Pagina 2 van 2
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 25.07.2016 - 08:09
door Paul
Er worden al een hele tijd geen Ford motoren gebruikt hoor, die licentie verliep en daarom heeft Volvo in 1 keer alle modellen voorzien van nieuwe brommers.
Kan me niet voorstellen dat dit 1.5 blok nog een left-over is.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.07.2016 - 11:15
door v40CC
Het klopt, het is geen Fordmotor.
T3 automaat:
- Type motor: B4154T4
inhoud: 1498 cc
vermogen:152 pk/112 kW
koppel 250 Nm
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.07.2016 - 15:38
door CHRISITO
Ook een Volvo V40 met benzinemotor beschikt voortaan altijd over een Zweedse krachtbron. De 1.6 EcoBoosts van Ford zijn vervangen door tweeliter viercilinders, in combinatie met automatische transmissie betreft het een motor met een inhoud van 1,5 liter. Dat is een aangepaste versie van Volvo's nieuwe viercilinderfamilie.
Dat betekent dat vanaf nu een V40 T2 het doet met een 122 pk sterke 2,0-liter turbomotor. Deze lichtste variant levert een koppel van 220 Nm. Goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 en een CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer. Bestel je de T2 als automaat dan betreft het echter een 1.5.
Dit blok met motorcode B4154T5 levert ook 122 pk bij 5.000 toeren alleen komt het koppel van 220 Nm iets later vrij: bij 1.600 toeren. Let wel, dit is dus hetzelfde blok al heeft Volvo de slag aangepast, die is bij de 1.5 70,9 in plaats van 93,2. De boring is met 82,0 wel hetzelfde.
De Geartronic-6-traps automaat laat de T2 net zo snel van 0 naar 100 sprinten: 9,8 tellen. En de top is met 190 km/h net zo hoog.
Als T3 levert het blok 152 pk en 250 Nm, als automaat (ook een 1.5) zijn dat dezelfde cijfers. Een T4 is er nu niet meer. Wel kun je het 1.969 cc metende blok als T5 krijgen. Dan komt –ie tot 245 pk
De prijzen van de nieuwe versies zijn overigens al bekend.
De diesels (D2 en D4) waren al eerder voorzien van een Volvo-motor. Vanaf nu is er in geen enkele nieuwe Volvo nog een motor afkomstig van een andere fabrikant te vinden.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.07.2016 - 18:08
door Godtoh
Klein ding de t4 is er nog steeds en wel met 190pk en 300nm uit een 2.0. Zowel de hand als automaat hebben dat blok. De 1.5 is qua boring gelijk aan de 2.0 maar de slag is kleiner net als minder compressie. Dus gewoon een 2.0 met andere drijfstangen.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.07.2016 - 20:20
door hvt
Tjonge Tjonge, is haast hogere wiskunde.
Dus in de motorcode van V40cc staat T4 maar we noemen het een T3.
En een T2 handbak heeft een grotere motorinhoud dan een T3 automaat, terwijl de T2 minder vermogen heeft.
In het kader, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Godtoh schreef:
Klein ding de t4 is er nog steeds en wel met 190pk en 300nm uit een 2.0. Zowel de hand als automaat hebben dat blok. De 1.5 is qua boring gelijk aan de 2.0 maar de slag is kleiner net als minder compressie. Dus gewoon een 2.0 met andere drijfstangen.
Ik denk dat je een andere krukas bedoeld. Deze bepaald de slag.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.07.2016 - 20:47
door Godtoh
Goed punt, merci.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 05.08.2016 - 13:10
door v40CC
De eerste 3500 km zitten erop. Ritje naar de Alpen via Luxemburg (benzine € 1,02/liter) door Zwitrserland, N-Italië, Oostenrijk en terug via Duitsland.
Benzineverbruik is 6.3 liter / 100 km volgens de boordcomputer. Komt neer op 1 : 15.8
In de bergen reed de wagen uitstekend. De draaicirkel is wel wat aan de ruime kant, wat te merken was bij de haarspeldbochten.
Afremmen op de motor (automaat) deed ik in de S-stand. Trouwens bergop ook in de S-stand.
De wagen heeft een start-/stop systeem, echter dat heeft het de hele rit nergens gedaan. Continue de melding dat de accu niet opgeladen zou zijn of de temperatuur te laag.
Nou na een paar 1000 km is de accu lijkt mij wel opgeladen. Ik gebruikte bewust geen airco. En de buitentemperatuur was meestal in de twintig graden ....
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 05.08.2016 - 13:25
door CHRISITO
staat hem geselecteerd in het auto menu! start stop! dan is het tijd om hem naar de deaer te brengen. mss een op het knopje van de start stop drukken dat ie af en aan gaat !
bij mij deed ie het ook niet echt veel in het begin! te weinig km
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 15.08.2016 - 15:43
door v40CC
Start stop probleem opgelost na softwareupdate door dealer.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 15.08.2016 - 20:48
door BlackcurrantV70
v40CC schreef:
De eerste 3500 km zitten erop. Ritje naar de Alpen via Luxemburg (benzine € 1,02/liter) door Zwitrserland, N-Italië, Oostenrijk en terug via Duitsland.
Benzineverbruik is 6.3 liter / 100 km volgens de boordcomputer. Komt neer op 1 : 15.8
Mmmm zijn dit normale waarden voor een V40 benzine ?
Mijn XC70 D3 AWD automaat haalde vandaag over 250km netjes 6.6L/100km ofwel 1 op 15,1 !
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 25.09.2016 - 11:42
door v40CC
S/s werkt niet. Garage heeft de wagen 2 dagen getest. Nieuwe software maar dit heeft niets geholpen.
Iemand ook slechte ervaring met het start stop systeem?
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 25.09.2016 - 14:00
door Paul
Ik zet het gelijk uit, stom systeem.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 25.09.2016 - 16:48
door RobPG
Stom systeem idd, standaard handeling is het uit te zetten.
- voordat de wagen is uitgerold, treedt het al in werking, sta je abrupt stil;
- springt het licht op groen, moet je wachten tot de motor is gestart en de bak wat aangrijpt. Niet gelijk gasgeven (wat wel de impuls is), dan schiet je met een flinke schok vooruit;
- zet je de bak in N (wat ik regelmatig doe bij langer wachten), gaat de motor weer aan (!?)
Combi met een automaat is dus imho slecht geregeld.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.09.2016 - 11:40
door fret
Sinds ik de Polestar tuning heb, schakelt de motor zelden meer uit. Ik vind dat wel een oplossing. Causaal verband weet ik niet, want soms werkt stop/start wel weer. Misschien is het accuutje van de stop/start niet helemaal top, maar zoals gezegd: is mij opgevallen dat na de Polestar kuur in 99 van de 100 gevallen stop/start niets doet.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 26.09.2016 - 17:19
door bemmelenan
Sinds ik de Polestar tuning heb, schakelt de motor zelden meer uit. Ik vind dat wel een oplossing. Causaal verband weet ik niet, want soms werkt stop/start wel weer.
Start stop heeft niets met Polestartuning te maken. Is gewoon toeval. Denk dat er iets anders aan de hand is. Blijkt wel uit het feit dat, zoals je zelf zegt, hij het soms weer wel gewoon doet.
Ik heb nl. al mijn tweede V40 , beide met polestar tuning. Start stop systeem gewoon werkende.
Re: V40 Cross country geartronics 152 pk
Geplaatst: 21.07.2019 - 15:09
door v40CC
V40 CC geartronic T3 ingeruild na 3 jaar private lease voor een V40 CC T3 Polar+ luxury. Weer private lease 4 jr - 20.000 km / jr