milieumaatregelen hun doel voorbij.... en ik denk dat een ouderwetse diesel die 1:25 of 1:30 rijdt al 30 jaar lang vele malen duurzamer is dan een moderne auto die maximaal 10 á 15 jaar meegaat. Maar goed zoals gezegd, het is een discussie zonder einde.

Ik praat verder niets goed maar er zijn combinatie roetfilter / motoren die 150 á 200k km meegaan en dat alles vervangen moet worden.

Net zoals dat electrische auto's en aardgasauto's goed zijn voor het milieu.... Als we begaan zijn met het milieu laten we de auto staan en gaan lopen.
Zijn wel een hoop aannames bij elkaar zeg...
+ Waar baseer je op dat milieumaatregelen hun doel voorbij schieten? Het wagenpark nu is wel degelijk groener dan pak 'em beet 10 jaar geleden.
+ Gaan oude auto's langer mee dan moderne auto's? Dat kun je toch helemaal nog niet meten?
+ Reden ouderwetse diesels 1:25-1:30? Misschien als je 80 km/h rijdt, anders echt niet hoor. Moderne diesels zijn wel degelijk zuinig(er) te rijden. Ik sta vaak versteld van de verbruikscijfers die ik hier langs zie komen, wat doet iedereen met die auto's? Mijn eerste eigen auto was een Fiesta 1.8 diesel en die reed 1:18. Dat haalde ik bijna met mijn S60 D3 GT. Naar verhouding dus een veel betere score!
+ Er zijn inderdaad auto's met roetfilter die de geest geven na 150-200K. Vroeger waren er auto's die die kilometerstand niet eens haalden. En mijn oma rookte ook een pakje per dag en is 80 geworden. Dus?
+ Als we begaan zijn met het milieu laten we de auto staan. Dat klopt. Lekkere dooddoener om niet bij de feiten stil te hoeven staan...

Ik vind het nogal makkelijk om te stellen dat zaken als de EGR beter dichtgezet kunnen worden. Daar zal heus wel goed over nagedacht zijn en het zal heus wel iets positiefs doen. Als dat niet zo is, ik ben met degelijk onderzoek altijd te overtuigen.
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ben eens wat gaan lezen en zoeken, probleem is de toename van NOX in de uitstoot als de EGR dicht staat. Die gaat toenemen en ik s strijdig met de typegoedkeuring. En aldus: Amen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Dus toch een wijziging in de uitstoot en dan strijdig met de typegoedkeuring, jammer maar helaas.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Thijs
7th Gear member

Ger, ondanks de bak ellende die je gehad hebt is toch niets daarvan toe te wijden aan de vervuiling? Mijn auto rijdt al 270K met werkende egr en roetfilter. Ik heb hieromtrent geen enkel probleem gehad, überhaupt niet trouwens, maar dat terzijde. Het enge wat ik extra aandacht geef is dat ik zo weinig mogelijk kleine stukjes rij. Dan pakken we de Pinda of de fiets. Ik als ik mijn rij gedrag bekijk op de momenten dat ik hem dus wel gebruik dan is dit dé manier om hem vreselijk dicht te laten slibben. Altijd 100 op de cruise en nooit excessief hard rijden of optrekken. En toch no problemo. Laatst met onderhoud de slang na de egr mixer los gehad. Klein laagje van een paar mm roetaanslag, meer dus niet.
Dus daar hoef je de boel niet voor dicht te zetten, ten koste van een veel hogere NOx uitstoot.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
4wielen
5th Gear member

Idem Thijs, maar ik tik bijna de 300K aan. Trap hem af en toe wel goed op de staart. En heb een keer Carbon Cleaning gedaan.
Forrest
3rd Gear member

4wielen schreef:
Forrest schreef: Oh dat zal ook zeker niet ontkennen dat het kan stinken. Maar soms schieten al die milieumaatregelen hun doel voorbij.... en ik denk dat een ouderwetse diesel die 1:25 of 1:30 rijdt al 30 jaar lang vele malen duurzamer is dan een moderne auto die maximaal 10 á 15 jaar meegaat. Maar goed zoals gezegd, het is een discussie zonder einde.

Zijn wel een hoop aannames bij elkaar zeg...
+ Waar baseer je op dat milieumaatregelen hun doel voorbij schieten? Het wagenpark nu is wel degelijk groener dan pak 'em beet 10 jaar geleden.
+ Gaan oude auto's langer mee dan moderne auto's? Dat kun je toch helemaal nog niet meten?
+ Reden ouderwetse diesels 1:25-1:30? Misschien als je 80 km/h rijdt, anders echt niet hoor. Moderne diesels zijn wel degelijk zuinig(er) te rijden. Ik sta vaak versteld van de verbruikscijfers die ik hier langs zie komen, wat doet iedereen met die auto's? Mijn eerste eigen auto was een Fiesta 1.8 diesel en die reed 1:18. Dat haalde ik bijna met mijn S60 D3 GT. Naar verhouding dus een veel betere score!
+ Er zijn inderdaad auto's met roetfilter die de geest geven na 150-200K. Vroeger waren er auto's die die kilometerstand niet eens haalden. En mijn oma rookte ook een pakje per dag en is 80 geworden. Dus?
+ Als we begaan zijn met het milieu laten we de auto staan. Dat klopt. Lekkere dooddoener om niet bij de feiten stil te hoeven staan...

Ik vind het nogal makkelijk om te stellen dat zaken als de EGR beter dichtgezet kunnen worden. Daar zal heus wel goed over nagedacht zijn en het zal heus wel iets positiefs doen. Als dat niet zo is, ik ben met degelijk onderzoek altijd te overtuigen.
Zijn inderdaad best wel wat aannames.

Punt 1, ik zeg dat de milieumaatregelen soms hun doel voorbij schieten. Lang niet altijd. Ik werk als toezichthouder/handhaver in de milieusector dus weet wel degelijk waar ik over praat. Ik kom met enige regelmaat milieumaatregelen tegen in mijn werk die totaal hun doel voorbij schieten. Simpel voorbeeld is bijvoorbeeld afvalstoffen afvoeren naar een verwerker die op 100 kilometer afstand zit omdat daar een duurzaamheidscontract mee gesloten is over het verantwoord verwerken van de afvalstoffen. Dezelfde afvalstoffen kunnen bijna ter plaatse verwerkt worden door een verwerker met dezelfde verwerkingsmethode maar daar mag het spul niet naar toe omdat er een duurzaamheidscontract ligt. De afvalstoffen worden 100 kilometer vervoert met alle emissies van dien, milieurendement is er niet meer. Qua uitstoot is het wagenpark zeker een stuk beter dan voorheen. Maar we moeten ook kijken naar de gehele levenscyclus, cradle to cradle, dan ben ik benieuwd hoe het staat met de producten of deze wel beter zijn voor het milieu dan vroeger. We leven tegenwoordig in een wegwerpmaatschappij. Als je nu bijvoorbeeld je tv kapot hebt koop je een nieuwe, vroeger werd deze gerepareerd.

Punt 2, mijn bescheiden mening is dat de motoren vroeger een stuk minder onderhoud nodig waren dan tegenwoordig, wel vaker olieverversen overigens. De ouderwetse diesel was eigenlijk altijd starten en rijden. Geen gedonder met EGR kleppen, turbo's, roetfilters, sensoren etc. Neemt niet weg dat de huidige auto's wel een stuk beter rijden. En of de auto's langer meegingen tja.. Ik weet het niet maar die oude diesels waren echt auto's war je veel kilometers mee kon rijden. Ik hoor tegenwoordig verhalen van diesels die er na een ton of 2 mee stoppen en economisch total loss zijn en op de sloop belanden. Als is overigens meetbaar maar je moet er wel tijdig mee starten. Als je nu geen data hebt van de auto's van 20 of 30 jaar geleden zal het moeilijk meetbaar zijn.

Punt 3, Ik ben begonnen met een Golfje II 1.6 diesel, dat ding reed met gemak 1:25 tegenwoordig ben ik blij als ik de 1:16 haal gemiddeld. Ik weet niet hoe jij zo zuinig kan rijden maar ik redt het niet. Als je kijkt naar mijn verbruikscijfers in Spritmonitor kan je zien dat ik ook heel bewust rijdt en dus ook zuinig maar de 1:18 haal ik niet.

Punt 4, een lekkere dooddoener... Mijn oma rookt en is 80 geworden dus ik wordt het ook wel als ik net zoveel rook... Snap je opmerking niet echt. Mijn gedachte is cradle to cradle.

Punt 5, is geen dooddoener om niet bij de feiten stil te hoeven staan. Is wellicht wel goed om daar eens over na te denken. Is het altijd nodig om met de auto te rijden. Kan het niet met de fiets, lopend of met het openbaar vervoer?

Het laatste punt, ik ben het met je eens dat je niet zo maar dingen moet verwijderen/dichtzetten die gewoon prima werken, zie mijn eerste post in dit topic. Maar als die onderdelen heel veel problemen gaan geven zonder dat er een adequate oplossing is vind ik het een prima oplossing om een EGR dicht te zetten of een roetfilter te verwijderen. Is het een overtreding, ja de systemen zijn onderdeel van de typegoedkeuring van de auto. Maar houden we ons altijd met alles keurig aan de regels, nee niemand doet dat. Moet je gaan zeuren als je er een boete voor krijgt. Nee dat moet je niet doen, je neemt een bewust risico door het roetfilter te verwijderen/ EGR dicht te zetten. Calculerend gedrag noemen we dat in de toezicht en handhaving. De gevolgen zijn van belang dus je scoort bij een rechter ook goed dus de boete kan ook fors zijn aangezien het ook nog als economisch delict gezien kan worden.

Nog even een gedachte over de EGR klep waar je eens over na kan denken. De EGR klep stuurt de uitlaatgassen weer de motor in. Stel je eens voor dat je dit ook doet met je eigen lichaam, zou je je eigen uitwerpselen weer op moeten eten.

En hoe rij ik nu rond met mijn dikke diesel, juist, met een roetfilter en goed werkende EGR klep wat zoals in de eerste post van mij in dit topic. Waarom zou je dingen gaan dichtzetten/verwijderen als ze goed werken.

Is mijn reactie een persoonlijke aanval naar jou, zeker niet. Ik vind dit leuke discussies en zeker niet negatief naar een persoon bedoeld.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Hoppa, hier hou ik wel van. Niet leuke maar onderbouwde discussies moeten we hebben.

+1
of +5
of +15

Vul maar in.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”